Pølsevann Skrevet 28. desember 2017 #1 Del Skrevet 28. desember 2017 Hei. Dette står i matportalen ang fisk. Det står ferskvannsfisk som abbor, også er eksotisk fisk nevnt. Men jeg er usikker på sea bass/hav abbor. Kan jeg spise denne som gravid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #2 Del Skrevet 28. desember 2017 jeg ville latt være om du er usikker Grunnen til at man skal unngå enkelte fisketyper (slik jeg har forstått det) er pga tungmetaller. Fisker som spiser andre fisker får i seg mer av tungmeller, enn små fisker som spiser plankton osv. Hvis du leser litt videre på matportalen finner du denne infoen. scroll litt ned på siden. her står det riktignok om ferskvann/innsjøer, jeg er usikker på nivå av tungmetaller i havet/havdyr kan ikke så mye om havabbor, men det er jo en stor fisk - altså spiser det andre fisker, krepsedyr osv (se wikipedia). Her kan du også lese at den gjerne vandrer opp elvemunning og kan leve i ferskvann. Anonymkode: 55bc5...eba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 28. desember 2017 #3 Del Skrevet 28. desember 2017 Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 28. desember 2017 Forfatter #4 Del Skrevet 28. desember 2017 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg ville latt være om du er usikker Grunnen til at man skal unngå enkelte fisketyper (slik jeg har forstått det) er pga tungmetaller. Fisker som spiser andre fisker får i seg mer av tungmeller, enn små fisker som spiser plankton osv. Hvis du leser litt videre på matportalen finner du denne infoen. scroll litt ned på siden. her står det riktignok om ferskvann/innsjøer, jeg er usikker på nivå av tungmetaller i havet/havdyr kan ikke så mye om havabbor, men det er jo en stor fisk - altså spiser det andre fisker, krepsedyr osv (se wikipedia). Her kan du også lese at den gjerne vandrer opp elvemunning og kan leve i ferskvann. Anonymkode: 55bc5...eba Takk, det var et informativt svar. Visste ikke at grunnen var at de spiser andre fisk. Jeg lot være i dag, og får vel fortsette å la være i 4-5 mnd til. Selv om det er kjipt better safe than sorry Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 28. desember 2017 Forfatter #5 Del Skrevet 28. desember 2017 56 minutter siden, Jerry Lee skrev: Ja. Hvorfor mener du ja? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 28. desember 2017 #6 Del Skrevet 28. desember 2017 1 minutt siden, Omo skrev: Hvorfor mener du ja? Fordi det er god mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 28. desember 2017 Forfatter #7 Del Skrevet 28. desember 2017 (endret) 2 minutter siden, Jerry Lee skrev: Fordi det er god mat. Det er ikke det jeg spør om hvis du leser innlegget mitt. Fint om du leser HI når du svarer. Jeg ønsker å vite om det er skadelig for barnet jeg har i magen eller ikke. Ikke om det smaker godt. Endret 28. desember 2017 av Omo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 28. desember 2017 #8 Del Skrevet 28. desember 2017 Akkurat nå, Omo skrev: Det er ikke det jeg spør om hvis du leser innlegget mitt. Fint om du leser HI når du svarer. Jeg ønsker å vite om det er skadelig for barnet jeg har i magen eller ikke. Ikke om det smaker godt. Beklager. Min dumhet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #9 Del Skrevet 28. desember 2017 Havabbor er jo en middels stor rovfisk så muligheten for tungmetaller er nok der. Anonymkode: 3bdf8...8aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miore Skrevet 28. desember 2017 #10 Del Skrevet 28. desember 2017 Amerikanske retningslinjer sier ja, så lenge det ikke er alt for ofte (1-2 ganger i uka, avhengig av hvilken kilde du spør), da det kan være noe miljøgifter og kvikksølv i dem - dog ikke like mye som f.eks tunfisk. Andre kilder sier man kan spise ubegrenset med stiped eller black sea bass, men bør begrense mengden og hyppigheten på chilean sea bass. Generelt er det jo ikke skadelig for barnet ditt om du spiser noe som står på miljøgift- eller tungmetallista én gang, men er det noe du har for vane å spise ofte bør du tenke litt på mengder og intervaller mellom gangene du spiser det. Sverdfisk, hai og tunfisk (pluss noen mer uvanlige typer) har gjerne såpass mye innabords at det frarådes helt. Et lite utvalg kilder: http://www.madeformums.com/pregnancy/are-sea-bass-sea-bream-halibut-and-turbot-safe-to-eat-when-pregnant/29599.html https://www.whattoexpect.com/pregnancy/diet/eating-fish-during-pregnancy/ https://www.babycentre.co.uk/x536398/is-it-safe-to-eat-fish-and-seafood-during-pregnancy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 29. desember 2017 Forfatter #11 Del Skrevet 29. desember 2017 14 timer siden, miore skrev: Amerikanske retningslinjer sier ja, så lenge det ikke er alt for ofte (1-2 ganger i uka, avhengig av hvilken kilde du spør), da det kan være noe miljøgifter og kvikksølv i dem - dog ikke like mye som f.eks tunfisk. Andre kilder sier man kan spise ubegrenset med stiped eller black sea bass, men bør begrense mengden og hyppigheten på chilean sea bass. Generelt er det jo ikke skadelig for barnet ditt om du spiser noe som står på miljøgift- eller tungmetallista én gang, men er det noe du har for vane å spise ofte bør du tenke litt på mengder og intervaller mellom gangene du spiser det. Sverdfisk, hai og tunfisk (pluss noen mer uvanlige typer) har gjerne såpass mye innabords at det frarådes helt. Et lite utvalg kilder: http://www.madeformums.com/pregnancy/are-sea-bass-sea-bream-halibut-and-turbot-safe-to-eat-when-pregnant/29599.html https://www.whattoexpect.com/pregnancy/diet/eating-fish-during-pregnancy/ https://www.babycentre.co.uk/x536398/is-it-safe-to-eat-fish-and-seafood-during-pregnancy Takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå