Gå til innhold

Hvordan gjøre stort, gammelt hus «lite og koselig»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjøpte det gamle store huset noen år tilbake av familie, litt på impuls. Dvs vi var i en fastlåst situasjon og fikk dette huset ganske rimelig. Har allerede gjort endel ting, men fortsatt mye som gjenstår. Merker jeg egentlig synes huset er for stort, jeg misunner de som har små, moderne lettstelte boliger. Men det nytter ikke tenke slik, så må gjøre det beste ut av det. Noen som har noen umiddelbare tips til hvordan få store rom til å føles mindre? Og hvordan skape hygge, altså at det føles varmt og lunt?

Anonymkode: c1c43...aff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mørke farger, trepanel eller tapet ikke bare hvit gips/betong vegg. Mye veggpynt, veggtepper, vegglysestaker, bilder, broderier 

Anonymkode: 9642e...bcb

• Liker 1
Skrevet

Hvis noen i tillegg kan komme med positive sider ved en slik bolig, så blir jeg ekstra glad. Trenger bare litt positive vibber akkurat nå.

Leste litt i en annen tråd, at det er mye bråk dersom man bor i leilighet, at man hører naboer og selv må tenke over å ikke forstyrre andre. Det slipper vi, så skal ikke ta det for gitt. (Har flere små barn..)

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mørke farger, trepanel eller tapet ikke bare hvit gips/betong vegg. Mye veggpynt, veggtepper, vegglysestaker, bilder, broderier 

Takk for tips, malte alt hvitt så ser nå at det ikke nødvendigvis var så lurt.. Har fortsatt noe trepanel, så skal bevare dem.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veggtepper og broderier gir jo inntrykket av at det bor et eldre ektepar der...

Anonymkode: 5712d...fbb

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis noen i tillegg kan komme med positive sider ved en slik bolig, så blir jeg ekstra glad. Trenger bare litt positive vibber akkurat nå.

Leste litt i en annen tråd, at det er mye bråk dersom man bor i leilighet, at man hører naboer og selv må tenke over å ikke forstyrre andre. Det slipper vi, så skal ikke ta det for gitt. (Har flere små barn..)

Ja, vi bor i blokk og man hører at ungene over oss løper over gulvet, og at de støvsuger, ommøblerer, går på do og at de ser TV dersom de har på volumet litt høyere enn normalt. Hadde godt kunnet bodd i hus ja:)

Anonymkode: 5712d...fbb

• Liker 1
Skrevet

Bruk farger. Dersom dere har for mange rom kan du også innrede noe til bibliotek, kontor og så videre.

Anonymkode: 68842...c57

• Liker 3
Skrevet

Hvor stort er det?

Er det mulig å dele huset inn i 2 boenheter, slik at dere kan leie ut en boenhet?

Anonymkode: f1d7e...c87

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det kan være en ide å ta kontakt med noen som er flinke til å få frem husets originale løsninger?

Jeg vet ikke hvor gammelt huset er, men de fleste litt eldre hus har ofte vært igjennom x antall oppussinger gjennom tidene, og ikke alle disse oppussingene har bevart husets originale sjarm.

Å få husets originale løsninger tilbake gir ofte et mye mer helhetlig hus, med fine løsninger. Da blir det logikk i løsningene og dere får et hus med den opprinnelige sjarmen. Et hus som oppleves mer logisk og hvor rommene og løsningene henger sammen.

Anonymkode: 4f697...fff

• Liker 6
Skrevet

Har dere flere stuer? I såfall ville jeg brukt den minste stuen til dagligstue, hvis den er koseligere. Og dessuten bruker dere mindre strøm på å varme opp en liten stue enn en stor stue.

Dere er heldige som har store rom :hoppendeglad:  Tenk bare på så fint det er med store rom og god plass hvis dere har selskap med mange gjester, og også mulighet for å lage til hobbyrom og lekerom m.m.

• Liker 7
Skrevet

Store myke gulv-tepper, gjerne med mønster og "lune" farger. Malerier, bilder, speil og tegninger (gjerne barnas kunstverk) på veggene (der er dere heldige, dere kan sette opp så mye dere vil!), gardiner i tyngre stoff (ull, velur...).

Det er slett ikke behov for å gjøre om huset til en gammelmanns-bolig, moderne kunst-verk og bilder er kjempe flott! Kilim og andre Berber-inspirerte tepper er både "moderne" og gir et lunere uttrykk. :ninuskapus:

• Liker 3
Skrevet

Jeg har selv et gammel, digert hus, og det er koselig. Det ville vært litt lettere å gi deg råd hvis du fortalte litt emr om huset. Hvor gammel er det? Hva slags materialer i interiøret? Trepanel? Murvegg?Plankegulv? Parkett?

Anonymkode: af2ed...55a

• Liker 2
Skrevet

Her er noen ideer om hvordan farger "varmer" et rom og gjør det mer koselig:

i22415.jpg

interior.jpg&aspect=0

• Liker 2
Skrevet

Evt noe slikt?

2835914_1438264965_KS3T.jpg

Skrevet

Huset består av den gamle delen, som er fra rundt 1920 tipper jeg. Og en nyere del som er bygget på, fra 80-tallet. Det er mye trepanel, men og noen steder mur (som er malt hvitt)gulvene var opprinnelig av tre, men er lagt over laminatgulv i nyere tid (de som bodde der før oss). Er litt miks av forskjellige gulv og farger, helt Ok kvalitet, men hadde ikke valgt det selv. På sikt så vil jeg få nye gulv, men har ikke råd til det ennå. 

Synes det er kommet gode innspill allerede, ser at vi har gjort en tabbe med å male alt hvitt. Vi hev oss på den bølgen en stund tilbake, pluss tenkte at det var fint i gamle hus.

Første etasje der vi oppholder oss mest, har vi et lite kjøkken, med rom inn til en liten stue (skyvedør), pluss rom inn til to store stuer slått sammen (skyvedør inn til dem og). Så kjøkkenet er et rom for seg selv.

Problemet med de to store stuene er at det er litt høydeforskjell, altså noen steg ned til den andre stuen. Så vanskelig å slå dem sammen på en logisk måte.

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips! Gulvtepper er ikke dumt heller nei! 

• Liker 1
Skrevet

Når det gjelder farger, så kan du ta en titt på sidene til Farrow & Ball, de har endel eksempel-bilder fra større hus (som kan gi inspirasjon til farger men også til deko)

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan gjerne bytte med deg altså, jeg tar gjerne et stort og stille hus, mot ei lita leilighet med bassmusikkspillende hjemmeværende student i etasjen over. Lydtortur er det!! Det var ga vel deg lyst å beholde??

Hvis rommene er store, så går det vel å dele opp med løsvegger? Lage dere skjermbrett, eller kjøpe slike romavdelere? Da fremstår rommene mindre.

• Liker 2
Skrevet

Tapeter!

William Morris liker mange, ha varme farger, store mønster.

Gardiner, i ekte eller jukse fløyel gir varme.

Lys! Ha en stor lampe for allmenn belysning, så mindre for funksjoner. (lese, leke, lyse opp malerier, kunst, pynt). Cluet er altså flere lyskilder. Og gjerne med dimmer, og at lyset er i en varm tone. (vi har dimmer der vi også kan regulere varmen på lyset etter bruk)

Tepper. Både golvteppe og vanlige store golvmatter.

Mange store rom gir jo gode muligheter for å spre ut aktiviteter. Masse bøker? inred bibliotek! Eget lekerom, aktivitetsrom? Stor matsal for store sammenkomster, liten matsal/frokostrom når man er få.

Treningsrom for både voksne og barn?

Største minuset med nybygde hus er at jeg synes det er vanskelig å få en personlig og varm følelse i de. Blir lett IKEA-katalog over det. Da vi kjøpte hus sist, kjøpte vi det rareste huset vi så - ingen andre ville ha det, haha! Men sååå koselig!

Men ts: hva slags stil liker du da? Gogle it!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...