Gå til innhold

Flere som har foreldre som tror de bestemmer over dere selv om dere er voksne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det sånn, de tror de bestemmer mye over meg selv om jeg over 30 år. Jeg bor for meg selv, har jobb osv, men likevel så tror de at de bestemmer.  Sa at jeg ser etter annen leilighet, det var bare å glemme, jeg fikk bo der jeg bor, var ikke aktuelt å flytte noe annet sted, de kom til å bli veldig skuffet hvis jeg gjorde det. Sa en gang at jeg skulle kjøpe ny telefon siden den andre ikke funket så bra lenger, fikk til svar at det fikk jeg ikke lov, fikk heller prøve å få reparert den jeg hadde. får heller ikke lov til å foreksempel reise til London med veninner, noen må jo passe på meg, og det er ikke veninnene min i stand til tydeligvis. Jeg trenger ikke å passes på. Forteller dem ikke så mye lenger. Har prøvd å ta det opp med dem, men det hjelper ikke. Flere som har det sånn?

Anonymkode: f8f95...edc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det sånn, de tror de bestemmer mye over meg selv om jeg over 30 år. Jeg bor for meg selv, har jobb osv, men likevel så tror de at de bestemmer.  Sa at jeg ser etter annen leilighet, det var bare å glemme, jeg fikk bo der jeg bor, var ikke aktuelt å flytte noe annet sted, de kom til å bli veldig skuffet hvis jeg gjorde det. Sa en gang at jeg skulle kjøpe ny telefon siden den andre ikke funket så bra lenger, fikk til svar at det fikk jeg ikke lov, fikk heller prøve å få reparert den jeg hadde. får heller ikke lov til å foreksempel reise til London med veninner, noen må jo passe på meg, og det er ikke veninnene min i stand til tydeligvis. Jeg trenger ikke å passes på. Forteller dem ikke så mye lenger. Har prøvd å ta det opp med dem, men det hjelper ikke. Flere som har det sånn?

Anonymkode: f8f95...edc

Tja, er det ikke bare å si det bestemmer ikke dere? Jeg er ikke 5 år? Det har ikke du/dere noe med? 

Anonymkode: b3664...c28

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, er det ikke bare å si det bestemmer ikke dere? Jeg er ikke 5 år? Det har ikke du/dere noe med? 

Anonymkode: b3664...c28

Har prøvd, men hjelper ikke. Men må bare drite hva de sier.

Skrevet

Ser ingen grunn til å fortelle at man skal kjøpe ny mobil. Kan være greit at noen vet om at man er på tur i utlandet, men kan evt sende melding når man har landet da. Leilighetskjøp er vanskeligere å gjøre i skjul. Men det er jo heller ikke nødvendig, slekten får bare si hva de vil. Dette bestemmer selvsagt ikke de. 

Anonymkode: e179f...8a0

Skrevet

Eneste som nytter er å slutte fortelle dem hva du planlegger. Hold avstand og jatt med. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg er voksen (27) og har bodd i min egen leilighet siden jeg var 19. Foreldrene mine føler ennå de kan bestemme mine alkoholgrenser o.l., når jeg er hjemme, og hadde garantert komt med egne råd hvis det gjaldt boligsalg og -kjøp. Ser på det som velmenende, selv om det kan være irriterende.

Anonymkode: 3fafa...552

Skrevet

Jeg ble gammel og grå i tjueårene på grunn av dette i tillegg til andre ting som skjedde i livet mitt. Det ødela min psyke å skulle være et "barn" uten egenkontroll resten av livet (i følge deres ord og oppførsel), nå mange år etter at jeg skulle ha skapt eget liv og virke å sitter jeg endelig i terapi. Har forsøkt på egenhånd å bryte familie-transen, jeg har lenge ønsket meg bare en liten unnskyldning for bare en av tingene de gjorde som var slemt, men de legger alltid skylda på meg og til slutt blir det slik at heg blir så psykisk dårlig av å være sammen med dem at jeg ikke klarte å ta vare på meg selv. Min nese var alltid vendt hjemover selv om jeg liksom skulle ut å skape noe eget. Selvtillit på bunn. Selvstendighet på bunn. Troen på en fremtid på bunn. Dette endret seg inni meg for noen år siden, men min familie endret seg jo ikke og har forsøkt (og klart) å trykke meg ned psykisk enda mer, så det er en todelt historie. Og dette handler hverken om rus eller fysisk vold, kun psykisk -og det uten at noen ser eller noen ganger har sett.. Sliten har jeg vært siden jeg var liten, har et håp om et fritt liv som voksen.

Anonymkode: 4cc6e...6b7

• Liker 2
Skrevet

Foreldre vil alltid være foreldre! Det er da bare godt ment. De fleste foreldre prøver bare å gi gode råd... Man må ikke ta alt i verste mening. Mannen min tror at foreldrene  hans prøver å bestemme, og bare de sier noe, hisser han seg opp... Jeg kan med en gang se at de bare prøver, på sin måte, å komme med gode råd. De kommer fra en annen generasjon, og forstår ikke alltid våre valg og prioriteringer. Greit nok det :).  Igjen - foreldre flest er slik på en eller annen måte. Lær å ikke ta alt så høytidelig! Jeg bare ler når foreldrene mine sier ditt og datt. 

Anonymkode: 21b32...476

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Jeg bare lukker ørene, og sier minst mulig.

Gjest making.a.mess
Skrevet

Fortell dem at du skal kjøpe leilighet og at du skal ut og reise, samt si at du kun sier det som en opplysning og ikke som et spørsmål. 

Utrolig provoserende at noen skal prøve å beholde makten over et annet menneske på den måten. Hva tror de vil skje om du kjøper ny leilighet? At du ikke kan betale eller vil angre på beliggenheten? At det blir for langt unna dem så de ikke ofte nok kan stikke nesen i dine saker?  At du vil gråte deg i søvn av savn etter den forrige leiligheten? 

Hva londonturen angår så har de nok sett for mange nyheter om terror. Så sitter de der å krisemaksimerer. Et par timer med katastrofetenking så har de vel allerede bestilt plass til deg på kirkegården. Jeg tenker at de må ha det utrolig slitsomt

Skrevet
Just now, Calandria said:

Jeg bare lukker ørene, og sier minst mulig.

Det der var noe jeg aldri lærte, for jeg ble opplært til å "spill it out" så mye at jeg fortsatte med det selv om det etterhvert tok over hele livet mitt. Jeg vet jeg er den som har tillatt det, og dæven så flaut det er, men ikke minst er set kjipt at jeg går igjennom et ungdomsopprør som voksen og det blir man sett på som ekstra "gæærn" av...noe som jo er sant. Hvem i h.. tillater å leve under andres mentale kontroll liksom.

Skrevet

Mine foreldre kan være veldig sånn. De mener det godt, men konklusjonen deres er jo at de har rett og så lenge jeg gjør som de sier så kommer alt til å gå bra. At jeg har egene meninger er ikke så viktig så lenge vi ikke mener det samme. 

Anonymkode: fe727...2ba

• Liker 1
Skrevet

Du gjør da som du vil. Reiser du virkelig ikke fordi dem sier nei? Du bor da for deg selv og de kan ikke nekte deg noe som helst. Javel, de sier nei. Det betyr ikke at du faktisk må følge det de sier. Og hvis du vet hvordan de er, hvorfor fortsetter du å fortelle dem om dine planer? Hold stilt, ikke inkluder dem.

Skaff deg en ryggrad og litt bein i nesen og gjør det du selv vil.

Anonymkode: 8921f...9b0

• Liker 1
Skrevet

Joda. Er 34, bor i et annet land, har 4 barn og er gift. Likevel mener de fortsatt noe om min vekt, utseende, tatoveringer og oppførsel. 

Anonymkode: a371c...b6c

Skrevet

Mine prøvde å komme med velmenende råd om utdanning og karriere da jeg var i slutten av tenårene, men de skjønte snart at jeg visste bedre enn dem hva jeg var lagd av. Nå kommer de aldri med råd, om ikke jeg spør dem direkte, gjerne om økonomi. De er veldig støttende og stort sett lite dømmende (ufeilbarlige er ingen). Om jeg synes de blander seg i overkant - det er lenge siden sist - sier jeg klart i fra. Siden de ikke er kontrollerende, kan jeg synes det er sunt med motstand, slik at jeg enten kan oppdage at en idé eller plan jeg har er dårlig eller overbevise ved hjelp av mine argumenter. MEN; det høres ut som ts' foreldre setter ned vel mange veto. Det eneste du kan gjøre er å følge egen vilje. Det krever styrke, men foreldrene dine vil ikke slutte å kontrollere så lenge de har muligheten til å gjøre det. 

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, kamel said:

Har prøvd, men hjelper ikke. Men må bare drite hva de sier.

Hvor er du ifra?

Anonymkode: 96e31...927

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor er du ifra?

Åh, hun kunne vært fra hvor som helst, mange som har slike foreldre, ikkeno forskjell på Telemark, Toten og Tromsø her.

• Liker 2
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Åh, hun kunne vært fra hvor som helst, mange som har slike foreldre, ikkeno forskjell på Telemark, Toten og Tromsø her.

Dette er vel ikke vanlig oppførsel fra Norske foreldre?

Jeg tipper hun er muslim og kvinne ol. Uten at det betyr at jeg er rasist eller kvinnehater.

Må være få på KG, siden det spørsmålet ikke har kommet fra noen andre.

Skrevet

Nei, sånn har ikke jeg det.

Men så opplyser jeg ikke om allverdens i detalj heller, tror for eksempel ikke jeg ville snakket om ny telefon og andre «småting» som jeg planlegger.

Anonymkode: 4cfa1...13f

Skrevet

Dette er jo ikke vanlig eller sunt. Du får bare slutte å fortelle dem om ting og heller prate om løst og fast med venninner. 

Anonymkode: 4c796...da5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...