Gå til innhold

Hjelp meg med å få orden på økonomien, forbruket er ute av kontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tjener greit, rundt 26000 kr utbetalt per måned, eier egen leilighet, men det stopper der. Resten av økonomien min er helt på bærtur. Det gjelder hovedsakelig de variable utgiftene hver måned, som spiser opp hele lønnen og jeg får aldri spart noen ting. Det hender derimot at jeg må overføre penger fra sparekontoen for at det skal gå rundt. 

Hjelp meg med å få orden på dette før sparekontoen tømmes helt og jeg står på «bar bakke». 

Mine faste utgifter er: 

Husleie inkl. kabel - TV og Internett: 4250 kr 

boliglån og avdrag: 10 000kr

månedskort og transport: 1000kr 

Netflix: 90kr 

Trening: 500kr 

Mobil: 350 kr 

strøm: ca. 500 kr 

Etter dette sitter jeg igjen med litt over 9000kr, som skal gå til mat og kos, samt sparing. Men til vanlig brukes hele summen opp, hovedsakelig på mat, både hjemme og ute, shopping, og annet fjas. De siste seks månedene har jeg overført rundt 25 000kr fra sparekontoen for å få det til å gå rundt...

Innser nå at jeg trenger hjelp. Hvordan unngår jeg å tømme sparekontoen i løpet av 2018? Føler at jeg bruker mye penger på mat, i gjennomsnitt 3500kr i måneden, dette er kun til en person og ekskludert restaurant - og kafébesøk. Shopper også på impuls, svidde av mye penger på dette, men greier å unngå dette da jeg holder meg kjøpesenteret. 

Vær vennlig og hold tråden saklig...

Anonymkode: 3eda5...edf

Videoannonse
Annonse
Gjest JeSuisLouise
Skrevet

Du burde jo ha masse til overs, du får mer i lønn enn meg :)

Men, det første du burde se på er forsikringer og medlemskap. Kan du få det billigere noe annet sted? F.eks Fresh Fitness er jo billigere enn Elixia, hvis du trener der. Kan du kutte ut Netflix?

Når du handler mat så bør du begrense det til et par ganger i uka. Jeg er sånn selv, hvis jeg går i butikken etter jobb når jeg er sulten, så handler jeg mye crap som jeg ikke trenger. Hjelper også å planlegge middager, og har du fryser så kan du jo lage store porsjoner og fryse ned. Bruker du noe på kantinemat så er det jo rimeligere å lage mat selv. 

Hvis du holder deg helt unna shopping/uteliv osv noen mnd bare så vil du selv se hvor mye du klarer å spare. Jeg er i overskudd nå fordi jeg har droppet av alt julebord og festligheter i det siste. Mer til sparing.

Skrevet (endret)

Hvis målet ditt er å bruke 8000kr per mnd på mat/shopping/fornøyelser, så anbefaler jeg at du setter en strikt grense på 2000kr per uke som du ikke går over.

I tillegg oppretter du en egen konto som du kaller "money for me", og så fokuserer du på å prøve å gå under grensa di på 2000kr hver uke, og det du ikke har brukt setter du inn på "money for me" kontoen.

Og skriv opp alt du bruker penger på (daglig og sammenlikn med budsjettet på 2000kr), så ser du hva du bruker penger på. Det gjør det lettere for deg å spare på ting som ikke er viktig for deg.

Endret av Ild
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har 17500 i inntekt og sparer 10.000 så du burde spare MYE......

Anonymkode: cb8cb...83b

• Liker 1
Skrevet

Du har alle forutsetninger til å kunne rette opp økonomien din.  Du vet faktisk ganske bra hvor pengene går hver måned, det er et fint utgangspunkt.

Sett opp et månedsbudsjett, det gjør du enkelt på et exel ark.  Der setter du opp særlig de 9000 kronene du har til overs etter faste utgifter er trukket fra.  Del denne posten opp i det du bruker penger til.  Sett også av litt til sparing.  Da ser du hvor mye du kan bruke hver måned.  Så det siste, du MÅ da forholde deg til den summen som budsjettet sier og ikke overskride dette.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 17500 i inntekt og sparer 10.000 så du burde spare MYE......

Du kan ikke ha mye utgifter...

TS betaler nå 10000 i lån.

Anonymkode: fcfc1...609

• Liker 20
Skrevet

Du har 9000 igjen. Jeg ville

Satt av 2500,- til dagligvarer

500,- klær

2000,- til lek og Morro/gaver etc

Da kan du spare 4000,- i mnd

• Liker 5
Skrevet

Sett over det du pleier bruke på "impulskjøp" på sparekonto med en gang du får lønn. Evt en sperret konto. Ellers er det ingen vei utenom å lære seg å styre impulsene.

Anonymkode: 5552a...84a

• Liker 3
Skrevet

3500 kr på rema for en pers? Det bruker vi som er to, og samboer spiser mye. Alltid kjøtt til middag, godteri og øl i helga. Så her kan du spare inn mye hvis du ønsker. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Konvoluttmetoden er genial for å få oversikt i begynnelsen. Jeg Setter selv av 500 til dagligvarer i uken og henter de frem fra konvolutten hver mandag. Og så fører jeg en oversikt over utgiftene jeg Har, for å sjekke at budsjettet stemmer

Endret av Kim91
  • Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke ha mye utgifter...

TS betaler nå 10000 i lån.

Anonymkode: fcfc1...609

Sant nok, jeg har ikke lån, håper å få det en gang og da blir det andre boller.

Skrevet

Slutt å gå på restaurant og kafé annet enn ved spesielle anledninger. 2-3 restaurantbesøk i året burde være mer enn nok. Å bruke så mye penger på mat er helt hinsides.

Bare kjøp klær når det er noe du trenger. Å kjøpe klær skal ikke være en hobby.

Her i huset bruker vi vanligvis omtrent 4-5000 kr per måned (til sammen, for 2 personer) etter at faste utgifter er betalt. Føler ikke at vi spinker og sparer veldig mye. Kan ikke huske sist det var noe jeg ville ha, men lot være å kjøpe pga økonomien.

• Liker 2
Skrevet

Hva er årsaken til at du har både husleie og avdrag på boliglån?

Skrevet
21 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Hva er årsaken til at du har både husleie og avdrag på boliglån?

Det er vel ganske normalt?

Anonymkode: f098d...950

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ganske normalt?

Anonymkode: f098d...950

Kan hende. Men hva er årsaken? Er det fellesutgifter?

Skrevet

Et alternativ er å betale ned mer på lånet, slik at pengene blir "borte" før du rekker å bruke dem. Et annet er å legge igjen alt av kort hjemme, og bare ta med deg en sum i kontanter slik at ikke du kan bruke mer enn det.

Anonymkode: 2dadb...6f6

• Liker 6
Skrevet
27 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Kan hende. Men hva er årsaken? Er det fellesutgifter?

Mest sannsynligvis leilighet i blokk.

Anonymkode: 7de85...2d9

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener greit, rundt 26000 kr utbetalt per måned, eier egen leilighet, men det stopper der. Resten av økonomien min er helt på bærtur. Det gjelder hovedsakelig de variable utgiftene hver måned, som spiser opp hele lønnen og jeg får aldri spart noen ting. Det hender derimot at jeg må overføre penger fra sparekontoen for at det skal gå rundt. 

Hjelp meg med å få orden på dette før sparekontoen tømmes helt og jeg står på «bar bakke». 

Mine faste utgifter er: 

Husleie inkl. kabel - TV og Internett: 4250 kr 

boliglån og avdrag: 10 000kr

månedskort og transport: 1000kr 

Netflix: 90kr 

Trening: 500kr 

Mobil: 350 kr 

strøm: ca. 500 kr 

Etter dette sitter jeg igjen med litt over 9000kr, som skal gå til mat og kos, samt sparing. Men til vanlig brukes hele summen opp, hovedsakelig på mat, både hjemme og ute, shopping, og annet fjas. De siste seks månedene har jeg overført rundt 25 000kr fra sparekontoen for å få det til å gå rundt...

Innser nå at jeg trenger hjelp. Hvordan unngår jeg å tømme sparekontoen i løpet av 2018? Føler at jeg bruker mye penger på mat, i gjennomsnitt 3500kr i måneden, dette er kun til en person og ekskludert restaurant - og kafébesøk. Shopper også på impuls, svidde av mye penger på dette, men greier å unngå dette da jeg holder meg kjøpesenteret. 

Vær vennlig og hold tråden saklig...

Anonymkode: 3eda5...edf

Rydd i skapet og ha shoppestopp på klær og sko. Jeg har holdt ut i et halvt år på denne måten uten å kjøpe et plag. Nå kjøpte noe men det var ikke mye. 

Og ha et fast beløp du kan bruke til å spise ute.

Det hjelper å spare mye.

• Liker 4
Skrevet

Det er ca tre ganger så mye som jeg lever på det, du sitter igjen med 9000 og jeg sitter igjen med 3500 xD

Jeg brukte faktisk mye mer penger og satt igjen med mindre, når jeg hadde høyere inntekt.
Når jeg fikk lav inntekt lærte jeg meg å handle smart, og sparte derfor ganske mye penger og fikk mer ut av pengene.

Det aller mest lønnsomme og viktige er å handle smart! Sett opp handleliste hjemme ut fra hva du har av rester i skapet, og handle inn for en uke av gangen! Hold deg til handlelisten, og ikke gå innom butikken hver dag eller flere ganger i uka fordi du får lyst på noe annet eller mer. Kjøp mat på Kiwi og ikke på dyrere kjeder som Meny, og handle økonomisk sånn at i stedet for å kjøpe kjøtt fra prior og gilde kjøper du fra First price. Bare på det alene kan du spare rundt tusen kr eller mer i mnd på kjøtt!
Og ved å ukeshandle sparer du også mange hundre kroner i uka, som blir et par tusenlapper totalt spart i måneden. Da handler du for for eksempel 500 kr pr uke, og dropper alle spontantturene der du kjøper pizza og potetgull og brus på vei hjem fra jobb, som alene koster deg 3-400 kr for bare det. Det blir mange tusen bortkasta på en måned med noen sånne ekstraturer i butikken hver uke. 

Lag opp mye mat på på en gang for  å spare ingredienser i lengden. Lag gryterett for 6 porsjoner og frys ned, der du bruker 1 løk i hele og en halv liter melk (for eksempel da), i stedet for å lage en og en porsjon gjennom måneden der det går en halv løk hver gang og andre halvdelen kastes, og en halv liter melk hver gang i stedet for en halv liter på 6 porsjoner.

Spe på med ris og potetbiter og bønner, blandt kjøttet, så du reduserer kjøttinnholdet til 1/3 av det du vanligvis bruker. Du blir like mett og det smaker det samme i saus/krydder.

Så, allerede bare på mathandling er vi oppe i å spare rundt 3000 kr pr måned på tiltakene over. (jeg hadde mat utgifter på 5000 kr før, og nå ligger det på 1500-2000 pr mnd)

I starten var det litt vanskelig å være motivert av ukeshandling og streng handleliste og å bruke to timer på å  lage svære måltider og fryse ned i stedet for å bare lage kjapt på 20 min for den middagen jeg ville spise akuratt den dagen, men nå som jeg har opplevd hvor mye jeg sparer på det, og lært meg hvor alle billigvarene står hen i butikken så går det i sport og jeg syns det er kjempe gøy faktisk.

Shopping og fjas får du kutte helt ut. Gå gjennom klesskapet ditt og innse hvor mye klær du har som du aldri bruker, du trenger ikke fler! Gå med vannflaske eller hjemmeblandet saft i veska når du trasker i byen med venner i stedet for å kjøpe en brus hver gang. Ha med deg et eple eller en banan eller hjemmelaget sandwich og si at du har mat, når de foreslår å gå på cafe eller restaurant, hold de gjerne med selskap men spis egen mat i stedet for å kjøpe. Om noen vil møtes for å dra på bar så ta deg heller et glass gratis vann enn å kjøpe øl bare fordi den andre kjøper øl. Tenk på alle pengene du bruker i året på alkohol (og evn røyk osv) og innse hvor mange flotte luksusferier du ville fått om du hadde spart alle de pengene! Det bør være motivasjon nok til å lære seg å stå over å kaste masse penger ut av vinduet på fylla.

Bruker du Netflix mye? Det er også en tusenlapp spart i året vet du, og selvom det høres ut som et minimalt og ubetydelig beløp å kutte ut, så er mange minimale beløp en stor sum i lengden og gir stort utslag på helheten om du kutter ut alle minimale og unødvendige beløp. Man kan spleise på netflix med andre eller se på andre gratis streamingsider.

Mobilabonementet ditt finnes også billigere, jeg betaler 199 for mitt og har også hatt abn til bare 99 kr måneden.
Vurder om du ikke kan skifte mobilabonement. Hvis du har bindingstid pga kjøp av telefon med abn så lær til neste gang at da kjøper du heller en telefon på Finn.no uten bindingstid så sparer du tusenlapper på både kjøpet og abonementet. Man kan også finne helt nye og ubrukte telefoner på finn som folk har fått for eksempel i gave og ikke trenger.

Anonymkode: 5ed22...65d

• Liker 4
Skrevet (endret)

Refinansier boliglånet med max antall år som du får. Da vil de månedlige avdragene gå ned.

Betaler selvsagt mer renter totalt sett, men det er tross alt de månedlige kronene man lever av.

Endret av TMB

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...