Gå til innhold

Sover fortatt ikke en hel natt.. 16 mnd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så innmari sliten og lei da lille ikke har sovet en eneste hel natt enda. Følte vi var på god vei ved 13 mnd, men alt ble satt tilbake etter bhg start og sykdom i endinga. Akkurat nå er h*n frisk, men sover likevel ikke lenger enn til ca 01.30. Holder det gjerne gående i et par timer før det blir noe mer søvn. Har akkurat innsett at problemet kanskje er at vi ofte tar h*n inn til oss for å få litt mer søvn selv, og at h*n nå våkner med en forventning om dette. Hva tror dere? Noen som har erfaringer eller tips?

Anonymkode: 7d59a...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les the gentle sleep book :) Normalt å våkne om natta lenge. Små barn gjør ofte det. Og ja, mye handler om bekreftelse på at vi er her, så det er klart han ønsker. Her er det samsoving som redder nattesøvnen uten tvil! Da har hun som oftest sovet natta gjennom siden 15 mnd. Prøvde eget rom noen uker, men da ble det lite søvn på alle. Hun trenger fortsatt å ha meg nær enda hun nærmer seg to år. Hvilket igjen er helt normalt og en dag høyst sannsynlig går over av seg selv og hun finner ut at hun vil sove på sitt eget rom :) 

Har ingen tips dessverre, annet enn å si at det er helt normalt. Og iaf etter periode med sykdom. Er sånn her også, da våknes det oftere en stund i etterkant. Men heldigvis, siden hun ligger (i egen seng) sidenav meg handler oppvåkningen om å få en rask kos, finne igjen smokk og koseklut og så sovne igjen kjapt. Må bare ha den bekreftelsen på at jeg fortsatt er der :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samsoving funker ikke ved denne oppvåkningen i 01.30 tiden, ligger urolig, klarer ikke finne roen, vil bare tøyse. Det funker ikke for min egen del heller, da jeg ikke får sove. H*n er også vant til å sove i egen seng fra h*n var veldig liten, er veldig trygg. Akkurat nå så oppleves det mer som trass egentlig, vi ser samme greia feks spising på dagtid. Hyler på samme måte når h*n ikke får det som h*n vil. T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi på 15 mnd sover heller ikke natten igjennom. Vi samsover og om hun våkner helt lar jeg henne amme seg tilbake til søvnen. Søvn er vell eneste grunnen for at vi ikke har sluttet helt med ammingen enda 😅 

Men så sover mi gjerne fra 18.30-08.00 (om vi har fri), men ca 1-2 oppvåkninger så jeg skal vell ikke klage 

Anonymkode: 5a647...13b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. Trass blir litt feil ord å bruke, de våkner jo ikke for å være trassige, men fordi de enten har et behov (nærhet, trygghet, bekreftelse) eller at de sliter med å finne søvnen igjen på egenhånd. Ingen gode råd, jeg ammer i søvn igjen men skal slutte med det nå, veldig spent på hvordan det går. Dere må nok prøve dere litt frem. Kanskje hjelper det om dere samsover helt dra begynnelsen av natta? Eventuelt om dere kutter samsoving helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt at barn våkner flere ganger om natta frem til de er 3 år. Min 4,5-åring våkner enda minst en gang i løpet av natta. 

Anonymkode: 06e39...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo ikke rart det tipper for småbarnsforeldre av og til. Har blanda erfaring med småtassene. Guttungen vær verst, men var jo sistemann så da hadde vi litt mer erfaring på hvordan vi skulle takle det, blei seng ved siden av vår frem til 2 års alder, var viktig og få i han litt mat som satt seint før hovedsøvnen, han sleit mye med mageondt / luftsmerter, hjalp med kiropraktorbehandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste var/er også slik. Sov knapt ei heil natt før han ble 3 år. Nå er han 5 1/2, men våkner fremdeles om natta 4 av 7 netter. Forskjellen er at nå kommer han inn til oss og sover videre, før så var vi våkne 2-3 timer hver eneste natt. Skjønner deg godt om du holder på å bli sprø, men det blir bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sisti skrev:

Helt normalt. Trass blir litt feil ord å bruke, de våkner jo ikke for å være trassige, men fordi de enten har et behov (nærhet, trygghet, bekreftelse) eller at de sliter med å finne søvnen igjen på egenhånd. Ingen gode råd, jeg ammer i søvn igjen men skal slutte med det nå, veldig spent på hvordan det går. Dere må nok prøve dere litt frem. Kanskje hjelper det om dere samsover helt dra begynnelsen av natta? Eventuelt om dere kutter samsoving helt. 

Hvordan fungerer egentlig samsoving fra start? H*n er vant til å sovne selv i egen seng, men kan jo ikke gå fra i dobbeltsenga da har h*n falt ned før jeg får sukk for meg. Vi legger oss jo senere. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere svar. Jeg kan leve med 1-2 oppvåkninger av kortvarig karakter, men ikke sånn fleretimershelevete vi har nå. Det har blitt ganske ille. Trass blir kanskje feil ord, men det føles altså som h*n bare vil opp og holde på med noe. Om det var nærhet så ville h*n sikkert akseptert at vi strøk og koste og forsøkte å få til søvn igjen, men da blir h*n bare sinna. Vil opp! Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av mine tre hadde sånne perioder mellom 1-2 år. Jeg husker ikke nøyaktig, men med begge varte det noen måneder med nattlig festing, som vi kalte det. 

For plutselig hoppa ungen i senga, klar for feste resten av natta og sovna ikke før etter ca to timer igjen. Da la vi mellom oss og døste mellom "shh, det er natt. Sov nå". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så innmari sliten og lei da lille ikke har sovet en eneste hel natt enda. Følte vi var på god vei ved 13 mnd, men alt ble satt tilbake etter bhg start og sykdom i endinga. Akkurat nå er h*n frisk, men sover likevel ikke lenger enn til ca 01.30. Holder det gjerne gående i et par timer før det blir noe mer søvn. Har akkurat innsett at problemet kanskje er at vi ofte tar h*n inn til oss for å få litt mer søvn selv, og at h*n nå våkner med en forventning om dette. Hva tror dere? Noen som har erfaringer eller tips?

Veldog vanlig ved barnehagestart. Vår og sov som en stein, men da han begynte i barnehagen så ble det mye inntrykk, trene på mindre dupper etc og det var helt krise en periode. Vi fortsatte bare konsekvent som vi alltid gjorde. Gikk inn på rommet og satt med han uten å gi han oppmerksomhet. Tok han bare opp om han ble skikkelig lei seg(ikke klaging, men hysterigråting), men ikke noe mer. Var det derimot hysteri satt vi oss på stuen med en flaske varm melk og slappet av litt med kos inntil han roet seg, men han fikk ikke lov å leke, gå rundt på gulvet etc.

Det går over. Men det er tøft mens det pågår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del løsnet det med eldste rundt treårsalderen, yngste på halvannet sover fremdeles ganske urolig. For vår del har tøys og tull på kvelden/natta betydd at det er på tide å kutte i dagsøvnen, men det er ikke sikkert det samme gjelder andre.

Anonymkode: 82728...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan fungerer egentlig samsoving fra start? H*n er vant til å sovne selv i egen seng, men kan jo ikke gå fra i dobbeltsenga da har h*n falt ned før jeg får sukk for meg. Vi legger oss jo senere. Ts

Jeg ammer i søvn, så jeg vet ikke helt hvordan du bør gjøre det. Flytte han over etter han har sovnet i egen seng? Eller når dere legger dere? Vi bygger opp med dyner så han ikke krabber ut hvis han våkner før vi legger oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sisti skrev:

Jeg ammer i søvn, så jeg vet ikke helt hvordan du bør gjøre det. Flytte han over etter han har sovnet i egen seng? Eller når dere legger dere? Vi bygger opp med dyner så han ikke krabber ut hvis han våkner før vi legger oss. 

Umulig å flytte uten å vekke dessverre. Hjelper ikke å bygge opp heller, ingen hindring er stor nok :P Så dette utgår nok dessverre. Men takk for svar :)

Sover kun en gang om dagen, ca 2 timer. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Umulig å flytte uten å vekke dessverre. Hjelper ikke å bygge opp heller, ingen hindring er stor nok :P Så dette utgår nok dessverre. Men takk for svar :)

Sover kun en gang om dagen, ca 2 timer. Ts

Jeg mener ikke å høres ut som en belærende idiot, så beklager om det fremstår slik men ikke alle vet dette. 

Følgende "regel" stemmer alltid på mine tre, mine nevøer og nieser og for et år siden oppdaget mitt venninne at det også gjaldt hennes:

Dersom man bærer sovende barn i lett grep, i fjærlette armer og lister seg stille frem så er du nærmest garantert at ungen våkner. (Følelse av å falle, utrygt, forstår ikke hva som skjer, hjerner registrerer noe og vil vite hva som skjer og hvem du er? Vet ikke..) men.. Om du tar godt tak, klemmer barnet fast inntil deg og holder godt, går støtt og bestemt og kanskje hvisker litt, så går det bra i 9/10 tilfeller. Noen ganger bare våkner disse apekattene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
30 minutter siden, Zoey said:

Jeg mener ikke å høres ut som en belærende idiot, så beklager om det fremstår slik men ikke alle vet dette. 

Følgende "regel" stemmer alltid på mine tre, mine nevøer og nieser og for et år siden oppdaget mitt venninne at det også gjaldt hennes:

Dersom man bærer sovende barn i lett grep, i fjærlette armer og lister seg stille frem så er du nærmest garantert at ungen våkner. (Følelse av å falle, utrygt, forstår ikke hva som skjer, hjerner registrerer noe og vil vite hva som skjer og hvem du er? Vet ikke..) men.. Om du tar godt tak, klemmer barnet fast inntil deg og holder godt, går støtt og bestemt og kanskje hvisker litt, så går det bra i 9/10 tilfeller. Noen ganger bare våkner disse apekattene.

Aldri hørt denne regelen, så om ikke den er nyttig for ts skal uansett jeg prøve den ut! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sisti skrev:

Aldri hørt denne regelen, så om ikke den er nyttig for ts skal uansett jeg prøve den ut! ;)

Jeg lærte den av min mor når min eldste var to og søsteren min ventet barn. Den er like episk i familien vår som Ross' Hug and Roll i Venner for livet.. 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Zoey skrev:

Oi, det her må jeg prøve! Det gir jo veldig mening, og verdt å teste ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...