Gå til innhold

Fagbrev i salg ikke verdt en dritt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen her inne med fagbrev i salg som har fått seg jobb til fordel for fagbrev innen butikk?

Har selv i ett år nå etter intens søking på jobber innen butikk kun kommet på intervju, men har ikke resultert i jobb... Vet om flere fra klassen min som sliter akkurat med det samme. De fleste jeg vet om som har fulltidsjobb innen butikk har generell studiekompetanse, er det mer verdt enn fagbrev i salg? 

Vet jo selvfølgelig at fagbrev alene ikke garanterer jobb, men trodde at det skulle gi ihvertfall litt fordel :( Men får etter hvert inntrykk av at det ikke er verdt noe som helst. 

Noen arbeidsgivere her som vil gi svar?

Anonymkode: 99097...b8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgivere tenker vel det samme som meg.. Hva er det du har lært i fagbrevet ditt i salg som ingen andre kan? Og hvorfor er dette nyttig for min bedrift. 

Klarer du å svare skikkelig på dette i en jobbsøknad og intervju så har du langt på vei solgt deg selv (og sjelen din).

Hvis ikke du klarer å selge deg selv hvordan skal du klare å selge produktene?

Anonymkode: 71078...422

• Liker 4
Skrevet

Tror ikke fagbrev i salg hjelper rett og slett fordi arbeidsgiver må lønne deg mer enn en uten fagbrev. Butikksjefer vil ha ansatte som er billige og de kan man greit få fra alle de andre 100 søkerne. Det er utrolig vanskelig å få jobb i butikk nå, jeg får selv bare ekstrahjelpstilling selv om jeg har jobbet i butikk i over 10 år..Beste er å finne på noe annet. 

Anonymkode: b86d2...d6d

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgivere tenker vel det samme som meg.. Hva er det du har lært i fagbrevet ditt i salg som ingen andre kan? Og hvorfor er dette nyttig for min bedrift. 

Klarer du å svare skikkelig på dette i en jobbsøknad og intervju så har du langt på vei solgt deg selv (og sjelen din).

Hvis ikke du klarer å selge deg selv hvordan skal du klare å selge produktene?

Anonymkode: 71078...422

Dette var en god ide, selg deg skikkelig og vær motivert på jobbintervju også :) 

• Liker 1
Skrevet

I dagens moderne samfunn er det vel ikke nok med bare fagbrev lenger...  

I dag må folk ha både bachelor og mastergrad, og litt av hvert... 

Anonymkode: 76241...95a

Skrevet

Altså... Har flere med fagbrev og like mange uten fagbrev i min butikk og helt ærlig så er eneste forskjellen på de personene at de med fagbrev må få 9,50kr ekstra i timen. 

Sier seg selv hvem som får flest timer på jobb! 

Anonymkode: cc936...122

• Liker 1
Skrevet

Hva er det dette fagbrevet gir deg som ikke de med generell studiekompetanse, annen eller ingen utdannelse har? Det fine med butikkjobber har jo vært at det ikke krever noen spesiell utdanning. Så hvorfor skal noen da betale deg mer?

Anonymkode: e8218...f46

Skrevet

Har det selv, men har en annen utdannelse i tillegg i et yrke som er bortimot utdødd, noe som har gjort det bortimot umulig å få noen som helst jobb. Det kan faktisk bli feil med for mye utdannelse også. Angra faktisk på at jeg ikke stoppa etter handelsutdannelsen, eventuelt fortsatte med høyere utdanning i den retninga.

Skrevet

Med fagbrev har man blant annet mer forståelse for bedriftsøkonomi, produktkostnader - hvor mange kostnader det faktisk er å drive en butikk, litt psykologi - f.eks hvordan man skal snakke til kunder, "lese" dem mm. 

Jeg bryr meg helt ærlig ikke om fagbrevet mitt gir mer i lønn - jeg vil heller ha jobb med lønn som alle andre enn å være arbeidsledig! :/ Synes det er synd hvis det er en tier mer i timen som skal ødelegge sjansen til å få jobb. Valgte faktisk dette fagbrevet fordi jeg VIL jobbe i butikk!

TS  

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, Gruselgrafs said:

Har det selv, men har en annen utdannelse i tillegg i et yrke som er bortimot utdødd, noe som har gjort det bortimot umulig å få noen som helst jobb. Det kan faktisk bli feil med for mye utdannelse også. Angra faktisk på at jeg ikke stoppa etter handelsutdannelsen, eventuelt fortsatte med høyere utdanning i den retninga.

Av ren nysgjerrighet - hva er den andre utdannelsen? :)

Sykt kjipt å høre :/ Tenker selv å heller ta en annen utdannelse siden jeg ikke orker denne usikkerheten med å få meg jobb i framtiden.

TS

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av ren nysgjerrighet - hva er den andre utdannelsen? :)

Sykt kjipt å høre :/ Tenker selv å heller ta en annen utdannelse siden jeg ikke orker denne usikkerheten med å få meg jobb i framtiden.

TS

Den har med reparasjon av forbrukerelektronikk å gjøre. Med de prisene forhadnlerne opererer med nå, så lønner det seg å kjøpe nytt fremfor reparasjon i de fleste tilfellene.

Skrevet

Mitt inntrykk av butikkansatte er at det som skiller de gode ansatte fra de middelmådige og dårlige først og fremst er personlig egnethet. Så jeg tror du bør fokusere på å få frem at du er riktig PERSON, og når arbeidsgiver er overbevist om det, så kan du fylle på litt om fagbrevet. Ikke omvendt. Så som vanlig butikkansatt tror jeg ikke fagbrevet betyr noe særlig. 

• Liker 3
Skrevet
Just now, Gruselgrafs said:

Den har med reparasjon av forbrukerelektronikk å gjøre. Med de prisene forhadnlerne opererer med nå, så lønner det seg å kjøpe nytt fremfor reparasjon i de fleste tilfellene.

Kan jo håpe i disse tider med det fokuset på miljø, at utdanningen vil gi deg relevant jobb i framtiden. :)

Men det hjelper jo ikke deg nå selvfølgelig... Ønsker deg lykke til med å få deg jobb snart!

TS  

Skrevet

Kan du ikke starte som tlf selger? øve deg på det ?

Skrevet
Just now, Charlene87 said:

Kan du ikke starte som tlf selger? øve deg på det ?

Ville helt ærlig heller jobbet i kloakken enn tlf- eller dørselger. 

Sorry, men å bruke dagene på å mase på folk og hele tiden utsatt for utskjellinger hadde jeg ikke klart. All kudos til dem som orker den jobben!   

TS

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ville helt ærlig heller jobbet i kloakken enn tlf- eller dørselger. 

Sorry, men å bruke dagene på å mase på folk og hele tiden utsatt for utskjellinger hadde jeg ikke klart. All kudos til dem som orker den jobben!   

TS

helt enig, orket ikke mer enn 3 dager . dritt jobb. da må du nok bare gå rundt i butikker og gi bort cv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...