Gå til innhold

Årsplan i barnehage - bør den samsvare med virkeligheten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er fjerde året jeg har barn i den aktuelle barnehagen. Felles for alle avdelingene jeg har vært borti, er at barnehagehverdagen ikke samsvarer med det som er beskrevet i årsplanen. (Som eksempel, i årsplanen står det at avdelingene skal på tur x antall ganger i uken, at de skal besøke museer, at de skal "øve på å bevege seg i trafikken", bruke naturen og så videre. Realiteten er at de så godt som aldri er på tur utenfor barnehagens område. Dette var bare ett av mange punkter.)

Er årsplanen egentlig bare "til pynt"? Er det noen (kommunen? andre?) som i det hele tatt har noen som helst kontroll på om årsplanen har noen betydning for det barnehagen faktisk driver med? Har årsplanen en praktisk betydning, eller er det bare en formalitet, noe som skal være skrevet ned men som egentlig ikke betyr noe som helst?

Hvem kan man eventuelt klage til? Dette er en privat barnehage. 

Anonymkode: 1758f...3e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber ikke i barnehage, men på skole. Noen ganger blir ting avlyst. Oftest pga sykdom. 

Så har vi jo de aktivitetene som er pålagt fra ledelsen eller kommunen, men som vi rett og slett ikke kan gjennomføre pga manglende ressurser, eller krav vi ikke kan oppfylle. En stakkars lærer orker jo ikke ordne opp i sånt, så vi gjør heller noe annet. Likevel setter ledelsen den samme aktiviteten opp på årsplaner til neste år igjen.

Så er det de aktiviteter som er blitt litt valgfrie. Ett år gjør vi den, men neste år ble det så mye annet, så da dropper vi den.

Det er jo greit med en plan, men noen ganger så passer det faktisk bedre å ikke følge den til punkt og prikke. Det betyr ikke at alle ungene bare sitter og glor i stedet for å gå på tur. Lærerne finner på noe annet de mener er like bra!

Anonymkode: 8f534...45e

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner at årsplanen ikke nødvendigvis må følges til punkt og prikke. Men når omtrent ingen av læringsmålene følges opp blir jo poenget med årsplanen borte? 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at årsplanen ikke nødvendigvis må følges til punkt og prikke. Men når omtrent ingen av læringsmålene følges opp blir jo poenget med årsplanen borte? 

Læringsmål. Hva forventer du egentlig at de små trollene skal lære egentlig? På det stadiet er de altfor små til å forstå stort, nei læringsmål hører til på skolen, ikke i barnehagen :fnise:

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, QQbaby skrev:

Læringsmål. Hva forventer du egentlig at de små trollene skal lære egentlig? På det stadiet er de altfor små til å forstå stort, nei læringsmål hører til på skolen, ikke i barnehagen :fnise:

Læringsmål av typen "øve på trafikkregler" og "oppleve naturens ulike årstider". Barnehagene har også (og skal ha) læringsmål. Og "for små til å forstå stort"? Virkelig? Du omgås ikke barn, skjønner jeg. 

• Liker 8
Skrevet

Selvfølgelig skal årsplaner følges. 

Men når du nevner at de skal øve på trafikkregler og gå på tur bl.a. så er jo det tiltak. I årsplaner burde de skrive mål og hva barnehagen står for og satsningsområde. Hvis barna skal gå på tur, kan de skrive at barnehagen satser på friluft. Ikke ha å gå på tur som ett tiltak i årsplan. 

Tiltakene passer bedre å ha i mnd plan, og tiltakene er noe de kan lage av målene som står i årsplan. 

Er det både store og små barn som

ikke går på tur?

Her jeg jobber går de tre eldste gruppene mest på tur, og vi anser oss som en naturbhg, men det betyr ikke at de yngste skal gå like mye på tur. Den helst yngste gruppa pår ikke på tur, og alt dette og grunnen til det står i årsplan også. 

Srlvfølgelig blir noen planer ikke gjennomført, men har man satt opp to turdager i uka, Og disse aldri blir gjennomført så er det noe feil noe sted. Da er det bedre å ikke hadet på planen

Det kan være mange grunner til at planer ikke blir gjennomført, noe du må spørre ped.leder/styrer om. 

Anonymkode: f1aa1...445

• Liker 2
Skrevet

Hvis de ikke følger sine egen årsplan kan du ta dette opp med foreldrerepresentanten på dun avdeling, som da bør ta det opp med barnehagens ledelse. Dette bør gjøres skriftlig for dokumentasjon. Hvis ingenting skjer, kan du melde fra til tilsynsfører i bydelen/kommunen der du bor. 

Årsplanen er jo en «lovnad» til hva man kan forvente seg av pedagogisk opplegg i den representative barnehagen, så når de ikke følger denne, vil det pedagogiske tilbudet være amputert i forhold til hva du som forelder forventer deg av en barnehage. 

Anonymkode: f1b81...b28

Skrevet

Årsplanen bør ikke være for detaljert , og inneholde for mange ting og aktiviteter. De som skriver den bør ta høyde for at uforutsette ting alltid skjer hvert år i barnehagen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...