AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #1 Skrevet 28. desember 2017 Hei! Jeg sparer ca 20k/mnd da jeg bor hjemme og jobber fulltid, dette vil vare ut juli 2018, før jeg skal studere og tar sikte for en deltidsjobb, men sparebiten minimeres kraftig. Jeg har frem til nå vært forsiktig med plasseringen av sparepengene, og har kun nå i det siste fått øynene opp for fond. Status pr 28.12.17: BSU - 75 000 kr (øke til 100 000 den 01.01.18). Sparekonto - 115 500 kr til 2,05% rente. Nordnet - 22 000 kr - div fond, KLP Aksjeglobal Indeks V, DNB Teknologi, Nordnet Superfond Norge, Sverige. Jeg skal starte på en bachelor neste høst, og tar sikte for en master. Med andre order det ikke aktuelt å kjøpe hus innen de fem neste årene, minst - men jeg vil jo også sitte klar med mest mulig EK. Har forstått at det er mer å hente på fondsmarkedet enn på en sparekonto. Derfor er mitt spørsmål til dere, hvordan skal jeg plassere pengene? Mvh Mann 20. Anonymkode: 71a41...f3d
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #2 Skrevet 28. desember 2017 Fond fungerer fint for langsiktig sparing. I ditt tilfelle er det svært sannsynlig at du vil trenge en del av sparepengene imens du studerer, og for kortsiktig sparing fungerer ikke fond da pengene faktisk skal plasseres og det fungerer ikke så godt om man tar ut 500 kroner her og 500 kroner der mange ganger i året. Jeg er selv snart ferdigutdannet og skal spare til bolig og andre ting i fond. For meg er et kombinasjonsfond med middels risiko greit. Finnes vel sånn fondsveileder om du googler. Anonymkode: 1778f...515 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå