Gå til innhold

Nå er jeg blakkere enn blakkest.. Tips til hvordan jeg kan bruke de siste pengene fornuftig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, nå har det vært større beløp ut nå i jula og resultat av det er at jeg nå sitter med kun 700kr som jeg skal greie meg på i 18 dager.. 

Hvordan i alle dager skal jeg greie meg på 700kr i 18 dager? Enda har jeg 2 regninger som står til forfall...

Noen tips til hvordan jeg kan bruke disse pengene smart på mat?... Blir vel nudler å ris i 2 uker nå...

Anonymkode: a749f...593

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har du av kreditt/Mastercard da? Hvis du har to regninger som må betales går du vel kanskje i minus? 

Ang. mat: Bak brød selv. Kjøp egg og ha omelett til moddag. Havregrøt til frokost. Men om du klarer deg på 700 kr i 18 dager er vel noe tvilsomt. 

Anonymkode: f8fda...3ac

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva har du av kreditt/Mastercard da? Hvis du har to regninger som må betales går du vel kanskje i minus? 

Ang. mat: Bak brød selv. Kjøp egg og ha omelett til moddag. Havregrøt til frokost. Men om du klarer deg på 700 kr i 18 dager er vel noe tvilsomt. 

Anonymkode: f8fda...3ac

Ja, har det men kan ikke bruke noe der dessverre. Har noen kr på sparekonto men vil nødig bruke av disse.. 

Skrevet

Kikerter er bedre enn ris og nudler. 

Så kikerter, grønnsaker som purre, løk, gulrot og kålrabi. Suppe i 18 dager.

Og du, husk denne perioden slik at du prøver å hindre at det gjentar seg neste år.

Klarer du å identifisere hvor pengen forsvant? Var det dyrere julegaver enn du egentlig burde kjøpt? Litt mye pynt? Mye blomster, vin, godis? Prøv å se om du klarer å identifisere hvor de pengen du ikke hadde råd til å bruke forsvant.

Anonymkode: 5e5a7...e8f

• Liker 2
Skrevet

Kikerter er bedre enn ris og nudler. 

Så kikerter, grønnsaker som purre, løk, gulrot og kålrabi. Suppe i 18 dager.

Og du, husk denne perioden slik at du prøver å hindre at det gjentar seg neste år.

Klarer du å identifisere hvor pengen forsvant? Var det dyrere julegaver enn du egentlig burde kjøpt? Litt mye pynt? Mye blomster, vin, godis? Prøv å se om du klarer å identifisere hvor de pengen du ikke hadde råd til å bruke forsvant.

Nei pengene bare flyr, altid et eller annet sted det kortet går litt varmt. Men har vel blitt litt extra nå i jula, mer enn det burde kanskje.

Skrevet

Eneste løsning er og sette opp grensen på kredittkortet og bruke av det. Men det har jeg jo snart maxet... Huff huff... Håper jeg får den ekstrajobben jeg har søkt på... 

Skrevet

Nei pengene bare flyr, altid et eller annet sted det kortet går litt varmt. Men har vel blitt litt extra nå i jula, mer enn det burde kanskje.

Da tar du oversikten i nettbanken og identifiserer hva du kjøpte og hvor mye du brukte på hvert sted. Du er nødt til å skaffe deg oversikt over hvor pengene dine blir av, for før du vet hvor pengene forsvinner så er det vanskelig å se hva som var hva.

Ingen morsom aktivitet, men den er nødvendig for å skaffe seg oversikt så du får bedre kontroll på pengene. Dette er ikke ment som kritikk eller sånn ovenfra og ned holdning. Jeg dømmer ingen, og jeg forstår veldig godt at det fort kan gå litt over styr. Kunsten er å hente seg inn igjen.

Siden det nå er akutt; Har du muligheter til å spørre f.eks. foreldre om å få låne noen kroner frem til lønningsdag? 

• Liker 2
Skrevet

Finnes gratis mat i naturen, fisk og kjøtt. Bare å finne frem fangstutstyet. 

Anonymkode: ec902...202

Skrevet

Ville heller tatt fra sparekontoen enn kredittkortet.

• Liker 12
Skrevet

Kjøp inn havregryn, billigste kneipbrød og et glass syltetøy, tørre bønner/linser/erter og ris/poteter. Det blir kjedelig, men burde være mulig å leve på dette.

Anonymkode: d07d7...694

Skrevet

Har ikke mulighet til å låne av noen.. Og kredittkortet kan ikke sette opp grensen på, det prøvde jeg nå og fikk avslag på. Sparepengene på sparekontoen skulle gå til en tur jeg har bestilt som er i Mars...

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig m ab at du må skaffe deg oversikt. At pengene bare flyr er en dårlig forklaring, fortsetter det slik kan du melde deg på luksusfellen tidligere enn du aner. Hvorfor kan du ikke bruke kredittkort - har du allerede maxet dem ut? Ville eller tatt av sparepengene da..

Anonymkode: dfc8d...433

Skrevet

Enig m ab at du må skaffe deg oversikt. At pengene bare flyr er en dårlig forklaring, fortsetter det slik kan du melde deg på luksusfellen tidligere enn du aner. Hvorfor kan du ikke bruke kredittkort - har du allerede maxet dem ut? Ville eller tatt av sparepengene da..

Anonymkode: dfc8d...433

Ja jeg har nesten maxet det ut..

Skrevet

Skjønner at det er kjipt å måtte ta penger fra sparekontoen, men i denne situasjonen tror jeg du er nødt til det, TS. Jeg ville overført slik at jeg kunne betalt regningene og spist meg mett (selv om du selvsagt skal leve sparsommelig med sparepengene). Dersom du får ekstrajobben du søkte på, kan du betale tilbake penger til sparekontoen din. Det er alltid best å låne av seg selv, hvis det er mulig:)

Anonymkode: e2100...7ca

• Liker 3
Skrevet

Du sier jo selv at du har penger på sparekontoen. Da bruker du av de om det blir knapt med de 700. Regningene er det ingen fare med, du kan bare vente med dem til du får penger om 18 dager dersom du har for lite på sparekontoen til å dekke dem.

Og så, det viktigste: Lag deg et budsjett og hold deg til det, hele året.

• Liker 2
Skrevet

Nå sitter jeg her og er meget deprimert. Jeg og noen venner hadde planlagt og ha nyttårsfeiringen sammen, hvor alle skulle bidra med noen kr til mat ect. Nå kan jeg bare melde avbud og si jeg holder meg hjemme...

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke mulighet til å låne av noen.. Og kredittkortet kan ikke sette opp grensen på, det prøvde jeg nå og fikk avslag på. Sparepengene på sparekontoen skulle gå til en tur jeg har bestilt som er i Mars...

Unnskyld meg, men tror du på tannfeen eller noe også? Du kaster rundt deg med penger som om de vokser på trær og så er du forundret over at du har lite igjen...? La være å bruke penger til alt mulig du ikke har råd til.

• Liker 9
Skrevet

Prøv å kontakt selskapene ned regningene og få til en betalingsordning eller betalingsutsettelse, så slipper du at det kommer en masse purregebyr og renter på de.

Anonymkode: d25d2...f3f

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå sitter jeg her og er meget deprimert. Jeg og noen venner hadde planlagt og ha nyttårsfeiringen sammen, hvor alle skulle bidra med noen kr til mat ect. Nå kan jeg bare melde avbud og si jeg holder meg hjemme...

Det trenger du ikke. Hvis en av mine venner er blakk/har litt lite penger har jeg ALDRI tenkt negativt om dem for at de sier det som det er når det kommer til økonomi. Du trenger ikke si mer enn at julehandelen gikk litt over styr så du er kommet litt til kort..

Hva med å snakke med den / de du har best kontakt med og si det som det er? Kanskje de kan kjøpe inn mens du lager maten, evt at du tar «neste gang» eller lignende. 

Skrevet
3 minutter siden, asterix skrev:

Unnskyld meg, men tror du på tannfeen eller noe også? Du kaster rundt deg med penger som om de vokser på trær og så er du forundret over at du har lite igjen...? La være å bruke penger til alt mulig du ikke har råd til.

Pleier du å komme noe vei med slike frekkheter? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...