Gå til innhold

Hvordan er man når man er hjemme og har vaskehjelp fra Finn hos seg? Er det flaut at det er skittent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommet inn i en depresjon i sommer og skal innrømme at jeg ikke har orket å vaske siden da. Jo lenger tid som går jo større utfordring er det å starte, så nå vurderer jeg å leie en fra småjobber på Finn bare for å få det gjort. Men hvordan oppfører man seg egentlig? Jeg har litt angst også, og føler det er frekt å bare sitte i sofaen mens han/hun vasker og står i? Hva skal jeg gjøre? Har en to-roms, skal jeg gå i det andre rommet å late som jeg gjør noe der? Føler meg ikke trygg på å forlate rommet egentlig, og hvertfall ikke hele leiligheten siden jeg ikke kjenner vaskehjelpen!

Er det flaut at det er skittent? Bør jeg forklare at "yeah ive been studying so much so i havent cleaned the bathroom/kitchen/floor for a long time hehe so its a little dirty but hehe" eller noe, eller bare si velkommen flott du kom, her er vaskeutstyr og ta alle rom, uten noe videre forklaring eller "advarsel"?

Er første gang jeg evn har vaskehjelp hjemme til meg så vil gjerne ha litt råd :)

Anonymkode: cdbd9...1d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke hjemme når jeg har noen som vasker.

Anonymkode: 62c4c...84b

• Liker 1
Gjest HanenIFlokken
Skrevet

Er det ikke derfor de er der da? :)

Skrevet

Bare forklar hva du vil at vedkommende skal gjøre i de forskjellige rommene, f.eks tørke støv, pusse vinduer, støvsuge møbler, om h•n skal vaske inni skap eller bare utenpå skapdørene osv. Og gi beskjed hvis du har møbler, tepper eller andre ting som må behandles på en spesiell måte. Så setter du deg ned med en bok eller strikketøy, og når vaskehjelpen begynner i det rommet du er flytter du deg f.eks til kjøkkenet. Du trenger ikke si noe om hvorfor det er skittent.

Anonymkode: 0fc1d...2f4

• Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare forklar hva du vil at vedkommende skal gjøre i de forskjellige rommene, Så setter du deg ned med en bok eller strikketøy, og når vaskehjelpen begynner i det rommet du er flytter du deg f.eks til kjøkkenet.

Anonymkode: 0fc1d...2f4

Men er ikke det litt frekt? Føler at jeg burde bidra til å vaske i stedet for å sitte å se på, eller at det kan støte den som vasker at jeg bare sitter der som en "herskende herre" å ser ned i en bok..... Er nok angsten min som snakker nå men

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke det litt frekt? Føler at jeg burde bidra til å vaske i stedet for å sitte å se på, eller at det kan støte den som vasker at jeg bare sitter der som en "herskende herre" å ser ned i en bok..... Er nok angsten min som snakker nå men

De tenker ikke slik. De gjør bare en jobb og bryr seg dritten hva du holder på med. 

Anonymkode: e8f68...09e

• Liker 5
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommet inn i en depresjon i sommer og skal innrømme at jeg ikke har orket å vaske siden da. Jo lenger tid som går jo større utfordring er det å starte, så nå vurderer jeg å leie en fra småjobber på Finn bare for å få det gjort. Men hvordan oppfører man seg egentlig? Jeg har litt angst også, og føler det er frekt å bare sitte i sofaen mens han/hun vasker og står i? Hva skal jeg gjøre? Har en to-roms, skal jeg gå i det andre rommet å late som jeg gjør noe der? Føler meg ikke trygg på å forlate rommet egentlig, og hvertfall ikke hele leiligheten siden jeg ikke kjenner vaskehjelpen!

Er det flaut at det er skittent? Bør jeg forklare at "yeah ive been studying so much so i havent cleaned the bathroom/kitchen/floor for a long time hehe so its a little dirty but hehe" eller noe, eller bare si velkommen flott du kom, her er vaskeutstyr og ta alle rom, uten noe videre forklaring eller "advarsel"?

Er første gang jeg evn har vaskehjelp hjemme til meg så vil gjerne ha litt råd :)

Det er ikke flaut å sitte rolig når man betaler noen for å vaske. De er jo der for å jobbe. Fortell dem bare at du er syk, så derfor er det ikke rengjort, så nå er det godt å få vaskehjelp.

Det er ikke flaut. Husk at du betaler lønnen deres og at de vil ha jobben og pengene. :) 

• Liker 6
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke hjemme når jeg har noen som vasker.

Anonymkode: 62c4c...84b

Dette kan være en god idé, hvis man føler det er vanskelig å sitte rolig i sofaen mens de er der. T.S kan feks ta seg en tur til et bibliotek, eller en cafe og ta det rolig der. Hvis de kommer på kvelden kan hun ta en tur ut og se en film på kino hvis det ikke er for dyrt for henne, da. Eller man kan besøke en venn. 

• Liker 2
Gjest making.a.mess
Skrevet

Ta coveret fra en studiebok utenpå en roman og les den, så ser det svært opptatt ut. 

Skrevet

Ville lagt meg inn på soverommet (trenger vaskehjelpen å vaske der?). Hadde kanskje fortalt i en bisetning at jeg er syk/har vært syk eller noe (trenger ikke si hvorfor) og st det derfor har hopet seg opp, og deretter fortalt hvor ting står og hva som skal vaskes. Evt send en melding med dette, spesielt om du betaler x sum og ikke per time. Og for den som sjal vaske å vite sånn ca hvor omfattende det er. 

• Liker 3
Skrevet

Ok 1000 takk for svar dere! :) Da var det ikke like skummelt lenger :)

• Liker 4
Skrevet

Vi har hatt fast vaskehjelp. De første gangene var jeg hjemme, for som du sier, det å slippe fremmede inn i huset. Jeg satt på kontoret og jobbet. 
Vaskehjelpen sa også at første gang var litt dyrere og at de bruke lengre tid. For det var ofte mer skittent i begynnelsen. Og hun hadde rett. Jeg synes det var litt småflaut ;) Men de er jo vant til mye dritt og det ble kjempebra etterpå. Men jeg må jo rydde selv, det gjør de ikke. Eller mulig de gjør det, men alt koster. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sliter du psykisk så ta ikke inn en fremmed hva-som-helst-vaskehjelp fra finn. Det er utrolig mye rart du kan finne på finn. Alt fra de hyggeligeste hyggelige til de uhyggelige. 

Ring heller et profesjonelt vaskebyrå. 

Anonymkode: e4f7d...d35

Skrevet

Regner med du betaler pr time? I så fall tar det mindre tid om du hjelper til, og da tjener de mindre penger. Og å tjene penger er den eneste grunnen til at de vasker hos deg, så sett deg ned med god samvittighet. :) 

Anonymkode: 0c0db...8ef

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende utsagn.
/lillesky (mod)

Skrevet

De ønsker å tjene pengene, så ikke ha dårlig samvittighet for ikke å hjelpe til.

Også håper jeg du får det bedre snart <3

Skrevet

Sliter du psykisk så ta ikke inn en fremmed hva-som-helst-vaskehjelp fra finn. Det er utrolig mye rart du kan finne på finn. Alt fra de hyggeligeste hyggelige til de uhyggelige. 

Ring heller et profesjonelt vaskebyrå. 

Anonymkode: e4f7d...d35

Har funnet ei som er profesjonell vasker der. Polsk eller noe men mange gode anmeldelser fra andre. Så det skal vel være trygt?
Det er nesten bedre om hun er uhyggelig, for det er med hyggelige folk jeg føler meg så forplikta til å være snill og prate og hjelpe til for at de ikke skal oppfatte meg frekk.

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med du betaler pr time? I så fall tar det mindre tid om du hjelper til, og da tjener de mindre penger. Og å tjene penger er den eneste grunnen til at de vasker hos deg, så sett deg ned med god samvittighet. :) 

Anonymkode: 0c0db...8ef

500 kr skrev jeg på småjobben, og det er vel greit betalt for max 1-2 timers arbeid? (bruker 10 min på støvsuging selv, men vil ha med gulvvask og vask av kjøkkenbenker og bad)
Takk, ja nå er jeg mye tryggere på å kunne sette meg ned med god samvittighet etter så mange svar og erfaringer her :)
tusek takk alle sammen

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Chroma skrev:

De ønsker å tjene pengene, så ikke ha dårlig samvittighet for ikke å hjelpe til.

Også håper jeg du får det bedre snart <3

Tusen takk :) <3

Skrevet

Det er litt angsten din som snakker nå, TS. Slik du sier selv. Jeg jobbet som vaskehjelp mens jeg studerte, og vasket da hos en familie hvor mor i huset var hjemme mens jeg vasket. Jeg tenkte aldri noe om det. Da kunne jeg også spørre om ekstrating som skulle gjøres. Om du ikke vil forlate huset, så kan du bare sitte der å lese eller lignende. Og jeg tenkte heller aldri noe negativt om at det vask skittent når jeg kom. Var jo derfor jeg var der. Du trenger ikke å forklare det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...