Gå til innhold

Hvordan er livet som nattevakt/turnusarbeider?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det utfordrende? Hvordan legger dere opp dagene i forhold til søvn, fritid og gjøremål? Tenker da på de som jobber fast på natten eller har en turnusstilling som innebærer at arbeidstiden også inkluderer arbeid på natten.

Anonymkode: 49d40...451

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Starter i mars i år med skiftarbeid. I ukedagene er det 3 skifts ordning, mens i helg (fre-søn) er det 2 skiftsordning.

Fungerer ganske så fint med natt og kveld for meg, da jeg er mer B menneske.

med nattarbeid (22.00-06.00) så sover jeg ca ... 08.00-13.00, er våken i noen timer, får gjort noen ærend og slikt (eller juleselskap som det har blitt denne uken), og legger meg igjen i 16.00-17.00 tiden.

Jeg har en narturlig energidump i 16.00-17.00 tiden, og får lett sove om jeg legger meg i senga.

12 timers skift (seks til seks) i helgene er tøft, både dag og natt, spesielt da jeg ikke får lagt meg igjen på kvelden før skiftet starter. 

Anonymkode: 74249...08d

Skrevet

Jeg jobber kun kveld og natt. Det passer meg perfekt, men jeg tror de fleste sliter med slike arbeidstider. Fridager legger jeg gjerne til hverdager, slik at jeg får gjort ting som tannlegebesøk osv.

Anonymkode: d55f0...860

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber som våken nattevakt og kan bare uttale meg om det. Jobber fast turnus som går slik: man til fre, 1 uke fri, fre til man, 1 uke fri, man til fre osv., fra kl. 22 til 8. Jeg er fulltidsstudent i tillegg, så det er naturligvis utfordrende, men går greit. Normalt drar jeg hjem og sover fra 9 til når enn skolen er (vi har sjelden mer enn 2 timer forelesning, så pleier å klare meg), deretter legger jeg meg igjen og sover noen timer før jeg skal på jobb igjen. F.eks. sover jeg fra 9 til 13, har skole fra 14 til 16, sover fra 18/19 til 21.

Totalt blir det lite søvn, og det krever litt planlegging å få til å være sosial utenom (+ klesvask er helt umulig, benytter vaskeri og er aldri våken lenge nok til både vask og tørk). Nå i ferien har jeg sovet fra 10 til 18 og 11 til 17, da får jeg litt tid både etter og før jobb til å pusle rundt hjemme. I morgen har jeg en avtale 16.30, så planen er å sove fra 9 til 15, og så prøve å rekke en lur på en time eller to før jobb igjen. 

Anonymkode: 47701...2fd

Skrevet

Jobber en uke av og enkle på som nattevakt. Legger meg når jeg kommer hjem og står opp når jeg våkner (som regel et sted mellom 14-17). På min jobb er det ikke mye "hvilende" vakter så det går ganske fort og greit da,ikke mye sitte på rumpa og se på TV akkurat.

Anonymkode: f8a24...5ba

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jobbet som nattevakt på sykehus i over ti år, likte det godt og fant en god rytme så de fungerte bra. Arbeidstid 21.30-07, hadde 2-3 nattevakter i uka, samt tre netter hver tredje helg. La meg når jeg kom hjem, vente meg til å bruke ørepropper så det ble helt stille og hadde lystette rullegardiner på soverommet så det ble helt mørkt. La meg som regel litt før 08, sov til kl 13 om jeg ikke skulle på natt igjen og ca 14.30 hvis jeg hadde ny nattevakt. Egentlig var jeg bare i senga når andre var på jobb, og på jobb når andre lå i senga. Spise frokost når jeg stod opp, gikk tur, deltok på møter og arrangement i en forening jeg var med i, møtte venner og gjorde husarbeid som andre folk. Spise middag ca kl 20-20.30, og måtte gå til jobb igjen kl 21. Spiste lunsj på jobb, så det blir litt omvendt rekkefølge på måltidene, og spiste en yoghurt el.l i sekstiden om morgenen så jeg ikke skulle være sulten før jeg la meg. Passet også på å ikke drikke så mye de siste to timene før sengetid, så jeg ikke våknet for å gå på do. De dagene jeg hadde fri la jeg meg som regel i 03 tiden og stod opp 09, har brukt mye tid på tur ute når været er fint og andre må være på jobb.

Det sosiale ble ikke påvirket av at jeg jobbet natt, men av at jeg jobbet hver tredje helg (som de fleste andre i pleien). Det er typisk at alt skjer den helgen man er på jobb, det er helgejobbingen som gjør at det sosiale går i vasken, ikke selve nattjobbingen. Nå har jeg jobbet en stund i vanlig tredelt turnus, og det er like forstyrrende for det sosiale å jobbe helg på dag/kveld. I uken er faktisk natt bedre, for du kan være med på det som skjer på kveldstid som korøvrig og håndballtrening uten at det kolliderer med vakt.  Fordelen med natt er at du har mye fri på dagtid, noe som er superdeilig i perioder med lite dagslys, all den tid du faktisk kan være ute når lyset er der. 

Anonymkode: c80cf...260

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...