Gå til innhold

Hvordan vet man når slangen er død?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! 

Jeg gikk i anskaffelse av en kornsnok i dag. Og jeg har Googlet meg i hjel for å finne ut hvordan man kan vite om den er død - uten hell. Den er kald, og er helt slapp. Det er ikke noe tegn til bevegelse. Jeg har kun fraktet den fra butikken og hjem, i en god og varm bil. Også har jeg sørget for at det er varmt og godt for den her hjemme. Det er ca 40-50 minutter siden jeg kom hjem med den. Jeg holdt i den da jeg kom hjem, og den er bare helt slapp. Slanger prøver vel å holde seg oppe når hodet ligger utfor kanten av noe? Det er vel ikke naturlig at den bare ligger der og er helt slapp? 

Jeg har kontaktet selgeren, så jeg skal gå inn igjen med dem slik at han kan se nærmere på det. Allikevel er det greit med litt info og erfaringer på hvordan man kan vite slikt for sikkert. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lille jeg vet er at kornsnoker er bra som førstegangsslange ettersom de er blant de hardføre.
Jeg kan egentlig ikke noe mer enn det, men du kan alltids sjekke ut reptilfreaks.no , der er det utrolig mange som kan gi svar på det meste. Om det viser seg at slangen er død er det jo veldig trist :(

Skrevet
16 minutter siden, Tinkywinky skrev:

Heisann! 

Jeg gikk i anskaffelse av en kornsnok i dag. Og jeg har Googlet meg i hjel for å finne ut hvordan man kan vite om den er død - uten hell. Den er kald, og er helt slapp. Det er ikke noe tegn til bevegelse. Jeg har kun fraktet den fra butikken og hjem, i en god og varm bil. Også har jeg sørget for at det er varmt og godt for den her hjemme. Det er ca 40-50 minutter siden jeg kom hjem med den. Jeg holdt i den da jeg kom hjem, og den er bare helt slapp. Slanger prøver vel å holde seg oppe når hodet ligger utfor kanten av noe? Det er vel ikke naturlig at den bare ligger der og er helt slapp? 

Jeg har kontaktet selgeren, så jeg skal gå inn igjen med dem slik at han kan se nærmere på det. Allikevel er det greit med litt info og erfaringer på hvordan man kan vite slikt for sikkert. 

Vet du så lite om et dyr før du går til anskaffelse av dyret så bør du levere dyret tilbake inntil du har forstått både hvordan dyret lever og ånder. 

Ring butikken og be om råd, eller kontakt Remi på Akvariet i Bergen. 

Anonymkode: 2c704...8a7

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet du så lite om et dyr før du går til anskaffelse av dyret så bør du levere dyret tilbake inntil du har forstått både hvordan dyret lever og ånder. 

Ring butikken og be om råd, eller kontakt Remi på Akvariet i Bergen. 

Det er jeg enig i. Men nå har det seg slik at jeg faktisk har lest meg en god del opp på denne typen, og har gått grundig igjennom om jeg skal skaffe meg en eller ikke. Så det var ikke noe impulskjøp fordi det er "kult". Jeg er ikke av den typen som bsre skaffer meg et dyr før jeg vet hvordan det funker, hva de krever, hvordan man skal håndtere dem, hvordan de trives best etc. Jeg ønsker jo at de skal ha det best mulig, og at jeg skal være mest mulig sikker på at det jeg gjør er riktig. Jeg synes ikke at det å være usikker på hvordan en slange oppfører seg når den er død nødvendigvis kommer av uvitenhet. Eller jo, selvfølgelig, men det betyr ikke at man vet så lite om et dyr. 

Jeg kontaktet butikken som sagt; og fikk beskjed om å komme inn med den slik at de fikk se nærmere på den. Og jo, den var død. Den hadde ikke vært det lenge, men det hadde skjedd da den var i butikken. Jeg synes ikke det er så veldig merkelig at man blir usikker når man får den rett fra butikken og den oppfører seg slik. Og når man ikke finner noe på nettet om hvordan de er som død. At noe var gale skjønte jeg jo, ellers hadde jeg jo ikke tatt ansvar for det ennå. Nå vet jeg iallfall hvordan det fungerer. 

• Liker 7
Skrevet

Uff, fælt å få død slange fra butikken :( slanger er kaldblodige, så de er kalde uansett om de er døde eller levende, men de skal alltid bevege seg om man løfter dem, man kjenner godt musklene i kroppen bevege seg i en levende slange. Jeg har en kongepyton som alltid er oppegående og lukter rundt seg med tunga når han er ute. 

Tror absolutt ikke at du vet for lite, og synes det er dumt at folk skal komme med slike påstander med en gang folk spør om råd, man kan jo lære også etter man har fått dyret, og ingen forventer å få et dødt dyr rett fra dyrebutikken.

Skrevet
8 timer siden, Linaria skrev:

Uff, fælt å få død slange fra butikken :( slanger er kaldblodige, så de er kalde uansett om de er døde eller levende, men de skal alltid bevege seg om man løfter dem, man kjenner godt musklene i kroppen bevege seg i en levende slange. Jeg har en kongepyton som alltid er oppegående og lukter rundt seg med tunga når han er ute. 

Tror absolutt ikke at du vet for lite, og synes det er dumt at folk skal komme med slike påstander med en gang folk spør om råd, man kan jo lære også etter man har fått dyret, og ingen forventer å få et dødt dyr rett fra dyrebutikken.

Ja, det var veldig trist.. Liker ikke at dyr dør, spesielt ikke når de bare er babyer.. 😖 Ja, han i butikken forklarte det, at de selvfølgelig skal bevege seg. Jeg tenkte jo gjerne bare at slangen var litt sky, og trengte litt tid på seg til å bli litt mer trygg på nye omgivelser og slikt.. Spesielt dumt var det da jeg fikk den slangen som var mer eller mindre tam. At de er ikke holder noe særlig kroppstemperatur var jeg klar over, og det kjenner jeg jo på den jeg har nå - men den som var død var iskald. Jeg kjenner forskjellen på temperaturen på dem, men det er veldig greit å vite hva man skal være obs på og hva som er helt normalt. Så kult! Jeg ønsker meg en slik på sikt, eller en kongeboa, men gikk for en kornsnok - da det er mest safe. Da det tross alt er en genial førstegangsslange og skal så mye til for at man gjør noe feil med dem. Den jeg har nå er på akkurat samme måte, og er en ivrig liten krabat! Er ganske fornøyd med at jeg fikk til å mate den allerede første dagen, da jeg ser mange sier at de helst skal ha fred i en uke før man gir dem, for det ikke er uvanlig at de ikke vil spise så fort på et nytt sted. 😄

Ja, jeg føler at det blir litt "besserwisser". Selvfølgelig, det hadde vært noe helt annet om jeg skaffet meg en, uten å vite det helt elementære, som hva de spiser, hvordan man varmer maten, temperatur i henhold til terrarie og det. Det blir litt det samme som at det er en del som ikke vet at f eks hamstre ikke går i dvale, og derfor vil være usikker på om den er død eller om det er dvaletid. Eller for å sette det litt mer på spissen at en mor ikke klarer å amme, så burde man adoptere barnet bort? Jeg tenker jo at man lærer så lenge man lever, og det kan ikke være slik at man ikke skal få lov til å be om råd. Det er jo slik man lærer. Noe som er riktig for et dyr, trenger ikke å være riktig for et annet. 

Nå har jeg iallfall fått beskjed om at hvis jeg skulle være ekstra uheldig, og det skjer noe i løpet av kort tid med denne også - så skulle jeg vente på nytt parti. Det ser heldigvis ikke ut som det er noe fare for det, da den lever i beste velgående. 

Iallfall tusen takk for et positivt svar! 😊

Skrevet

Så fint at slangen du har nå har det bra! Håper det blir sånn fremover også, er et veldig godt tegn at den spiser i hvert fall.
Jeg fikk slangen min fra dyrebeskyttelsen. Jeg bor i Skottland og her kryr det av kornsnoker (og noen andre arter)  på dyrebeskyttelsen som kommer fra folk som virkelig ikke burde anskaffet slange. Slangen min har gamle brannskader på ryggen etter en varmelampe som sto ubeskyttet hos tidligere eier, men ellers er han i helt fin form og har massevis av matlyst (kongepyton er veldig kjent for spisevegring), så heldigvis er alt i orden med ham :)

Skrevet

Da vi adopterte slange fra dyrebeskyttelsen her i Skottland fikk vi forresten en ansatt fra dyrepolitiet på kontroll for å sjekke at vi hadde alt utstyr i orden og forsto ansvaret. De tar det veldig seriøst her :)

Skrevet
På 27.12.2017 den 17.41, Tinkywinky skrev:

Det er jeg enig i. Men nå har det seg slik at jeg faktisk har lest meg en god del opp på denne typen, og har gått grundig igjennom om jeg skal skaffe meg en eller ikke. Så det var ikke noe impulskjøp fordi det er "kult". Jeg er ikke av den typen som bsre skaffer meg et dyr før jeg vet hvordan det funker, hva de krever, hvordan man skal håndtere dem, hvordan de trives best etc. Jeg ønsker jo at de skal ha det best mulig, og at jeg skal være mest mulig sikker på at det jeg gjør er riktig. Jeg synes ikke at det å være usikker på hvordan en slange oppfører seg når den er død nødvendigvis kommer av uvitenhet. Eller jo, selvfølgelig, men det betyr ikke at man vet så lite om et dyr. 

Jeg kontaktet butikken som sagt; og fikk beskjed om å komme inn med den slik at de fikk se nærmere på den. Og jo, den var død. Den hadde ikke vært det lenge, men det hadde skjedd da den var i butikken. Jeg synes ikke det er så veldig merkelig at man blir usikker når man får den rett fra butikken og den oppfører seg slik. Og når man ikke finner noe på nettet om hvordan de er som død. At noe var gale skjønte jeg jo, ellers hadde jeg jo ikke tatt ansvar for det ennå. Nå vet jeg iallfall hvordan det fungerer. 

Påstår du her at slangen var død alt i butikken og at butikken selger døde dyr, uten å opplyse kunden om at dyret er døtd? 

En slik dyrebutikk vil nok både mattilsynet og politiet og sikkert flere andre ha informasjon om. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Påstår du her at slangen var død alt i butikken og at butikken selger døde dyr, uten å opplyse kunden om at dyret er døtd? 

En slik dyrebutikk vil nok både mattilsynet og politiet og sikkert flere andre ha informasjon om. 

Jeg tror det er snakk om salg fra privatperson?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Påstår? Det blir jo fakta. Det er det eneste vi er kommet frem til. Slangen levde visst i beste velgående dagen før jeg overtok den. Jeg var innom noge Lunde tidlig på dagen. Og da jeg kom hjem var den død. Det er jo mulig at de ikke har sett det selv, da de gjerne har hatt en del å sende i stand med og mye kunder i løpet av dagen, da det var første dagen de var åpen etter julen. De var nok ikke klar over at den var død. For alt vi vet kan det jo også ha hendt i løpet av frakten, rett før jeg overtok den eller i løpet av natten. Kanskje de ikke hadde fått mulighet til å sjekke skikkelig til dem? Slangen lå ganske sammenkrøllet (som de pleier å gjøre når de slapper av/sover), og jeg kjøpte slangen med terrariet den hadde i butikken. Så den ble jo ikke løftet ut av for å sjekke tilstanden. 

Jeg synes det virker veldig merkelig at den turen på 30 minutter fra butikken og hjem til meg skulle ta knekken på den. Da de er hardføre. Slangen jeg fikk da jeg kom tilbake med den som døde ble jo bare fraktet i en liten gjennomsiktig eske, og et teppe rundt selve esken. Den lever jo, så det gir ikke mening. Feil kan skje. Én gang er ikke grunn til å lage noe ramaskrik av, og skape problemer for. For alt vi vet så kan den ha vært syk, noe gale med den fra fødselen eller fra unnfangelsen av - som tilsier at den ikke skulle være noe særlig levedyktig. 

Jeg har vært og er veldig fornøyd med butikken. De er veldig serviceinnstilte, de tar godt vare på dyrene, de gir god informasjon ved kjøp av et dyr eller andre ting, og kjenner dyrene de selger. 

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, Linaria skrev:

Så fint at slangen du har nå har det bra! Håper det blir sånn fremover også, er et veldig godt tegn at den spiser i hvert fall.
Jeg fikk slangen min fra dyrebeskyttelsen. Jeg bor i Skottland og her kryr det av kornsnoker (og noen andre arter)  på dyrebeskyttelsen som kommer fra folk som virkelig ikke burde anskaffet slange. Slangen min har gamle brannskader på ryggen etter en varmelampe som sto ubeskyttet hos tidligere eier, men ellers er han i helt fin form og har massevis av matlyst (kongepyton er veldig kjent for spisevegring), så heldigvis er alt i orden med ham :)

Off.. Så trist! Er så fælt når folk virkelig ikke passer på! Hvertfall ikke når det går på bekostning av andre levende vesener. Da er det iallfall bra at det finnes slike som deg som adopterer fra slike organisasjoner som tar vare på og henter dyr som ikke blir tatt skikkelig vare på der de kommer fra. Det er så godt å høre at den har det bra nå! 😄 jeg skulle virkelig ønske at vi hadde samme opplegg her.. Iallfall et skikkelig dyrepoliti.. Det er så mange dyr som lider og har det vondt, fordi eierene ikke er helt riktig i lodd - eller bare ikke aner hvordan man tar vare på et dyr, så dyret ikke har det noe bra..

Skrevet

Jeg tror ikke det er usannsynlig at den døde i butikken. Kanskje de sjekker at dyrene har det bra én gang om dagen, men du kom litt tidlig, så de regnet med at ingenting hadde skjedd med den over natten, og solgte den med terrariet. Slanger er utrolig dårlige til å vise om noe er galt, noe som er grunnen til at regelmessige dyrlegebesøk kan være nødvendige, selv om slangen virker frisk. Veldig synd at det skjedde med TS, men det MÅ ikke være butikkens feil. 

Og ja, TS, de skal tåle kjøreturer, selv om det stresser dem og helst ikke skal gjøres for ofte, tåler en frisk kornsnok helt fint en halvtimes kjøretur uten å dø. Min ble hentet i et putevar i en liten plastboks den også, og dette er helt vanlig måte å frakte slanger på (de sendes til og med slik i posten i flere land).

Skrevet

Har de begynt å selge slanger i dyrebutikkene her i Norge nå? Det er trist om det er tilfelle. 

Anonymkode: 87d26...066

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...