AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #1 Skrevet 28. desember 2017 Er det noe sannhet i dette? Hørt at kvinner med brede hofter forhold til kroppen har mindre plager i slutten av svangerskapet og lettere fødsel? Anonymkode: 03639...dea
bib_84 Skrevet 28. desember 2017 #2 Skrevet 28. desember 2017 Nei. Bekkenets innvendige mål er uavhengig av hoftestørrelse, og det er det som er avgjørende for om fødselen blir «lett» eller om det er så trangt at det oppstår komplikasjoner. Har heller aldri hørt om at brede hofter gir færre plager i svangerskapet. Selv har jeg brede hofter, men plages med bekkenløsning og vond rygg nå mot slutten (blant tusen andre plager 🙈). 6
boblevann Skrevet 28. desember 2017 #3 Skrevet 28. desember 2017 Bare svada. Gammel myte Hoftemål sier ingenting om bekkenmål 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #4 Skrevet 28. desember 2017 Jeg har brede hofter, og har grusomme svangerskap og fødsler. Anonymkode: 85d45...44f 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #5 Skrevet 28. desember 2017 Videre bekken gir lettere fødsel ja, ved like store babyer, men størrelsen på babyer varierer jo, og størrelsen på bekkenet kan man ikke måle uten å ta røntgen. Utvendig størrelse på hofter/rumpe har ingen betydning. Anonymkode: 1629e...4ba
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #6 Skrevet 28. desember 2017 Dette er bare en myte.Du kan ha hofter som en 12-årig gutt og likevel ha et bredt bekken. Anonymkode: 42dbd...fa6
Sushi Skrevet 28. desember 2017 #7 Skrevet 28. desember 2017 Seigliva myte det der. Husker jeg fikk kommentarer fra venninner allerede i tenåra om at jeg sikkert kom til å få vanskelige fødsler pga smale hofter. (Utrolig slem ting å si til andre, forresten!) Jeg har hatt to enkle fødsler. Min mor hadde også enkle fødsler til tross for smale hofter. 2
Vera Vinge Skrevet 28. desember 2017 #8 Skrevet 28. desember 2017 Jeg tok røntgen av bekkenet en gang fordi jeg hadde en baby i seteleie, og da sa de at det ikke alltid var samsvar mellom hoftebredde og indre bekkenmål. Samtidig sa de på sykehuset at deres helt generelle oppfatning var at høye, friske kvinner ofte har enklere fødsler (men ingen regel). Jeg tolket det dithen at høye kvinner oftere har bredere bekken. Samtidig har jeg en venninne som noen kanskje ville si har typisk "fødekropp" - høy og med litt brede hofter, men begge hennes barn har sittet bom fast under fødsel. Vet også om andre som har hatt ganske brede hofter, men som har hatt trangt bekken likevel.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #9 Skrevet 28. desember 2017 Kommer jo an på hvordan fødselen forløper seg uansett. Jeg har brede hofter. Ble satt i gang og fikk epidural og dermed ikke lange nok pressrier til å få ut ungen selv uansett. Så det hadde ingenting med hoftene å gjøre Anonymkode: 94447...bcb
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #10 Skrevet 29. desember 2017 Jeg har brede hofter, men for trangt bekken til å føde vaginalt. Anonymkode: f4f50...d98
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #11 Skrevet 2. januar 2018 On 12/28/2017 at 11:47 AM, AnonymBruker said: Jeg har brede hofter, og har grusomme svangerskap og fødsler. Anonymkode: 85d45...44f Samme her. De brede hoftene hjalp null og niks, barnet måtte ut med hastesnitt etter mange timer rier. Anonymkode: 8d404...7e4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #12 Skrevet 2. januar 2018 Det er litt komisk hvordan spesielt menn er så opptatt av brede hofter og snakker om at det betyr at kvinnen er fødedyktig, når dette faktisk ikke har noe sammenheng. Anonymkode: 8d404...7e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå