Gå til innhold

"balkanisering" på Internett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen dager siden hørte jeg tilfeldigvis på en diskusjon hvordan blant annet  Internett og sosiale medier har utviklet seg iløpet av de siste par årene.

Det skal ha blitt stadig mer dumme troll, "fake news" og hatefulle ytringer, og en eller annen i debatt-programmet kalte denne utviklingen for en ""balkanisering av Internett og sosiale medier""

Men hva betyr egentlig dette uttrykket? Er sosiale medier liksom på vei til å bøi som Balkan? :P

Anonymkode: 7decf...225

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For noen dager siden hørte jeg tilfeldigvis på en diskusjon hvordan blant annet  Internett og sosiale medier har utviklet seg iløpet av de siste par årene.

Det skal ha blitt stadig mer dumme troll, "fake news" og hatefulle ytringer, og en eller annen i debatt-programmet kalte denne utviklingen for en ""balkanisering av Internett og sosiale medier""

Men hva betyr egentlig dette uttrykket? Er sosiale medier liksom på vei til å bøi som Balkan? :P

Anonymkode: 7decf...225

Dette er et nedlatende uttrykk som hinter til at landene i Balkan er u-land. Noe de ikke er.

Anonymkode: 8d9d0...181

• Liker 1
Skrevet

Det betyr at internett vil bli mer delt som verden for øvrig. Det vil være Twitter, facebook, google som brukerne er fra alle mulige bakgrunner og opphav. Og så vil det være ekkokammere som gab.ai og lignende sider og sosiale medier hvor det er bortimot kun hvite. 

Anonymkode: ad51e...7c2

Skrevet

Økende grad av hat og drittslenging antar jeg.

Balkan er en søppeldynge og en etterlevning av det ottomanske rikets erobringer innover i Europa.

Bråk, nasjonalisme, islam, kristne etc.

Anonymkode: ac3c3...5b0

Gjest Tom Bäcker
Skrevet

Eller for å bruke ord: balkanisering er når et tidligere stort land blir delt opp i mindre land, som ikke kan eller vil samarbeide. Noe av det samme kan skje med Kongelig norsk Arbeiderparti, fordi de ikke vet hva de skal gjøre med Trond Giske.

Gjest Eltele
Skrevet
På 31.12.2017 den 15.40, AnonymBruker skrev:

Økende grad av hat og drittslenging antar jeg.

Balkan er en søppeldynge og en etterlevning av det ottomanske rikets erobringer innover i Europa.

Bråk, nasjonalisme, islam, kristne etc.

Anonymkode: ac3c3...5b0

Hele Øst-Europa er et høl så hvis de har tilgang til nettet så blir vel ikke nettet noe bedre mtp det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...