Gå til innhold

Hvordan tre frem til barnløs venninne...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som har prøvd å få barn i noen år nå. Sist mistet hun å tok det veldig tungt. Nå på nyåret skal de igang med prøverør. Så håper at dette går veien for de. Absolutt!!. Er det noen jeg unner barn er det henne. 

Selv fikk jeg beskjeden om at det ville bli vanskelig for meg å bli gravid uten hjelp. Etter jeg fikk den beskjeden tenkte jeg å min samboer at om det kan ta lang tid burde vi sette igang nå. Etter 1 år fikk jeg kommet til spesialist å fikk hjelp. Mnd etter satt’n. Min første «reaksjon» var jo da å ringe min bestevenninne å fortelle dette. Noe jeg angrer bittert på idag. 5 mnd på vei å fått møtt henne i 5 min 2 ganger... 

Jeg skjønner at dette tydeligvis er veldig sårt for henne. Imed hun er blitt «borte» har jeg snakket med en annen venninne av oss (som også har barn). Hun fortalte meg at «ja, det er sårt å at hun syntes det er uretferdig at det skulle gå så lett for oss når de har brukt så mange år å må ut med så mye penger...» så summa sumarum så syntes hun dette var veldig tøft. Prøvd gang på gang med å ta kontakt. Men er alltid på farta. Passer aldri. Aldri passer det å prate i tlf. Det lille jeg har snakket med hun har jeg ikke nevnt noe om barnet eller graviditeten. Nettopp fordi jeg vet det sårer. Jeg har da klart å holde samtale å ha det koselig før jwg ble gravid så det klarer jeg helt fint nå også:). 

Nå ista kom siste i venninne gjengen som ikke har barn ut med at også hun ventet en liten en. Så jeg tørr ikke tenke på hva hun tenker nå:(... pratet med hun andre venninnen min iste. Å da sa hun at om man bare nevner barn så gråter hun. Jeg savner venninnen min så innmari, å syntes det er så trist at dette skal komme «imellom» oss. Hva kan jeg gjøre for at hun skal få det bedre?, har jo prøvd å ikke ta noe kontakt. Men syntes det er for jævelig å. 

Anonymkode: fd5ff...ec6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke gjøre noe enn å gi henne avstand og tid, og la døren stå åpen hvis hun selv tar initiativ. Du kan imidliertid sende en melding hvor du skriver at du skjønner at det er tungt, og at hun bare må ta kontakt når hun ønsker det og at vennskapet deres aldri vil forsvinne. Dettte er bare en prosess dere ikke kan hjelpe henne med før hun selv eventuelt er klar fordi dere representerer det vanskeligste for henne akkurat nå. Og det er ikke personlig.

Anonymkode: 9a9af...dd8

• Liker 4
Gjest NotNaomi
Skrevet

Send henne et litt personlig kort å skriv at du savner henne :-) skriv at du gjerne vil treffes når hun føler for det ! Kortet kan jo være litt humoristisk , sånn at hun faktisk får en god følelse eller savn. Samtidig som hun jo vil skjønne at du savner henne .

Syns det å sende kort er mye mer personlig i visse situasjoner . Selv om det nok er litt avlegs utenom jul :-) men de aller fleste syns det er mer personlig . Og så har giver faktisk anstrengt seg litt før å finne riktig kort og å overbringe beskjed.  

Får du ikke respons så har du gjort det du kan . Men håper det ordner seg . Noen vennskap er så viktige !

Skrevet

Jeg ville holdt avstand. Der er tydeligvis det hun ønsker, men ikke tør å si rett ut. Det er dessverre slik at i noen perioder av livet kan ikke alle mennesker være «en god venn» for dem de ønsker å være det for. Akkurat nå er gravide venninner det siste hun trenger, hun vil føle at hun drar deg ned, gir deg dårlig samvittighet av å være gravid hvis dere møtes og snakker om det. Og ikke vil hun klare å være helt ærlig med de tankene hun faktisk bærer på ovenfor deg heller. Forhåpentligvis vil venninnen din også bli gravid snart, da vil dette endre seg. Da kommer hun til å kontakte deg hvis du viser henne respekt nå. 

Jeg mistet nylig i dødfødsel, og har i ettertid måttet ta avstand fra ei god venninne som er gravid, og en kollega som fikk en sønn samtidig som meg. Jeg har ikke overskudd til å «fake» glede over deres svangerskap mitt i min svarteste sorg. Å være ufrivillig barnløs er en stor sorg. 

Anonymkode: a46eb...b6d

Skrevet

Hold avstand😊 Synd for hennes del at det blir sånn. Enten hun blir gravid eller ikke så er et robust og godt nettverk godt å ha, noe man ikke nødvendigvis har etter å ha støtet folk fra seg 

Anonymkode: 30c3a...f0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...