Gå til innhold

Tale til konfirmant

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hva synes dere en tale til en konfirmant skal inneholde?

Jeg er tante og fadder til en gutt som skal konfirmeres til våren og jeg vurderer å holde en liten tale til ham, men jeg vet ikke hva jeg skal si. Når han var 4 år flyttet jeg et stykke unna slik at jeg ikke har hatt den daglige kontakten med ham, så det blir vanskelig med morsomme historier fra hverdagen.

Tips mottas med takk! :-)

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta med godord du vil han skal huske. Si for all del ikke at "å være fadder er en ære og en plikt...blabla" det er så dumt + "Ja, nå skal du lissom være voksen da". I dagens Norge regnes ingen for å være voksne når de er 14-15 år.

Du kan jo f.eks. nevne at du pga. avstand ikke har sett ham så ofte, men at det er hyggelig å se at han har blitt en så fin gutt, og at du håper du får mulighet til å følge ham videre.

Formaninger i konfirmasjonstaler har jeg heller aldri forstått.

Så min anbefaling er: gjør talen positiv og kort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk annema. Jeg skal legge meg dine ord på minnet.

Er det noen andre som har noen tips? Eller kan komme med noen godord slik annema skriver? Noen dikt som kan passe til en gutt?

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden kom som bestilt! Jeg vil også holde tale til konfirmant som jeg ikke kjenner så godt som tenåring... jeg har lyst til å komme med gode råd a la "vær deg selv, stol på egne følelser, husk følelsene fra da du var tenåring.... Hvilke råd er gode til en tenåring?

Husker en sang som herjet på radioen for noen år siden. Teksten var en tale en rektor i USA hadde holdt for avgangselevene sine. Noen som husker den, event har teksten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden kom som bestilt! Jeg vil også holde tale til konfirmant som jeg ikke kjenner så godt som tenåring... jeg har lyst til å komme med gode råd a la "vær deg selv, stol på egne følelser, husk følelsene fra da du var tenåring.... Hvilke råd er gode til en tenåring?

Husker en sang som herjet på radioen for noen år siden. Teksten var en tale en rektor i USA hadde holdt for avgangselevene sine. Noen som husker den, event har teksten?

Noen gode råd kan muligens være bra, men la dem ikke bli formaninger for da gidder rett og slett ikke konfirmanten å høre etter.

En konfirmant er i en alder hvor han trenger anerkjennelse. Har man et forhold så man av og til har kontakt, så kan man f.eks. si at du vil være der hvis han/hun skulle trenge noen å snakke med.

Som sagt: gjør talen kort...og gjør den verdt å huske. Hvorvidt konfirmanten krangler med sine søsken...er verdensmester i å sove lenge...har rekord i å ikke hjelpe til hjemme osv. har ikke noe i en konfirmasjonstale å gjøre (hverken fra faddere eller foreldre).

Jeg har vært i mer enn en konfirmasjon hvor jeg har sett konfirmanten "krympe" seg pga. hva som er sagt i talene.

Det jeg derimot merket meg i en tale, var en mor som sa "Du vil sikkert gjøre mange feil, gjør de feilene...vi skal gjøre så godt vi kan for å støtte deg i dine valg". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

annema, jeg er helt enig i at det ikke må bli formaninger.

Jeg vil gjerne at det skal bli en sånn "stemning" i talen som det eks. du hadde: at det som er viktig er at konfirmantet får høre at vi som er glad i henne alltid vil være her, at vi vil støtte henne i hennes valg. At hun må stole på seg selv, være seg selv, tørre å gjøre feil, oppleve mye og lære mye. Ha et åpent sinn.

Hva vil vi gjerne si våre tenåringer da, som kan huskes tilbake på med glede? Eksempler ønskes, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eks. "Jeg håper du blir en like fin voksen som du er ungdom".

Men dere...er det ikke et paradoks da...at man vil skrive noe pent, men ikke vet hva? :oops:

Ikke ment som kritikk av dere to på noen måte, mer som en tanke i hvilken retning vi går rent mellommenneskelig sett...folk har rett og slett problemer med å si noe pent til hverandre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Madeline

Du har sikkert noen koselige, rare eller morsomme bilder av konfirmanten fra han var liten. Kanskje har du tegninger han har laget eller noen ting som betydde mye for han da han var liten. Bruk dette og fortell om konfirmanten ut fra dette. Min far gjorde dette i min konfirmasjon og det husker jeg godt nå 18 år etter, som noe jeg satte stor pris på. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Du har sikkert noen koselige, rare eller morsomme bilder av konfirmanten fra han var liten. Kanskje har du tegninger han har laget eller noen ting som betydde mye for han da han var liten. Bruk dette og fortell om konfirmanten ut fra dette. Min far gjorde dette i min konfirmasjon og det husker jeg godt nå 18 år etter, som noe jeg satte stor pris på. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wok: er det den av Baz Luhrmann: sunscreen?

Sunscreen

Du har ikke opplevd noe morsomt med konfirmanten? Ferier, sånne ting? Er det noen personlige trekk som du liker spesielt godt med denne personen?

Ellers har det kommet mange gode råd her synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...