Gå til innhold

Hjelp meg med å få orden på økonomien, forbruket er ute av kontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Denne taktikken har jeg også brukt - med stort hell. Jeg lagde til og med ark som jeg hang opp på veggen hvor jeg skrev hvor mye/lite jeg hadde brukt hver dag. (Jeg tok det i to-ukers bolker hvis det er enklere å forholde seg til).

Det var veldig gøy, og ikkenoe var bedre enn følelsen av å se at man hadde brukt laangt under gjennomsnittet for dagene :)
Det hendte også at jeg da unnet meg litt digg middag den dagen, feks, og så satte av resten på sparekonto :) 

Anonymkode: d3312...733

Ja, jeg synes det er greiere å tenke dag for dag enn måned for måned. Da vet man mer "der og da" hva man kan bruke. Man klarer ikke å huske hva man har brukt penger på 30 dager tilbake i tid.

Men det er som sagt viktig å sette av penger ved siden av dette også. For plutselig ryker vaskemaskinen, man mister telefonen, man får problemer med strøm og må ha elektriker osv. Da blir det "mange dager" å vente uten å kunne bruke penger for å hente seg inn igjen.

Anonymkode: 43311...0b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 timer siden, Husholdning1 skrev:

Hva er årsaken til at du har både husleie og avdrag på boliglån?

Husleie er fellesutgifter til borettslaget, altså utgifter til vedlikehold av fellesarealet, trappevask , vaktmester etc. I mitt tilfelle er kabel-tv og Internett inkludert i disse utgiftene. 

TS

Anonymkode: 3eda5...edf

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, Rozárka skrev:

Hvor er forsikringene dine, T.S? Du må ha innboforsikring i det minste. Har du virkelig ikke forsikret det du eier og boliglånet ditt? Dette må du få opprettet umiddelbart. Ring banken når den åpner og opprett dette!

Hvor mye benytter du på de forskjellige fornøyelsene og shoppingen? Sett opp en oversikt over hva det er du benytter pengene du har tilovers på. Skriv ned hva alt koster og lag deg en oversikt med kategorier. Så setter du deg og kutter de kategoriene du ikke trenger. Hvis du feks kjøpte sengetøy, skal du skrive ned hvor mye du bruker på sengetøy. Hvis du kjøpte neglelakk skal du skrive ned hvor mye du brukte på neglelakk. Du må rett og slett lage deg et budsjett for mat, klær og fornøyelser. Sett opp poster og bruk ikke mer enn det du har satt opp. Få opprettet en sperre på bankkortet så du ikke kan ta ut mer enn det beløpet. 

Etterpå setter du av sparingen og gjennomfører det. Hvis du også vil kunne reise må du også lage en spareplan for hvor mye du kan bruke på reiser, mat, fornøyelser og hotell og spare opp hele beløpet, før du booker en reise.

Men det første du må ha er innboforsikring, forsikring av boliglån og evnt en ulykkesforsikring. Sørg for at du også er forsikret på reiser.

Jeg har innbo - og reiseforsikring, dette utgjør tilsammen, 1750 kr i året og betales hver januar. Tok ikke dette med i det månedlige budsjettet, skrev litt fort...

Skrevet
11 timer siden, Rozárka skrev:

Hvor er forsikringene dine, T.S? Du må ha innboforsikring i det minste. Har du virkelig ikke forsikret det du eier og boliglånet ditt? Dette må du få opprettet umiddelbart. Ring banken når den åpner og opprett dette!

Hvor mye benytter du på de forskjellige fornøyelsene og shoppingen? Sett opp en oversikt over hva det er du benytter pengene du har tilovers på. Skriv ned hva alt koster og lag deg en oversikt med kategorier. Så setter du deg og kutter de kategoriene du ikke trenger. Hvis du feks kjøpte sengetøy, skal du skrive ned hvor mye du bruker på sengetøy. Hvis du kjøpte neglelakk skal du skrive ned hvor mye du brukte på neglelakk. Du må rett og slett lage deg et budsjett for mat, klær og fornøyelser. Sett opp poster og bruk ikke mer enn det du har satt opp. Få opprettet en sperre på bankkortet så du ikke kan ta ut mer enn det beløpet. 

Etterpå setter du av sparingen og gjennomfører det. Hvis du også vil kunne reise må du også lage en spareplan for hvor mye du kan bruke på reiser, mat, fornøyelser og hotell og spare opp hele beløpet, før du booker en reise.

Men det første du må ha er innboforsikring, forsikring av boliglån og evnt en ulykkesforsikring. Sørg for at du også er forsikret på reiser.

Jeg er usikker på hva pengene går til, etter å ha sjekket kontoutskriftene ser jeg at mye blir brukt på kafé, lunsj ute, restaurantbesøk og noe impulsshopping... 

Reiser betales alltid når feriepengene kommer. 

Helt enig i at jeg bør få en bedre oversikt over forbruket og stramme inn kraftig på flere poster... 

Tror hovedproblemet mitt er at jeg betaler alt med kort, og det koster liksom ingenting å dra kortet... Og plutselig har jeg svidd av flere tusen kroner på tull og tøys...

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er usikker på hva pengene går til, etter å ha sjekket kontoutskriftene ser jeg at mye blir brukt på kafé, lunsj ute, restaurantbesøk og noe impulsshopping... 

Reiser betales alltid når feriepengene kommer. 

Helt enig i at jeg bør få en bedre oversikt over forbruket og stramme inn kraftig på flere poster... 

Tror hovedproblemet mitt er at jeg betaler alt med kort, og det koster liksom ingenting å dra kortet... Og plutselig har jeg svidd av flere tusen kroner på tull og tøys...

Sjekk det innlegget jeg skrev på side 2 om atferd... Det er jo ikke økonomien din som er ute av kontroll! Økonomien din gjør akkurat det du sier at den skal gjøre...

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er jo hvorfor du shopper, om du er i stand til å slutte. Spørsmål 2 er om du har impulskontroll? Svaret på disse to spørsmålene vil si noe om hva slags regime du bør sette i verk.

Må det gjøres på den harde måten så må du strupe din egen tilgang til pengene. Ta ut kontanter og la kort ligge hjemme. Opprett en sperret konto for sparing som du ikke har tilgang til. Hver måned når du får lønn, overføres et fast beløp. 

Se på en kjøpeepisode og finn ut hva som går gjennom hodet ditt i det du foretar et kjøp. Hvordan rettferdiggjør du handlingen? Belønning? Trøst? 

Hvis pengeslukene aktiviteter er en del sv livsstilen din er det beinhardt å endre seg. Da må du finne andre måter å sysselsette deg på på fritiden, særlig hvis du ikke greier å sette grenser for deg selv.

Anonymkode: d512c...bfb

Det er som regel impulskjøp eller å «unne seg litt» (enten belønning eller trøste shopping) i en hektisk hverdag med en krevende jobb. Det betyr ofte at jeg spiser ute, unner meg en dyr kaffe eller et impulskjøp. Er klar over at dette ikke er sunne vaner og heller ikke noe jeg kan fortsette med fremover...

Skrevet
21 timer siden, Kim91 skrev:

Konvoluttmetoden er genial for å få oversikt i begynnelsen. Jeg Setter selv av 500 til dagligvarer i uken og henter de frem fra konvolutten hver mandag. Og så fører jeg en oversikt over utgiftene jeg Har, for å sjekke at budsjettet stemmer

Jeg er helt enig! Tror faktisk jeg må gjøre dette fremover, da jeg ender opp med å bruke altfor mye penger ved å betale alt med kort.

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et alternativ er å betale ned mer på lånet, slik at pengene blir "borte" før du rekker å bruke dem. Et annet er å legge igjen alt av kort hjemme, og bare ta med deg en sum i kontanter slik at ikke du kan bruke mer enn det.

Anonymkode: 2dadb...6f6

Takk for gode råd, jeg gjør allerede det første. Betaler mer på boliglånet hver måned, det er grunnen til at jeg betaler 10000kr hver måned. Har kortet ned på nedbetalingstiden. Skal også begynne med å ta ut kontanter fremfor å betale med kort hele tiden. 

Skrevet
12 timer siden, Tøytigern skrev:

Hvor mange skal du forsørge på den summen? Konkret spørsmål, for å kunne gi noen råd. Til bare en voksen burde du ha god råd til mat om du satte opp 1200 i uka. Da har du igjen 4000; til sparing og 200 til shopping.  Hver mnd.

Ok, min kone tittet over skulderen min her og sier at en kvinne vil aldri klare å shoppe for bare 200 hver mnd og at jeg må legge til cafe-budsjett. Så da må sparingen bli litt mindre.  Men om du går inn for det, kunne du klare å spare 4000; en periode, til du har satt av en grei buffer.  Du bør ha shoppet nok å ta av for en lang stund, så klesskapet og skohyllen tåler nok kjøpestopp. Så kan du heller redusere sparingen din til 3K. 

Jeg kjefter stadig på min kjære for den dyre kaffen på cafe. Der flyr det ut mye penger. Avtal å møtes hjemme hos deg og lag kaffen selv. Trakt kaffen selv og kos dere. Dere kommer til å like det. Dere kan se film hjemme også, istedet for kino. De andres lommebøker kommer også til å like det. Garantert.

Takk for mange gode råd :) Jeg har satt opp et nytt budsjett for nyåret og skal gjøre det jeg kan for å holde meg til det. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode råd :) Jeg har satt opp et nytt budsjett for nyåret og skal gjøre det jeg kan for å holde meg til det. 

Jeg har bare meg selv å forsørge, og vet at jeg kan greie å spare mye mer enn det jeg gjør nå. For meg er utfordringen impulskontroll og at jeg ofte unner meg ting for å trøste/ belønne meg selv... 

Skrevet

Takk for mange gode råd :) Jeg har satt opp et nytt realistisk budsjett for nyåret og skal gjøre det jeg kan for å holde meg til det. 

Mat og rengjøringsmidler: 2500 kr 

Kafé - og restaurantbesøk: 1000kr 

Shopping: 1000 kr 

Hygiene og velvære: 500 kr (bruker sjeldent denne summen på dette hver måned, men innser at jeg er nødt til sette av litt penger til dette. Da det koster litt hver gang jeg drar til frisøren, må ha kjøpe et hudpleieprodukt) 

Nødpenger: 500 (i tilfelle jeg overskrider noen av postene, disse er i krisetilfeller)

Sparing: 3500 kr

Skal ta ut den summen hver måned og fordele i konvolutter, og legge bankkortet vekk. Jeg har innsett at jeg må gjøre dette for å unngå å overskride budsjettet, da jeg ikke har impulskontroll. 

Jeg er klar over at jeg kunne ha brukt enda mindre på flere av postene, men jeg må kunne leve med budsjettet strammer jeg inn for mye vil sprekke. 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal ta ut den summen hver måned og fordele i konvolutter, og legge bankkortet vekk. Jeg har innsett at jeg må gjøre dette for å unngå å overskride budsjettet, da jeg ikke har impulskontroll. 

Jeg er klar over at jeg kunne ha brukt enda mindre på flere av postene, men jeg må kunne leve med budsjettet strammer jeg inn for mye vil sprekke. 

For meg hjalp det mye å sette sparebeløpet på sparekonto rett etter at jeg fikk lønn. Noen ganger tok jeg fra sparekonto men det var mest i begynnelsen. Det gjør litt vondt å ta noe fra den når man har et fast beløp som settes inn hver måned. Og når man har et mål om hvor mye man skal spare. Til slutt venner man seg til det og tenker ikke så mye over det man sparer.

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare meg selv å forsørge, og vet at jeg kan greie å spare mye mer enn det jeg gjør nå. For meg er utfordringen impulskontroll og at jeg ofte unner meg ting for å trøste/ belønne meg selv... 

Jeg har levd på en årsinntekt på under 100' og det gikk smertefritt (om enn et noe kjedelig år), til tross for samme impulskontrollproblem som deg. Min løsning var Sbanken (da Skandiabanken), ettersom det der tar 1 minutt å opprette nye konti. Da laget jeg

• en innskuddskonto for lønn, etc. Den gikk også alle regninger og faste trekk fra. 
  • en brukskonto for kortbruk i det daglige. Fast overføring hver 7. dag fra innskuddskontoen.
  • en sparekonto (ev. sparing i fond). Begynn sparingen først når bufferkontoen er fylt opp.
  • en bufferkonto med to lønninger (til uforutsette, større utgifter)

Ved å kun overføre til brukskontoen det jeg maksimalt ønsket å bruke greide jeg aldri å bruke mer enn jeg ønsket. Riktignok hendte det at jeg var i butikken og kortet var tomt, og da ble jeg tvunget til å overføre litt (et par hundrelapper) fra innskuddskontoen via bankappen, men jeg hadde (og har) alltid kontroll og alltid nok penger i reserve.

Dette er en tilnærming som erfaringsmessig skalerer godt fra studentbudsjett til romslig økonomi :-)

Endret av cand.t.p
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode råd :) Jeg har satt opp et nytt realistisk budsjett for nyåret og skal gjøre det jeg kan for å holde meg til det. 

Mat og rengjøringsmidler: 2500 kr 

Kafé - og restaurantbesøk: 1000kr 

Shopping: 1000 kr 

Hygiene og velvære: 500 kr (bruker sjeldent denne summen på dette hver måned, men innser at jeg er nødt til sette av litt penger til dette. Da det koster litt hver gang jeg drar til frisøren, må ha kjøpe et hudpleieprodukt) 

Nødpenger: 500 (i tilfelle jeg overskrider noen av postene, disse er i krisetilfeller)

Ser veldig greit ut med den inntekten du har. Men du må fortsatt skaffe deg forsikring. 

Skrevet
1 minutt siden, Rozárka skrev:

Ser veldig greit ut med den inntekten du har. Men du må fortsatt skaffe deg forsikring. 

Har jo forsikring har TS skrevet. 

Anonymkode: 225c5...389

• Liker 1
Skrevet (endret)
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jo forsikring har TS skrevet. 

Anonymkode: 225c5...389

Unnskyld, da overså jeg dette. Jeg kunne ikke se at hun hadde skrevet det opp i budsjettet sitt eller noe annet sted.

Edit: Har nå sett gjennom hele tråden og nei, hun skriver ingen steder at hun betaler for forsikringer av noe slag. Noe som er direkte dumt av henne.

Endret av Rozárka
Skrevet

Jeg har bedre råd og mindre utgifter enn deg og sløser altfor mye. Sparer uansett 1000 kr som trekkes automatisk, så prøver jeg å sette over litt mer også. Men det som har reddet meg fra å ikke overføre fra sparekonto er morsom spar på DNB. Hver gang jeg trekker kortet settes 20 kr inn på en sparekonto, ofte har det vært 1000-2000 kr der på slutten av mnd som jeg ikke har merket at har blitt borte fra lønnskontoen, så hvis jeg er blakk på slutten fører jeg de over igjen til lønnskonto, holder pengene hele mnd setter jeg de inn på sparekontoen. 

Anonymkode: 2c12a...562

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har innbo - og reiseforsikring, dette utgjør tilsammen, 1750 kr i året og betales hver januar. Tok ikke dette med i det månedlige budsjettet, skrev litt fort...

:laugh:

7 timer siden, Rozárka skrev:

Unnskyld, da overså jeg dette. Jeg kunne ikke se at hun hadde skrevet det opp i budsjettet sitt eller noe annet sted.

Edit: Har nå sett gjennom hele tråden og nei, hun skriver ingen steder at hun betaler for forsikringer av noe slag. Noe som er direkte dumt av henne.

Joda, se det jeg siterer over. Men hun har det ikke som fast månedlig utgift, det trekkes årlig i januar :) Er vel derfor det ikke legges inn i budsjettet.
jeg syns hun også bør ha ulykkesforsikring, men kanskje hun får det via jobben? Jeg vet ikke.

Skrevet

Siden du er såpass usikker på hva de variable kostnadene går til, er det beste å i en periode skrive opp absolutt alt du kjøper og hva det koster i f.eks. excel. Så får du en oversikt og kan justere det etterhvert. F.eks. rekne ut hvor mange restaurantbesøk du kan tillate deg og hvor mye penger du kan bruke på shopping. 

Sett av f.eks. to kvelder i uken og gå gjennom kontoutskriftene og skriv opp det du har brukt. Eller viss det blir vanskeleg å huske hva beløpa har gått til, så skriv det opp ca hver dag. Trenger ikke å ta lang tid om du gjør det til en vane, og dermed kan det være at du får deg et lite sjokk. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

:laugh:

Joda, se det jeg siterer over. Men hun har det ikke som fast månedlig utgift, det trekkes årlig i januar :) Er vel derfor det ikke legges inn i budsjettet.
jeg syns hun også bør ha ulykkesforsikring, men kanskje hun får det via jobben? Jeg vet ikke.

Jeg har ulykkesforsikring gjennom jobben. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...