AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #1 Skrevet 28. desember 2017 Vi har felles økonomi. Ca. Samme inntekt. Jeg ett barn, han tre og ingen felles. Han kommer fra en velstående familie så penger drypper inn fra foreldrene og det kommer godt med. Vi har flyttet til ett større hjem. Alle har fått vært sitt rom og vi sparer enda og kjøper ting vi ønsker å trenger til hjemmet. Det jeg merker mer av nå er at når foreldrene ønsker å hjelpe og min samboer mottar penger for å kjøpe ting og tang så blir dette ikke tatt med i fellesen. Det blir flere ganger hans "kose" penger, antar jeg fordi jeg vet ikke hvor de blir av siden vi har brukt felles sparingen på mye av det vi har kjøpt. Slik var det ikke før. Før gikk alt i fellespotten når han fikk penger til ting vi trengte eller ønsket. Jeg bruker gladelig penger på f. eks hans barn. Det er mye jeg ønsker å gjøre på rommene demmes da de har god størrelse på det, men det tar tid siden vi kjøper til fire stk. Men når han mottar, slik som nå, penger til lystett persienner for 3 takvindu. Og det ble ikke billig. Han sier ingenting om dette til meg. Vi drar kortet etter å ha ført over fra fellessparingen så pengene han fikk ligger i hans lomme. Så etter å ha snakket med svigerfar får jeg vite at han har overført penger og når jeg spør samboer så har han "glemt det"... Nå klarer jeg ikke å ikke bli provosert. Annet eks. Da bilen var på service før jul fikk han også penger, men servicen ble betalt fra felles regningskonto. . Vi fører over minst 2000,- hver mnd. fra lønningene våre til sparekonto slik at vi kan kjøpe inn det som trengs i tillegg til at vi har litt buffer de mnd. Som blir dyrere enn vanlig, og utgift til bilservice er regnet inn i trekkene som går til regningskontoen ilp. Av året, men jeg mener at når foreldrene hans gir penger til hjemmet så bør de pengene gå i fellespotten fordi de pengene jeg har fått vite om har vært til spesifikke ting. Ønsker de å gi han penger for at han skal kose seg med så får de bare gjøre det, men at han får penger til fellesskapet og likevel bruker sparepengene våre synes jeg er ugreit. Jeg er med å betaler halvparten av tingene våre ellers og til hans 3 barn. Og han er med på halvparten og sfo til mitt barn. I tillegg er det jeg som kjøper det meste til barna hans også fordi han bryr seg ikke om klær og sånt og det synes jeg er ok å bruke mine penger på, som jeg har igjen etter vi har ført over det vi skal til felleskontoene våre, men at han mottar penger og stapper i lommen når jeg bruker såpass mye penger på oss og barna synes jeg er dårlig gjort. I hvertfall når jeg ser han kjøper dyre gjenstander til seg selv for da blir jeg påminnet om at jeg kan ikke kjøpe det siste nye på lik linje som han fordi alle mine penger går til fellesen og eneste grunnen til han kan kjøpe disse dyrere tingene med kort mellomrom er at han får penger. Ikke vet jeg hvor ofte det skjer, men det er de "felles" pengene som irriterer meg. Anonymkode: 0f4b3...958 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #2 Skrevet 28. desember 2017 Jeg er enig med deg!!! Anonymkode: a33de...3e0 6
Måbarefåsiat... Skrevet 28. desember 2017 #3 Skrevet 28. desember 2017 Synes det er dårlig gjort. Jeg forstår godt du blir frustrert og du må jo bare ta det opp med ham. Ellers så mener jeg at så lenge han har unger, så kan ikke han tillate seg å ikke bry seg om klær og dresser og sånn. Han må jo være med på det. Du skal ikke bruke av det du kunne hatt som kosepenger til å kjøpe klær til hans barn så lenge han tar penger som skulle vært til lystette gardiner. 7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #4 Skrevet 28. desember 2017 Høres ut som du er sammen med en umoden idiot. Når han har med seg 3 barn fra tidligere forhold, så skal han selvsagt prioritere fellesskapet og familiepotten, ikke egne kosepenger, herregud. Du er altfor grei, dumsnill i mine øyne. Hva får du igjen for å sponse ungene hans med store deler av din egen inntekt, mens han som far sitter med egne penger til seg selv? Anonymkode: 3029e...b48 21
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #5 Skrevet 28. desember 2017 Mannen din er en egositisk idiot som har mer lyst å bruke pengene sine på øl og dritt enn deg og barn Se for deg at rollene var byttet, det var du som fikk penger. Hadde du hatt samvittighet til å beholde dem skamløst for deg selv? Om du ikke klarer være ego og ta pengene selv, hva får det deg til å tenke om mannen din? Anonymkode: 4e647...25b 7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #6 Skrevet 28. desember 2017 Han er egoistisk. Du er dumsnill. Han burde betale mye mer enn deg. Anonymkode: 78ff7...35f 10
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #7 Skrevet 28. desember 2017 Har dere hatt den ordentlige "økonomipraten" før dere etablerte dere? Det må defineres om dere enten har en helt separat økonomi, eller en helt felles økonomi med innsyn. Det høres ikke ut som dere har diskutert dette ordentlig, ned på detaljnivå. Anonymkode: 6a27d...f85 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #8 Skrevet 28. desember 2017 Håper dere har samboerkontrakt Anonymkode: e4a40...0f9 5
emilie123 Skrevet 28. desember 2017 #9 Skrevet 28. desember 2017 Skjønner at du blir irritert/skuffet. Da jeg var gift så forlangte eksen at penger jeg fikk som gave, skulle gå inn i felles økonomien, mens da han fikk ekstra penger så beholdt han alt selv. Han skjønte ikke greia da jeg sa at det var urettferdig. Synes du bør sette deg ned å prate litt mer med han om dette. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #10 Skrevet 28. desember 2017 At alle pengene mine går til hans barn og felles har tidligere ikke gjort meg noen ting fordi da har han gjerne tatt en regning eller ett kjøp for oss på egen regning eller gitt meg kortet sitt for at jeg kan gå til frisøren den måneden, men slik er det ikke nå. Så synes ting begynner å bli for skjevt. Går f.eks matkontoen tom så føres det over fra bufferen i stede for at han tar en tusenlapp fra seg selv. Så når den endringen skjer i tillegg til at penger han får til fellesen går til seg selv så synes jeg det er ugreit. Anonymkode: 0f4b3...958 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #11 Skrevet 28. desember 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere hatt den ordentlige "økonomipraten" før dere etablerte dere? Det må defineres om dere enten har en helt separat økonomi, eller en helt felles økonomi med innsyn. Det høres ikke ut som dere har diskutert dette ordentlig, ned på detaljnivå. Anonymkode: 6a27d...f85 Joda, vi har bodd sammen i 3 år før vi flyttet nå. Vi var den gang hos advokat og har alt på stell. Endringen kom nå etter vi flyttet i nytt hus og prioriteringene hans gikk en annen retning. Derfor har det ikke vært problem for meg at så og si alle pengene mine, utenom det jeg sparer til mitt barn, har gått til fellesen fordi å "gi og ta" har fungert. Nå føler jeg det blir mer og mer jeg som gir til oss alene, og har ingenting og ta av til meg selv fordi kranen blir mer og mer stengt fra hans side. Anonymkode: 0f4b3...958
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #12 Skrevet 28. desember 2017 Han burde betale for sine barn og du for ditt. Regner med moren til barna også bidrar ? Det blir helt feil at dere skal dele utgiftene når han har 3 og du har 1. Det at han begynner å gjemme penger for deg tenker jeg tyder på at han vurderer å gå fra deg eventuelt forelskelsen har lagt seg. Ekstremt usympatisk er det ! Ikke vær så dumsnill som du har vært. Anonymkode: 160e7...3e1 8
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #13 Skrevet 28. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han burde betale for sine barn og du for ditt. Regner med moren til barna også bidrar ? Det blir helt feil at dere skal dele utgiftene når han har 3 og du har 1. Det at han begynner å gjemme penger for deg tenker jeg tyder på at han vurderer å gå fra deg eventuelt forelskelsen har lagt seg. Ekstremt usympatisk er det ! Ikke vær så dumsnill som du har vært. Anonymkode: 160e7...3e1 Å betale for hans barn har ikke vært ett problem før nå fordi da kunne han gjerne kjøpe maling til hele huset med å dra sitt eget kort. Det som har endret nå er at alt som brukes skal gå fra det vi har satt til side sammen. Og da synes jeg at det blir urettferdig å ta utgifter for 3 barn (og da mener jeg ikke mat, strøm osv for det må da være grenser på hvor firkantet en skal bli) når jeg i tillegg har ett barn selv. Før kunne han f.eks regninger på aktiviteter til mitt barn på seg selv fordi den går under "andre uforutsette utgifter" eller hva jeg nå skal kalle det, fordi barnet går ikke på noe fast og sliter med å finne seg "til rette", så hvis det var lite igjen på regningskonto så fikset han det, men slik ting er i dag så går heller regningskonto i minus for å så fylle opp fra buffer enn at han drar kortet selv. Godt mulig han er på vei ut. Tror ikke han gjemmer penger, men en kan aldri vite, men han har alltid vært opptatt av kvalitet, men tidligere har han ventet med å kjøpe ting eller måtte vente med å kjøpe ting. Nå er det sånn vinterjakke 8000,- Ingen problem, bare til å dra kortet. Tidligere ventet han med å gå til frisøren til han ikke klarte lengre hår, nå går han så snart han får følelsen av at det er på tide, at en bukse koster 2000,- gjør ingenting fordi han trenger jo klær på jobb. Før kunne han ha 4 bukser i 1 år før han vurderte å handle en ny. Nå er det alltid noe galt med det tøyet han har liggende så en skjorte og genser må til før han starter å klage på disse også. Sko.. Han sitter på kontor hele dagen, men likevel sliter han ut mer arbeidsko enn jeg som trør på 2000 kvm fliser hver dag. Det er som han ikke tåler noen ting lengre. Sist jeg satte ned foten var da han kjøpte energi drikke for x antall overdrevet kroner, så etter det har han begynt å dra kortet sitt på red bull enn å dra matkortet. Så for meg virker det ut som han vært flink på å være "normal" fra vi flyttet inn til å gå tilbake til å være "bortskjemt", slik som han sikkert var før han flyttet hjemmefra. Anonymkode: 0f4b3...958
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #14 Skrevet 28. desember 2017 Er det noe som har endret seg i livet hans? Hvor gamle er dere? Det jeg stusser mest på er ikke skjevdelingen, men at han plutselig er gått til mer luksuriøse vaner. Det trenger ikke betyr utroskap, det kan være nok med et nytt miljø eller en kamerat som påvirker. Men jeg ville uansett vært på vakt. Anonymkode: 6a27d...f85 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #15 Skrevet 28. desember 2017 Dersom denne tråden hadde vært en kvinne som ønsket å beholde alle pengeme sine selv. Da ville sannsynligvis de aller fleste kommentarene her inne handlet om hvor irriterende mannen er som forsøker å grafse til seg mest mulig av ektemannens penger... Anonymkode: 36c54...67b 1
Gjest O.G. Skrevet 28. desember 2017 #16 Skrevet 28. desember 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han burde betale for sine barn og du for ditt. Regner med moren til barna også bidrar ? Det blir helt feil at dere skal dele utgiftene når han har 3 og du har 1. Det at han begynner å gjemme penger for deg tenker jeg tyder på at han vurderer å gå fra deg eventuelt forelskelsen har lagt seg. Ekstremt usympatisk er det ! Ikke vær så dumsnill som du har vært. Anonymkode: 160e7...3e1 Jeg tenkte det samme.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #17 Skrevet 28. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noe som har endret seg i livet hans? Hvor gamle er dere? Det jeg stusser mest på er ikke skjevdelingen, men at han plutselig er gått til mer luksuriøse vaner. Det trenger ikke betyr utroskap, det kan være nok med et nytt miljø eller en kamerat som påvirker. Men jeg ville uansett vært på vakt. Anonymkode: 6a27d...f85 For meg virker det ut som han går tilbake til slik ting var tidligere. Antar at da han var alene med tre barn så hjalp foreldrene mye til slik at han kunne bruke mer penger enn det jeg med bare ett barn og mindre utgifter hadde mulighet til. Føler ting ikke er godt nok lenger. Han vil mest spise finere middag hjemme, bestille mat oftere, kaster bort penger på snacks og drikke. Kaster bort penger på småbeløp som han har latt være å gjøre tidligere. Jeg har klaget en del på det som blir kjøpt med matkortet så mye av summene han spiser opp går fra hans kort nå. Mulig forandringen økonomisk har vært for stor at han nå får helt utbrudd. Anonymkode: 0f4b3...958
Måbarefåsiat... Skrevet 28. desember 2017 #18 Skrevet 28. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker said: Dersom denne tråden hadde vært en kvinne som ønsket å beholde alle pengeme sine selv. Da ville sannsynligvis de aller fleste kommentarene her inne handlet om hvor irriterende mannen er som forsøker å grafse til seg mest mulig av ektemannens penger... Anonymkode: 36c54...67b Ehh.. nei 9
Gjest O.G. Skrevet 28. desember 2017 #19 Skrevet 28. desember 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: For meg virker det ut som han går tilbake til slik ting var tidligere. Antar at da han var alene med tre barn så hjalp foreldrene mye til slik at han kunne bruke mer penger enn det jeg med bare ett barn og mindre utgifter hadde mulighet til. Føler ting ikke er godt nok lenger. Han vil mest spise finere middag hjemme, bestille mat oftere, kaster bort penger på snacks og drikke. Kaster bort penger på småbeløp som han har latt være å gjøre tidligere. Jeg har klaget en del på det som blir kjøpt med matkortet så mye av summene han spiser opp går fra hans kort nå. Mulig forandringen økonomisk har vært for stor at han nå får helt utbrudd. Anonymkode: 0f4b3...958 Du får uansett ta praten med ham om at han får bidra mer til egne barn.
ForestRun Skrevet 28. desember 2017 #20 Skrevet 28. desember 2017 (endret) Kanskje foreldrene hans bør slutte å gi han penger for en periode. Hvis det er sånn at foreldrene gir han penger for at det skal gå til fellesskapet, kan du jo si til foreldrene hans at han bruker pengene på seg selv. Da kan foreldrene hans avgjøre hva de gjør med det, om de slutter å gi eller om de tar en prat med han først Endret 28. desember 2017 av ForestRun
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå