AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #1 Skrevet 28. desember 2017 Hvorfor er det sååååå utrolig mørkt ute i gatene, på veiene osv.... Vil man kjøre bil om kvelden ser man nesten ikke veien, så mørkt er det. Det er veldig få mennesker ute i gatene til og med i sentrum. Og ikke bare i småbyene men også i storbyene. Norge er et av verdens rikeste land (sammen med Sveits, Luxembourg osv......) men allikevel er veiene utrolig dårlige, det er ekstremt lite lys i gatene og overalt generelt. Og det gjør byene så mye kjedeligere. I veldig mange andre land/byer er det så mye lys at man nesten ikke tror det er kveldstid. Og det er alltid noen unnskyldninger for hvorfor det er sånn. Jo strømmen er dyr, det bor få mennesker her derfor er det kjedelig osv....... Er dere enig i at det er kjedelig og at det er lite lys i byene (gatene,veiene, sentrum osv.....) Anonymkode: 86aaa...deb 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #2 Skrevet 28. desember 2017 Det ser bare folketomt ut, kom med en god vits så lysner det Anonymkode: f0f4a...d48 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #3 Skrevet 28. desember 2017 Synes det er nok gatelys. Men det som mangler er kanskje neonreklamer? Men det ser jeg ikke på som et savn. Anonymkode: ae065...1e1 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #4 Skrevet 28. desember 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er nok gatelys. Men det som mangler er kanskje neonreklamer? Men det ser jeg ikke på som et savn. Anonymkode: ae065...1e1 Det er veldig lite gatelys og jeg synes de burde bruke hvit gatelys istedenfor gul gatelys. Anonymkode: 86aaa...deb 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #5 Skrevet 28. desember 2017 Har du noensinne oppholdt deg f. eks. i mindre danske byer om kvelden? Eller reflektert over det faktum at norske veier utenom byene har enormt mye mer belysning enn de fleste andre steder i verden (allerede når du kommer til sverige er det svært sjelden med gatebelysning utenfor byene)? Jeg tror egentlig ikke du vet hvordan det er i resten av verden. Anonymkode: c31e4...93f 13
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #6 Skrevet 28. desember 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du noensinne oppholdt deg f. eks. i mindre danske byer om kvelden? Eller reflektert over det faktum at norske veier utenom byene har enormt mye mer belysning enn de fleste andre steder i verden (allerede når du kommer til sverige er det svært sjelden med gatebelysning utenfor byene)? Jeg tror egentlig ikke du vet hvordan det er i resten av verden. Anonymkode: c31e4...93f Jeg har vært i forskjellige land norske byer er de med minst lys i gatene. Anonymkode: 86aaa...deb
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #7 Skrevet 28. desember 2017 Bare å bruke langlys så ser du vett. Anonymkode: a415c...4df
Spiteful Skrevet 28. desember 2017 #8 Skrevet 28. desember 2017 Det er 5 millioner mennesker i hele Norge. I andre byer i Europa har de 20 millioner i bare én by. Selvsagt er Norges byer spøkelsesbyer 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #10 Skrevet 28. desember 2017 23 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har vært i forskjellige land norske byer er de med minst lys i gatene. Anonymkode: 86aaa...deb Da tror jeg du stort sett har vært på turiststeder. Anonymkode: c31e4...93f 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #11 Skrevet 28. desember 2017 Kjøpesentre ødelegger. Anonymkode: fc367...a20 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #12 Skrevet 28. desember 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da tror jeg du stort sett har vært på turiststeder. Anonymkode: c31e4...93f Jeg snakker om BYER ikke om små landsbygder i Danmark, Sverige, Frankrike osv..... Du mener vel ikke at det er mer lys i Bergen, Oslo, Trondheim enn i Madrid, Barcelona, Valencia, Paris, Strasbourg, Hamburg, Berlin, New York, Stockholm, Gøteborg, København, Singapore, Brussel osv......... Se på webkameraer fra utelandske BYER og sammenlign hvor mye mer lys det er i mange utlandske BYER i forhold til norske BYER! Anonymkode: 86aaa...deb
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #13 Skrevet 28. desember 2017 Du kan jo ikke sammenligne Trondheim med Singapore, Bergen med Madrid eller Oslo med Hamburg?? Jeg har vært i en drøss svenske byer med 50 000 eller mer i innbyggertall, og det er ganske mørkt og stille der også etter at butikkene stenger kl 18, noe de gjerne gjør. Anonymkode: 0642a...eb4 1
cand.t.p Skrevet 28. desember 2017 #14 Skrevet 28. desember 2017 Epler og pærer. Byene du nevner er metropoler med millioner av innbyggere. De fleste norske byer har et innbyggertall som får plass i en av bydelene, men likevel breier de seg utover og får da liten tetthet. Det er også forskjell på bysentra og periferien. Det er ikke veldig mye mer folksomt i forstedene til Paris enn på Tveita: blokk er blokk. Og det kryr av folk på Løkka en fin sommerkveld, men det er vesentlig roligere enn kald desembermandag. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #15 Skrevet 28. desember 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo ikke sammenligne Trondheim med Singapore, Bergen med Madrid eller Oslo med Hamburg?? Jeg har vært i en drøss svenske byer med 50 000 eller mer i innbyggertall, og det er ganske mørkt og stille der også etter at butikkene stenger kl 18, noe de gjerne gjør. Anonymkode: 0642a...eb4 Hvorfor kan jeg ikke sammenligne? Hva har folketall med hvor mye lys det er gatene i en by? Anonymkode: 86aaa...deb
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #16 Skrevet 29. desember 2017 Jeg bruker 300-400kr å kjøre, parkere, bompenger inn til byen. Bor 3min unna sentrum, men er inni sentrum 1 gang i året. Sier litt... de vil ikke ha folk og biler der lenger bare utlendinger. Anonymkode: 6c0df...e1f
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #17 Skrevet 29. desember 2017 Just now, AnonymBruker said: Jeg bruker 300-400kr å kjøre, parkere, bompenger inn til byen. Bor 3min unna sentrum, men er inni sentrum 1 gang i året. Sier litt... de vil ikke ha folk og biler der lenger bare utlendinger. Anonymkode: 6c0df...e1f Ja vet betaler 120kr for meg og barnet med buss tur retur til byen. Anonymkode: 6c0df...e1f
Morpheus Skrevet 29. desember 2017 #18 Skrevet 29. desember 2017 Det er bare tull å nruke steøm på gatelys når det ikke er noen biler som kjører der på timevis. Det hadde vært fett om gatelyset hadde skrudd seg på med sensorer 100m forran bilen, og av 20m av. For å ikke snakke om hvor fett det løpelyser hadde sett ut på avstand 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #19 Skrevet 29. desember 2017 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg snakker om BYER ikke om små landsbygder i Danmark, Sverige, Frankrike osv..... Du mener vel ikke at det er mer lys i Bergen, Oslo, Trondheim enn i Madrid, Barcelona, Valencia, Paris, Strasbourg, Hamburg, Berlin, New York, Stockholm, Gøteborg, København, Singapore, Brussel osv......... Se på webkameraer fra utelandske BYER og sammenlign hvor mye mer lys det er i mange utlandske BYER i forhold til norske BYER! Anonymkode: 86aaa...deb Du sammenligner bykjerner i metropoler med gjennomsnittlige norske byer, og mener det er irrelevant at jeg trekker frem andre skandinaviske byer (ikke landsbygder, det var ikke det jeg skrev). Har du vært f. eks. i forstedene til Paris om kvelden? Er du klar over hvor mørkt det er i sidegatene til Kurfürstendamm etter mørkets frembrudd? Er det virkelig så strålende opplyst i Haninge (Stockholm) eller Hellerup (København) om natten?Har du noensinne vært i Frölunda eller Bergsjön (Göteborg) noen gang? I Dublin er det ganske visst lite lys utenfor Connor Street. Jeg bodde en stund i én av Danmarks større byer. Der var det forutenom de aller mest sentrale deler mørkt og folketomt etter kl. 8 om kvelden. Jeg tror du har besøkt en del storbyer, og bruker sentrum av disse som referanse. Da må det gå galt. Webkameraer står forøvrig som regel på steder som er temmelig opplyste - nettopp for at de skal kunne vise noe..... Anonymkode: c31e4...93f 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #20 Skrevet 29. desember 2017 Oslo har omtrent 1 million innbyggere (hvis du regner med forstedene) allikevel ser SENTRUM av Oslo mye mørkere ut enn i Wiens SENTRUM (Wien er omtrent like stor som Oslo). Bare se på webkameraen fra Torgallmenningen i Bergen. Og se deretter på webkamera fra plaza mayor i Madrid så ser du hvor mye forskjell det er. Du sammenligner hvor mye lys det er i norske byer med hvor mye lys det er i sidegatene til storbyer? Og folketall har ingenting med hvor mye lys det er på en vei. Når man kjører etter at det har blitt mørkt så er det faktisk veldig vanskelig og se. Det eneste man ser er lysene til bilene som kommer fra motsatt side. Det burde vært mer lys slik at trafikken blir mer trygg for alle. Både for sjåførene og fotgjengerene. Anonymkode: 86aaa...deb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå