AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #1 Skrevet 27. desember 2017 Jeg arver rundt 250.000 i januar. Jeg vil gjerne bruke 200.000 av dem på å bli kvitt studielånet mitt. Det hadde vært godt å bli kvitt den månedlige utgiften. Så leser jeg mange steder at det siste lånet du skal betale ned er studielånet, fordi betingelsene er så gunstige... Men- det løper jo fortsatt renter? Og den renten er jo ikke veldig mye lavere enn huslånet mitt? Samboer og jeg eier leilighet 50% hver. Det er veldig praktisk hvis det skulle bli slutt osv, så jeg ønsker egentlig ikke å spytte inn de 200.000 i huslånet med skjev eierandel, endring av papirer osv. Vi setter inn den nøyaktig samme summen på felleskonto hver måned, og den går med til å betjene blant annet huslånet. Det blir bare stress hvis han skal betale mer enn meg i måneden osv., så da «taper» jeg på å gi de 200.000 til fellesen. Jeg tenker at studielånet er min personlige utgift i måneden, og at den hadde vært deilig å bli kvitt. Jeg har ikke billån eller lignende. Jeg vet at betingelsene er gunstige hvis jeg skulle bli ufør, dø eller miste jobben, men jeg har fast jobb i staten, er frisk som en fisk, og hvis jeg skulle dø, trenger jeg jo ikke de pengene..? Anonymkode: f1f48...963
miss summers Skrevet 27. desember 2017 #2 Skrevet 27. desember 2017 Nei, betal ned slik du ønsker. Jeg fikk brevet om lån innfridd for mange år siden nå, og det var DEILIG! Gjør som du ønsker! 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #3 Skrevet 27. desember 2017 Hvor gsmmel er du? Det kan være greit å ha de som buffer. Man vet jo aldri når man får uforutsette utgifter, eller du kan investere de pengene i fond. Kanskje må dere kjøpe bil. Jeg var i samme situasjon selv, og investerte i fond. De har siden vokst. Anonymkode: da222...37c
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #4 Skrevet 27. desember 2017 Jeg fikk litt ekstra penger etter salg av en bil. Står midt i et samlivsbrudd nå, og det første jeg gjorde da jeg fikk de ekstra pengene var å bli kvitt studielånet. Så når jeg nå søker bankene om boliglån har jeg null andre lån. Sykt deilig følelse! ✌🏼 Anonymkode: 9879e...57c 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #5 Skrevet 27. desember 2017 Jeg hadde betalt ned studielånet om du derimot ikke har feks billån eller forbrukslån som har høyere rente. Det er jo alltid godt å bli kvitt en månedlig utgift Anonymkode: c5718...9d4 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #6 Skrevet 27. desember 2017 Det første type lån jeg kvittet meg med var studielånet. Rett og slett for å ha færre lån å tenke på. Anonymkode: 0798f...d2f 3
Nemigirl Skrevet 27. desember 2017 #7 Skrevet 27. desember 2017 Bare vit at studielånet er det eneste lånet som slettes ved eventuell uførhet eller død. Dog skal vites at samlet inntekt ligger til grunn for ettergivelse av studielånet ved uførhet og mange må derfor likevel fortsett å nedbetale lånet tross tap av inntekt (grunnet høyere studier tilsier oftest høyere lønn både som fullt arbeidsfør og som helt eller delvis ufør). Det er ihvertfall greit å vite dersom du skulle ha noen helsemessige utfordringer. Betal ned alle andre lån først, så kan du eventuelt vurdere hvorvidt du vil skynde deg med å nedbetale studielånet eller ikke. 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #8 Skrevet 27. desember 2017 Ville heller satt de på sparekontoen. Jeg jobber 100% nå, men har en sykdom som desverre ofte fører til uføre etterhvert, så betaler så lite som mulig på studielånet. Har delt boliglånet 50/50 med samboer, så vi har vært vårt lån. Var enklere med Lånekassen og formue når jeg svar student. Jeg betaler ned så mye jeg kan, dette gir motivasjon til å spare så mye jeg kan. Samboer betaler kun det faste avslaget, og ikke ekstra innskudd i løpet av mnd. Vi eier fortsatt like mye hver av huset. Anbefalles, og var enkelt å fikse i banken. Anonymkode: a6ffd...283 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #9 Skrevet 27. desember 2017 30 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg arver rundt 250.000 i januar. Jeg vil gjerne bruke 200.000 av dem på å bli kvitt studielånet mitt. Det hadde vært godt å bli kvitt den månedlige utgiften. Så leser jeg mange steder at det siste lånet du skal betale ned er studielånet, fordi betingelsene er så gunstige... Men- det løper jo fortsatt renter? Og den renten er jo ikke veldig mye lavere enn huslånet mitt? Samboer og jeg eier leilighet 50% hver. Det er veldig praktisk hvis det skulle bli slutt osv, så jeg ønsker egentlig ikke å spytte inn de 200.000 i huslånet med skjev eierandel, endring av papirer osv. Vi setter inn den nøyaktig samme summen på felleskonto hver måned, og den går med til å betjene blant annet huslånet. Det blir bare stress hvis han skal betale mer enn meg i måneden osv., så da «taper» jeg på å gi de 200.000 til fellesen. Jeg tenker at studielånet er min personlige utgift i måneden, og at den hadde vært deilig å bli kvitt. Jeg har ikke billån eller lignende. Jeg vet at betingelsene er gunstige hvis jeg skulle bli ufør, dø eller miste jobben, men jeg har fast jobb i staten, er frisk som en fisk, og hvis jeg skulle dø, trenger jeg jo ikke de pengene..? Anonymkode: f1f48...963 Jeg hadde også fast jobb i staten, og var frisk som en fisk, helt til jeg plutselig ikke var det lengre... Jeg ville heller satt det av på en bufferkonto, og brukt av de pengene til å betale ned studielånet sine avdrag i samme tempo som nå. Anonymkode: a7afa...c6c 8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #10 Skrevet 27. desember 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg arver rundt 250.000 i januar. Jeg vil gjerne bruke 200.000 av dem på å bli kvitt studielånet mitt. Det hadde vært godt å bli kvitt den månedlige utgiften. Så leser jeg mange steder at det siste lånet du skal betale ned er studielånet, fordi betingelsene er så gunstige... Men- det løper jo fortsatt renter? Og den renten er jo ikke veldig mye lavere enn huslånet mitt? Samboer og jeg eier leilighet 50% hver. Det er veldig praktisk hvis det skulle bli slutt osv, så jeg ønsker egentlig ikke å spytte inn de 200.000 i huslånet med skjev eierandel, endring av papirer osv. Vi setter inn den nøyaktig samme summen på felleskonto hver måned, og den går med til å betjene blant annet huslånet. Det blir bare stress hvis han skal betale mer enn meg i måneden osv., så da «taper» jeg på å gi de 200.000 til fellesen. Jeg tenker at studielånet er min personlige utgift i måneden, og at den hadde vært deilig å bli kvitt. Jeg har ikke billån eller lignende. Jeg vet at betingelsene er gunstige hvis jeg skulle bli ufør, dø eller miste jobben, men jeg har fast jobb i staten, er frisk som en fisk, og hvis jeg skulle dø, trenger jeg jo ikke de pengene..? Anonymkode: f1f48...963 Jeg arvet en del penger for et par år siden. Det første jeg gjorde var å kvitte meg med studielånet på 150.000,- Et lån er og blir nettop et lån. En irriterende utgift hver eneste måned. Og studielånet har så og si lik rente som huslånet. Joda, det er gunstig å ha et studielån. F.eks lånet ettergitt ved varig uførhet eller død. Men jeg gidder ikke basere meg på at jeg kan daue i morgen og bli ufør neste år... Da kan jeg ikke kjøpe bolig engang... Hva om? er ikke noe jeg går å tenker på. Det var en lettelse å bli kvitt det jævla studielånet. Som var MITT personlige lån. Sov SÅ mye bedre om natta. Og 1000kr mer å rutte med hver måned. Et lån er et lån, samme hvor mye man vrir og vender på det faktum. Hvorfor skal man betale på et lån i 30 år hvis man kan kvitte seg med det idag? Betal ned studielånet om du vil. DU bestemmer over DINE penger. Du trenger ikke leve etter "hvis om, dersom, såfremt, ifall". Da kan du likegodt bure deg inne i en kapsel. Joda, ettergivelse er sikkert fint om du blir ufør. Men det er også fint med litt mer å rutte med i det daglige mens du er frisk. Anonymkode: 8190d...a66 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #11 Skrevet 27. desember 2017 Det er ikke dumt. Du går glipp av den innebygde uføre- og dødsfallsforsikringen i studielånet hvis du betaler det ned. That's it. De forsikringene kan du i ditt tilfelle kjøpe tilbake fra forsikringsselskaper for omtrent 100 kr i måneden. Hvis du ikke vil gi slipp på de innebygde "forsikringene" i studielånet, kan du sette et beløp tilsvarende studielånet på en konto med god rente og så sette avtalegiro til å trekke studielånet fra den kontoen hver måned. Men husk at renta på studielånet er nå høyere enn på de beste sparekontoene. Så du vil tape rentedifferansen på å gjøre det på den måten. Og den differansen utgjør omtrent 50 kr i måneden for deg... Jeg synes du like gjerne kan betale det ned. Fordelene er ikke store nok til å beholde det, synes jeg. Anonymkode: d2a36...456 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #12 Skrevet 27. desember 2017 Jeg har tullet mye med bitcoins men jeg tenker en snill bank skal lanseres feks fb banken ( for bruks lån) så er det liksom fritt og som en omvendt konto men jeg kan ikke priskonsumindeks og inflasjonsgreier; men jeg tenkte om 200.000 og så 2-3-4 forsøk pr person. Dette ville være å sluse penger inn feks til helt nødvendige tjng alle absolutt alle trenger. ( med internasjonalt tilsnitt) Anonymkode: 3a337...199
