Gå til innhold

Trenger vi kjøpekontrakt på eierandel i hus..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..om vi har skrevet en samboerkontrakt på hvor mye vi eier hver og hvilke summer vi har hver i egenandel?

Altså, må vi ha kjøpekontrakt i tillegg? 

Jeg har kjøpt meg inn i samboers bolig. 

Takk for svar! 

Anonymkode: f481e...4cf

Skrevet

Dere må tinglyse din eierandel (prosent) hos kartverket. Dette er utrolig viktig for din del ved et eventuelt brudd. 

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, BMF skrev:

Dere må tinglyse din eierandel (prosent) hos kartverket. Dette er utrolig viktig for din del ved et eventuelt brudd. 

Det skal gjøres, men lurte på om vi måtte ha kontrakt i tillegg.? Bortsett fra samboerkontrakt .

men er spørsmål : er ikke samboerkontrakt gyldig ved brudd? 

Skrevet

Har du tinglyst din eierandel så trenger du ingen kjøpekontrakt. Men jeg ville valgt å bruke en allikevel. Ved et brudd, så tror jeg du stiller sterkere med tinglyst del i tilfelle det blir trøblete mellom dere. Uansett så tinglys din del, så kan ikke din partner låne penger på leiligheten uten at du må godkjenne. 

Skrevet
Akkurat nå, BMF skrev:

Har du tinglyst din eierandel så trenger du ingen kjøpekontrakt. Men jeg ville valgt å bruke en allikevel. Ved et brudd, så tror jeg du stiller sterkere med tinglyst del i tilfelle det blir trøblete mellom dere. Uansett så tinglys din del, så kan ikke din partner låne penger på leiligheten uten at du må godkjenne. 

Vi venter med tinglysning til vi gifter oss (gratis) . Men en skriftlig kontrakt må da være bindene i noen grad? 

Det står også i kontrakten at vi ikke kan låne på boligen uten den andres samtykke. 

Mer det ingenting verdt da? 

Skrevet
1 minutt siden, BMF skrev:

Hva mener du med låne penger på leiligheten? Øke boliglånet?

Om den ene parten slutter å betale regninger og det går så langt som til namsmannen så kan kreditor ta pant i boligen uansett om den har to eiere. Det opplevde jeg, kom varsel om tvangssalg i postkassa. Eide 50% hver.

Anonymkode: 006b2...cac

Skrevet

Usikker på om det er nok. Jeg ville aldri stolt på det ( pessimist som jeg er )

Men var det kort tid til bryllupet så kunne jeg nok ha ventet. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med låne penger på leiligheten? Øke boliglånet?

Om den ene parten slutter å betale regninger og det går så langt som til namsmannen så kan kreditor ta pant i boligen uansett om den har to eiere. Det opplevde jeg, kom varsel om tvangssalg i postkassa. Eide 50% hver.

Anonymkode: 006b2...cac

Mener å øke/ ta opp nytt lån

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet?

Altså er en samboerkontrakt med detaljert eierandel godt nok ved eventuelt brudd/død?

(vi har testament i tillegg.)

Tinglysing skjer når vi gifter oss. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet?

Altså er en samboerkontrakt med detaljert eierandel godt nok ved eventuelt brudd/død?

(vi har testament i tillegg.)

Tinglysing skjer når vi gifter oss. 

En skriftlig avtale er bindende mellom dere men gir ingen beskyttelse ovenfor tredjemann. Din samboer står,fritt til å låne mer på boligen eller selge den. Om det strider mot avtalen deres vil han havne i et erstaningsforhold til deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 28.12.2017 den 19.42, AnonymBruker skrev:

..om vi har skrevet en samboerkontrakt på hvor mye vi eier hver og hvilke summer vi har hver i egenandel?

Altså, må vi ha kjøpekontrakt i tillegg? 

Jeg har kjøpt meg inn i samboers bolig. 

Takk for svar! 

Du trenger et dokument som tinglyses. Uten tinglysning er du prisgitt den personen som du kjøper deg inn hos, nemlig samboeren. Så lenge alt er hyggelig mellom dere, er dette ganske sikkert helt uproblematisk, men om dere en dag står i et brudd, så kan ha dokumentere at han er tinglyst som eier, og du er bare ute etter å gjøre penger på hans eiendom. 

Å ikke tinglyse samtidig som du kjøper deg inn er på god vei en kvinnefellehandling. Vil du gamble og leve farlig, ja, så er dette måte å gjøre det på.

Dør din samboer vil du og stå uten noen eierrettigheter i hans bolig. 

Anonymkode: a2347...f97

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dør din samboer vil du og stå uten noen eierrettigheter i hans bolig. 

Anonymkode: a2347...f97

Gjelder ikke kontrakten ved død?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...