Gå til innhold

Jeg vil bli vegetarianer men lever på kun kjøtt! kan noen dele enkel god mat til en vanskelig overgang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser kjøtt til hvert eneste måltid. Ikke brød til frokost men kjøtt og ris eller poteter, samme til middag og samme men i annen variant til kvelds. Spiser jeg brød eller salat en sjelden gang så er det alltid med kjøtt innhold.

Men jeg har veldig lyst til å lære meg å spise grønnere og mer kjøttfritt! Problemet er at jeg kan ikke gå ned i vekt, og jeg er veldig kresen så smaken må være god! Jeg har lyst til å i lengden greie å være helt vegetarianer, men om jeg kan starte med noen kjøttfrie måltider er det en god fremgang!

Er det noen som har tips til vegetarmat som smaker godt?! Jeg vet at man kan kjøpe soyaburgere og kjøtterstatning, men det er jo kjempedyrt så ikke noe jeg har råd til å kjøpe til tre måltider om dagen.

Det må være enkelt å lage, og ikke gjøre at man raser ned i vekt. Grunnen til at jeg spiser så mye kjøtt nå er for å holde vekten oppe og fordi det er godt og eneste smaken jeg er vant med. Men jeg ønsker å leve sunnere og gå imot dyremishandling. PS Jeg kan ikke drikke melk for å holde vekten oppe da jeg ikke tåler melkeprodukter (ost i små mengder går bra)

Anonymkode: ecc98...f1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her høres det ut som om du har diettære problemer knyttet til sykdom, og da skal kostholdsveiledningen din skje gjennom helsepersonell.

Anonymkode: d7231...636

• Liker 6
Skrevet

Anonymkode: 73c4a...14d

Skrevet

Hvis grunnen til at du spiser så mye kjøtt er at du sliter med å holde vekten bør du oppsøke fastlegen din eller eventuelt en ernæringsfysiolog. De har mye bedre kompetanse enn KG. Selv spiser jeg mye melkeprodukter fordi jeg ikke liker så mye annet pålegg, men det er kanskje ikke et alternativ hvis du ikke tåler det så godt

Anonymkode: 90eb8...dc0

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser kjøtt til hvert eneste måltid. Ikke brød til frokost men kjøtt og ris eller poteter, samme til middag og samme men i annen variant til kvelds. Spiser jeg brød eller salat en sjelden gang så er det alltid med kjøtt innhold.

Men jeg har veldig lyst til å lære meg å spise grønnere og mer kjøttfritt! Problemet er at jeg kan ikke gå ned i vekt, og jeg er veldig kresen så smaken må være god! Jeg har lyst til å i lengden greie å være helt vegetarianer, men om jeg kan starte med noen kjøttfrie måltider er det en god fremgang!

Er det noen som har tips til vegetarmat som smaker godt?! Jeg vet at man kan kjøpe soyaburgere og kjøtterstatning, men det er jo kjempedyrt så ikke noe jeg har råd til å kjøpe til tre måltider om dagen.

Det må være enkelt å lage, og ikke gjøre at man raser ned i vekt. Grunnen til at jeg spiser så mye kjøtt nå er for å holde vekten oppe og fordi det er godt og eneste smaken jeg er vant med. Men jeg ønsker å leve sunnere og gå imot dyremishandling. PS Jeg kan ikke drikke melk for å holde vekten oppe da jeg ikke tåler melkeprodukter (ost i små mengder går bra)

Anonymkode: ecc98...f1c

Nå er det ikke bare kjøttindustrien som er grusom.Egg og meieriindustrien er også helt forjævlige.Vil faktisk påstå at det er mere lidelse i en glass melk enn i et stykke kjøtt.

Anonymkode: a7496...f02

• Liker 1
Skrevet

Flott du vil gjøre en innsats, men det kan ikke gå på helsa løs. Da får heller vi andre gjøre en enda bedre jobb.

Snakk med fastlegen din du :)

Anonymkode: 2d43f...0bc

Skrevet

Du bør nok starte med å inkludere grønnsaker i kostholdet ditt. Det kan nok være lurt å få legen til å henvise deg til en ernæringsfysiolog, siden du må ta hensyn til de medisinske utfordringene dine.

Anonymkode: dea9e...3f6

Skrevet

Bytt ut kjøttet med bønner, linser tofu og halloumi. Jeg har fått en bok til jul som heter Veganmat på sitt beste. Masse gode tips til pålegg osv. 

Jeg lager mye chili sin carne. Det er hakkede tomater, bønner, grønnsaker og masse godt krydder. Serverer det med brød og rømme. For å få det mer jaloririkt kan du tilsette litt rapsolje 😊

Ellers lager jeg "burrito" bare at jeg bytter ut kjøttet med bønner, linser, løk, raspet gulrot, hvitløk, tomatsaus og masse krydder. Jeg blander alt i stekepannen (bruk det du har), så fyller jeg tacolefser og steker dem i ovnen. Så har du wraps du kan varme til frokost/lunsj osv.

Det beste tipset til vegetarmat er masse godt krydder! Jeg elsker spisskummen, hvitløk, røkt paprika, osv. 

• Liker 1
Skrevet

Lag falafel! (som inneholder bl.a. kikerter som er proteinrikt). Smaker som kjøtt synes jeg :spise:

Anonymkode: 33a2b...fb4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å få mer kalorier gjennom et mer grønt kosthold ville jeg gått for kaloririk mat. For eksempel brød med avocado og pepper (sykt godt), spis et par håndfuller med nøtter gjennom dagen hvis du liker det. Vegetarisk mat er ofte generelt fettfattig, så det kan være viktig at du finner en fettkilde.

Jeg har nettopp gått over til vegetarisk kosthold selv (100%) og av middagsretter syns jeg det er kjempegodt med stekt ris med grønnsaker, vegetarisk lasagne (enten med linser/bønner i stedet for kjøtt, soyadeig eller bare droppe kjøtt), spaghetti med bolognesesaus, alt mulig med sopp (soppsuppe er fantastisk), pastasalat, falaffelwrap, vegetarpizza. For å nevne noen. Lykke til ☺️

Anonymkode: b6968...ad7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...