AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #1 Skrevet 27. desember 2017 Jeg vil etter hvert skaffe meg en hund, har hatt en familiehund før, men vil ha en egen en nå. Hvor er det lurt å skaffe seg en hundevalp? Er det lurt å kikke på finn.no og lignende, eller er det bedre å adoptere? Hva mener du? Anonymkode: 62d66...049
QQbaby Skrevet 27. desember 2017 #2 Skrevet 27. desember 2017 Finn.no så kvitter folkene seg vanligvis med dyr fordi de har sykdom, så det ville jeg iværtfall unngått om du planlegger å være frisk.
Nerine_ Skrevet 27. desember 2017 #3 Skrevet 27. desember 2017 Finn en seriøs oppdretter. Bestem deg for rase først, deretter sjekk ut info om de ulike oppdretterene. 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #4 Skrevet 27. desember 2017 Akkurat nå, QQbaby skrev: Finn.no så kvitter folkene seg vanligvis med dyr fordi de har sykdom, så det ville jeg iværtfall unngått om du planlegger å være frisk. Det er da mange seriøse oppdrettere som selger valper på Finn. Alle 1300 annonsørene har ikke syke hunder å selge. Jeg ville kontaktet raseklubben til den rasen du ønsker deg og bedt om tips til seriøs oppdretter. Selv fant jeg en valp på Finn og møtte den et par ganger før jeg tok den med hjem. Nydelig hund. Anonymkode: 9643b...732 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #5 Skrevet 27. desember 2017 omplasseringssenter. Anonymkode: 51d7f...bd0 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #6 Skrevet 27. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil etter hvert skaffe meg en hund, har hatt en familiehund før, men vil ha en egen en nå. Hvor er det lurt å skaffe seg en hundevalp? Er det lurt å kikke på finn.no og lignende, eller er det bedre å adoptere? Hva mener du? Anonymkode: 62d66...049 Hva slags hund er du ute etter, og vil du ha renraset? Bryr du deg mye om pris? Jeg adopterte min hund som valp, og angrer ikke et sekund. Han er derimot både bkandingsrase av mye forskjellig samtidig som han er innavl. Men han er allkevel den flotteste hunden jeg har hatt! Så det @QQbaby skriver over stemmer ikke alltid. Noen selger sikkert syke dyr men langt langt ifra alle, min kar er kjøpt via dyrebeskyttelsen. Anonymkode: 25658...eb2 1
Gjest A National Acrobat Skrevet 27. desember 2017 #7 Skrevet 27. desember 2017 Du kan jo redde et liv ved å velge en omplasseringshund som fortjener et godt og verdig liv. Det er mange av de i Norge også.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #8 Skrevet 27. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags hund er du ute etter, og vil du ha renraset? Bryr du deg mye om pris? Jeg adopterte min hund som valp, og angrer ikke et sekund. Han er derimot både bkandingsrase av mye forskjellig samtidig som han er innavl. Men han er allkevel den flotteste hunden jeg har hatt! Så det @QQbaby skriver over stemmer ikke alltid. Noen selger sikkert syke dyr men langt langt ifra alle, min kar er kjøpt via dyrebeskyttelsen. Anonymkode: 25658...eb2 Jeg er litt svak for Yorkshire Terriere, men synes de fleste hunder er fine. Om det er blandingshund gjør for så vidt ingenting, så lenge den er frisk. For meg passer det riktignok best hvis hunden er liten eller medium i størrelse. Ellers er jeg ikke kresen. Vil gjerne ha en valp riktignok. Vet jo at det koster litt å skaffe seg hund, men det er fint om det ikke er kjempedyrt. Ser jo at noen koster borti 20.000, og det synes jeg blir litt i overkant. Takk for svar! - Ts Anonymkode: 62d66...049
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #9 Skrevet 27. desember 2017 Og jeg har forresten tenkt mer og mer på muligheten ved å adoptere en hund. - Ts Anonymkode: 62d66...049 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #10 Skrevet 27. desember 2017 Omplasseringshund fra f. eks. FOD-gården er jo et bra alternativ Ellers er det ingen seriøse oppdrettere som annonserer hundene sine til salgs på Finn, i følge en rasehunddommer jeg kjenner, så jeg ville absolutt kontaktet NKK. De kan sette deg i kontakt med riktig underavdeling når du har funnet ut hvilken rase du ønsker å kjøpe, og formidle kontakt med seriøse oppdrettere. Anonymkode: 97140...2ce 1
Reveenka Skrevet 27. desember 2017 #11 Skrevet 27. desember 2017 Har du lyst på valp eller voksen hund? Det er lettere å finne unghunder og voksne hunder til omplassering. Valper er det best å kjøpe direkte fra oppdretter. Du finner godkjente oppdrettere av Yorkie her: http://www.nytk.no/skal-du-kjope-yorkshire-terrier-valp/ Det er heller ikke uvanlig at oppdrettere omplasserer voksne hunder som ikke trives i utstillingsringen eller andre årsaker, så ta kontakt med flere oppdrettere for å høre hva som kan være er aktuelt for deg. Fordelen med å kjøpe fra et godkjent oppdrett er at de har helsetestet hundene. Yorkshire terrier er en klassisk "smugler-rase", så ta deg tid til å finne en hund som er født og oppvokst i Norge. Ikke kjøp en potensielt syk "puppymill" valp bare fordi den er billigere og kan leveres raskt på nærmeste parkeringsplass. Om rase ikke er viktig så finnes det mange fine blandingskull på Finn.no. Men se etter kull hvor foreldrene er helsetestet og hvor du kan hilse på foreldrene til valpene. Andre aktører inne omplassering er bla Charlottes.no , https://www.tungehundesenter.no/omplassering/til-omplassering og FOD gården, men de har mest store hunder.. Ditt lokale hundehotell/kennel har helt sikkert også hunder inne til omplassering.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #12 Skrevet 27. desember 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er litt svak for Yorkshire Terriere, men synes de fleste hunder er fine. Om det er blandingshund gjør for så vidt ingenting, så lenge den er frisk. For meg passer det riktignok best hvis hunden er liten eller medium i størrelse. Ellers er jeg ikke kresen. Vil gjerne ha en valp riktignok. Vet jo at det koster litt å skaffe seg hund, men det er fint om det ikke er kjempedyrt. Ser jo at noen koster borti 20.000, og det synes jeg blir litt i overkant. Takk for svar! - Ts Anonymkode: 62d66...049 Jeg har to papillon blandinger fra finn.no, og foreldrene mine har to omplasseringhunder for de ønsket seg voksne hunder. De jeg har er blanding av papillon og pomeranian, nydelig blanding. De er fra to forskjellige hjem/kull. Ene var et uhell med nabohunden men begge to var friske individer og far var papillon/pomeranina blanding. Den andre er fra en familie som avler på denne blandingen og begge foreldrene er friske og 1. generasjon blanding. Foreldrene mine har nå blandingshunder fra et omplasseringssenter, han ene har 6 hunderaser i seg, da begge foreldrene var blanding. Før det så hadde vi en omplassert renraset og den døde tidlig av arvelige sykdommer. Typiske rase-plager og generelt mye sykdom. Mens blandingshunden er friske og ingen av dem har per dags dato noen gang vært syk. De er fra 1 til 11 år gammel. Jeg er 100% for blandingshund. Aldri mer renraset. Det finnes fine og sunne blandingsraser. Håper dette renrase-bullshiten går over snart. For folk glemmer en ting; alle hunderasene vi har i dag, startet som blanding. Så det er bare tull å si at renraset er best, når det absolutt ikke er det. Eneste positive er at du vet hva slags egenskaper og sånn ca gemytt en hund får. Men selv det er ikke skrevet i stein, så du vet aldri om du får det du vil ha. men helse er et gedigent minus og grunnen til at renraset burde avvikles. Anonymkode: 51d7f...bd0 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #13 Skrevet 27. desember 2017 Snakk med FOD feks da vil de finne en hund som passer deg etter samtaler ☺️ Anonymkode: 3b934...882 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #14 Skrevet 29. desember 2017 On 27.12.2017 at 5:17 PM, AnonymBruker said: Jeg har to papillon blandinger fra finn.no, og foreldrene mine har to omplasseringhunder for de ønsket seg voksne hunder. De jeg har er blanding av papillon og pomeranian, nydelig blanding. De er fra to forskjellige hjem/kull. Ene var et uhell med nabohunden men begge to var friske individer og far var papillon/pomeranina blanding. Den andre er fra en familie som avler på denne blandingen og begge foreldrene er friske og 1. generasjon blanding. Foreldrene mine har nå blandingshunder fra et omplasseringssenter, han ene har 6 hunderaser i seg, da begge foreldrene var blanding. Før det så hadde vi en omplassert renraset og den døde tidlig av arvelige sykdommer. Typiske rase-plager og generelt mye sykdom. Mens blandingshunden er friske og ingen av dem har per dags dato noen gang vært syk. De er fra 1 til 11 år gammel. Jeg er 100% for blandingshund. Aldri mer renraset. Det finnes fine og sunne blandingsraser. Håper dette renrase-bullshiten går over snart. For folk glemmer en ting; alle hunderasene vi har i dag, startet som blanding. Så det er bare tull å si at renraset er best, når det absolutt ikke er det. Eneste positive er at du vet hva slags egenskaper og sånn ca gemytt en hund får. Men selv det er ikke skrevet i stein, så du vet aldri om du får det du vil ha. men helse er et gedigent minus og grunnen til at renraset burde avvikles. Anonymkode: 51d7f...bd0 Tror du i fullt alvor at sykdomsgener på magisk vis forsvinner, når du parer to mer eller mindre renrasete hunder? I så fall bør du sette deg litt inn i arvelære. Anonymkode: 78905...341 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #15 Skrevet 29. desember 2017 Foreningen for omplassering av dyr (fod) eller Dyrebeskyttelsen. Eventuelt Solplassen kanskje, men det er vel stort sett litt eldre hunder... Anonymkode: ad359...b05 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #16 Skrevet 30. desember 2017 On 12/27/2017 at 4:38 PM, QQbaby said: Finn.no så kvitter folkene seg vanligvis med dyr fordi de har sykdom, så det ville jeg iværtfall unngått om du planlegger å være frisk. Har du ikke noe annet å komme med en tulleinnlegg? Anonymkode: ec1d3...e4f 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #17 Skrevet 30. desember 2017 On 27.12.2017 at 5:05 PM, AnonymBruker said: Omplasseringshund fra f. eks. FOD-gården er jo et bra alternativ Ellers er det ingen seriøse oppdrettere som annonserer hundene sine til salgs på Finn, i følge en rasehunddommer jeg kjenner, så jeg ville absolutt kontaktet NKK. De kan sette deg i kontakt med riktig underavdeling når du har funnet ut hvilken rase du ønsker å kjøpe, og formidle kontakt med seriøse oppdrettere. Anonymkode: 97140...2ce Tja. Jeg kjøpte min via finn. Begge foreldre er champion, og det henger en del BIR og BIM-sløyfer på veggen her hjemme også etterhvert. Men det er sjelden å finne de seriøse på finn, kullene er gjerne solgt før de er påtenkt. Ts, tenk først igjennom hvilken hund du vil ha Anonymkode: fe866...410 2
Gjest -Willow Skrevet 31. desember 2017 #18 Skrevet 31. desember 2017 På 27.12.2017 den 17.05, AnonymBruker skrev: Omplasseringshund fra f. eks. FOD-gården er jo et bra alternativ Ellers er det ingen seriøse oppdrettere som annonserer hundene sine til salgs på Finn, i følge en rasehunddommer jeg kjenner, så jeg ville absolutt kontaktet NKK. De kan sette deg i kontakt med riktig underavdeling når du har funnet ut hvilken rase du ønsker å kjøpe, og formidle kontakt med seriøse oppdrettere. Anonymkode: 97140...2ce Det stemmer aldeles ikke. Det syns jeg er en fryktelig bastant påstand uten hold. Jeg ser flere anerkjente oppdretter som annonserer planlagte og fødte kull på finn. Vi kjøpte fra oppdretter som er i styret til raseklubben vår gjennom finn. De annonserer mange steder for å sikre at de finner riktige valpekjøpere og beholder heller valpene enn å selge til feil mennesker. Det en godt kan merke seg, er at man må gjøre ytterligere research enn å kun lese i annonsen på finn. Er oppdretter på listen til raseklubben? Hvilken erfaring har de fra tidligere? Hvilke treningsmetoder bruker de på sine hunder og hva er viktig for dem i deres hundehold osv.?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå