Gå til innhold

Hvor ekstrem kan pelsdyrallergi være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på seminar for noen måneder siden, det var en helg på hotell til fjells.

vi var noen som tok toget opp, som tok noen timer. Hun ga beskjed om at hun måtte sitte på allergivogn da hun var så fryktelig allergisk mot dyr.   Hun tok taxi en halvtime etter det, men det var ingen allergitaxi som kom. 

Da vi kom til hotellet så ble hun ganske hysterisk da hun fikk høre at en annen gjest på hotellet skulle ha med førerhund en av dagene vi var der. Hun mente at hun burde fått vite det med en gang. Hun hadde også med seg allergimedisin.  Nå ble det til at den allergiske reiste hjem før tiden pga sykdom i familien så jeg aner ikke hvordan det hadde blitt i praksis. 

Dette var et stort hotell. Kan en dressert førerhund skape _så_ store problemet hvis en tar sine forholdsregler? 

Hvordan blir det med offentlig transport eller andre offentlige steder hvor det kan befinne seg dyr?  Må de bare rygge ut av lokalet? Hvem har vikeplikt her?

Anonymkode: 167b4...985

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pelsdyrallergi kan være ganske så ekstrem, men i mange tilfeller så overreagerer allergikeren mentalt.

Bestemora til min søsters eks var helt ekstrem på at hun var hyperallergisk mot hund. Søster måtte vaske ned hele huset før damen kunne komme på besøk, men så var det en dag søster ikke hadde fått beskjed at kvinnen skulle komme. Huset var ikke nedvasket, hunden var inne på eget rom, og det var hundehår i stua. Ingen allergiske reaksjoner på kvinnen, ingen snufsing eller nysing. Og denne kvinnen var hellig overbevist om at hun kom til å dø av litt hundehår. Dog når han ikke visste det var hundehår inne, reagerte hun ikke.

Så har vi et annet eksempel; matbutikken jeg jobbet i tidligere hadde inne en kunde med service-hund i butikken. Inn kommer en annen kunde, som jeg kjente fra før og jeg visste var allergisk mot hund. Før hun visste ordet av det sto hun å hostet og nøys og øynene hovnet kraftig opp. Her måtte astmaspray, øyedråper og nesespray til, og det var bare å hjelpe henne ut i frisk luft så hun fikk hentet seg inn litt. Hun måtte komme litt senere på kvelden å handle, etter at vaskepersonalet hadde vasket.

Noen har det ennå værre igjen, og risikerer at hals og øyne tettes helt igjen så legepersonell må tilkalles. Men jeg vil tro at de med så alvorlige allergisymptomer får kraftige allergimedisiner fra lege, og holder seg unna dyr så langt det lar seg gjøre.

• Liker 2
Skrevet

Hvis noen har ekstrem pelsdyrallergi, så forsvinner jo ikke den på et magisk vis bare fordi det er snakk om en førerhund...? Hvem som skal vike er jo en annen sak. Tenker at en med pelsdyrallergi bør velge seg et hotell med totalforbud mot dyr.

Anonymkode: 83fe0...3b5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...