Gå til innhold

Gjennomsnittlig levealder for autister er 54 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
On 1/5/2018 at 12:01 AM, AnonymBruker said:

Bullshit. Folk med Aspergers har like mye levealder som alle andre 

Anonymkode: 14083...93a

Nei, da må du lese rapporten.

Anonymkode: 65bcb...ca2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, når mange blir feildiagnostisert så er det vel fordi det ikke alltid er så lett å vite om personen skal ha diagnosen.

Anonymkode: d11bc...656

Hvor har du det fra at mange blir feildiagnostisert? Kom gjerne med en seriøs link.

Anonymkode: dbc24...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor har du det fra at mange blir feildiagnostisert? Kom gjerne med en seriøs link.

Posten jeg svarer på.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fulgt denne tråden, men skjønner fortsatt ikke hverken hva som var poenget med denne tråden, eller hvorfor mennesker med autisme har lavere forventet levealder enn andre. Jeg finner ikke noe logisk forklaring på dette. 

Anonymkode: dfe26...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har fulgt denne tråden, men skjønner fortsatt ikke hverken hva som var poenget med denne tråden, eller hvorfor mennesker med autisme har lavere forventet levealder enn andre. Jeg finner ikke noe logisk forklaring på dette. 

Mye psykiske problemer (60-70% av autister har alvorlig angst og depresjon) som fører til dårlig helse og økt risiko for selvmord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 hours ago, AnonymBruker said:

Psykologspesialist Børge Holden (en av norges fremst eksperter på Asperger):

Jeg får henvist mange personer med diagnosen Asperger syndrom, eller for vurdering med tanke på Asperger.

• Ca. 80 % av dem oppfyller ikke kriteriene.
  • Jeg ser sjeldnere at personer som skulle hatt diagnosen ikke har fått den. (Da får de den!)
  • Antall personer med diagnosen Asperger øker raskt.
  • Det kan skje en overdiagnostisering av Asperger.

http://www.atferd.no/loadfile.aspx?IdFile=110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får henvist mange personer med diagnosen Asperger syndrom, eller for vurdering med tanke på Asperger.

• Jeg ser sjeldnere at personer som skulle hatt diagnosen ikke har fått den. (Da får de den!)
  • Antall personer med diagnosen Asperger øker raskt.
  • Det kan skje en overdiagnostisering av Asperger.

http://www.atferd.no/loadfile.aspx?IdFile=110

Makan til vag formulering, får prøve å matematisk regne ut hva han forsøker å si

det er 4 muligheter,

1. Har asperger diagnosen fra før av, beholder etter møtet

2 Har asperger diagnosen fra før av, mister etter møtet

3. Har ikke asperger diagnosen før møtet, får det etter møtet

4. Har ikke asperger diagnosen før møtet, får den ikke etter møtet

Det er spesifikt (2) vi er interessert i å finne ut av fordi den sier hvor mange som er feildiagnostisert , som vi lurte på, og som du siterte dette for å angivelig vise oss.

80% oppfyller ikke kravene, altså utgjør gruppe (2)+(4) = 80% av klientellet, og gruppe (1)+(3) = 20%

"Jeg ser sjeldnere at personer som skulle hatt diagnosen ikke har fått den", han sier ikke spesifikt i forhold til hva, sjeldnere enn hva, men ville tolket det dithen at han sikter til at (3) er sjeldnere enn (1)

Og der stoppet matten, vi kommer frem til at (2)+(4) = 80%, det kan f.eks bety at (2) = 80% og (4) = 0%, eller motsatt  at (2) = 0% og (4) = 80%, eller hva som helst imellom der, vi vet altså like lite etter sitatet som før sitatet ang det vi lurer på

:) 

Anonymkode: 1bee4...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Makan til vag formulering, får prøve å matematisk regne ut hva han forsøker å si

det er 4 muligheter,

1. Har asperger diagnosen fra før av, beholder etter møtet

2 Har asperger diagnosen fra før av, mister etter møtet

3. Har ikke asperger diagnosen før møtet, får det etter møtet

4. Har ikke asperger diagnosen før møtet, får den ikke etter møtet

Det er spesifikt (2) vi er interessert i å finne ut av fordi den sier hvor mange som er feildiagnostisert , som vi lurte på, og som du siterte dette for å angivelig vise oss.

80% oppfyller ikke kravene, altså utgjør gruppe (2)+(4) = 80% av klientellet, og gruppe (1)+(3) = 20%

"Jeg ser sjeldnere at personer som skulle hatt diagnosen ikke har fått den", han sier ikke spesifikt i forhold til hva, sjeldnere enn hva, men ville tolket det dithen at han sikter til at (3) er sjeldnere enn (1)

Og der stoppet matten, vi kommer frem til at (2)+(4) = 80%, det kan f.eks bety at (2) = 80% og (4) = 0%, eller motsatt  at (2) = 0% og (4) = 80%, eller hva som helst imellom der, vi vet altså like lite etter sitatet som før sitatet ang det vi lurer på

:) 

Han mener det er en overdiagnostisering. Og det kan sikkkert stemme. Hvem vet.

Siden du tolder det han sier (tallene) helt bokstavlig tyder det nok på at du har aspegers... :laugh:

Sånn er det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du synes ikke det er logisk at folk med depresjoner oftere begår selvmord og derfor dør tidligere?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han mener det er en overdiagnostisering. Og det kan sikkkert stemme. Hvem vet.

Siden du tolder det han sier (tallene) helt bokstavlig tyder det nok på at du har aspegers... :laugh:

Sånn er det nok.

Han sa det KAN, det KAN hende jeg er donald trump, jeg liker ikke slik formulering får å si det slik det er noe en kan si om alt uten å være bastant, det betyr mer at det er en mulighet men vi vet ikke, det betyr ikke at DET fåregår en overdiagnostisering, det KAN hende, det KAN også hende det ikke gjøre det, det betyr mer "vet ikke"

Har jeg asperger kanskje kanskje ikke, kan jo hende jeg er en (2), jeg får ta en tur til Psykologspesialist Børge Holden en dag for å få fasiten ;););) 

Menn Menn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Man bør vel nesten forholde seg til hva som faktisk blir skrevet når det er snakk om dokumentasjon for påstander.  Alternativet er jo at man dokumenterer noe annet enn man hevder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man bør vel nesten forholde seg til hva som faktisk blir skrevet når det er snakk om dokumentasjon for påstander.  Alternativet er jo at man dokumenterer noe annet enn man hevder. 

Dette er en ekspert som gjør en kvalifisert gjetning ut fra sitt erfaringsgrunnlag.

Aspergere sliter med å forholde seg til størrelser som defineres av konteksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig det der, mange hypoteser, tall og sannheter om mennesker på det a typiske spekteret, min sønn har det, og jeg NEKTET å høre på det VISSWASSET som ALLE eksperter, dps er osv kom med.

Høyt utdannet, tok jeg tak i det selv, og jaggu med fant jeg en gyllen oppskrift. gitt han sosiale historier fra dag 1. 

Nesten "vanlig" i dag, ikke at det er noe mål, men kanskje folk bør begynne å ta lærdom av folk som tør og gå egne veier.

Anonymkode: 00e22...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/10/2018 at 3:56 AM, Horten Market said:

Dette er en ekspert som gjør en kvalifisert gjetning ut fra sitt erfaringsgrunnlag.

Aspergere sliter med å forholde seg til størrelser som defineres av konteksten.

Ikke alle (som meg).

Anonymkode: b8b13...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/10/2018 at 5:21 AM, AnonymBruker said:

Merkelig det der, mange hypoteser, tall og sannheter om mennesker på det a typiske spekteret, min sønn har det, og jeg NEKTET å høre på det VISSWASSET som ALLE eksperter, dps er osv kom med.

Høyt utdannet, tok jeg tak i det selv, og jaggu med fant jeg en gyllen oppskrift. gitt han sosiale historier fra dag 1. 

Nesten "vanlig" i dag, ikke at det er noe mål, men kanskje folk bør begynne å ta lærdom av folk som tør og gå egne veier.

Anonymkode: 00e22...b24

Feildiagnostisering?

Anonymkode: b8b13...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
AnonymBruker
Anonymus Notarius skrev (På 1.1.2018 den 16.55):

Gjennomsnittlig levealder er 54 år, altså den gjennomsnittlige autisten dør når han/hun er 54 år. Mens gjennomsnittlig levealder for befolkningen generelt er over 80 år.

Anonymus Notarius skrev (På 8.1.2018 den 13.20):

Hva skal til for at folk forstår begrepet gjennomsnittlig levealder?

Se artikkelen i HI, hvor det står at den gjennomsnittlige autist har en levealder på 54 år (vs ca 80 for befolkningen under ett). Asperger er vel uansett bare én form for autisme (og begrepet er dessuten ute av bruk medisinsk sett); det er store variasjoner.

Beklager å trekke frem en gammel tråd, men så denne kom opp når jeg søkte på google, og ble litt flau over at jeg ikke sa noe i 2018 (jeg var bruker "1bee4...2a3"), basert på min respons i innlegg #47 så må jeg ha vært smart nok til å se feilen, så vanskelig å forklare hvorfor jeg var stille, men nå er stilleperioden over ;) 

Feilen her, er at dere mistolker resultatet fra studien, om du klikker på lenken vil de se studien, men can copy paste det viktigste

Results

During the observed period, 24 358 (0.91%) individuals in the general population died, whereas the corresponding figure for individuals with ASD was 706 (2.60%; OR = 2.56; 95% CI 2.38–2.76).

Studien, kom altså frem til at, de som døde, og hadde ASD, døde ved snittalder 54. Problemet er at dette er ikke et representativt utvalg, det er de 2.6% som døde tidligst i perioden en fulgte gruppen. 97.4% levde fortsatt. En kan ikke bruke, snittalderen til de som døde "tidligst" som fasit for når "alle" eller "snittpersonen" skal dø. De som dør tidligst i en studie, vil jo i snitt være mye yngre ved dødsfallet enn de som dør senere i en studie. La meg gi et forenklet eksempel for å illustrere. Tenk om du tar inn 1 million aspergere i en studie og de er alle 20 år. Så følger du dem i 20 år. Snittalderen ved død vil da trolig bli 38 år eller noe, men maks 40 år. Men det er jo bare den 1% el.l som døde tidligst, de 99% andre er jo 40 år og levende. Så at snittalderen blir 38 når 99% er 40 år, blir feil.

Håper dette var oppklarende, om du har spørsmål er det bare å fyre løs 😃

AnonymBruker skrev (På 10.1.2018 den 0.28):

Hei, ikke direkte relatert til sitatet ditt, men så deg, og husket deg fra gode gamle dager, og tenkte jeg kunne spørre deg, vet du hva som er gjennomsnittlig levealder for autister ?

Anonymkode: da9f5...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Autister lever lengre enn de med Downs da, men det kan jo diskuteres hvem av dem som har det beste, lykkeligste livet.

Anonymkode: 96cd5...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Autister lever lengre enn de med Downs da, men det kan jo diskuteres hvem av dem som har det beste, lykkeligste livet.

Anonymkode: 96cd5...f7c

Heldigvis har den gjennomsnittlige levealderen til de med Downs (og andre syndromer o.l.) steget betraktelig etter at HVPU-reformen kom på banen.

Anonymkode: 9ece9...9a1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2017 den 13.30):

http://ki.se/en/news/people-with-autism-run-a-higher-risk-of-premature-death

Hva tenker dere om det og at mennesker som ikke er "normale" generelt har en lavere gjennomsnittsaldere når de dør? Jeg syns akkurat dette er sjokkerende, spesielt siden selvmord er årsaken blant de høytfungerende og de med asperger.

Anonymkode: ee58b...170

Det er velkjent og å forvente.

Komorbiditet forekommer svært ofte hos mennesker med ASD. Både somatiske og psykiatriske lidelser er dessverre vanlig. Forekomsten av somatiske lidelser øker med grad av mental retardasjon. 

Det er særlig komorbiditet som for mange med ASD forkorter levetid.

Samtidig ser det ut til at tidlig intervensjon og grad av bistand til oppfølging på ting som kosthold, benyttelse av helsehjelp etc påvirker livslengde.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.12.2017 den 18.22):

Ja, og de skriver de som har asperger har en høye selvmordstall. Kan det være at normale mennesker som mener de er veldig empatiske ikke er spesielt empatiske og fører til høye selvmordstall?

Anonymkode: 07297...23a

Ingen forskning viser at mennesker med en ASD har nedsatt evne til empati, eller at emptati har noen relevans ifht levealder.

Det er en betydelig høyere forekomst av psykiske lidelser hos personer med en ASD (50 prosent) sammenlignet med den generelle befolkningen (7 prosent). Det dreier seg om vanlige psykiske lidelser som angst, tvang og depresjon. Også psykoselidelser forekommer oftere i denne gruppen. Det ser ut til å oftest være menn som utvikler alvorlig angst og depresjon inn i voksenlivet.

Anonymkode: 731f3...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...