AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #1 Skrevet 29. desember 2017 Det svir sånn i urinrøret mitt. Og når jeg tisser så svir det sånn, og det kommer lyserødt blod i urinen. Følelsen er at jeg må få ut urinen. Har så vondt, og får ikke sove. Hva kommer det av? Er der noe jeg kan gjøre for å bli kvitt det? Anonymkode: 4cc52...ca8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #2 Skrevet 29. desember 2017 Urinveisinfeksjon. Gå til lege. Anonymkode: e53bc...258 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #3 Skrevet 29. desember 2017 Høres ut som urinveisinfeksjon. Anonymkode: eb2ed...011 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #4 Skrevet 29. desember 2017 Gå til legen og få antibiotika. Anonymkode: 4d755...f5e 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #5 Skrevet 29. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det svir sånn i urinrøret mitt. Og når jeg tisser så svir det sånn, og det kommer lyserødt blod i urinen. Følelsen er at jeg må få ut urinen. Har så vondt, og får ikke sove. Hva kommer det av? Er der noe jeg kan gjøre for å bli kvitt det? Anonymkode: 4cc52...ca8 Lag en urinprøve og kom deg til lege, det er det eneste som kan hjelpe deg. Anonymkode: 739fd...2ea 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #6 Skrevet 29. desember 2017 Du må levere en urinprøve til legen og du vil da få antibiotika. Viktig at du gjør dette i dag siden det er fredag og legen stenger i 3 dager, så slipper du legevakten i helgen. Uvi skal behandles, drøyer du for lenge kan det gå til nyrebekkenbetennelse og det vil du ikke. Og i verstefall sepsis. Anonymkode: 8fa6e...235 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #7 Skrevet 29. desember 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må levere en urinprøve til legen og du vil da få antibiotika. Viktig at du gjør dette i dag siden det er fredag og legen stenger i 3 dager, så slipper du legevakten i helgen. Uvi skal behandles, drøyer du for lenge kan det gå til nyrebekkenbetennelse og det vil du ikke. Og i verstefall sepsis. Anonymkode: 8fa6e...235 Uvi trenger ikke nødvendigvis behandling, hos i utgangspunktet friske kvinner. https://helsenorge.no/sykdom/nyrer-og-urinveier/blærekatarr Men HI har tydeligvis ikke hatt det før, og vi vet ikke om HI er kvinne eller mann. Det kan det være fornuftig med legetime. Men automatisk antibiotika, nei, ikke nødvendigvis Anonymkode: 9347a...653
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #8 Skrevet 29. desember 2017 Takk for svar. Jeg er en kvinne. Ringer legevakten kl 9, da åpner det. Stenger kl 13 i dag pga julen. Er så trøtt, og har så vondt at jeg holder ikke ut snart. Gruer meg sånn til å tisse, men jeg må få det ut.. uff! Hvordan fungerer antibiotikaen? Kjenner jeg virkning med en gang? Igjen. Tusen takk for svarene deres. Ts Anonymkode: 4cc52...ca8
Minya Skrevet 29. desember 2017 #9 Skrevet 29. desember 2017 Antibiotikaen begynner å virke med en gang, men det kan ta et par dager før du klarer å tisse helt uhindret. Prøv å lag deg en urinprøve før du drar på legevakta, det er mye enklere å få til hjemme enn å prøve å presse ut fire dråper mens du er der. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #10 Skrevet 29. desember 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uvi trenger ikke nødvendigvis behandling, hos i utgangspunktet friske kvinner. https://helsenorge.no/sykdom/nyrer-og-urinveier/blærekatarr Men HI har tydeligvis ikke hatt det før, og vi vet ikke om HI er kvinne eller mann. Det kan det være fornuftig med legetime. Men automatisk antibiotika, nei, ikke nødvendigvis Anonymkode: 9347a...653 Ikke hør på dette, ts. Når urinveisinfeksjonen er så vond som du opplever og det er blod i urinen så må du til lege og få antibiotika. Jeg hadde slik du opplever en gang, og fikk nyrebekkenbetennelse siden jeg skulle vente. Anonymkode: f8498...464 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #11 Skrevet 29. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke hør på dette, ts. Når urinveisinfeksjonen er så vond som du opplever og det er blod i urinen så må du til lege og få antibiotika. Jeg hadde slik du opplever en gang, og fikk nyrebekkenbetennelse siden jeg skulle vente. Anonymkode: f8498...464 Ikke høre på hva? Korreksen av den ukorrekte påstanden din om at UVI (alltid?) skal antibiotikabehandles, med link til kilde, og presisering om hvem det gjelder for, hvor HI selv kan lese og gjøre seg opp en mening om hva som er korrekt ut fra hennes situasjon? Eller avsnitt nummer to, hvor jeg kommer med presiseringer og tydeliggjør at vi vet for lite om HI sin situasjon, og hvor jeg anbefaler legekontakt hvis HI er usikker? Sånn generelt ville jeg foretrukket at folk baserer avgjørelsene sine på sporbare kilder og innlegg som ikke er absolutte, enn tilfeldige personer sine påstander uten kilder som kun er basert på egen opplevelse. Egne opplevelser har sin verdi på slike forum som dette, men ikke i sammenheng med "jeg fikk derfor gjelder det samme for deg". Jeg oppfordrer fremdeles HI til å kontakte lege hvis hun føler hun trenger det. Men jeg står samtidig for min korreks av din påstand om at UVI skal behandles. Anonymkode: 9347a...653 1
Uheldig Skrevet 29. desember 2017 #12 Skrevet 29. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det svir sånn i urinrøret mitt. Og når jeg tisser så svir det sånn, og det kommer lyserødt blod i urinen. Følelsen er at jeg må få ut urinen. Har så vondt, og får ikke sove. Hva kommer det av? Er der noe jeg kan gjøre for å bli kvitt det? Anonymkode: 4cc52...ca8 UVI og muligens nyrestein. Viktig at du får en haste time hos legen. Imellom tiden kan du drikke tranebær saft og fortsette med det til ting har blitt bra. Husk å ikke være kald på beina dine eller sitte på noe kaldt. Men du må nok få antibiotika av legen.
Uheldig Skrevet 29. desember 2017 #13 Skrevet 29. desember 2017 7 minutter siden, Uheldig skrev: Neshorn 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må levere en urinprøve til legen og du vil da få antibiotika. Viktig at du gjør dette i dag siden det er fredag og legen stenger i 3 dager, så slipper du legevakten i helgen. Uvi skal behandles, drøyer du for lenge kan det gå til nyrebekkenbetennelse og det vil du ikke. Og i verstefall sepsis. Anonymkode: 8fa6e...235 Nettopp. Jeg gikk med UVI lenge og det endte med nyrebekken betennelse og nyrestein. Var så sykt vondt og måtte bli innlagt på sykehus. Så det er viktig å ta tak i det så fort man føler det ubehaget. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #15 Skrevet 29. desember 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke høre på hva? Korreksen av den ukorrekte påstanden din om at UVI (alltid?) skal antibiotikabehandles, med link til kilde, og presisering om hvem det gjelder for, hvor HI selv kan lese og gjøre seg opp en mening om hva som er korrekt ut fra hennes situasjon? Eller avsnitt nummer to, hvor jeg kommer med presiseringer og tydeliggjør at vi vet for lite om HI sin situasjon, og hvor jeg anbefaler legekontakt hvis HI er usikker? Sånn generelt ville jeg foretrukket at folk baserer avgjørelsene sine på sporbare kilder og innlegg som ikke er absolutte, enn tilfeldige personer sine påstander uten kilder som kun er basert på egen opplevelse. Egne opplevelser har sin verdi på slike forum som dette, men ikke i sammenheng med "jeg fikk derfor gjelder det samme for deg". Jeg oppfordrer fremdeles HI til å kontakte lege hvis hun føler hun trenger det. Men jeg står samtidig for min korreks av din påstand om at UVI skal behandles. Anonymkode: 9347a...653 Nå må du gi deg. En uvi som er såpass heftig som det ts beskriver skal det godt gjøres å bli kvitt med annet enn antibiotika. Jeg har hatt utallige uvi'er fra jeg var barn, så dette vet jeg en god del om. Å gå med ubehandlet uvi over tid kan føre til nyrebekkenbetennelse, og hvorfor i all verden skal hun risikere det? Ja, det er mulig å slå tilbake uvi uten antibiotika. Jeg har gjort det selv. Men man skal vite hva man driver med, og være sikker på at man er kvitt det. Noen kan gå med uvi uten symptomer, og da er selvbehandling risky business. Driver man med selvbehandling bør man få sjekket urinprøve etterpå. TS, dra til lege med en urinprøve i steril beholder, og få den resepten du trenger. Tips til å unngå uvi: Unngå tarmbakterier der framme (vær obs ved dobesøk og sex) Gå på do rett etter sex Ha en renslig sexpartner Unngå pessar eller sæddrepende krem Anonymkode: dadae...c97 2
Maleficenta Skrevet 29. desember 2017 #16 Skrevet 29. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Uvi trenger ikke nødvendigvis behandling, hos i utgangspunktet friske kvinner. https://helsenorge.no/sykdom/nyrer-og-urinveier/blærekatarr Men HI har tydeligvis ikke hatt det før, og vi vet ikke om HI er kvinne eller mann. Det kan det være fornuftig med legetime. Men automatisk antibiotika, nei, ikke nødvendigvis Anonymkode: 9347a...653 Når det går så langt at det kommer blod i urinen og det er så smertefullt så er det ikke fornuftig å unngå behandling 2
Vera Vinge Skrevet 29. desember 2017 #17 Skrevet 29. desember 2017 Hvis du har veldig vondt og du har synlig blod i urinen, ville jeg hvertfall kontaktet lege. Jeg har hatt urinveisinfeksjon noen ganger (skjønte etter hvert at det ga seg helt da jeg alltid begynte å tisse etter samleie...) og de gangene jeg bare merket det litt, drakk jeg mye tranebærjuice og generelt drikke og klarte noen ganger at det bare gikk over av seg selv. Men en gang jeg drev med dette og jeg bare fikk mer og mer vondt, endte det med nyrebekkenbetennelse. Og det var nesten vondere enn å føde... Jeg gikk ikke til lege da fordi det var helg, men jeg lovte meg selv å oppsøke legevakt om det skulle gå så langt igjen. Tisset knallrødt, hadde sterke smerter, også i ryggen og hadde feber. Fikk antibiotika og ble veldig fort frisk. Huff, verste jeg har vært med på. 1
emilie123 Skrevet 29. desember 2017 #18 Skrevet 29. desember 2017 Kontakt lege og så bestemmer legen om du skal ha antibiotika. 2
Blod Skrevet 29. desember 2017 #19 Skrevet 29. desember 2017 Kjære Ts Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege. Vennlig hilsen Blod, mod
Anbefalte innlegg