Gå til innhold

må jeg fortelle om planlagt operasjon mtp sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal operere i januar, og blir ca en-to mnd sykemeldt. Ønsker ikke si fra på forhånd da sjefen min ikke kommer til å sette meg opp på vakt slik at jeg ikke får lønn de første 16 dagene.. Men har jeg en plikt til å gjøre det så må jeg jo. Noen som kjenner regelverket?

Anonymkode: ff9a2...9e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du bare ansatt som ekstrahjelp? Å ringe sjefen en dag og si at du blir vekke i to mnd når han har satt deg opp, så tviler jeg på at du fpr noen vakter etter de to mnd heller. Er du fast ansatt får du sykepenger i hht hva du har tjent. 

Anonymkode: 77d6c...c8f

• Liker 1
Skrevet

fast ansatt. Så

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er du bare ansatt som ekstrahjelp? Å ringe sjefen en dag og si at du blir vekke i to mnd når han har satt deg opp, så tviler jeg på at du fpr noen vakter etter de to mnd heller. Er du fast ansatt får du sykepenger i hht hva du har tjent. 

Anonymkode: 77d6c...c8f

Fast ansatt. Så får jo sykepenger fra nav f.o.m 17 dag, men de 16 første dagene får man betalt av arbeidsgiver for det man er satt opp på av vakter. Hun setter oss opp selv litt forskjellig fra uke til uke, men har egentlig en fast stillingsprosent.

Anonymkode: ff9a2...9e7

Skrevet

Nei, du må ikke si noe. Arbeidsgiver har ikke krav på å vite hvorfor du er sykmeldt. 

Anonymkode: a50fc...702

Skrevet

Hvis du er fast ansatt skal du ha samme lønn som vanlig for det først 16 dagene. 

• Liker 1
Skrevet

Har du en fast stillingsprosent har du rett på lønn og vakter i henhold til den. Uansett hva sjefen vil.

Anonymkode: a5590...6ca

• Liker 3
Skrevet

Altså, du tenker å ikke si noe så hun setter deg opp på vakter de ukene slik du er garantert å tjene penger for de vaktene? 

Det blir litt som å si at du kam jobbe på lørdag, men så ringer du inn syk lørdag (du viste du ville være syk da) kun for å tjene pengene "gratis"  

har du tenkt på at arbeidsgiver må bruke mye tid på p sette inn folk for deg om du plutselig blir sykemeldt? Og at andre som er villig til å jobbe ikke får vaktene? 

Når opr er planlagt bør du si i fra i god tid. Er bare å si du skal opereres x dag og er sykemeldt ca så lenge. Ganske dårlig gjort å ikke gi beskjed i god tid. En annen ting er om du må hasteopereres på sykehus eller blir akkut syk. 

• Liker 1
Skrevet

Har du kontrakt på et fast antall timer får du lønn for de uansett så for å ikke gjøre deg våldsomt upopulær bør du si ifra. 

Er bare vanvittig barnslig at ikke si ifra når du vet du skal være borte. 

Anonymkode: d1030...0e6

• Liker 1
Skrevet

Du skader i hvertfall forholde til sjef og arbeidsplass ved å ikke si noe.

Anonymkode: 0dfc3...e48

Skrevet

Dersom du har en fast stillingsprosent i arbeidsavtalen din så sier du i fra på forhånd og krever lønn i henhold til stillingsprosenten din. 

Anonymkode: 15e72...5f0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...