AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #1 Skrevet 28. desember 2017 Jeg kan ingenting om dette, så lurer på om dere har lyst å dele deres erfaringer med meg. Jeg har 400.000 kr på sparekonto (som jeg ikke trenger nå, kanskje aldri, kanskje om 10-20 år). Jeg funderer på å sette kanskje 100.000 av de i fond? Er det lurt? Noen andre som har gjort det? Anonymkode: 8b26a...d5e
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #2 Skrevet 29. desember 2017 Er i samme situasjon. Hadde 350000 sittende i kontoen. Forrige uke Kjøpte eg diverse fond i Sbanken 150000kr, sparebanken 100000 kr og dnb 100000kr . Alt i fond og sastes på at det lønner seg langsktig. Anonymkode: 6fd88...16b
prt90 Skrevet 29. desember 2017 #3 Skrevet 29. desember 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ingenting om dette, så lurer på om dere har lyst å dele deres erfaringer med meg. Jeg har 400.000 kr på sparekonto (som jeg ikke trenger nå, kanskje aldri, kanskje om 10-20 år). Jeg funderer på å sette kanskje 100.000 av de i fond? Er det lurt? Noen andre som har gjort det? Anonymkode: 8b26a...d5e Det er lurt, men aksjemarkedet svinger, så ikke kjøp fond for alt på en gang. Hvis du kjøper deg inn over noen år så sprer du risikoen. (Kommer det et børskrakk om 1 år får du mesteparten av aksjene til halv pris) Sett opp et automatisk kjøp av på 5.000 kroner i måneden over 2-4 år. Velg et globalt indeksfond med lav kostnad (under 0.3%)
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #4 Skrevet 29. desember 2017 25 minutter siden, prt90 skrev: Det er lurt, men aksjemarkedet svinger, så ikke kjøp fond for alt på en gang. Hvis du kjøper deg inn over noen år så sprer du risikoen. (Kommer det et børskrakk om 1 år får du mesteparten av aksjene til halv pris) Sett opp et automatisk kjøp av på 5.000 kroner i måneden over 2-4 år. Velg et globalt indeksfond med lav kostnad (under 0.3%) lurt... kan du gi noen esksemple på de globalt indexfond som finns. takk Anonymkode: 6fd88...16b
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #5 Skrevet 29. desember 2017 Jeg ville ikke valgt globalt indexfond. Ville valgt et blandingsfond. Anonymkode: 85211...0d4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #6 Skrevet 29. desember 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke valgt globalt indexfond. Ville valgt et blandingsfond. Anonymkode: 85211...0d4 Blandingsfond, bedre kjent som kombinasjonsfond, er dyrere enn å kombinere sparekonto og indeksfond. Anonymkode: 91ebd...acd
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #7 Skrevet 29. desember 2017 Indeksfond er kjedelig og gir nesten ingen gevinst. Blandingsfond kan i hvert fall gi NOE å smile LITT for. Anonymkode: f05e6...a01
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #8 Skrevet 30. desember 2017 Det har jeg villet gjort. Du tapet på å ha de på konto. Børsen har steget 19% i år, så fond har vært lønnsomt. Anonymkode: d2b13...72e
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #9 Skrevet 30. desember 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Indeksfond er kjedelig og gir nesten ingen gevinst. Blandingsfond kan i hvert fall gi NOE å smile LITT for. Anonymkode: f05e6...a01 Nå roter du fælt. Lavere aksjeandel gir ikke høyere avkastning enn høyere aksjeandel. Anonymkode: 91ebd...acd 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #10 Skrevet 30. desember 2017 For det første ville jeg ha fått litt mer klarhet i planer for fremtiden. Utgangspunktet for plassering av penger, er alltid hva de skal brukes til, og omtrentlig når. Selv har jeg mye penger. Jeg har plassert en god del på høyrentekonto til 2,1% rente. Dette er penger jeg vil ha lett tilgjengelig i tilfelle jeg ønsker å kjøpe meg ny bolig, ta et "verden rundt cruise", eller annet som fordrer at pengenes verdi er noenlunde sikret, og kan gjøres tilgjengelig for meg på 1 -2 dagers varsel. Noe har jeg stående på fastrentekonto, pr i dag til 2,3% rente. Dette er også penger jeg vil ha lett tilgjengelig, men som jeg vet at jeg kan vente noen måneder på ved behov. Og så har jeg sparing i aksjefond. Dette begynte jeg med for mange år siden, og i dag er fortjenesten fra 30 - 60%. Stigningen de siste par årene har vært enorm, men de siste månedene har det dabbet litt av. Å satse alt du har nå, betyr derfor at du kjøper på et tidspunkt hvor prisene nærmer seg toppen. Jeg gjør derfor motsatt, jeg tar gevinst. Jeg sikrer verdistigningen, og har opprettet ASK. Her sparer jeg kun i indeksfond med lave kostnader, fordi jeg tror at det blir turbulent fremover, og at jeg skal være fornøyd med fond som klarer å følge indeksen, både på opptur og nedtur. Konkret, ville jeg ha rådet deg til å spre sparepengene dine mellom en god høyrentekonto (noen krever mer enn du har for beste rente, men noen har god rente fra første krone), og resten kan du gradvis overføre til ASK. Selv har jeg 2 månedlige faste overføringen, rett og slett for å spre risikoen enda mer. Jeg har 30/30 KLP AksjeGlobal indeks 4 og 5 (valutasikret og ikke valutasikret), 20 % KLP Fremvoksende markeder og 20 % KLP AksjeNorden. Om du ikke vil styre med flere indeksfond, så velg KLP AksjeVerden indeks. Da får du både globalt og fremvoksende markeder uten selv å måtte tenke over hvilken fordeling du vil ha på det. ASK kan du f eks opprette hos SBanken, og ha 2 spareavtaler på kr 1000 hver, f eks 1. og 15. i måneden. NB !!! Er du ung, og ikke har opprettet BSU enda, bruk pengene også på å fylle opp den årlige kvoten der Anonymkode: 16e51...879 2
Nyttig Skrevet 30. desember 2017 #11 Skrevet 30. desember 2017 Ha minst 100 000kr på konto som buffer, resten kan du sette i globalt indexfond. Dette er en fin sparekonto som nærmest bombesikker, velg et med lav kostnad. Selv har jeg hatt dette i over 10år med god avkastning, tar kun ut mindre enn gevinst så man slipper skatt. 1
Nyttig Skrevet 30. desember 2017 #12 Skrevet 30. desember 2017 Har du lån på bolig ville jeg slettet dette først om mulig. Om du er opptatt av løpende utgifter.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #13 Skrevet 30. desember 2017 Skal du kjøpe fond nå ville jeg kjøpt 5.000kr hver mnd, eller en sum hver uke. Ikke putt alle pengene inn med engang. Børsen er høy, og den kan gå langt ned om det skjer noe og da sitter du å sparer i fond enda fordi du puttet pengene over lengre periode. Anonymkode: 1dc98...54f 2
Leifern Skrevet 30. desember 2017 #14 Skrevet 30. desember 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg villet gjort. Du tapet på å ha de på konto. Børsen har steget 19% i år, så fond har vært lønnsomt. Anonymkode: d2b13...72e Du vil anbefale å putte penger i aksjefond nå fordi børsen HAR steget..? Børsene har steget og steget i ni år. Og du mener det er lurt å gå all-inn NÅ? Jeg ville enten ventet til neste børskrakk, eller satt inn et fast beløp hver måned, spredt over noen år. 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #15 Skrevet 30. desember 2017 3 hours ago, AnonymBruker said: Nå roter du fælt. Lavere aksjeandel gir ikke høyere avkastning enn høyere aksjeandel. Anonymkode: 91ebd...acd Her quotet du nok feil person. Innlegget ditt i forhold til mitt gir ingen mening. Avkastning styres av risiko; de to formene du nevnte er som sagt to former for risiko. Anonymkode: f05e6...a01
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #16 Skrevet 30. desember 2017 Ok, mer info - jeg er helt grønn så gjerne kom med lure forslag: Som sagt:Jeg har 400.000 kr på sparekonto (som jeg ikke trenger nå, kanskje aldri, kanskje om 10-20 år).Jeg funderer på å sette kanskje 100.000 av de i fond? Da vil jeg jo ha 300.000 kr på sparekonto. Jeg er gjeldsfri, eier leilighet og bil, har hund og er ufør. Driver et lite firma der jeg hjelper med å forfatte brev, taler, sanger og oversette ting osv på siden der jeg tjener ca 35.000-50.000 kr i året (før skatt, så trekkes det jo både skatt, moms og ufør av den summen da). Jeg har ikke per idag lyst på barn, men utover det har jeg heller ingen planer for fremtiden. Jeg er for syk til særlig reising. Anonymkode: 8b26a...d5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå