AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #1 Skrevet 27. desember 2017 Har et barn som har ADHD,som begynte på medisiner for noen måneder siden, og nå så er alt SÅ mye bedre, får liksom mer kontakt med barnet, Hvor barnet ikke blir distrahert av alt som skjer rundt, og jeg synes barnet er seg selv også, prater mye, men er mye roligere og kan konsentrere seg om det en holder på med, barnet har ikke hatt det så lett på skolen tidligere, hvor en bare har blitt tatt ut av klassen pga uroligheter, osv... klarte ikke å gjøre lekser med barnet engang, pga det va så mye urolighet, så nå er alt virkelig mye bedre! MEN så var vi på besøk hos foreldrene til mannen min, hvor de virket veldig negativ til medisinene! jeg sa at barnet virket mye mer avslappet og roligere nå, hvor de svarte tilbake at det var jo pga at barnet er ned dopet, de mener at det hører med at barn er aktive...kjenner jeg ble kraftig irritert... vi doper jo ikke ned ungen pga en er litt aktiv, er jo så mye annet som spiller inn her, men det vil de ikke forstå, de syns det er helt feil.. hjelp! Anonymkode: 62a90...a6c
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #2 Skrevet 27. desember 2017 Hva trenger du hjelp til? Selvfølgelig skal barn med en kronisk lidelse medisineres, uavhengig av om det er diabetes, astma eller ADHD. Hva svigerfamilien mener om det er jo revnende likegyldig - hva tenker du egentlig alternativet er? Slutte på medisiner så svigers blir glade og barnet får dårligere livskvalitet? Eventuelt kan jo disse familiemedlemmene bruke energien sin på å sette seg inn i hva ADHD faktisk er, hva konsekvensene er på sikt og hvordan det behandles. Eventuelt gi de lynkurset "ADHD - medisin er det motsatte av sløvende dop". Anonymkode: 4fb01...cc0 12
Fluttershy Skrevet 27. desember 2017 #3 Skrevet 27. desember 2017 (endret) Nei det er ikke galt! Man må se ann situasjonen, barnet, virkninger og bivirkninger! Som legen på bup sa til oss når hun forklarte oss om medisiner: mange tror/føler at barnet blir dopet fordi det blir roligere, men det er en stor misforståelse. Barnet blir roligere fordi det klarer og holde på konsentrasjonen, og å kontrollere seg, de blir ikke like impulsive men tenker før de handler. Vi har ei på 10 år som nettopp har begynt med medisiner. Og for første gang har hun klart og bygge ett legosett (stort) på egenhånd. Vi har alltid måttet bygge for henne før. I julen satt hun 4.5 time, i strekk, og med godt humør og bygget. Kan love deg hun var fornøyd, og STOLT, og vi også. 😀 Endret 27. desember 2017 av Fluttershy 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #4 Skrevet 27. desember 2017 De mener at alternativet er at barnet skal slite seg selv ut og ikke få konsentrert seg om skole og interesser og bygge og beholde vennskap? At det er greit at de har en fremtid med uføretrygd og evt. selvmedisinering og kriminaliet (sier ikke at dette er eneste alternativ)? De tror at ADHD kun er et problem for foreldre og lærere? De tror at ungene har det helt fint? At de bare er veldig aktive? Send de på kurs!! Eller når de blir senile og gamle og syke, så dropp medisiner og smertestillende fordi det ikke er naturlig. Anonymkode: c7015...b37 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #5 Skrevet 27. desember 2017 Vel, det er jo dop. Prestasjonsfremmende dop som mennesker med adhd har gode resultater ved å bruke. Det er ikke feil å bruke dette for å klare seg igjennom en skolegang og generell livsmestring når det er greit for bruker. Hva andre måtte mene om dette er ikke din sak som pårørende, og jeg synes ikke du skal la deg plage av det. Det finnes folk som mener man skal medisinere kreft med homeopati og healing også... Anonymkode: 117ab...7fa 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #6 Skrevet 27. desember 2017 Vel. Eeg viser at hos mennesker med adhd går de langsomme hjernebølgene i frontallappen saktere enn normalt. Sentralstimulerende medisiner øker hastigheten på disse, og øker dermed frontallappens evne til å fungere normalt. Å øke hastigheten på hjernebølgene må da være det stikk motsatte av å dope ned? Anonymkode: 0989f...96b 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #7 Skrevet 27. desember 2017 Det kommer jo egentlig Ann på barnets alder. Det vurderes å flytte grensen for utredning av adhd spesielt hos gutter. Flere steder i Norge nekter faktisk å diagnoser før fylte 12 år. Dette er blant annet fordi det er en vanskelig diagnose å sette med 100% nøyaktighet uten år med oppfølging. Og det er enda vanskeligere om barnet er under 10-12 år. Desverre medisinere mange barn i Norge allerede i 5-6 års alder, og det er absolutt ikke gunstig fir utvikling hos barnet, og mange av disse faller utenfor, selv på medisiner. Men mange går det bra med, derfor er dette et vanskelig spørsmål. Noe annet å tenke på er, at jo tidligere man begynner med ADHD mefisiner, jo vanskeligere vil det være og slutte på de. Er man da feilmedusinert eller bare ønsker å slutte på medisin av andre grunner vil det bli en lang hard kamp når man blir voksen. Fun fact: i Frankriket har de nesten ikke barn med ADHD. Dette synes jeg er spesielt, og etter mye rundering tror jeg kanskje det Jan knyttes til kosthold. Anonymkode: e6f1c...e69 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #8 Skrevet 28. desember 2017 Jeg synes ikke det er galt med medisiner. Tenker at barnet vil få en lettere oppvekst, som i bedre konsentrasjon på skolen og sosialisering. Kjenner til en som har ADHD. Men foreldrene nektet å medisinere. Denne personen fekk problemer allerede tidlig i livet pga sinne utbrudd, konsentrasjons vansker osv. Resulterte i mye mobbing på skolen som igjen førte til depresjon senere i livet. Så tenk litt langsiktig for dit barn. Hadde jeg fått et barn med ADHD. Hadde jeg nok valgt medisinering om det er det som må til. Anonymkode: 1b081...eed
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #9 Skrevet 28. desember 2017 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det kommer jo egentlig Ann på barnets alder. Det vurderes å flytte grensen for utredning av adhd spesielt hos gutter. Flere steder i Norge nekter faktisk å diagnoser før fylte 12 år. Dette er blant annet fordi det er en vanskelig diagnose å sette med 100% nøyaktighet uten år med oppfølging. Og det er enda vanskeligere om barnet er under 10-12 år. Desverre medisinere mange barn i Norge allerede i 5-6 års alder, og det er absolutt ikke gunstig fir utvikling hos barnet, og mange av disse faller utenfor, selv på medisiner. Men mange går det bra med, derfor er dette et vanskelig spørsmål. Noe annet å tenke på er, at jo tidligere man begynner med ADHD mefisiner, jo vanskeligere vil det være og slutte på de. Er man da feilmedusinert eller bare ønsker å slutte på medisin av andre grunner vil det bli en lang hard kamp når man blir voksen. Fun fact: i Frankriket har de nesten ikke barn med ADHD. Dette synes jeg er spesielt, og etter mye rundering tror jeg kanskje det Jan knyttes til kosthold. Anonymkode: e6f1c...e69 Frankrike er notorisk tilkortkommet faglig når det gjelder dette. Derfor registreres ADHD-diagnoser i alt for liten grad. Det er ingenting som indikerer at det er mindre utbredelse der enn her. Anonymkode: 8b626...cba 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #10 Skrevet 28. desember 2017 3 hours ago, Fluttershy said: Nei det er ikke galt! Man må se ann situasjonen, barnet, virkninger og bivirkninger! Som legen på bup sa til oss når hun forklarte oss om medisiner: mange tror/føler at barnet blir dopet fordi det blir roligere, men det er en stor misforståelse. Barnet blir roligere fordi det klarer og holde på konsentrasjonen, og å kontrollere seg, de blir ikke like impulsive men tenker før de handler. Vi har ei på 10 år som nettopp har begynt med medisiner. Og for første gang har hun klart og bygge ett legosett (stort) på egenhånd. Vi har alltid måttet bygge for henne før. I julen satt hun 4.5 time, i strekk, og med godt humør og bygget. Kan love deg hun var fornøyd, og STOLT, og vi også. 😀 Tro meg, det var mange oss som faktisk rett og slett ble dopet ned. Ts, svaret du spør om er forskjellige fra barn til barn, hvor stor grad av adhd de har, og selvsagt bivirkningene, man mister matlyst, noen må veies hver uke, noen blir helt dopa ned. noen får dyp deprimerimert og prøver å ta livet av seg-vondt i magen, og helt borte. Det skjedde med meg, og medisinen hadde lite til ingen virkning. Muligens det kan komme av feil diagnosering. Anonymkode: 1c399...fcf 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #11 Skrevet 28. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Frankrike er notorisk tilkortkommet faglig når det gjelder dette. Derfor registreres ADHD-diagnoser i alt for liten grad. Det er ingenting som indikerer at det er mindre utbredelse der enn her. Anonymkode: 8b626...cba Ikke mitt inntrykk etter å ha bodd der. Vurderte å nevne over at de er god å ta tak i det på andre måter. Men lot det være fordi det var irrelevant for tråden. De har blant annet kurs ol, samt at tett oppølging med psykolog er viktig. I Norge er det få barn med ADHD som går jevnlig i terapi ikke engang om de er medisinert, noe som faktisk kan fungere hos svært mange. I Norge opptrer foreldre i stor grad som både psykolog og helsepersonell, uten hverken kurs i dette eller utdanning. Noe som kan ha alvorige konsekvenser fir barnet. Anonymkode: e6f1c...e69
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #12 Skrevet 28. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tro meg, det var mange oss som faktisk rett og slett ble dopet ned. Ts, svaret du spør om er forskjellige fra barn til barn, hvor stor grad av adhd de har, og selvsagt bivirkningene, man mister matlyst, noen må veies hver uke, noen blir helt dopa ned. noen får dyp deprimerimert og prøver å ta livet av seg-vondt i magen, og helt borte. Det skjedde med meg, og medisinen hadde lite til ingen virkning. Muligens det kan komme av feil diagnosering. Anonymkode: 1c399...fcf KAN Anonymkode: 1c399...fcf
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #13 Skrevet 28. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke mitt inntrykk etter å ha bodd der. Vurderte å nevne over at de er god å ta tak i det på andre måter. Men lot det være fordi det var irrelevant for tråden. De har blant annet kurs ol, samt at tett oppølging med psykolog er viktig. I Norge er det få barn med ADHD som går jevnlig i terapi ikke engang om de er medisinert, noe som faktisk kan fungere hos svært mange. I Norge opptrer foreldre i stor grad som både psykolog og helsepersonell, uten hverken kurs i dette eller utdanning. Noe som kan ha alvorige konsekvenser fir barnet. Anonymkode: e6f1c...e69 Du skriver jo at de gjør det som resten av verden gjorde for 30-40 år siden. Da står vel i grunnen poenget at de er faglig tilkortkomne ganske sterkt? De har jo ikke fulgt resten av europa når det kommer til dette. Dette ble til og med understreket da jeg var på konferanse med ADHD Norge i oktober. Jeg har også bodd i frankrike, og har sett ganske mange "problembarn" og eldre individer som nokså rydelig indikerer en viss diagnose, men dette blir ikke utredet på skikkelig måte. Anonymkode: 8b626...cba 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #14 Skrevet 28. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker said: men dette blir ikke utredet på skikkelig måte. Anonymkode: 8b626...cba Ikke i Norge heller. Anonymkode: 1c399...fcf 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #15 Skrevet 28. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du skriver jo at de gjør det som resten av verden gjorde for 30-40 år siden. Da står vel i grunnen poenget at de er faglig tilkortkomne ganske sterkt? De har jo ikke fulgt resten av europa når det kommer til dette. Dette ble til og med understreket da jeg var på konferanse med ADHD Norge i oktober. Jeg har også bodd i frankrike, og har sett ganske mange "problembarn" og eldre individer som nokså rydelig indikerer en viss diagnose, men dette blir ikke utredet på skikkelig måte. Anonymkode: 8b626...cba Hvor skrev jeg det?? Det har jeg ikke skrevet. De har brukt andre metoder. Det samme kan man si om land som Japan. De har sine metoder, vesten har sine. Og det er i vesten ADHD er et økende problem. Jeg tror kosthold kan vøre en viktig faktor. Tror du blander to AB brukere. Anonymkode: e6f1c...e69 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #16 Skrevet 28. desember 2017 Dette krever nok ganske komplisert nevrologisk kunnskap for å ha et bra svar på. Vet jeg leste noen studier tilbake der man så en positiv utvikling av white matter hos de som fikk medisiner som barn. Det er godt mulig at medisinen kompenserer og hjelper for noe som ikke fungerer eller som er dårlig hos barn med ADHD. Slik man gir veksthormoner til barn som ikke vokser. Ville ikke satset på at noen på KG har den type komplisert og detaljert kunnskap som skal til for å svare på dette, og det har heller ikke dine venner og familiemedlemmer! Anonymkode: 622f8...cf6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #17 Skrevet 28. desember 2017 10 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke i Norge heller. Anonymkode: 1c399...fcf Vi har standardiserte utredningsforløp som er temmelig omfattende og tilfredsstiller internasjonale kriterier. 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor skrev jeg det?? Det har jeg ikke skrevet. De har brukt andre metoder. Det samme kan man si om land som Japan. De har sine metoder, vesten har sine. Og det er i vesten ADHD er et økende problem. Jeg tror kosthold kan vøre en viktig faktor. Tror du blander to AB brukere. Anonymkode: e6f1c...e69 Det er jo akkurat det du beskriver. Det er ingen ting som indikerer at kosthold har noen betydning for utvikling av ADHD. Noen diettmessige forhold kan imidlertid ha en marginal innvirkning på hvordan sykdommen manifesterer seg, men dette er neppe signifikant. ADHD er et "økende" problem i vesten fordi vi har fått bedre redskaper til å diagnostisere lidelsen. Det betyr ikke at forekomsten er høyere enn før, og det behøver heller ikke å bety at forekomsten reelt sett er lavere i andre deler av verden. Men at diagnosen stilles oftere og mer nøyaktig er en realitet. Det indikerer ikke i seg selv en økning i antall tilfeller. Anonymkode: 8b626...cba 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #18 Skrevet 28. desember 2017 6 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har standardiserte utredningsforløp som er temmelig omfattende og tilfredsstiller internasjonale kriterier. Anonymkode: 8b626...cba Det er rett og slett ikke bra nok. Anonymkode: 1c399...fcf 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #19 Skrevet 28. desember 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har standardiserte utredningsforløp som er temmelig omfattende og tilfredsstiller internasjonale kriterier. Det er jo akkurat det du beskriver. Det er ingen ting som indikerer at kosthold har noen betydning for utvikling av ADHD. Noen diettmessige forhold kan imidlertid ha en marginal innvirkning på hvordan sykdommen manifesterer seg, men dette er neppe signifikant. ADHD er et "økende" problem i vesten fordi vi har fått bedre redskaper til å diagnostisere lidelsen. Det betyr ikke at forekomsten er høyere enn før, og det behøver heller ikke å bety at forekomsten reelt sett er lavere i andre deler av verden. Men at diagnosen stilles oftere og mer nøyaktig er en realitet. Det indikerer ikke i seg selv en økning i antall tilfeller. Anonymkode: 8b626...cba Nei det med økning kan jeg si meg enig i, men at diagnosen stilles nøyaktig er bare tull. Ja alt av diagnoser stilles mer nøyaktig idag, men lagt fra nøyaktig nok. Ang hva jeg skrev, så skjønner jeg enda ikke hva du mener. Jeg skrev INGENTING om at Frankrike gjør som resten av verden gjorde for 30 år siden. Det har kun du sagt. Jeg mener de har utviklet seg i like stor grad som oss, ikke nok med andre ord. Men enkelte ting som er viktige har de stort fokus på. Og de samme tingene har lite fokus i Norge. Jeg tror ikke oppriktig at det er verre med ADHD i Frankrike. Men at de klarer å ta tak i det uten medisin, det er et faktum. Anonymkode: e6f1c...e69 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #20 Skrevet 28. desember 2017 Vel dere gir barna deres amfetamin da - daglig. De kan slutte å vokse eller få fysiske defekt eller skader. Jeg ville ikke gitt det. Nei. Anonymkode: 3b448...fb4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå