AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #1 Skrevet 29. desember 2017 Lurer på... Er det noen her som har vært arbeidsledig over lengre periode, altså i flere år til tross for et genuint ønske om å skaffe seg jobb? Hvis du har hatt et genuint ønske om å komme deg ut i arbeidslivet, hvor hardt har du prøvd Og har du til slutt klart det? Jeg må bare spørre, fordi vi mennesker er forskjellige, og jeg er utålmodig og vil f.eks. ikke gå på nav med mindre jeg må. Hadde prøvd hardt for å komme meg ut i arbeid. Når jeg da kjenner en som har fått i mer enn 5 år uten å skaffe seg jobb til tross for at han prøver, tenker jeg med en gang at han ikke prøver hardt nok? Har dere noe som helst tanker rundt dette? Anonymkode: 5d4fa...7ba
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #2 Skrevet 29. desember 2017 Du får ikke dagpenger i mer enn 2 år.. Anonymkode: 0508b...0d9 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #3 Skrevet 29. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke dagpenger i mer enn 2 år.. Anonymkode: 0508b...0d9 Nå vet ikke jeg helt hvordan dette er relevant, jeg tror du misforstod. Jeg går ikke på nav. Jeg snakker generelt om mennesker som er arbeidsledige over lengre tid. Anonymkode: 5d4fa...7ba 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #4 Skrevet 29. desember 2017 Hull i CV en er det mange som har men å ha et sammenheng hull på 5 år uten å ha deltatt på noen form for arbeidsmarked tiltak er lite attraktivt, trolig hos de fleste abeidsgivere Anonymkode: ac6c5...bc8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #5 Skrevet 29. desember 2017 Ingen grunn til å gå uten jobb i 5 år. Heller ikke i 1 eller 2 år heller. Mange steder mangler arbeidskraft så det er alltids jobb å få. Om man vil Anonymkode: 14d01...da1 2
Hjertefisk Skrevet 29. desember 2017 #6 Skrevet 29. desember 2017 Jeg kjenner noen sånne som søker og søker på jobber men aldri får napp. Først syntes jeg veldig synd på dem. Så hørte jeg hvilke stillinger det var de hadde søkt på. Det var sjefsstillinger og roller de ikke hadde i nærheten av kompetansen til. Vanlige butikkjobber eller yrker det var litt mindre status rundt orka de ikke søke på en gang. Da mistet jeg all sympati. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #7 Skrevet 29. desember 2017 Jeg har ikke jobbet på flere år grunnet sykdom. Kan jo være noen som sliter med noe, men syns det er lettere å bare si at de er arbeidsledige..? Arbeidsledig i 5år høres ut som det ligger mer bak. Anonymkode: 9d00a...5ac 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #8 Skrevet 29. desember 2017 19 minutter siden, Hypnosee skrev: Jeg kjenner noen sånne som søker og søker på jobber men aldri får napp. Først syntes jeg veldig synd på dem. Så hørte jeg hvilke stillinger det var de hadde søkt på. Det var sjefsstillinger og roller de ikke hadde i nærheten av kompetansen til. Vanlige butikkjobber eller yrker det var litt mindre status rundt orka de ikke søke på en gang. Da mistet jeg all sympati. Har de høyere utdannelse vil de nok ikke være aktuelle for butikkjobber heller. Sjefene vet at om muligheten er der stikker de med en gang. Da vil de heller ha en som kan jobbe en stund, gjerne en ung person som kan jobbe ugunstige timer. Forøvrig er det vanvittig stor konkurranse om butikkstillinger. Det er vel normen å ha 500 søknader på en stilling. Anonymkode: b84e5...d3c 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #9 Skrevet 29. desember 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen grunn til å gå uten jobb i 5 år. Heller ikke i 1 eller 2 år heller. Mange steder mangler arbeidskraft så det er alltids jobb å få. Om man vil Anonymkode: 14d01...da1 Jeg tror ikke du er klar over hvor vanskelig det er å få jobb. Anonymkode: 70a00...2e0 11
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #10 Skrevet 29. desember 2017 Skjønner mange kan miste motet etter å ha søkt på f.eks. 100 butikkjobber med deltidsstilling, og ikke å ha blitt kalt inn til intervju en eneste gang. Her i Oslo er det visst ikke bare bare. Anonymkode: 5d4fa...7ba 4
Nyttig Skrevet 29. desember 2017 #11 Skrevet 29. desember 2017 Lurer på hva dere som har gått 2år eller mer uten jobb gjør, ble dere presset til tiltak utover jobbsøkerkurs? Over på sosialstøtte etter endt dagpenger? Selge sin egen bolig? Det er ikke så lett å få jobb, da det er så mange som søker. Borgerlønn er noe av det smarteste som bør settes i gang, la folk få en sum hver mnd. Så må de finne ut av resten selv.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #12 Skrevet 29. desember 2017 Uff, det skjønner jeg godt (selv om jeg er student). Har hatt litt tidligere erfaring med butikkarbeid, likevel får jeg bare avslag. Det er veldig vanskelig å finne jobb i Oslo, dessverre. Anonymkode: 8a509...fe0 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #13 Skrevet 29. desember 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke du er klar over hvor vanskelig det er å få jobb. Anonymkode: 70a00...2e0 Mange steder både i vest og i nord strever med å få arbeidstagere. Jeg har selv flyttet for å få jobb. Vil man jobbe så får man det 👍🏻😊 Anonymkode: 14d01...da1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #14 Skrevet 29. desember 2017 Noen mennesker er faktisk mer rare, eksentriske, sjenerte osv enn andre, disse blir gjerne valgt bort oftere enn "normale" smilende mennesker. Når det er mange om beinet blir flere skyvd utenfor, dessverre. Vi ser også at penere mennesker får jobb oftere enn stygge mennesker. Noen ganger handler det også om flaks. Men når alt kommer til alt er ikke alle mennesker likestilte i arbeidsgivers øyne, noen vil alltid være bedre og mer attraktive som ansatte enn andre Anonymkode: 4223f...211 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #15 Skrevet 29. desember 2017 Dersom man går arbeidsledig lenger enn dagpengene, da må man virkelig endre på noe. Søke på alt, også skole! Utdanning er da meget relevant for å få seg en jobb. Anonymkode: c6b3d...7c9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #16 Skrevet 29. desember 2017 8 hours ago, AnonymBruker said: Hull i CV en er det mange som har men å ha et sammenheng hull på 5 år uten å ha deltatt på noen form for arbeidsmarked tiltak er lite attraktivt, trolig hos de fleste abeidsgivere Anonymkode: ac6c5...bc8 i 2017 er det lett å "dekke" hull cven Sa til min sjef på interjuv at jeg de 4 siste åra har prøvd å bli progamer og det fikk fint Kan sikkert også bruke andre som youtuber, blogger etch Anonymkode: f9bfd...849
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #17 Skrevet 29. desember 2017 Har selv søkt jobb i 2 år nå uten napp. Var i jobb mens jeg søkte, nå har jeg vært arbeidsledig i 5 mnd, men det er lenge nok. Jobber litt da, har fått meg en ringevikarstilling, men blir kun 1-2 vakter i uken. Jeg synes det er rart å gå uten noe arbeid i 5 år. HELT uten arbeid altså? Det er merkelig..Hvordan går det an? Anonymkode: 4c89a...637
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #18 Skrevet 29. desember 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke du er klar over hvor vanskelig det er å få jobb. Anonymkode: 70a00...2e0 Det er ikke så vanskelig å få jobb at man må gå i fem år som arbeidsledig selv om man prøver svært hardt. Da er man garantert kresen når det gjelder jobbene. Å søke jobb som arbeidsledig er en fulltidsjobb. Problemet er jo at manglende stimulering over tid og gjentatte avslag går utover psyken. Det gjør nok at mange ikke får seg selv til å holde tempoet oppe over så lang tid. Når tempoet går ned og søknadene blir færre og kvaliteten synkende gjør jo det igjen at det blir vanskelig å få jobb. Samtidig, fem år er drøyt. Anonymkode: 5caf8...633 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #19 Skrevet 30. desember 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer på... Er det noen her som har vært arbeidsledig over lengre periode, altså i flere år til tross for et genuint ønske om å skaffe seg jobb? Hvis du har hatt et genuint ønske om å komme deg ut i arbeidslivet, hvor hardt har du prøvd Og har du til slutt klart det? Jeg må bare spørre, fordi vi mennesker er forskjellige, og jeg er utålmodig og vil f.eks. ikke gå på nav med mindre jeg må. Hadde prøvd hardt for å komme meg ut i arbeid. Når jeg da kjenner en som har fått i mer enn 5 år uten å skaffe seg jobb til tross for at han prøver, tenker jeg med en gang at han ikke prøver hardt nok? Har dere noe som helst tanker rundt dette? Anonymkode: 5d4fa...7ba Gå på nav før du må? Tror du nav skaffer deg jobb? Jeg har vært uten jobb siden i oktober,når vi ble oppsagte. Jeg meldte meg ledig hos nav via pc. Sendte inn det de trengte osv. Jeg har krav på dagpenger, og da må du via nav. Penger må jeg ga, selv om det er lite Anonymkode: f9e68...67c 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #20 Skrevet 30. desember 2017 Jeg var ledig/syk i rundt 4 år før jeg begynte å jobbe igjen. Jeg jobbet der noen måneder, men det passet meg bare ikke. Litt etter det fikk jeg jobb et annet sted og der går det veldig bra. Jeg har vært der i noen måneder og fikk fast stilling for bare noen dager siden. Jeg kunne gjerne gått ledig resten av livet om det ikke var for det økonomiske aspektet. Jeg ble tullete av å ha dårlig råd, jeg ble superflink til å spare penger, men etter å ha jobbet i femten år var det en stor omveltning å konstant ha dårlig råd. Nå som jeg er i jobb igjen er jeg utrolig glad og fornøyd. Jobben er slitsom og den er langt fra hva jeg har gjort før, men den genererer en inntekt som kan dekke uforutsette utgifter, litt klær og moro igjen. Det er utrolig deilig å ikke være avhengig av NAV. Anonymkode: 1fa8c...1c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå