Gjest Selfie Skrevet 28. desember 2017 #1 Skrevet 28. desember 2017 Jeg spiser sunne og regelmessige måltider, og trener 1-3 ganger i uka (yoga og kardio/løping). Så jeg er egentlig godt fornøyd med livsstilen, jeg verker røyker eller drikker (annet enn et glass vin på fredagskvelden, liksom). Men - jeg har 6-7 kilo for mye fordi jeg dytter i meg sjokolade, smågodt eller kjeks så fort ingen ser. Jeg er nødt til å slutte med det, men hvordan? Jeg har prøvd flere ganger men jeg klarer ikke å la være. Alle tips jeg ser handler om å endre livsstil og legge om kostholdet, men det er egentlig ikke det jeg trenger. Jeg trenger bare å slutte med en veldig dårlig uvane. Hvordan klarte dere å slutte med slike dumme uvaner?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #2 Skrevet 28. desember 2017 Ikke kjøp det Anonymkode: 42953...921 13
Ostepooopp Skrevet 28. desember 2017 #3 Skrevet 28. desember 2017 Det personen over sa: ikke kjøp det! Har du det ikke, spiser du det ikke. Det er kjempe vanskelig å holde seg unna de første ukene, men klarer du det skal du se at lysten forsvinner. Har selv gjor dette flere ganger. Problemet er jo når man begynner å spise det igjen.. 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #4 Skrevet 28. desember 2017 Mine heteste tips er vel å enten bli troende medlem av en sekt som forbyr det, eller å bli forelsket i en som hater det (eller vekta di). Alternativt gå den tunge veien: finne ut hva det er i livet ditt som står i veien for at du rett og slett bestemmer deg for å slutte. Noen ganger er det noe det går an å gjøre noe med, andre ganger ikke. Anonymkode: 8dc62...e7a 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #5 Skrevet 28. desember 2017 Ikke ha NOE hjemme. Handle bare når du er mett. Vær beinhard i begynnelsen. Sett et kryss for hver dag du har klart å la være, eller lag strategier for hva du skal gjøre i stedet når behovet melder seg. Øv på å si nei ute. Til slutt forsvinner behovet og det smaker dritt når du tar en smak igjen. Anonymkode: ab81a...96e 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #6 Skrevet 28. desember 2017 Ok, noen praktiske tips og litt kunnskap: Det verste (nesten alt) ubehaget er over på en uke. Bruk eventuelt smertestillende i løpet av den uka, for å dempe det verste. Drikk mye vann. Jobb med å flytte fokus fra "det jeg spiser er kos" til "det jeg opplever er flott". Anonymkode: 8dc62...e7a
Pringle Skrevet 28. desember 2017 #7 Skrevet 28. desember 2017 Jeg sluttet med den dumme uvanen å dytte i meg sjokolade, smågodt eller kjeks så fort ingen ser da jeg skjønte at det er unødvendig å slutte å spise snop og snacks, og at å prøve, og å tenke på snop og snacks som farlig, og at jeg heller burde spise sunn mat (et såpass vagt konsept at det fort begynte å bety "den maten jeg ikke liker"), er det som får meg til å spise for mye. Jeg kjøper også inn mye sjeldnere og i mye mindre mengder av det jeg ønsker å spise mindre av. 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #8 Skrevet 28. desember 2017 1 hour ago, Pringle said: Jeg sluttet med den dumme uvanen å dytte i meg sjokolade, smågodt eller kjeks så fort ingen ser da jeg skjønte at det er unødvendig å slutte å spise snop og snacks, og at å prøve, og å tenke på snop og snacks som farlig, og at jeg heller burde spise sunn mat (et såpass vagt konsept at det fort begynte å bety "den maten jeg ikke liker"), er det som får meg til å spise for mye. Jeg kjøper også inn mye sjeldnere og i mye mindre mengder av det jeg ønsker å spise mindre av. Å kutte ut sukker er noe av det tøffeste du kan gjøre. Greit å være klar over det. Men i løpet av en uke er du i rimelig grei form. Anonymkode: 8dc62...e7a 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #9 Skrevet 28. desember 2017 Selv om du spiser regelmessig og sunt, er det ikke sikkert at du spiser nok eller ofte nok. Det var i alle fall min erfaring. Jeg har vært utrolig sukkersugen bestandig, men ved ett tilfelle var jeg innlagt på en rehabiliteringsinstitusjon i tre uker i strekk. Oppholdet var pga en sykdom jeg har, ikke pga sukkeravhengighet. På institusjonen var det flere måltider per dag enn jeg vanligvis spiste, og etter en uke oppdaget jeg at jeg ikke hadde tenkt på sjokolade ett eneste sekund!! Det var en vekker for meg: det er når blodsukkeret går ned at jeg blir svak for godterier. Spis gjerne fire måltider per dag, PLUSS mellommåltider. Du må selvsagt passe på at kaloriinntaket ditt ikke overskrider forbruket, men når man kutter ut kjeks, sjokolade og andre tomme kalorier har man muligheten til å spise sunne ting som holder en mett lenger og blodsukkeret stabilt. Anonymkode: 43fa4...8ce 3
Pringle Skrevet 28. desember 2017 #10 Skrevet 28. desember 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å kutte ut sukker er noe av det tøffeste du kan gjøre. Greit å være klar over det. Men i løpet av en uke er du i rimelig grei form. Anonymkode: 8dc62...e7a Hvorfor, og hvordan, skulle jeg kutte ut sukker? Jeg liker frukt og grønnsaker, melkeprodukter og kornvarer, og jeg er sikker på at det er sunt, så sunt at helsa mi vil bli verre, ikke bedre, hvis jeg slutter å spise det. (Mente du egentlig å kommentere et annet innlegg?)
Gjest making.a.mess Skrevet 28. desember 2017 #11 Skrevet 28. desember 2017 Mye av greia mi er å ha noe å dytte i munnen. Så ha sunn snacks, frukt, selleri, bær etc og bestem deg på forhånd hvor stor porsjonen skal være. I en bra periode så hadde jeg to dager i uka hvor jeg kunne ta EN rute melkesjokolade. Nå høvler jeg lett innpå en 200g plate. Det var mer glede i en rute. Jeg så frem til den, gledet meg og nøt den til det fulle. Burde selvsagt begynne med det igjen for nå går vekta bare oppover.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #12 Skrevet 28. desember 2017 Jeg er i akkurat samme situasjon hvor jeg spiser altfor mye sjokolade. Typ småspiser det hele dagen. Vil også gjerne ned noen kilo i vekt. Jeg har sluttet med sjokolade for nesten en uke siden. Jeg lastet ned appen LifeSum hvor jeg registrerer det jeg spiser. Jeg vil ikke være helt sukkeravholds, fordi det vet jeg at kommer til å sprekke etterhvert. Så jeg kan ta litt hvis jeg blir bydd på besøk osv. Etterhvert tenker jeg at jeg vil få til «normal» kos, med litt godis fredag og lørdag kveld. Det er den daglige sjokoladespisingen jeg vil slutte med. For meg hjelper også at jeg unner meg så mye Pepsimax jeg ønsker nå den første tiden. Vi handler via kolonial.no, så da er det lettere å la være å kjøpe inn sjokolade. Det er helt umulig for meg å ha det liggende uten å ta. Såå det var noen tips fra meg, heia oss!! Anonymkode: f5c0f...b28
Cata Skrevet 28. desember 2017 #13 Skrevet 28. desember 2017 Ikke kjøp det, og ikke spis det 6 av 7 dager i uka. Til den 7 . dagen kjøper du en begrenset mengde som du kan få lov til å spise (vel og merke "få lov" av deg selv). Etterhvert vil trangen til å spise snop i tide og utide forsvinne.
Ulla Ullsokk Skrevet 28. desember 2017 #14 Skrevet 28. desember 2017 4 minutter siden, Cata skrev: Ikke kjøp det, og ikke spis det 6 av 7 dager i uka. Til den 7 . dagen kjøper du en begrenset mengde som du kan få lov til å spise (vel og merke "få lov" av deg selv). Etterhvert vil trangen til å spise snop i tide og utide forsvinne. Enig med Cata. I tillegg kan du kjenne etter, virkelig smake. ER det virkelig verdt det? ER det like godt som du tror? Jeg har tatt meg selv i å spise ting jeg egentlig ikke er så glad i, fordi jeg likte det så godt for mange år siden. Så jeg har prøvd å smake på nytt. Kjøp dyre småbiter i stedet for en plate. Nyyyt, ikke dytt det i deg. Det er ofte vane mer enn at du nyter. Derfor kan små kjempegode biter være bedre. Melkesjokolade er typisk sånn det er vanskelig å stoppe med, det er lettere med små mektige biter. Det funker for alle hjemme hos oss, ihvertfall 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #15 Skrevet 28. desember 2017 Som over, ikke kjøp. Blir du tilbudt si nei. Jeg sluttet tvert, og la også om kostholdet med kun friske råvarer, masse grønnsaker og ingen ferdigmat. Nå liker jeg ikke søtsaker noe særlig lenger, spiser iblant en bit, men synes det smaker så kunstig. Anonymkode: ca5e7...247
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #16 Skrevet 28. desember 2017 Tren styrke. Anonymkode: ffca9...be7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #17 Skrevet 28. desember 2017 For meg virket det å bli forelsket i en som jeg følte var litt over min liga! Da kuttet jeg sukker tvert, og gikk ned 3 kg de første to ukene. Det var i seg selv så motiverende at jeg fortsatte! Og nå har jeg tatt av 4 kg, og ser både slankere ut og føler meg i bedre form. Ble ikke noe ut av han jeg var forelsket i da, men jeg ser bedre ut og har fått opp øynene for mer dating! Så flere bra ting på en gang der altså! Anonymkode: 9e2e6...a27
himmeloghav Skrevet 28. desember 2017 #18 Skrevet 28. desember 2017 1. Du bli ulykkelig og tykk 2. Det er ikke bra for helsen i for store mengder 3. Bytt det ut med noe som er sunt 4. Les boken til Berit Nordstrand: 12 uker til bedre helse og mindre midjemål så skjønner du hvorfor det ikke er bra for deg
Sniggesnogg Skrevet 29. desember 2017 #19 Skrevet 29. desember 2017 Det jeg gjør er å helle spise sunnere versjoner av snacks/godteri - det finnes så ekstremt mange gode og langt sunnere alternativer til godteri og sjokolade osv at jeg ikke ser noen grunn til å velge de verste versjonene. For eksempel spiser jeg heller ProPud og sånne kjeks enn sjokoladepudding og oreo-kjeks. Smaksmessig omtrent like godt, men ernæringsmessig noe helt, helt annet
Navne Løs Skrevet 29. desember 2017 #20 Skrevet 29. desember 2017 Ha frisk frukt tilgjengelig hele tiden. I motsetning til snop og bakevarer, så inneholder frukt masse fiber og vitaminer og mineraler, det er ikke bare tomme kalorier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå