Gå til innhold

Hva gjør man? (å bryte en lov osv)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en slektning/bekjent av deg gjør noe ulovlig som kan sette h*ns og andres liv i fare. Hva gjør man?

Skulle tro at svaret var enkelt,...man gjør NOE.

Vi har en alkoholiker i familien som er dypt nede i flasken for tiden. Til trass for at han er konstant beruset (på både det ene og andre) så kjører han like mye bil som han gjør når han er edru,.. og det verste er faktisk at ALLE vet om det, men INGEN gjør noe! Folk observerer h*n stadig og sladrer om det "på bygda", men INGEN ringer til politiet for å fortelle at det er en alkis på veiene!! Jeg fikk høre om det i "fortrolighet" i julen, og det har visstnok pågått noen MÅNEDER(!!)!! Jeg kjenner jeg blir så forbannet! :evil: :evil:

Jeg vet at folk synes synd i vedkommende pga diverse problem, men for faen, hva om det skjer en ulykke og noen omkommer??

HVORFOR tillater folk at slikt skjer??

Hvorfor er det ingen som ringer politiet når det ser alkisen kjøre forbi så de får tatt ham??

(I tillegg har h*n faktisk en nær venn i politiet og vedkommende der skulle man tro hadde vett nok til å tipse sine medkollegaer i nabodistriktet...)

ARGH!! :evil:

Hva hadde du gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke.

Men jeg håper at jeg hadde hatt vett nok til å melde fra om fyllekjøringen.

Jeg kjenner en som ringte politiet da samboeren tok bilen i fylla, h*n ble tatt og måtte sone for det. Tøff avgjørelse for den som tok den, men veldig riktig i min øyne.

Gjest Anonymous
Skrevet

Sitter faktisk i det samme dilemma selv, er ikke i fam med personnen men kjenner personnen godt og det re vanskelig når faktisk konsekvensen er fengsel. Det er lett å si når man ikke står i situasjonen at det er klart man vil ringe politiet men vanskelig når man faktisk står i situasjonen

Gjest Anonymous
Skrevet

Har kjørt i fylla selv, en gang, da jeg var nitten. (20 år sia) Var ikke dritafull, men hadde promille, og det var et under at det gikk bra, tenkte jeg etterpå...

Sitte bak rattet i en "drapsmaskin..."

Men ikke i dag. Kunne ikke tenkt tanken engang.

Men over til saken.

Jeg ville meldt fra, uansett hvem det gjaldt. Men om vedkommede kun hadde tatt seg en øl, så hadde jeg kanskje stolt på at det gikk bra... men en øl er jo ikke akkurat fylla da selv om promillen kan være høyere enn 0,2.

Hva om et barn blir påkjørt og skadet for livet?

Hvems skyld er det da?

Fyllekjøreren sin, ja, men også de som vet det og ikke melder fra.

Jeg ville sagt fra på forhånd til han, at han blir meldt neste gang, så han er klar over det. Kanskje det får han til å tenke?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg hadde ringt politiet og meldt han! Dersom han hadde kjørt på f.eks et lite barn, tror jeg faktisk jeg hadde fått dårlig samvittighet for at jeg IKKE hadde sagt ifra. Ring politiet neste gang han er ute og kjører, du kan være anonym dersom du ønsker det.

Dette har jeg også sagt til mine venner, ikke at de gjør det, men jeg har sagt at dersom de skulle finne på noe så dumt, melder jeg de på flekken. Bedre at de blir sure på meg en liten stund, enn at de skal i verste fall evt skulle kjørt ned og drept noen.

Skrevet

Slik jeg ser det så har man 2 alternativer: Enten få h*n tvangsplassert på avvenningsklinikk eller ringe politiet.

Det er jo bare et tidsspørsmål før det skjer noe alvorlig, og da kommer man definitivt til å plages med at man ikke gjorde noe før. :-?

Skrevet

Hvis ikke det har blitt gjort før - hva med å si til alkoholikeren "Hvis jeg hører at du gjør dette en gang til kommer jeg til å anmelde deg. Det er virkelig ikke noe jeg har lyst til å gjøre, men noen må gjøre det før du dreper noen". Hadde jeg sagt det og hørt at han hadde gjort det igjen, så hadde jeg seriøst anmeldt mennesket. Det er ikke lett i det hele tatt, men tenk hvor mye vanskeligere det vil være å være "medskyldig" i et drap fordi man ikke forhindret det...

Skrevet

Du kan ringe politiet , men kommer dem ?

Skrevet
Ring politiet neste gang han er ute og kjører, du kan være anonym dersom du ønsker det.

Jeg bor timesvis unna vedkommende så jeg blir kun oppdatert i ettertid når han har vært på biltur... Kan jeg tipse politiet selv om jeg ikke er vitne til fyllekjøringen?

Tvangsinnlegging har de prøvt å få til før,...men av en eller annen grunn kunne ikke vedkommende innlegges. (Var vel ikke syk nok... :roll: ) H*n har derimot lagt seg selv inn tidligere, frivillig, men det oppholdet hjalp tydeligvis ikke,.. :-?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er ikke i en situasjon hvor jeg kan konfrontere personnen og gi h*n et ultimatum. dessverre.

Og som Anders sier kommer politiet?

Skrevet

Jeg ville ikke ha tvilt et sekund, men ringt politiet og forklart situasjonen. Noter når du har ringt og hvem du har snakket med. Så vidt meg bekjent, ser politiet svært alvorlig på kjøring i beruset tilstand.

Min egen svoger ble for øvrig dømt til 30 dagers fengsel, 20.000 i bot og 2,5 år uten førerkort her om dagen etter at jeg meldte ham for fyllekjøring. Er ikke i tvil om at jeg forhindret en alvorlig ulykke og har ikke et snev av dårlig samvittighet.

Skrevet
Min egen svoger ble for øvrig dømt til 30 dagers fengsel, 20.000 i bot og 2,5 år uten førerkort her om dagen etter at jeg meldte ham for fyllekjøring. Er ikke i tvil om at jeg forhindret en alvorlig ulykke og har ikke et snev av dårlig samvittighet.

Hvordan tok han det? Litt vrient hvis svoger aldri vil sankke med deg mer eller noe sånt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...