Gå til innhold

Er det greit å dele fotballaget på gode og dårlige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er gutter som går på samme trinn ( 11 år) og trenere har bestemt å dele fotballlaget på de som er gode og de som ikke like gode.

Det begynner allerede å dukke opp problemstillinger med små kommentarer der de ,, dårlige,, blir sett ned på og kommentert på skolen .

Når de spiller kamper så ,, toppelaget vanligvis vinner, mens den andre gruppe sliter. Andre lag lager jevne lag og de spiller mot like gode lag som den første gruppen.

Jeg er redd at dette kommer til å skape splidd mellom guttene på trinnet.

Anonymkode: 2dedf...ccb

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er selvfølgelig ikke greit, men sånn verden fungerer desverre. Silingen av de verdige og uverdige begynner tidlig.

Anonymkode: e01ae...de5

Skrevet

Nei, man skal ikke toppe laget når barn spiller.

Anonymkode: 59aff...4a3

• Liker 1
Skrevet

Hvis barna skal bli gode må gjerne toppingen begynne i så ung alder. Men hvis de bare skal ha det gøy og ikke bryr seg noe særlig om å bli gode er det selvsagt ikke så lurt. 

Anonymkode: 4504e...62c

• Liker 6
Skrevet

Ikke når de er 11 år men lov når de er 12 år og oppover

• Liker 1
Skrevet

Guttene har alltid vært en fin sammensatt gjeng. Gode venner og skolekamerater. Etter denne delingen situasjonen mellom guttene utvikles i negativ rettning. 2 av guttene på 2. laget har allerede sluttet pga de føler seg ikke gode nok. Det blir mye fokus hvem som vant kamper og hvem som tapte. 

Ts

Anonymkode: 2dedf...ccb

Skrevet

Det er vanlig å ha et (eller flere) elitelag per årskull, og så flere B-lag (/breddelag). Da får de som virkelig satser og ønsker å bli gode spille på et lag hvor alle er motiverte, og så kan de som bare er med for gøy spille sammen.

• Liker 1
Skrevet

Nei. I ung alder har du ikke snev av mulighet til å si hvem som kan komme til å bli bra som voksen.

De må få leke fra seg i ung alder!

• Liker 3
Skrevet

Jepp, det er helt greit. Dette burde man gjøre mer av i Norge. Man kan ikke holde hele laget tilbake fordi ikke alle er like flinke. Det er mobbingen og ubehaget som må slås ned på, ikke oppdelingen. De flinke må få lov til å utfolde seg innenfor rammer som passer dem, mens de som ikke er like flinke må få lov til enten bare å være med for å ha det gøy på det nivået de er, eller lære å finne andre hobbyer som der har bedre anlegg for.

Anonymkode: 1a430...a3f

• Liker 12
Skrevet
Akkurat nå, T-Rex skrev:

Nei. I ung alder har du ikke snev av mulighet til å si hvem som kan komme til å bli bra som voksen.

Har du god peiling på fotball? For det kan man nemlig. 

Det er godt mulig at noen blomstrer litt sent, men man kan se om noen har potensial.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er godt mulig at noen blomstrer litt sent, men man kan se om noen har potensial.

Jeg er eldre enn deg. Så mye kan jeg si.

Skrevet
2 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg er eldre enn deg. Så mye kan jeg si.

Du vet altså ingenting. 

Skrevet

Du vet altså ingenting. 

Jeg har den langtidige erfaringen fra sportslivet du ikke har.

Skrevet
2 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg har den langtidige erfaringen fra sportslivet du ikke har.

Hva slags hersketeknisk argumentasjon er dette? 

Bare fordi du har "erfaring fra sportslivet" betyr ikke det at du kan en dritt om fotball eller hvordan man best utvikler spillere der. Norge har generelt hatt svært få gode spillere, og landslaget vårt er en total katastrofe. En av grunnene til dette er at profesjonaliseringen begynner alt for sent. Se på Island feks. Et mye mindre land enn Norge, men likevel har de klart å få frem et mye bedre landslag, nettopp fordi de har fokus på å gjøre spillere gode heller enn at de skal ha deg gøy sammen. 

• Liker 8
Skrevet

Sånn er det på håndball-laget til min 12-åring også. De er mange på "gruppa" da, eller hva man skal kalle det.... Men i håndballserien er det tre ulike nivåer, og de har lag i alle tre nivåer... Jeg tenkte litt som deg først, men min datter spiller på det midterste, og hun har utviklet seg enormt. Fra å være "satt i skyggen" av de "flinke" til å bli en av de "beste" på nivået under.... (Satt på spissen da, regner med du skjønner tegninga). Skal sies at de fleste også har spilt litt på tvers.

Dersom laget til din sønn har to lag i samme "serie" eller hva jeg skal kalle det, sånn at det blir enkelt å sammenligne er det selvfølgelig litt annerledes.... Men jeg tror det er ganske vanlig å begynne å dele inn på den alderen....

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Bare fordi du har "erfaring fra sportslivet" betyr ikke det at du kan en dritt om fotball eller hvordan man best utvikler spillere der. Norge har generelt hatt svært få gode spillere, og landslaget vårt er en total katastrofe. En av grunnene til dette er at profesjonaliseringen begynner alt for sent. Se på Island feks. Et mye mindre land enn Norge, men likevel har de klart å få frem et mye bedre landslag, nettopp fordi de har fokus på å gjøre spillere gode heller enn at de skal ha deg gøy sammen. 

Jeg tror vel andre kan svare deg bedre enn jeg kan. Men sånn kort: folk (barn) utvikler seg forskjellig. Jeg mener at det er viktig at barn skal ha en mulighet til idrettslig glede så lenge som mulig. Det kan faktisk styrke landslagene.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, T-Rex skrev:

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pfft. Jeg utfordrer ab...62c til å hoste opp ett eneste "elitelag" i aldersklassen 12-17 i en hvilken som helst større norsk klubb som består av mer enn 30% samme spillergruppe fra år til år. Klarer du det blir jeg innmari glad, for det er IKKE det inntrykket jeg har som forelder i elitesatsingsopplegget til en stor klubb i Oslo-området. Det er bruk og kast hele veien, og han som var "talentfull" som 11-åring blir kicket ut som 12-åring, til fordel for en spiller fra en annen klubb som blir kastet ut neste år igjen. Helt vanlig over hele fjøla, dessverre. Sønnen min kikket på et to år gammelt lagbilde og kunne til sin forbauselse konstatere at det bare var to spillere igjen fra den gamle gruppa, så OM det er slik at talentene er så innmari lette å spotte i ung alder gjør i så fall klubbene en helt enormt dårlig jobb med å utvikle dem.

Uansett, til TS, så er det vanlig å dele fra 12-årsalder og enkelte snikstarter et år før. Jeg er veldig delt i forhold til dette. Jeg synes man skal holde igjen fokuset på de gode og de "dårlige" så lenge som mulig, men på et eller annet tidspunkt vet guttene veldig godt selv hvor landet ligger, og du skal ikke se bort fra at de "dårlige" er klar over at de ikke når opp til de andre. I en sånn setting kan det være lurt å dele laget og melde på 1. laget i 1. divisjon og 2. laget i 2. divisjon, for eksempel. Det er heller ikke noe moro å sitte på benken- som jo blir en realitet hvis laget er blandet når de går over fra barnefotballen.

I min sønns aldersklasse har vi et veldig godt fungerende 2. lag, som har vært stabilt over flere år og har et kjempegodt sosialt miljø. De reiser på cuper på sitt nivå og gjør det rimelig godt i serien. For en gutt som er glad i fotball men ikke i talentsjiktet, kan dette være en langt bedre mulighet til å holde på fotballinteressen enn å sitte på benken på et større lag.

Anonymkode: 56ec8...c78

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, T-Rex skrev:

Jeg tror vel andre kan svare deg bedre enn jeg kan. Men sånn kort: folk (barn) utvikler seg forskjellig. Jeg mener at det er viktig at barn skal ha en mulighet til idrettslig glede så lenge som mulig. Det kan faktisk styrke landslagene.

Men da er fokuset ditt på at barn skal leke seg og ha det gøy, ikke at de skal bli gode. 

Som sagt, du kan se på det norske landslaget hvor mye "idrettslig glede" det har ført til og med seg. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen og ganske viktig grunn til Islands suksess er at de utvikler de spillerne de faktisk har, i stedet for å kjøre de 10% beste spillerne gjennom en elitekvern med fokus på å finne de beste spillerne i småklubbene i nærområdet heller enn å utvikle de de har.

Anonymkode: 56ec8...c78

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men da er fokuset ditt på at barn skal leke seg og ha det gøy, ikke at de skal bli gode. 

Jeg tror idrettslig glede er en god ting. Og ikke som Beethoven, slag over fingrene ved en feil. Jeg vet jeg har rett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...