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #14 Skrevet 27. desember 2017 Hva hvis det blir slutt mellom deg og samboer, da trenger du ekstra egenkapital til ny bolig. Og selv om du er frisk som en fisk nå, vet du aldri om du blir overkjørt på vei til jobb i morgen... Jeg ville absolutt hatt pengene stående. Men så har jeg fortsatt studielånet mitt på aksjefond, 15 år etter at jeg var ferdig med å studere. 😊 Anonymkode: 372e7...908 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #15 Skrevet 27. desember 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk litt ekstra penger etter salg av en bil. Står midt i et samlivsbrudd nå, og det første jeg gjorde da jeg fikk de ekstra pengene var å bli kvitt studielånet. Så når jeg nå søker bankene om boliglån har jeg null andre lån. Sykt deilig følelse! ✌🏼 Anonymkode: 9879e...57c Banken ville sett enda mer positivt på at du hadde hatt den summen i EK. Studielån bryr banken seg svært lite om du har. Anonymkode: 88d37...cd7 7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #16 Skrevet 27. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Banken ville sett enda mer positivt på at du hadde hatt den summen i EK. Studielån bryr banken seg svært lite om du har. Anonymkode: 88d37...cd7 Så lenge 15% egenkapital er på plass, er banken fornøyd. Betal ned studielånet. Fordelene er der, men de er veldig oppskrytt. De er stort sett ikke verdt ulempen med å ha flere lån. Anonymkode: d2a36...456 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #17 Skrevet 27. desember 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har tullet mye med bitcoins men jeg tenker en snill bank skal lanseres feks fb banken ( for bruks lån) så er det liksom ... Anonymkode: 3a337...199 Jeg ønsker å nominere dette til årets særskrivningsfeil Anonymkode: c512a...cfa 22
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #18 Skrevet 28. desember 2017 Ja, det er ekstremt dumt. Sett 200 000 i fond og du kan "tjene" 20 000+ på et år. Bruker du 200k til lån og har 50k på sparekonto kaster du penger ut av vinduet Mennesker som har millioner investerer og pengene renner inn til den grad at de aldri trenger jobbe. Det samme kan du gjøre, bortsett fra at du selvsagt ikke kan leve på det når summen er så liten, men du kan ha "inntekt" som kommer av seg selv. 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg arvet en del penger for et par år siden. Det første jeg gjorde var å kvitte meg med studielånet på 150.000,- Et lån er og blir nettop et lån. En irriterende utgift hver eneste måned. Og studielånet har så og si lik rente som huslånet. Joda, det er gunstig å ha et studielån. F.eks lånet ettergitt ved varig uførhet eller død. Men jeg gidder ikke basere meg på at jeg kan daue i morgen og bli ufør neste år... Da kan jeg ikke kjøpe bolig engang... Hva om? er ikke noe jeg går å tenker på. Det var en lettelse å bli kvitt det jævla studielånet. Som var MITT personlige lån. Sov SÅ mye bedre om natta. Og 1000kr mer å rutte med hver måned. Et lån er et lån, samme hvor mye man vrir og vender på det faktum. Hvorfor skal man betale på et lån i 30 år hvis man kan kvitte seg med det idag? Anonymkode: 8190d...a66 Irrasjonell tenkning som gjør at du taper penger. Om du har mye penger på bok og 150k er lommepenger- ok. Er 150k din halve årslønn er det galskap å betale ned studielånet Anonymkode: 4d137...a8e 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #19 Skrevet 28. desember 2017 Ja ening med han over- invester i fond, så kan du selge fond og bruke penger om du trenger dem. Anonymkode: 87200...26b
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #20 Skrevet 28. desember 2017 Jeg ble kvitt studielånet i fjor, og har aldri angret. For meg og min økonomi betydde det mye å bli kvitt den månedlige utgiften, nå har jeg mer rom i økonomien til for eksempel nettopp å spare. Anonymkode: 59b6d...d1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå