Gå til innhold

Folk som utdanner seg i yrker de ikke vil mestre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt på dette mange ganger, det å ta en utdannelse man rett og slett ikke passer inn i. Spesielt i omsorgsyrker tenker jeg at det kan bli ile om folk som rett og slett ikke passer inn tar seg utdannelser i. Jeg har en del bekjente som har gjort nettopp det, mobbere (de mobber også som voksene) som skal jobbe som barnevernspedagog. Mennesker som overhodet ikke tåler stress og kritikk som skal jobbe i stressende og krevende yrker. En ting er at det blir slitsomt for de selv å jobbe ,men det går jo også utover de pasientene/ klientene osv de skal hjelpe. Og det blir jo unødvendig å bruke mye tid og penger på en utdannelse når yrket kanskje ikke er noe man mestrer. Jeg har hørt om studenter som har fått beskjed etter endt sykepleie praksis at de ikke passer inn i yrket. Egentlig syns jeg det burde være mer åpenhet omkring slike problemstillinger. Det må jo være mange mange studenter hvert år som forelesere/veiledere vet med sikkerhet at ikke vil mestre yrket. Ville det ikke vært bedre for de studentene å få en tilbakemelding/realitetsorientering så de kan skifte retning og eventuelt slippe en enorm skuffelse når de skal ut i arbeidslivet? Noen som har erfaringer omkring dette? 

Anonymkode: bc3f0...d35

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt på dette mange ganger, det å ta en utdannelse man rett og slett ikke passer inn i. Spesielt i omsorgsyrker tenker jeg at det kan bli ile om folk som rett og slett ikke passer inn tar seg utdannelser i. Jeg har en del bekjente som har gjort nettopp det, mobbere (de mobber også som voksene) som skal jobbe som barnevernspedagog. Mennesker som overhodet ikke tåler stress og kritikk som skal jobbe i stressende og krevende yrker. En ting er at det blir slitsomt for de selv å jobbe ,men det går jo også utover de pasientene/ klientene osv de skal hjelpe. Og det blir jo unødvendig å bruke mye tid og penger på en utdannelse når yrket kanskje ikke er noe man mestrer. Jeg har hørt om studenter som har fått beskjed etter endt sykepleie praksis at de ikke passer inn i yrket. Egentlig syns jeg det burde være mer åpenhet omkring slike problemstillinger. Det må jo være mange mange studenter hvert år som forelesere/veiledere vet med sikkerhet at ikke vil mestre yrket. Ville det ikke vært bedre for de studentene å få en tilbakemelding/realitetsorientering så de kan skifte retning og eventuelt slippe en enorm skuffelse når de skal ut i arbeidslivet? Noen som har erfaringer omkring dette? 

Slutt å vær et nesegrev, du har ingen rett til å diktere hva folk passer og ikke passer som. Det har du fint lite med, pass dine egne saker burde du!

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
2 minutter siden, QQbaby skrev:

Slutt å vær et nesegrev, du har ingen rett til å diktere hva folk passer og ikke passer som. Det har du fint lite med, pass dine egne saker burde du!

Litt av et svar.

Det er da ikke ukjent at spesielt i omsorgsyrker er det folk som ikke passer til å jobbe med mennesker. Jeg kunne aldri jobbet i slike yrker, og har derfor styrt unna...

Skrevet

Tror verken du vet eller har tenkt så mye gjennom det du skriver. Mange utdanninger har praksisperioder, og særlig de utdanningene du nevner. Egnethet er en del av vurderingskriteriene under praksisen, og folk stryker på praksis hvis de viser seg uegnet. Et annet moment er at kanskje man til og med kan oppleve at selve innholdet i utdanningen går inn i hodet på studenten slik at h*n endrer holdninger og menneskesyn, og slutter å mobbe. 

Dessuten: hvorfor skulle folk være motivert til å utdanne seg innen noe de ikke er egnet til? Selve utdanningen er én ting, men etter utdannelsen skal man kanskje jobbe 40 år innen fagfeltet. Ikke akkurat noen fest å drive med noe man ikke er noe god til dag ut og dag inn i 40 år! De fleste utdanninger kan dessuten brukes på mer enn én måte, og man kan være personlig egnet til noen typer yrker men ikke til andre, selv om yrkene krever samme utdanning. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Litt av et svar.

Det er da ikke ukjent at spesielt i omsorgsyrker er det folk som ikke passer til å jobbe med mennesker. Jeg kunne aldri jobbet i slike yrker, og har derfor styrt unna...

Nei, men trådstarter henger ut familie og venner, med at de tar seg utdannelser de ikke passer til. Det synes jeg er drøyt og frekt. Snakk om å være høy på seg selv.

Skrevet
10 minutter siden, QQbaby skrev:

Nei, men trådstarter henger ut familie og venner, med at de tar seg utdannelser de ikke passer til. Det synes jeg er drøyt og frekt. Snakk om å være høy på seg selv.

Det er da ikke å henge ut familie og venner å skrive noe så generelt og lite gjenkjennelig som ts gjør.

Det er faktisk godt kjent i helsevesenet at kanskje spesielt sykepleiestudiet tiltrekker seg endel mennesker med egne erfaringer som pasient. I en del tilfeller er dette veldig verdifulle erfaringer, mens det i en del andre tilfeller ikke er kompatibelt med sykepleieryrket. Om du ikke takler stress, ikke takler kritikk, ikke takler å måtte ta avgjørelser, sliter med sosial angst, depresjon, utmattethet- da er kanskje ikke sykepleieryrket noe for deg? Og jeg kjenner til flere eksempler der dette er tilfelle. Ender med sykemelding på ubestemt tid, nesten hver gang. Snakk om bortkastet tid og ressurser - de det gjelder hadde kunnet gjøre en god innsats i mange andre typer yrker.

Og en ansatt i barnevernet med begrenset empati, er det vel ingen som vil ha?

Anonymkode: 3b50d...2b7

• Liker 8
Skrevet

Helt ærlig driter jeg hardt i om sykepleieren min er en mobber så lenge hun/han gjør jobben sin bra. Jeg er ikke der for å bli bestis.

Anonymkode: db994...5d4

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler motsatt i mange tilfeller, spesielt omsorgsyrker. Under en utdannelse kan man forhåpentligvis lære hva det vil si, hvordan vise omsorg på best mulig måte.

Uansett er en utdannelse lærerikt og noe man kan ta med seg i livet.

Skrevet
29 minutter siden, Ullvott said:

Tror verken du vet eller har tenkt så mye gjennom det du skriver. Mange utdanninger har praksisperioder, og særlig de utdanningene du nevner. Egnethet er en del av vurderingskriteriene under praksisen, og folk stryker på praksis hvis de viser seg uegnet. Et annet moment er at kanskje man til og med kan oppleve at selve innholdet i utdanningen går inn i hodet på studenten slik at h*n endrer holdninger og menneskesyn, og slutter å mobbe. 

Dessuten: hvorfor skulle folk være motivert til å utdanne seg innen noe de ikke er egnet til? Selve utdanningen er én ting, men etter utdannelsen skal man kanskje jobbe 40 år innen fagfeltet. Ikke akkurat noen fest å drive med noe man ikke er noe god til dag ut og dag inn i 40 år! De fleste utdanninger kan dessuten brukes på mer enn én måte, og man kan være personlig egnet til noen typer yrker men ikke til andre, selv om yrkene krever samme utdanning. 

Sikkert ulik utsiling i forskjellige yrker og utdanninger, men mitt inntrykk er at man kan komme seg inn i yrker man ikke er egnet til om man bare vil det nok. Man får ganske mange sjanser til å komme seg gjennom utdanningen. Det er jo selvsagt fint for de som trenger modningstid, men det gjør jo også at de som er helt fjerne også kan komme gjennom. 

Man kan fint være motivert til yrker man er uegnet til, det handler jo bare om å mangle selvinnsikt.

Anonymkode: 5912d...b84

• Liker 4
Skrevet
44 minutter siden, QQbaby skrev:

Jeg spurte om deres erfaringer. Det er et faktum at ikke alle takler å være  feks akuttsykepleier og se mennsker alvorlig syke. Det er absolutt ingen skam og ikke passe inn i alle yrker. Jeg skulle selv ønske jeg hadde valgt et annet studie da jeg ikke passer inn i mitt yrke. 

41 minutter siden, Ullvott skrev:

Nei jeg vet ikke så mye om hvordan det foregår i utdannelser hvor det er praksis. Derfor jeg spør :)

42 minutter siden, QQbaby skrev:

Jeg har ikke nevnt venner eller familie en gang :) Det er like mye historier jeg har hørt om av kolleger. Og har jeg har selv blitt utsatt for en sykepleier som overhodet ikke taklet at jeg var akutt og alvorlig syk på sykehus og ja jeg følte at hun ikke passet inn i jobben. Det ble en sak som gikk til ledelsen på sykehuset, så ikke bare jeg som reagerte på det. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert ulik utsiling i forskjellige yrker og utdanninger, men mitt inntrykk er at man kan komme seg inn i yrker man ikke er egnet til om man bare vil det nok. Man får ganske mange sjanser til å komme seg gjennom utdanningen. Det er jo selvsagt fint for de som trenger modningstid, men det gjør jo også at de som er helt fjerne også kan komme gjennom. 

Man kan fint være motivert til yrker man er uegnet til, det handler jo bare om å mangle selvinnsikt.

Anonymkode: 5912d...b84

Akkurat dette har jeg også sett. Synd for de som sliter seg gjennom mange år me studier og opparbeider seg høyt studielån.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ser på antall år for å bli barnevernspedagog da og at de får jobb etter endt studie så kan det faktisk hende de har tatt med seg lærdom på veien. Å takle stress og kritikk læres etter hvert som man blir utsatt for det. Disse du kaller mobbere kan virkelig lære av slike yrker, mulig det er lurt at de velger slikt også. 

Kjenner flere damer på min alder og eldre som jobber innen helsefag, sykepleier eller skole som er forferdelige personer på fritiden sin. På jobb derimot så er de flinke! Spesielt ei som jobbet som vernepleier i bolig, forstår virkelig ikke hvordan hun kan ha en sånn jobb når jeg kjenner henne privat. Ryktene sier derimot at hun er helt rå i jobben sin.

Anonymkode: efdaa...49e

Skrevet

Jeg har selv opplevd å stryke i praksis under lærerutdanning pga at praksiskæreren mente jeg burde ta et års pause i studiene og jobbe i SFO e.l. for å få mer erfaring med barn som hun mente jeg ikke taklet.  Vil tro de har tilsvarende vurderinger på egnethet når man har praksis under studier i omsorgsyrker?

Anonymkode: c1dc7...2d0

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener.. Jeg tar en yrkesrettet utdanning og det er enkelte som overhodet ikke passer inn i yrket (av flere forskjellige årsaker). "Problemet" er at alle må få en sjanse, og at selvinnsikt dessverre ikke er en del av pensum.

De som ikke er egnet vil ende opp med dårlige referanser etter praksisperioden, og vil da finne ut at de har kastet bort 4 år av livet sitt.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Knirke skrev:

Jeg skjønner godt hva du mener.. Jeg tar en yrkesrettet utdanning og det er enkelte som overhodet ikke passer inn i yrket (av flere forskjellige årsaker). "Problemet" er at alle må få en sjanse, og at selvinnsikt dessverre ikke er en del av pensum.

De som ikke er egnet vil ende opp med dårlige referanser etter praksisperioden, og vil da finne ut at de har kastet bort 4 år av livet sitt.

det er det jeg tenkte på. Det er jo fint at alle får en sjanse, men så utrolig dumt å kaste bort 3 eller 4 år. 

Skrevet

Jeg kjenner noen som har valgt et yrke de på forhånd vet de ikke kommer til å mestre kjempegodt eller like. Årsaken var at personen måtte ha en jobb. Måtte ha en utdanning og da en utdanning de realistisk sett klarte å gjennomføre. Skal godt gjøres å få noen som helst jobb med bare vgs. Personen ble presset av foreldrene og samfunnet til å ikke gå yrkesrettet som antakelig ville vært bedre for personen, men pga. lån og økonomi kan ikke personen omskolere seg akkurat nå i alle fall. Personen gjør så godt vedkommende kan, og har jo selvsagt funnet en viss yrkes-identitet på veien, men ikke nok til at personen trives. Synes det er trist for personen virker nesten litt vissen eller blass:\

Anonymkode: 16044...054

Skrevet
7 timer siden, QQbaby skrev:

Hvis du ikke ønsker å drøfte problemstillingen bør du da ikke svare i akkurat denne tråden?

Anonymkode: 11ca0...dbc

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte om deres erfaringer. Det er et faktum at ikke alle takler å være  feks akuttsykepleier og se mennsker alvorlig syke. Det er absolutt ingen skam og ikke passe inn i alle yrker. Jeg skulle selv ønske jeg hadde valgt et annet studie da jeg ikke passer inn i mitt yrke. 

Nei jeg vet ikke så mye om hvordan det foregår i utdannelser hvor det er praksis. Derfor jeg spør :)

Jeg har ikke nevnt venner eller familie en gang :) Det er like mye historier jeg har hørt om av kolleger. Og har jeg har selv blitt utsatt for en sykepleier som overhodet ikke taklet at jeg var akutt og alvorlig syk på sykehus og ja jeg følte at hun ikke passet inn i jobben. Det ble en sak som gikk til ledelsen på sykehuset, så ikke bare jeg som reagerte på det. 

Akkurat dette har jeg også sett. Synd for de som sliter seg gjennom mange år me studier og opparbeider seg høyt studielån.

Kjente jeg ble nyskjerrig på hvordan sykepleieren ikke taklet at du ble akutt syk? Hvordan er det mulig på et sykehus?

Anonymkode: a3805...40f

Skrevet

Jeg kom til å tenke på noe...  Jeg hadde en lærer på høyskolen som gjorde noe smart. I en forelesning fikk han hele klassen (fra to forskjellige fagretninger) til å ta en personlighetstest på nett: http://www.equilibria.com/PDI-home. Testen gir deg to farger:

Rød er "doer"

Grønn er "thinker"

Gul er "socializer"

Blå er "relater"

Vi tok testen hver for oss uten noen form for forklaring først, og etterpå sa han at for å lykkes vår bransje måtte vi ha fargene grønn og rød, i det minste en av de. Han sa videre at de som havnet på gul og blå seriøst burde revurdere yrkesvalget sitt, og han snakket av egen erfaring. 

Selvfølgelig er det flere ting som spiller inn, men testen var faktisk veldig treffende;) Det følger også med en forklaring av personlighetstypen din, og beskrivelse av dine sterke og svake sider. Mine svake sider er empati og relasjoner, derfor passer jeg overhodet ikke i omsorgsyrker:tunge1:

Skrevet
9 timer siden, Knirke skrev:

Jeg kom til å tenke på noe...  Jeg hadde en lærer på høyskolen som gjorde noe smart. I en forelesning fikk han hele klassen (fra to forskjellige fagretninger) til å ta en personlighetstest på nett: http://www.equilibria.com/PDI-home. Testen gir deg to farger:

Rød er "doer"

Grønn er "thinker"

Gul er "socializer"

Blå er "relater"

Vi tok testen hver for oss uten noen form for forklaring først, og etterpå sa han at for å lykkes vår bransje måtte vi ha fargene grønn og rød, i det minste en av de. Han sa videre at de som havnet på gul og blå seriøst burde revurdere yrkesvalget sitt, og han snakket av egen erfaring. 

Selvfølgelig er det flere ting som spiller inn, men testen var faktisk veldig treffende;) Det følger også med en forklaring av personlighetstypen din, og beskrivelse av dine sterke og svake sider. Mine svake sider er empati og relasjoner, derfor passer jeg overhodet ikke i omsorgsyrker:tunge1:

Tok testen:) hadde overhode ikke passet i din jobb, jeg ble gul og blå! 😂 

Skrevet

Mange av mine venninner som er sykepleierstudenter sier de har praksis fra 4-12 uker hvert år, og de starter som regel kl. 7 om morgen og er ikke ferdig før kvelden. Det er mentor som alltid lærer opp studenter og stiller til visse krav, samtidig alltid observerer hvordan studentene utfører oppgavene, evt. gi tilbakemelding om hva de gjorde bra, hvordan de kan bli bedre, hvordan studenten håndterte pasientene og situasjonen/miljøet m.m.. Dessverre har TS rett at det er mange farlige folk som jobber innenfor helse og omsorg, men det er fortsatt veldig fåtall. Dessuten skal ikke fåtall få ødelegge hva flertallet som bidrar til et bedre hver dag for andre.

Anonymkode: 1cf6c...621

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...