AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #1 Skrevet 28. desember 2017 Hoi!Har kommet til en alder av 25 og vil gjerne ta høyere utdanning, men er så utrolig usikker på hva som bør falle på 1.valg når tiden kommer!De studiene jeg har tenkt på er fysioterapi, sosialt arbeid, ergoterapi og økonomi og administrasjon. Grunnen til at jeg opplever så stor tvil er at jeg pga. alder og familiesituasjon ikke har mulighet til å velge "feil", altså velge en utdanning hvor jeg ender opp arbeidsledig, og jeg leser jo mye forskjellig om de ovennevnte studieretningene. Det er kanskje fysioterapi som frister mest, men her florerer det jo av uttalelser (mange kanskje litt foreldet) om dårlige jobbmuligheter og lønnsvilkår, så dette skaper jo usikkerhet. Har ikke noe ønske om å jobbe i Oslo, så gjør egentlig ikke noe om jeg må flytte til litt ruralt område, men det er jo viktig at det faktisk finnes noen jobbmuligheter.Sosialt arbeid virker en del tryggere, spesielt som mann, men jeg er redd for å havne i en jobb hvor jeg ikke trives. Vet rett og slett ikke om jeg hadde trivdes som konsulent i NAV-systemet f.eks. Øk.ad er egentlig et studie jeg stiller meg helt nøytral til. Tror ikke det er noe jeg brenner for (har jo ikke prøvd det skikkelig, kan jo hende at interessen spirer når jeg først har kommet igang med studiet), men det virker helt okei. Tror jeg skal fint klare å gjøre det bra og komme meg gjennom det studiet, og det er vel (til tross for automatisering osv) ganske ålreite jobbmuligheter innen øk/ad? Lurer på om noen kjenner noen innen de forskjellige retninger og kan si litt om hvordan det er? Eventuelt kan dele litt erfaringer og tips?Er så utrolig lei av å ta dårlige valg, og føler ikke at dette er et valg jeg klarer å ta helt alene. Trenger litt tips fra andre! Anonymkode: 77036...af6 2
Gjøksuppe Skrevet 28. desember 2017 #2 Skrevet 28. desember 2017 Hva gjør du i dag og hva har du lyst til å gjøre i fremtiden? Hvor har du tenkt å studere, og hvor flyttbar er du etter endt utdanning? Hvorfor ønsker du denne endringen i livet ditt?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #3 Skrevet 28. desember 2017 Mitt råd: Se de gode tilbakemeldingene du fikk på diskusjon.no der du postet akkurat samme tråd. Anonymkode: a4ad0...40e
straamann Skrevet 28. desember 2017 #4 Skrevet 28. desember 2017 Jeg har ingen fasit, men har inntrykk av at fysioterapi og ergoterapi er yrker som det er etterspørsel etter. På den annen side er det også mange som er utdannet til det, og selv om behovet er stort, har ikke kommunene (som er den største arbeidsgiveren) økonomi til å ansette så mange som det er behov for. Det kan derfor variere litt hvor mange ledige jobber det er til enhver tid. Men vil tro du får jobb innenfor disse yrkene dersom du har tålmodighet evt er villig til å flytte på deg. Øk. adm er en studieretning som kan lede til mange ulike yrker. Vanskelig å spå hvilken spesialisering som er "tryggest" i fremtiden, men tror det etterspørres mest etter personer med fordypning i matematikk og IT (dvs de mest arbeidskrevende delene av studieretningen) Sosialt arbeid - mener du da sosionom? Det er lett å tenke NAV og barnevern med denne studieretingen, men jeg har faktisk venner som har studert sosionom som jobber med HR og logistikk også.
straamann Skrevet 28. desember 2017 #5 Skrevet 28. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt råd: Se de gode tilbakemeldingene du fikk på diskusjon.no der du postet akkurat samme tråd. Anonymkode: a4ad0...40e Hehe. du mener den ene tilbakemeldingen? 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #6 Skrevet 29. desember 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt råd: Se de gode tilbakemeldingene du fikk på diskusjon.no der du postet akkurat samme tråd. Anonymkode: a4ad0...40e Visste ikke det var ulovlig å spørre om råd i flere forum, beklager så meget Anonymkode: 77036...af6 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #7 Skrevet 29. desember 2017 7 timer siden, Gjøksuppe skrev: Hva gjør du i dag og hva har du lyst til å gjøre i fremtiden? Hvor har du tenkt å studere, og hvor flyttbar er du etter endt utdanning? Hvorfor ønsker du denne endringen i livet ditt? I dag arbeider jeg bare deltid i en jobb for å få mat på bordet, kunne tenkt meg å studere i Trondheim eller eventuelt Bergen..er for så vidt rimelig flyttbar etter utdanning, men kunne tenkt meg å arbeide i Trøndelag egentlig.. Ønsker denne endringen fordi jeg vil ha en karriere, en jobb jeg trives i og kan være stolt av Anonymkode: 77036...af6 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #8 Skrevet 29. desember 2017 4 timer siden, straamann skrev: Jeg har ingen fasit, men har inntrykk av at fysioterapi og ergoterapi er yrker som det er etterspørsel etter. På den annen side er det også mange som er utdannet til det, og selv om behovet er stort, har ikke kommunene (som er den største arbeidsgiveren) økonomi til å ansette så mange som det er behov for. Det kan derfor variere litt hvor mange ledige jobber det er til enhver tid. Men vil tro du får jobb innenfor disse yrkene dersom du har tålmodighet evt er villig til å flytte på deg. Øk. adm er en studieretning som kan lede til mange ulike yrker. Vanskelig å spå hvilken spesialisering som er "tryggest" i fremtiden, men tror det etterspørres mest etter personer med fordypning i matematikk og IT (dvs de mest arbeidskrevende delene av studieretningen) Sosialt arbeid - mener du da sosionom? Det er lett å tenke NAV og barnevern med denne studieretingen, men jeg har faktisk venner som har studert sosionom som jobber med HR og logistikk også. Takk for svar Visste faktisk ikke at det var mulig å fordype seg i IT gjennom økonomistudier, dette er kanskje ikke så dumt..føler regnskap (som ofte også anbefales) ikke er helt min ting, tror det blir for tørt og repetitivt. Tenkte på sosionom ja. Virker som en ganske bred utdannelse i utgangspunktet som kan åpne mange veier. Er også veldig kvinnedominert slik jeg har forstått det, så man får kanskje et lite pluss bare ved å være mann. Men tror jeg lener mest mot fysioterapi, er her jeg ser for meg å kunne trives mest. Å jobbe på en rehabiliteringsinstitusjon eller noe, hjelpe folk med å komme opp og fram igjen Anonymkode: 77036...af6
Gjest Cartman Skrevet 29. desember 2017 #9 Skrevet 29. desember 2017 Det du bør tenke på er følgende: 1. Er jeg motivert 2. Hvilket studium motiverer meg mest? 3. Hvilket studium gir meg best muligheter innenfor arbeidsmarkedet? 4. Lønn og forventet lønnsøkning i årene fremover. Min erfaring er at profesjonsutdannelser er å foretrekke. Fysioterapi ville derfor vært mitt valg. Det hjelper ikke å ta en utdannelse, hvis du ikke får jobb etter endt utdannelse.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #10 Skrevet 29. desember 2017 4 minutter siden, Cartman skrev: Det du bør tenke på er følgende: 1. Er jeg motivert 2. Hvilket studium motiverer meg mest? 3. Hvilket studium gir meg best muligheter innenfor arbeidsmarkedet? 4. Lønn og forventet lønnsøkning i årene fremover. Min erfaring er at profesjonsutdannelser er å foretrekke. Fysioterapi ville derfor vært mitt valg. Det hjelper ikke å ta en utdannelse, hvis du ikke får jobb etter endt utdannelse. Takk for input Anonymkode: 77036...af6
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #11 Skrevet 29. desember 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Visste ikke det var ulovlig å spørre om råd i flere forum, beklager så meget Anonymkode: 77036...af6 Det går greit, bare ikke la det gjenta seg. -Internettforumpolitiet Anonymkode: a4ad0...40e
Gjøksuppe Skrevet 29. desember 2017 #12 Skrevet 29. desember 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: I dag arbeider jeg bare deltid i en jobb for å få mat på bordet, kunne tenkt meg å studere i Trondheim eller eventuelt Bergen..er for så vidt rimelig flyttbar etter utdanning, men kunne tenkt meg å arbeide i Trøndelag egentlig.. Ønsker denne endringen fordi jeg vil ha en karriere, en jobb jeg trives i og kan være stolt av Anonymkode: 77036...af6 Det er ikke alltid så lett å velge en utdanning før en faktisk har begynt, så i veste fall kan en jo hoppe over på noe annet om en ikke skulle trives. Du har kanskje også sett på vernepleier? En vil ofte kunne jobbe med samme brukergruppe men arbeidsmarkedet er nok noe bedre. Ellers er nok alle retningene kvinnedominert, og institusjonene for øvrig vil også være det. Ellers vil jo flere fagbrev kunne gi vel så god lønn og arbeidsmuligheter om du ikke har vurdert det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå