AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #1 Skrevet 27. desember 2017 Jeg lurer på hva slags oppgaver har de som er hjelpepleiere eller assistenter på sykehus? Har de noe med pasientene å gjøre, og hva er de kvalifiserte til å gjøre med de? Lurer egentlig på alt, så veldig takknemlig for svar. Anonymkode: 454f9...807
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #2 Skrevet 27. desember 2017 Ved de avdelingene jeg har jobbet har ufaglærte/studenter under utdanning ofte oppgaver som å gå rundt med mat til pasientene, sitte fastvakt (så lenge det er forsvarlig), re senger og vaske rom, ta alarmer dersom sykepleier ikke er tilgjengelig akkurat da, hjelpe pasienter med stell, påkledning, toalettbesøk osv. Vernepleiere (vet ikke om dette er det samme som hjelpepleier?) gjør dette som står ovenfor, men har i tillegg oppgaver som å måle blodtrykk, kateterisere, ta urinprøver, gjøre andre observasjoner som temp o.l. Dette vil sikkert variere litt fra avdeling til avdeling og fra sykehus til sykehus. Anonymkode: 3656c...005
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #3 Skrevet 27. desember 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved de avdelingene jeg har jobbet har ufaglærte/studenter under utdanning ofte oppgaver som å gå rundt med mat til pasientene, sitte fastvakt (så lenge det er forsvarlig), re senger og vaske rom, ta alarmer dersom sykepleier ikke er tilgjengelig akkurat da, hjelpe pasienter med stell, påkledning, toalettbesøk osv. Vernepleiere (vet ikke om dette er det samme som hjelpepleier?) gjør dette som står ovenfor, men har i tillegg oppgaver som å måle blodtrykk, kateterisere, ta urinprøver, gjøre andre observasjoner som temp o.l. Dette vil sikkert variere litt fra avdeling til avdeling og fra sykehus til sykehus. Anonymkode: 3656c...005 Vernepleier og hjelpepleier er to forskjellig yrker. Første nevnte er en 3-årig bachelor, men helsefagarbeider (tidligere brukt som tittel hjelpepleier) er en yrkesfaglig utdanning, altså 2 år skole og 2 år i lære 😊 Anonymkode: e5b97...ffc 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #4 Skrevet 27. desember 2017 Jeg hjelper til med stell, mat, påkledning osv, har ansvar for kjøkken/skyllerom, tar blodtrykk, puls, metning og temperatur og følger med på det + fører inn i kurven. Sitter en del fastvakt hos terminale og demente (f.eks) pasienter, tar urinprøver og avføringsprøver, blærescanner, enkle sårstell osv Tar selvfølgelig klokkene som ringer - og hjelper pasientene med det de trenger Anonymkode: 66e18...aa8 2
Silje92 Skrevet 1. januar 2018 #5 Skrevet 1. januar 2018 Jeg er assistent/førsteårsstudent på sykepleien på sykehus og har ansvar for alt fra stell, mat, oppvask, måling av vitalia (BT, puls, RF, temp osv), reing/vask av senger, enkle prosedyrer som blærescanning, EKG om vi er to stk, urinprøver, rengjøring av utstyr/områder, mobilisere pas., ta ortostatisk BT, ta blodsukker.. ja, bare for å nevne noe. Alt dette gjorde jeg som assistent før jeg begynte på sykehuset også. i hjemmesykepleien hadde jeg også enkle sårstell osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå