Uni Skrevet 27. desember 2017 #1 Skrevet 27. desember 2017 Dere som jobber med rekruttering og snakker med jobbsøkere, hva er det rareste dere har opplevd? Hva er det dummeste dere har opplevd at jobbsøkere sier\gjør? Har dere opplevd ting som har imponert dere eller skilt seg veldig mye ut på en god måte?
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #2 Skrevet 27. desember 2017 Nå jobber ikke jeg som rekrutterer, men satt en periode i en lederstilling der jeg mottok alle henvendelser på mail fra folk som lurte på muligheter for jobb og hadde spørsmål om stillinger. Jeg finner det ganske merkelig hvor mange som sender mail uten å skrive en åpningshilsen ala "hei", "god morgen" eller "til den det måtte angå", som skriver med et muntlig språk og ofte skrivefeil, som ikke signerer mailen med fullt navn, og som gjerne gir deg en mailadresse med assosiasjoner til andre tinge enn jobb. Fikk mange mailer av denne typen; "Vil ha jobb hoss dere, kordan gjør eg det? hva er ledig? Er lønnen bra hoss dere, har ikke så mykje erfaring, men vill jobb altså. xoxo Linnea [email protected]" Og dette var i et stor og velkjent selskap, så kan jo tenke meg hva folk i mer lokale bedrifter mottar av henvendelser. Opplevde også folk som spurte om opplæringsrutiner, og når jeg hadde gått gjennom dem så nektet de å gjennomføre opplæring fordi de mente de var for flinke til det... Nå jobber jeg med noe annet, men jeg blir fremdeles imponert over folk som skriver mail med et hei i starten, skikkelig språk, er høflig og signerer med navn. Anonymkode: 204a4...288 7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #3 Skrevet 27. desember 2017 Er ikke rekrutterer, men tok i mot en del søknader i min tid. Det snodigste var når folk møtte opp og spurte om vi trengte flere folk, og jeg sa at de kunne levere inn en søknad. Da var det noen som nappet til seg et papir og skrev noe ala "jeg søker jobb hos dere, fra Ola Nordmann"... Har også hatt faste kunder som når de er innom spør om jeg ikke kunne skaffe en jobb til deres 16-åring, og folk som kommer innom og vil ha jobb uten å kunne et kvekk hverken engelsk eller norsk.. Anonymkode: 2f90a...b6c 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #4 Skrevet 27. desember 2017 Er heller ikke rekrutterer, men har hatt ansvar for ansettelser i flere jobber. Har problemer med å skjønne at folk ikke fatter at det gjelder å presentere seg selv best mulig når man søker jobb. Har reagert på følgende: dårlige søknader fulle av skrivefeil og selvmotsigelser, arbeidsløse uten relevant erfaring som søker lederjobber, folk som er mer opptatte av fridager og krav enn hva de selv kan tilby. Og ja, hvis man ikke kan oppføre seg ordentlig som kunde, er muligheten liten for å bli ansatt. Fikk faktisk søknad en gang fra en som hadde kommet med flere slibrige kommentarer til meg tidlligere. Anonymkode: ebf76...3c9 3
Uni Skrevet 29. desember 2017 Forfatter #5 Skrevet 29. desember 2017 Morsomt å høre hva folk kan finne på å skrive og gjøre. Hva med intervjuer, noen som har vært igjennom intervjuer med merkelige kandidater?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå