Gå til innhold

Forslag til noen GODE bøker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lyst å lese noen skikkelig GODE bøker, men jeg finner ingen spesielle jeg har lyst til å lese! HAr DU lest en god bok i det siste??? Gi meg noen forslag... leser det meste men er ikke spesielt glad i krim bøker... 8)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, har du ikke lest "Halvbroren" av Lars Saaby Kristensen, så må fu gjøre det. Hvis du har det; kan du jo prøve deg på "Enke for et år" med John Irving. :blunke:

Gjest Snutta
Skrevet

Hei

Jeg kan anbefalle "En Kule" av Tom Kristensen (eller Kristiansen) Tror kategorien er Krim/thriller :o

Jeg synes den var kjempespennende

Kos deg :lol:

Skrevet

Jeg vil foreslå "Geisha" av Arthur Golden!

Sitat: "Sayuri forteller historien om en verden der det ytre betydde alt, der en pikes jomfrudom ble solgt på auksjon til høystbydende, der kvinnene ble lært opp til å friste de mektigste mennene og kjærlighet foraktelig ble avskrevet som en illusjon."

Skrevet

Jeg anbefaler Jan Kjærstad sin triologi om Jonas Wergeland, som han også har fått nordisk råds litteraturpris for. Den første boken heter Forføreren, og de to andre heter Erobreren og Oppdageren.

De er veldig bra!!

Hvis Jan Kjærstad blir for "tungt", anbefaler jeg en lettlest og artig bok av Ben Elton; Dead famous /Dødsberømt, som har følgende beskrivelse :

"Nok en gang fryder publikum seg over en ny reality-serie, Husarrest. Alle kjenner reglene: ti deltakere skal leve i samme hus overvåket av 30 kameraer og 40 mikrofoner. Alle lurer på hvem som vil ha sex med hvem, hvem publikum vil elske og hvem de vil hate, og alle de andre vanlige spørsmålene. Plutselig dreier spørsmålene seg om hvem som er morderen, hvordan personen har klart å drepe uten å bli filmet og hvem som blir det neste offeret."

Skrevet

Kristin Lavransdatter er jo fantastisk, særlig Kransen, den første boka i triologien. Jeg er veldig glad i Knut Hamsun også, men det er litt tyngre... Ellers er halvbroren av Lars Saabye Christensen helt ok. Ingvar Ambjørnsen har også skrevet mye bra, Hvite Niggere, Dukken i Taket og donningen sover (i tillegg til bøkene om Elling) er mine favoritter. Ketil Bjørnstad har også skrevet en del gode bøker, men de er litt "stillestående", om du forstår. Du kan lese for eksempel nåde som er min Bjørnstad-favoritt, eller Ludvig Hassels tusenårsskifte som også er veldig bra. Han har jo også skrevet flere dokumentarromaner som er veldig bra, hvis du liker det, blant annet Jeger (om Hans Jeger) og Oda! (om Oda Krogh).

Har flere tips, men dette er det beste jeg leser!

Kid-a

Skrevet

En fin forfatter er Paolo Choelo (er ikke helt sikker på stavemåten på navnet hans).

Han har skrevet Alkymisten, Ved elven Pedro satt jeg og gråt og Veronica bestemmer seg for å dø (Den heter Veronica decides to die på engelsk, er ikke siker på den norske tittelen).

Bøkene er filosofiske og får deg til å tenke over de viktige tingene i livet.

I samme småfilosofisjangeren er Den lille prinsen (fransk forfatter), som vel egentlig kanskje er en barnebok, men jeg synes den er veldig fin. Og Måken Jonatan (som jeg heller ikke husker forfatteren av) er også en kort og fin fortelling.

For tiden leser jeg originaloversettelsen av Ole Brumm på senga, så jeg er litt barnlig til sinns...

God lesing!

Skrevet

Jeg synes Herbjørg Wassmos bok, "Dina", var praktfull...

Nå er jeg i gang med "Engelen på det sjuende trinn", av Frank McCourt. Den er virkelig også vært å lese.

Kanskje jeg skal prøve å få fatt i en bok av Paulo Coelho nestegang.

(Jeg var akkura innom haugenbok.no, de sender visst bøkene fraktfritt, til utlandet også, tror jeg.....)

Gjest Tristessa
Skrevet

Så noen nevnte "Enke for et år" av John Irving her oppe!

Han har jo skrevet så mange fantastiske bøker! Favorittene mine er "Garps bok" og "Den fjerde hånden", i tillegg til ovennevnte bok. Leste nettopp "Geisha" høyt for kjæresten, den falt vist i smak den og, til tross for at jeg synes det er bok som kanskje appellerer til oss jenter.

Skrevet

Takk for mange gode forslag! Nå gleder jeg meg til å innta høsten i sofaen med en god bok, på regnfulle, triste og mørke dager! :)

Skrevet

.. FOr ikke å snakke om "Kjærlighet i koleraens tid" og "Hundre års ensomhet" av Gabriel Garcia Marques.

Sistnevnte fikk han Nobelprisen i litteratur for, så den må jo absolutt kunne kalles en god bok!!

Jeg syns de er helt fantastiske begge to, full av søramerikansk frodighet og humor, masse herlige beskrivelser og personer, og et utrolig rikt språk.

Skrevet

Vel - kan jeg og komme med noe??

JA!! Karin Fossum sine bøker er helt utrolige!!!

Og liker du eventyr så kan jo Tolkien anbefales på det absolutt varmeste!!

GOD LESNING!!

Skrevet

Jeg anbefaler hver eneste Karin Fossum bok. Hun er min absolutte favorittforfatter. Den siste boken hennes "svarte sekunder" var helt genial. Men les alle sammen. Advarsel: de er så lettleste og bra, så lang tid på de er umulig å bruke :D

Vil også bekrefte at "Geisha" av Arthur Golden er en veldig bra bok. Den er fin og tykk, men når du er ferdig med den, skulle du ønske det var flere sider.

Unni Lindell har forøvrig også veldig bra bøker.

Eller hva med Harry Potter serien? Eller Ringenes Herre?

Gjest Duchess
Skrevet

Alt av Patricia D.Cornwell.

Men det er krim da..

Også "Barna i dødens hus" av Anne Marie West og Virginia Hill.

Skrevet

Du MÅ lese 'Stormfulle høyder' av Emily Brontë - dette må vel være tidenes kjærlighetsroman. Samtidig er den ganske 'grøssete' på den den gode, gamle, engelske, spøkelsesaktige måten....

'Bildet av Dorian Gray' av Oscar Wilde er også en klassiker som vil få det til å gå kaldt nedover ryggen din...

Skrevet

Ok, fikk en assosiasjon her når dere nevner "stormfulle høyder". Har dere lest "Fløyelskjolen" med Cathrine Cookson. Veeelllddig fin bok. Anbefales... :blunke:

Skrevet

Herman Sachnowitz: Det angår også deg

Laura Esquivel: Hjerter i chili (filmen het i hvert fall det...jeg har bare lest boken på spansk, så er ikke sikker på den norske tittelen)

Fjodor Dostojevskij: Idioten

Erlend Loe: Naiv.Super.

J.R.R. Tolkien - Ringenes Herre (les den på engelsk hvis du orker!)

J.K. Rowling - Harry Potter (venter spent på bok nr 5...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...