AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #1 Skrevet 28. desember 2017 Kjøp av gaver, bytte av gaver. Fulle kjøpesentre. Jeg er veldig glad i og gi gjennomtenkte fine gaver til de jeg er glad i, likevel er det en bismak. Postkassene har vært full med reklame for "kjøp, kjøp"siden slutten av oktober, pepperkakene og julebrusen også. Det kan bli for mye, det er så fokus på gaver at jeg blir veldig ettertenksom, bare noen timer unna lever det mennesker som ikke har nok varme klær til barna sine, har alt for mye ting, drukner i de. Føler meg ikke bra med å leve på denne måten lenger, jeg vet ikke.. ville bare få ut noen tanker. Anonymkode: 4e4d4...632 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #2 Skrevet 28. desember 2017 Jeg er helt enig med deg, overforbruket er kvalmende. Man leser om foreldre som ikke vet hva de skal gi barna fordi de har alt fra før. Men lykken er å få kjøpt, later det til. Jeg synes alt kjøpemaset ødelegger mye av julestemningen, alt handler om å kjøpe, ønske seg og motta. Kjøpe gaver, kjøpe mengder med mat, kjøpe klær, sko, møbler og mer til. Blir vi lykkeligere? Jeg tviler sterkt på det. Anonymkode: d4771...e61 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #3 Skrevet 28. desember 2017 Fikk også en uggen følelse i dag da jeg gikk ut til nærmeste container her i gata for å hive noe søppel. Alle 4 digre containere var stappfulle av søppel, og folk hadde lagt fra seg masse søppelposer og kasser utenfor containerne. Tydelig gave-relaterte ting, innpakning, plast osv. Tenker på miljøaspektet. Og hvor mye av det vi får til jul, trenger vi. Noen mennesker trenger helt basale ting og lever i fattigdom, selv her i Norge, skulle gått an å omdirigere gavestrømmen slik at den heller gikk til de som trenger det i stedet for til allerede velfødde og velstående mennesker. Er så forbanna lei kjøpe-fokuset og den vanvittige mengden reklame før jul, vil bare ha fred. Anonymkode: bc803...6f8 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #4 Skrevet 28. desember 2017 Jeg elsker å handle i jula, planlegge, få gaver, bytte gaver, se på julegatene og kose meg i byen med å se på alt folket. Jeg har ganske dårlig råd men planlegger og sparer hele året så jeg kan kose meg skikkelig i jula og kjøpe fine gaver, og noe fint til meg selv. Synes det er supert når man får gode tilbud black friday/romjulssalg etc, og supert at det er god service i butikkene så man får bytte om noe ikke faller i smak eller passer. Forstår ikke de som bare stresser og synes alt er grusomt, kan dere ikke planlegge bedre? Handle på salg om du synes det går for mye penger i jula? Justere forventningene litt? Hadde jeg brukt masse penger jeg ikke har, i siste liten på tull jeg ikke vet om mottaker en gang liker da hadde jeg vært stressa og misfornøyd også. Anonymkode: 9b6bd...e14 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #5 Skrevet 28. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg elsker å handle i jula, planlegge, få gaver, bytte gaver, se på julegatene og kose meg i byen med å se på alt folket. Jeg har ganske dårlig råd men planlegger og sparer hele året så jeg kan kose meg skikkelig i jula og kjøpe fine gaver, og noe fint til meg selv. Synes det er supert når man får gode tilbud black friday/romjulssalg etc, og supert at det er god service i butikkene så man får bytte om noe ikke faller i smak eller passer. Forstår ikke de som bare stresser og synes alt er grusomt, kan dere ikke planlegge bedre? Handle på salg om du synes det går for mye penger i jula? Justere forventningene litt? Hadde jeg brukt masse penger jeg ikke har, i siste liten på tull jeg ikke vet om mottaker en gang liker da hadde jeg vært stressa og misfornøyd også. Anonymkode: 9b6bd...e14 Og hvorfor er det ikke greit å bare ikke like julegavehandling, punktum? Jeg liker det ikke noe bedre om jeg handler i august eller på salg, liksom. Liker heller ikke Black Friday og andre kjøpsfokuserte dager. Det er greia med å kjøpe ting (som ofte er forurensende) til mennesker som allerede har veldig, veldig mye, mens andre mennesker lever i fattigdom og klimaet går til helvete man reagerer på. Ja, man kan til en viss grad velge om man vil delta i kjøpshysteriet selv, men det er jo også noe som berører oss som samfunn. Så på nyhetene at det var historisk stor visakort-handel 22. desember i år. Vi har jo et moralsk ansvar for hvilket forbruk vi holder på med, det er vel bevisstheten rundt det som etterlater en kjip bismak for mange i julen. Det står liksom ikke i stil med det forherligende budskapet om julefred, ettertanke, medmenneskelighet og ydmykhet. Anonymkode: bc803...6f8 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #6 Skrevet 28. desember 2017 Finner ingen bevisshet rundt ettertanke, medmenneskelighet og ydmykhet, jeg er bare lei meg etter jul. Kjøp, kjøp og kjøp-orker det ikke lenger. Anonymkode: 4e4d4...632 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #7 Skrevet 29. desember 2017 Men så la være å kjøp da? Hvorfor gi etter for presset om dere opplever det så ille? Anonymkode: 9b6bd...e14 1
TarjaTurunen Skrevet 29. desember 2017 #8 Skrevet 29. desember 2017 Helt enig med deg TS, blir kvalm av dette selv jeg. Og så sitter det en haug med utakknemlige folk rundt om kring, fordi gaven ikke var dyr nok 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #9 Skrevet 29. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men så la være å kjøp da? Hvorfor gi etter for presset om dere opplever det så ille? Anonymkode: 9b6bd...e14 Har barn i familien, det kan ikke gå ut over dem at jeg føler det slik. Anonymkode: 4e4d4...632
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #10 Skrevet 29. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Finner ingen bevisshet rundt ettertanke, medmenneskelighet og ydmykhet, jeg er bare lei meg etter jul. Kjøp, kjøp og kjøp-orker det ikke lenger. Anonymkode: 4e4d4...632 Huff så grusomt. Drit i det da om det er så forferdelig. Jeg er rimelig lei av dere som klager over alle ting som har med julen å gjøre. Anonymkode: b18a8...59d 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #11 Skrevet 29. desember 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff så grusomt. Drit i det da om det er så forferdelig. Jeg er rimelig lei av dere som klager over alle ting som har med julen å gjøre. Anonymkode: b18a8...59d Jeg synes det er bra at mennesker reflekterer over det, følte ikke at jeg klagde. Det er mye "kjøp og løp," uten omtanke, uten og stoppe opp, til tingene våre flyter over, nei, blir ikke med på det lenger. Anonymkode: 4e4d4...632 1
Tvist Skrevet 29. desember 2017 #12 Skrevet 29. desember 2017 Jeg har redusert antallet mennesker jeg kjøper til i år, og det føles godt. Har selvsagt avtalt det med dem, så det er gjensidig. Kjøper ofte gaver fra Dyrevernalliansen, røde kors etc. Ikke symbolske gaver, men faktiske ting, samtidig som de blir støttet. Til nevøer/nieser kjøper jeg ofte ting av tre eller lignende, ikke plast. Skulle ønske noen spurte meg hva jeg ønsket meg, så hadde det blitt noen symbolske gaver. Men det er aldri noen som spør. Men jeg får heller ikke så mange gaver. Til neste år blir det nok noen symbolske gaver også, til de voksne i alle fall. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå