AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #1 Skrevet 27. desember 2017 Kommentaren handlet om at han ene hadde overbitt og han andre stort hodet. De spilte kamp og i bilen plutselig kommer han med de kommentarene. Jeg skrek og sa at det er helt uaktuelt at man snakker sånt om andre mennesker! Jeg ble så sint og sa at han er et rent eksempel på en mobber. Han begynte å beklage at det var ikke så ment, men hvem i huleste er opptatt hvordan andre ser ut og kommenterer det ?! Spesielt i en alder på 12. Anonymkode: c64b9...220 3
DewPoint Skrevet 27. desember 2017 #2 Skrevet 27. desember 2017 Haha! All ære til deg som reagerte så hardt og spontant! Tror nok det kan være mange grunner til at man legger merke til sånt, særlig når man er i den alderen og begynner å legge merke til at det er forskjell på folk eller sammenligne seg. Kanskje funderer man på hvorfor noen er mer populære enn andre, eller hvordan man skaffer seg overtak. Men når folk reagerer, så lærer man at det er ikke kult å kommentere. 8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #3 Skrevet 27. desember 2017 Det er sånn unger kan finne på å si. Anonymkode: ad4e3...5fa 1
Trolltunge Skrevet 27. desember 2017 #4 Skrevet 27. desember 2017 Mine barn har kommentert hvordan andre så ut fra de begynte å snakke. Da ikke som fordommer, men betraktninger. Jeg har likevel til gode å skrike til ungene på grunn av dette. Jeg har forklart at alle mennesker ser forskjellig ut, men at noen ting kan være sårende å høre, og at man derfor ikke alltid skal si rett ut det man tenker. Men barn er barn, og det hender ennå at jeg må korrigere mine tenåringer på hva som er ok å si. Å skrike til dem og kalle dem mobbere... for meg høres det ut som din respons ikke var stort bedre enn det gutten din sa, for å være ærlig. 39
QueenOfTheSidewalk Skrevet 27. desember 2017 #5 Skrevet 27. desember 2017 Nå kommer den karen til å slutte å spørre deg om ting som angår utseende. Gratulerer! 11
Gjest Catalina Culès Skrevet 27. desember 2017 #6 Skrevet 27. desember 2017 Hadde du likt at noen hadde skreket til deg?
Gjest C.Tramell Skrevet 27. desember 2017 #7 Skrevet 27. desember 2017 Det er helt normalt å legge merke til andres utseende, og det er like normalt å legge merke til det mindre attraktive som det vakre uansett hvor mye vi later som det motsatte. Unger og ungdommer har bare ikke lært seg hvor grensene går for hva man si og hva man bør holde for seg selv. Det er det vår jobb å lære dem. Han fikk seg sikkert en støkk som var kraftig nok til å stoppe ham fra å snakke uten filter til deg heretter, men jeg er ikke sikker på at han ble særlig klokere. Synes du oppførte deg hysterisk og dømmende. Det hadde vært mye bedre om du tok en god prat om hva det er greit å si og ikke, og ikke minst hvorfor.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #8 Skrevet 27. desember 2017 Dette var hånlige kommentarer! Hvem i huleste spiller kamp og legger merke om en spiller har overbitt og kommenterer det senere?! ts Anonymkode: c64b9...220 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #9 Skrevet 27. desember 2017 16 minutter siden, C.Tramell skrev: Det er helt normalt å legge merke til andres utseende, og det er like normalt å legge merke til det mindre attraktive som det vakre uansett hvor mye vi later som det motsatte. Unger og ungdommer har bare ikke lært seg hvor grensene går for hva man si og hva man bør holde for seg selv. Det er det vår jobb å lære dem. Han fikk seg sikkert en støkk som var kraftig nok til å stoppe ham fra å snakke uten filter til deg heretter, men jeg er ikke sikker på at han ble særlig klokere. Synes du oppførte deg hysterisk og dømmende. Det hadde vært mye bedre om du tok en god prat om hva det er greit å si og ikke, og ikke minst hvorfor. etter første kommentar prøvde jeg å være ganske pedagogisk og rolig. Gjett om noen minutter etter så kommer ,, Har du sett nr 22, det overbittet var ganske scary! Da klikket det for meg Han vet godt hva som er galt og riktig. ts Anonymkode: c64b9...220 3
Gjest lykkebamsen Skrevet 27. desember 2017 #10 Skrevet 27. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var hånlige kommentarer! Hvem i huleste spiller kamp og legger merke om en spiller har overbitt og kommenterer det senere?! ts Anonymkode: c64b9...220 Hvorfor skriker du til sønnen din istedet for å snakke rolig til ham? Når jeg selv har blitt skreket til, har det ofte ført til at jeg har henvendt meg til andre med mine tanker og følelser. Jeg har ikke klart å stole på at jeg kunne betro meg til "skrikhalsen", for vedkommende trodde at h*n visste og kunne alt sammen bedre enn meg. Ganske vondt og sårende, og dette i en alder hvor man er ung og sårbar, og trenger sine nærmestes støtte og veiledning.
DewPoint Skrevet 27. desember 2017 #11 Skrevet 27. desember 2017 17 minutter siden, Evilposelos skrev: Nå kommer den karen til å slutte å spørre deg om ting som angår utseende. Gratulerer! Som om det er noe tap? Jeg skjønner at man reagerer på at trådstarter har skreket. Nå vet ikke jeg hvorvidt man da mener brøling eller skremmende oppførsel, det er naturligvis ikke ok. Men det er selvfølgelig ok å bli sint, og si fra at enkelte ting vil man ikke høre om. Det at barna kommenterer utseendet til andre på en nedlatende måte, er nøyaktig en sånn ting man ikke bør godta. Det å bli sint når det er noe å bli sint for, betyr ikke at barnet lukker seg. Kanskje tvert i mot, værer man at de menneskene som tydelig viser at det er forskjell på rett og galt, er de det er enklest å åpne opp for om sårbare ting. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: etter første kommentar prøvde jeg å være ganske pedagogisk og rolig. Gjett om noen minutter etter så kommer ,, Har du sett nr 22, det overbittet var ganske scary! Da klikket det for meg Han vet godt hva som er galt og riktig. ts Anonymkode: c64b9...220 Nettopp. Skjønner godt at du reagerer. 1
Husholdning1 Skrevet 27. desember 2017 #12 Skrevet 27. desember 2017 Han er n normal 12-åring. Hvis du begynner med ikke å behandle ham som en 6-åring kan du oppnå noe. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #13 Skrevet 27. desember 2017 Du skal aldri skrike til et barn. Det gjør bare tingene verre Anonymkode: 9ea56...eb1 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #14 Skrevet 27. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kommentaren handlet om at han ene hadde overbitt og han andre stort hodet. De spilte kamp og i bilen plutselig kommer han med de kommentarene. Jeg skrek og sa at det er helt uaktuelt at man snakker sånt om andre mennesker! Jeg ble så sint og sa at han er et rent eksempel på en mobber. Han begynte å beklage at det var ikke så ment, men hvem i huleste er opptatt hvordan andre ser ut og kommenterer det ?! Spesielt i en alder på 12. Anonymkode: c64b9...220 Stemmer det ikke at den ene hadde overbitt og den andre stort hose? Anonymkode: 57125...81d
Trolltunge Skrevet 27. desember 2017 #15 Skrevet 27. desember 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: etter første kommentar prøvde jeg å være ganske pedagogisk og rolig. Gjett om noen minutter etter så kommer ,, Har du sett nr 22, det overbittet var ganske scary! Da klikket det for meg Han vet godt hva som er galt og riktig. ts Anonymkode: c64b9...220 Men det vet sikkert du også, og å skrike til folk er aldri ok. Heller ikke til barn. Hva gjør du om en kollega gjør noe galt? Skriker? Hvordan vil du at din sønn skal lære å håndtere konflikter? Skriking er en tåpelig måte å kommunisere på! 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #16 Skrevet 27. desember 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: etter første kommentar prøvde jeg å være ganske pedagogisk og rolig. Gjett om noen minutter etter så kommer ,, Har du sett nr 22, det overbittet var ganske scary! Da klikket det for meg Han vet godt hva som er galt og riktig. ts Anonymkode: c64b9...220 Akkurat som du godt vet at å skrike til noen og kalle dem en mobber er veldig utafor, Ts? Det høres ut for meg som han har lært dette hjemme. Og at du har endel å jobbe med. I forhold til egenoppdragelse. Anonymkode: 5f6e3...d25 4
DewPoint Skrevet 27. desember 2017 #17 Skrevet 27. desember 2017 29 minutter siden, Husholdning1 skrev: Han er n normal 12-åring. Hvis du begynner med ikke å behandle ham som en 6-åring kan du oppnå noe. Selv 19- og 27- og 48-åringer kan finne på å hale i andres grenser. Da er man nødt å si hardere fra, helt til den andre forstår hvor grensen går. Det beste er jo, om de er ferdig oppdradd innen den tid. Hadde han vært 6 så hadde man faktisk tatt mer hensyn til at han muligens ikke forsto hva nøyaktig som var galt. Her er det snakk om en 12-åring som nettopp har fått beskjed om at det han gjør er ikke ok. Han vet godt hva hun reagerer på og at han tester grensene ved å komme med lignende utsagn. Det beste som kan skje er faktisk at trådstarter reagerer. Og enda bedre; at hun følger opp med en historie om hvordan hun selv har opplevd en slik kommentar som sårende. Det vil forklare hvorfor hun reagerer som hun gjør. For alt vi vet, kan dette være guttens måte å finne ut om de kommentarene andre har kommet med til han om hans utseende, er ok. I så fall har moren hans nettopp sagt klart fra om at; Nei, det er de ikke. I min verden er foreldre som står tydelig opp mot mobbing, uansett hvem som mobbes, de aller beste. Da vet man at om man mobbes selv, så finnes det støtte å få.
Husholdning1 Skrevet 27. desember 2017 #18 Skrevet 27. desember 2017 27 minutter siden, DewPoint skrev: Selv 19- og 27- og 48-åringer kan finne på å hale i andres grenser. Da er man nødt å si hardere fra, helt til den andre forstår hvor grensen går. Det beste er jo, om de er ferdig oppdradd innen den tid. Hadde han vært 6 så hadde man faktisk tatt mer hensyn til at han muligens ikke forsto hva nøyaktig som var galt. Her er det snakk om en 12-åring som nettopp har fått beskjed om at det han gjør er ikke ok. Han vet godt hva hun reagerer på og at han tester grensene ved å komme med lignende utsagn. Det beste som kan skje er faktisk at trådstarter reagerer. Og enda bedre; at hun følger opp med en historie om hvordan hun selv har opplevd en slik kommentar som sårende. Det vil forklare hvorfor hun reagerer som hun gjør. For alt vi vet, kan dette være guttens måte å finne ut om de kommentarene andre har kommet med til han om hans utseende, er ok. I så fall har moren hans nettopp sagt klart fra om at; Nei, det er de ikke. I min verden er foreldre som står tydelig opp mot mobbing, uansett hvem som mobbes, de aller beste. Da vet man at om man mobbes selv, så finnes det støtte å få. En 12 år gammel gutt som kommenterer andre i et miljø der de ikke får høre det har jo forstått forskjellen på rett og galt. Gutten tok sone forholdsregler, noe ts bør lære av.
DewPoint Skrevet 27. desember 2017 #19 Skrevet 27. desember 2017 Akkurat nå, Husholdning1 skrev: En 12 år gammel gutt som kommenterer andre i et miljø der de ikke får høre det har jo forstått forskjellen på rett og galt. Gutten tok sone forholdsregler, noe ts bør lære av. Hva om han selv opplever å få slike kommentarer? Er det ikke da fint for han å vite at han har en mor som reagerer på det og støtter hans følelser, ved å reagere hardt og brutalt?
Husholdning1 Skrevet 27. desember 2017 #20 Skrevet 27. desember 2017 Akkurat nå, DewPoint skrev: Hva om han selv opplever å få slike kommentarer? Er det ikke da fint for han å vite at han har en mor som reagerer på det og støtter hans følelser, ved å reagere hardt og brutalt? Nei, det er ikke fint. Han bør lære seg ikke å bli krenket av ting som egentlig ikke er krenkende. Han bør heller ikke tyvlytte til andres private samtaler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå