Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har avfallskvern? Hvordan er dere fornøyd med det?

Skrevet

Det jeg vet om avfallskvern er at det ikke er lov å bruke det i Norge. Dvs. det gjelder ved tilknytning til det offentlige avløpssystemet, som ikke er dimensjonert eller konstruert for å ta seg av sånn type avfall.

Jeg leste en artikkel hvor en fra ansvarlig etat uttrykte at de var alt annet enn fornøyd med å se at rørleggere og andre reklamerte for dette.

Om det går an å installere avfallskvern for å føre det til et lukket system, for så å la det gå videre til privat kompost vet jeg ikke. Men det virker jo litt tungvint.

Mitt beste tips: Ring vann-og avløpsetaten i kommunen din, og spør om det er lov med avfallskvern.

Skrevet

Det er da lov å bruke avfallskverner i Norge. Eller ville det jo ikke vært lov å selge dem....

Men det varierer fra kommune til kommune. Fant dette på Beam.no sine sider under ofte stilte spørsmål

"Kan kommunen nekte husholdningene å installere matavfallskvern?

Skal kommunen kunne innføre et forbud mot bruk av matavfallskverner så må de kunne påvise vesentlige negative konsekvenser. Så lenge slik dokumentasjon ikke foreligger men at det motsatte er tilfelle kan vi ikke se at et slikt forbud er lovlig. Vi mener det er sterkt konkurransevridene å forby et produkt som kun gir positive konsekvenser. Mange kommuner velger allikevel å opprettholde sine forbud basert på en ”føre var” holdning. Men holdningene endres raskt og flere kommuner har åpnet for bruk av kverner. Noen kommuner har også kjøpt inn kverner til alle husstandene eller gir reduksjon i renovasjonsgebyret for de som installerer kvern. "

"Hvordan påvirker matavfallskvernen kloakknettet og renseanlegget?

Innvendingene mot bruk av matavfallskvern er mange og sterke. Det hevdes at rørene blir tilstoppet, kapasiteten på renseanleggene sprenges og at utslippene av næringsstoffer øker betraktelig. Det er utført mange studier flere steder i verden på hvilke konsekvenser innføring av matavfallskvern vil ha på kloakknett og renseanlegg. Konklusjonen fra disse studiene er helt klar; i forhold til alternativene er matavfallskvern den beste løsningen. Hvis det ønskes dokumentasjon så ta kontakt med Beam."

Så ta en telefon til kommunen du :)

Jeg har ikke kvern selv, men når vi får oss hus skal det rett inn! Tenke så deilig å slippe den sorteringa og ødelagte poser + all stanken om sommeren. Veldig for kvern :)

Skrevet

Hvis du får hus, hvorfor ikke spandere på en kompostbinge? Du får god gjødsel og det er veldig miljøvennlig. Vi har kompost i borettslaget der vi bor, og jeg synes det funker veldig bra.

Når det gjelder kompostkvern ala det amerikanerne har, må jeg si at det er unødvendig. Hvorfor skal du kaste noe i kloakken for at renseanlegget senere skal plukke det opp for så å kaste det i søpla? Nei, kast restene i søpla/gi det til bikkja/komposter det, ikke bruk avfallskvern.

Skrevet

Digresjon: Husker dere den Seinfeld-episoden der Kramer hadde fått seg avfallskvern I DUSJEN? Fantastisk, tror jeg må få med Seinfeld på DVD.

Skrevet

Er det ingen som har kvern? Lukter det? Blir det ikke kvernet helt opp, slik at det ikke blir "søppel" som renseanlegget må plukke opp, slik Imax skriver?

Skrevet

Vi har kvern, men vi har privat septikktank ikke koblet på det kommunale.

Lukter ikke noe av vår ihvertfall. Om det blir helt kvernet opp vet jeg ikke, har ikke sjekket. :ler:

Men syns den er veldig fin å ha. Kaster ikke all maten i den, men det er så lettvint når man skyller av fat og sånn. Slipper å stå og plukk opp alt fra kummen igjen for å så hive i søpla, bare å kjøre i kverna.

Skrevet

Det blir jo finmalt... Det finnes kverner uten kniver og disse er jo tryggest. Vanskelig å forklare, men det er på en måte to sylindere eller lignende som kjører mot hverandre og maler opp alt.. Sett på litt rennende vann og dette blir som en tynn, tynn suppe.. det går til renseanlegget for rens.

Det verste for renseanleggene er kaffe ble vi fortalt på et skolebesøk der. Alt for mange kaster kaffegrut i do/vask og det må siles ut.. og er mye jobb for dem.

Vad bruka av kvern vil man jo skylle ned etter bruk så at det skal bli noen lukt ville jeg ikke tro. Snakket med en som hadde kvern og han sa at det var det smarteste han hadde kjøpt til huset ihvertfall.

Skrevet

Vår kvern må vi kjøre mens vi har vannet på, visst ikke kan den gå sund. Og da blir jo alt skylt godt ut av den og å det blir ikke noen lukt.

Skrevet

Veeldig skeptisk til sånne etter å ha hørt en historie om noen som kjørte kattungen sin i en.. (vet ikke hvor sann historien var) :evil:

Skrevet

De må da enten ha gjort det med vilje eller hvert MEGET uheldig!

Den starter ikke av seg selv, er en knapp som man må slå av og på med. Og du har jo ikke kattungen gående oppå vasken mens kverna går, det er ikke særlig smart... :roll:

Jeg syns den er kjempe fin å ha.

Skrevet

Og har ikke katt, heller, og ingen andre dyr for den sakens skyld... så DET blir ikke noe problem... :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

pr. i dag er det ikke lov.

hva skal man egentlig med det?

Skrevet
pr. i dag er det ikke lov.

hva skal man egentlig med det?

Kan ikke tenke meg at det ikke er lov, vår nabokommune har fått innstallert kvern av kommunen. Og det ville jo vært rart visst det ikke var lov....

Annonse
Skrevet

Jeg ønsket meg det når vi bygget om kjøkkenet - men i kommunen her er det ikke lov å installere - så det varierer fra kommune til kommune.

• 3 år senere...
Gjest Gjest_Ann_*
Skrevet
Hvis du får hus, hvorfor ikke spandere på en kompostbinge? Du får god gjødsel og det er veldig miljøvennlig. Vi har kompost i borettslaget der vi bor, og jeg synes det funker veldig bra.

Når det gjelder kompostkvern ala det amerikanerne har, må jeg si at det er unødvendig. Hvorfor skal du kaste noe i kloakken for at renseanlegget senere skal plukke det opp for så å kaste det i søpla? Nei, kast restene i søpla/gi det til bikkja/komposter det, ikke bruk avfallskvern.

Avfallskvern funker slik at alt avfall blir kvernet og blandet med vann til det er flytende, til og med bein blir tilslutt knust slik at det blir flytende, og drar dit resten av vannet drar. Ingen som trenger aa rens opp etter maten din!

Det er faktisk mer dritt, bokstavelig talt, med menneskelig avfoering, den knuses nemlig ikke til flytende tilstand slik avfallskverna gjoer med matrestene.

Skrevet
Noen som har avfallskvern? Hvordan er dere fornøyd med det?

jeg kjenner ingen som har det,men du skal være en rimelig stor husholdning for å ha bruk for det.

Vi har det på jobb (båt) der er det en nødvendighet. Dete pga søppeloppbevaring,varme osv. med 60/70 personer så er den veldig kjekk,men blir ikke ofte brukt som en skulle tro med så mye folk. Om morgenen og kvelden. da går det en del igjennom den for maten skal ikke gjemmes til neste måltid,noe som blir gjort hjemme.

Ikke får vi bruke den ved land/kai.

jeg ser abselutt ingen behov ved å ha det i et privathus. Mulig om du har tanker om "kjktåha"

Det følger renhold med. det er utrolig skarpe kviver i den.

ikke noe jeg anbefaler å ha i hus med barn. mye som er kjekt å putte i kvernen for de.....

Skrevet

Vi har kvern i likhet med alle her i kommunen, det er delt ut til alle husstander.

Veldig godt fornøyd, slipper lukt fra matavfallet.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg husker jeg stod å så på med store øyne første gangen jeg så noen kastet en halv hamburget rett i vasken :ler: Var på språkreise i USA og hadde jo aldri sett en sånn kvern før. Veldig kjekt når du skal kaste noe som er halveis flytende og halveis massivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...