Gå til innhold

Hvilke sosiale medier får tiåringen være med på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg Var i familieselskap hvor en mor med en tiåring kom inn på dette med mobilbruk på skolen og i klassen. Dette er helt andre problemstillinger enn fra egen skoletid hvor vi ikke hadde noen elektroniske duppedingser. 

Må elevene levere inn mobil til skolen når de kommer eller får de lov å ha den i sekken? Får de ha på alarm for å huske tannlegetimer? 

Hvilke problemstillinger har dere rundt sosiale medier? På face er det 13års grense men hva med de andre mediene? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her får de ha mobilen liggende i sekken, med lyden av, og jeg tror ikke de får ha på alarmer.

Her får hun ikke være på noen sosiale medier, men fikk ett pc spill som er online multiplayer spill nå til jul. Hun har fått nøye instruksjoner, og de må jo sakte men sikkert lære seg å "omgås" andre på nett, dessverre :P Jeg synes det er kjempe skummelt, og det satt langt inne, hønemor som jeg er. :P 

Anonymkode: ab732...a88

• Liker 2
Skrevet

På vår skole kan mobilen ligge i sekken, men den skal være slått av eller på lydløs. Alarmer til tannlegetimer etc har aldri vært et spørsmål eller en problemstilling her, og er ikke vanlig. Send heller beskjed til læreren om morgenen. 

Mine tiåringer er ikke på noen sosiale medier. De er ikke gamle nok til det enda. Det er noen i klassen som bruker snap, men mine får ikke lov og det har aldri vært noe mas eller sure miner om det. Jenta sender en del bilder med venninner, og bruker da vanlig MMS. Ingen av ungenes nære venner bruker sosiale medier. Den tida kommer snart, hvorfor la den komme tidligere enn nødvendig? En tiåring trenger overhodet ikke sosiale medier. 

• Liker 4
Skrevet

Får de starte med face den dagen de blir 13 eller følger det årstallet? 

Må være litt kjipt for barnet som er eneste desemberbarn og hvor vennene får konto et halvt år før 

Skrevet

For alt jeg vet er face ut når mine tiåringer blir 13. Jenta her er født sent på året, og om alle hennes venninner har face når de blir 13 (et halvår før henne) ser jeg ikke problemet med at hun kan få opprette en konto noen måneder før hun fyller 13. 

Facebook er ikke spesielt populært blant tenåringer lenger. De bruker snap, Instagram og messenger i hovedsak, og alle disse tre er rimelig lette for foreldre å følge med på. Det er det som er viktig for meg - åpenhet hos mine unger. De trenger hjelp til å styre livet på sosiale medier, veiledning til hva som er ok å legge ut og tillit til de voksne slik at de kan be om hjelp hvis de havner i en vanskelig situasjon. Da tenker jeg på hvis de mottar bilder eller meldinger de reagerer på, eller hvis de innser at de har lagt ut noe de ikke burde lagt ut.

Jenta her var åtte da hun lastet ned moviestar planet og meemo. Dette er apper som ligger med fire-fem års aldersgrense, og gikk igjennom foreldrekontrollen. Hun la ut bilder av seg selv, telefonnummer og navn på skolen sin før jeg oppdaget det og tok affære. Vi har hatt mange, mange samtaler om dette i ettertid, og jeg håper hun har lært. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Pipaluk skrev:

Får de starte med face den dagen de blir 13 eller følger det årstallet? 

Må være litt kjipt for barnet som er eneste desemberbarn og hvor vennene får konto et halvt år før 

Face er kjedelig for 13-åringer. Her var der null problem å vente til bursdagen med Face. Det er Snap det går i, og fikk lov et år for tidlig (12 årsdag). Mesteparten av kontakt, chat og avtaler med venner skjer på Snap.

Anonymkode: 43e79...bd8

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Trampe skrev:

For alt jeg vet er face ut når mine tiåringer blir 13. Jenta her er født sent på året, og om alle hennes venninner har face når de blir 13 (et halvår før henne) ser jeg ikke problemet med at hun kan få opprette en konto noen måneder før hun fyller 13. 

Facebook er ikke spesielt populært blant tenåringer lenger. De bruker snap, Instagram og messenger i hovedsak, og alle disse tre er rimelig lette for foreldre å følge med på. Det er det som er viktig for meg - åpenhet hos mine unger. De trenger hjelp til å styre livet på sosiale medier, veiledning til hva som er ok å legge ut og tillit til de voksne slik at de kan be om hjelp hvis de havner i en vanskelig situasjon. Da tenker jeg på hvis de mottar bilder eller meldinger de reagerer på, eller hvis de innser at de har lagt ut noe de ikke burde lagt ut.

Jenta her var åtte da hun lastet ned moviestar planet og meemo. Dette er apper som ligger med fire-fem års aldersgrense, og gikk igjennom foreldrekontrollen. Hun la ut bilder av seg selv, telefonnummer og navn på skolen sin før jeg oppdaget det og tok affære. Vi har hatt mange, mange samtaler om dette i ettertid, og jeg håper hun har lært. 

Hvordan kan du vite hva ungene gjør på Snap? Og om de kan med Messenger så kan de jo også slette ting før du ser det? 

Anonymkode: 0db54...e1f

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du vite hva ungene gjør på Snap? Og om de kan med Messenger så kan de jo også slette ting før du ser det? 

Man har en viss kontroll ved å ha oversikt over hvem ungene har på snap, og sørge for at de ikke kan motta snaps fra brukere de ikke har godtatt. Samme med messenger. Da har man en viss oversikt. Å se snappene kan man naturlig nok ikke, men det har jeg ingen interesse av heller. Jeg går ikke igjennom verken mannens eller jentungens telefon og leser meldinger, gjør du? Vanlig SMS har ingen aldersgrense og kan slettes, skal de ikke få bruke det da heller? 

Yngre barn må man ha oversikt over, eldre barn kan man slippe mer løs. Man bør også kjenne sine egne barn. Noen vil tøye strikker, kan lyve og må følges med mer, andre har et par-tre kompiser på snap og er fornøyd med det.

Man kan ikke ha full kontroll, verken på sosiale medier eller lRL. Jeg har ikke full kontroll over barna mine når de fyker ut døra og er borte i fire timer uten å gi lyd fra seg. Det man kan gjøre, er å sørge for god kommunikasjon og et godt tillitsforhold. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Trampe skrev:

Man har en viss kontroll ved å ha oversikt over hvem ungene har på snap, og sørge for at de ikke kan motta snaps fra brukere de ikke har godtatt. Samme med messenger. Da har man en viss oversikt. Å se snappene kan man naturlig nok ikke, men det har jeg ingen interesse av heller. Jeg går ikke igjennom verken mannens eller jentungens telefon og leser meldinger, gjør du? Vanlig SMS har ingen aldersgrense og kan slettes, skal de ikke få bruke det da heller? 

Yngre barn må man ha oversikt over, eldre barn kan man slippe mer løs. Man bør også kjenne sine egne barn. Noen vil tøye strikker, kan lyve og må følges med mer, andre har et par-tre kompiser på snap og er fornøyd med det.

Man kan ikke ha full kontroll, verken på sosiale medier eller lRL. Jeg har ikke full kontroll over barna mine når de fyker ut døra og er borte i fire timer uten å gi lyd fra seg. Det man kan gjøre, er å sørge for god kommunikasjon og et godt tillitsforhold. 

Nå er det faktisk himmla stor forskjell på sms og facebook/snap. De henger jo fortsatt på plattformer hvor du møter nye mennesker hele tiden, om du vil eller ikke.

Noe annet å tenke på er også hvordan de blir påvirket av alt som dukker opp i disse mediene, jeg tror ikke det er bra. Bare se på det økte presset innen trening og matvaner hos veldig unge barn. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 100% enig med deg, og det er derfor mine barn ikke har sosiale medier. Men dagen kommer om man vil eller ikke, og da må vi forberede både oss og barna på det som finnes der ute...

• Liker 1
Skrevet

Et annet spørsmål her:

hvis de bruker messenger så har de vel også en facebookkonto? Det er vel ikke mulig å bare ha messenger?

går dere igjennom mobilen til ungen og sjekker hvilke apper som er installert eller er det også en tillitssak?

Skrevet
5 timer siden, Pipaluk skrev:

Et annet spørsmål her:

hvis de bruker messenger så har de vel også en facebookkonto? Det er vel ikke mulig å bare ha messenger?

går dere igjennom mobilen til ungen og sjekker hvilke apper som er installert eller er det også en tillitssak?

Kan ha Messenger uten fb

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Har en 9,5-åring, men kan vel svare likevel. Går i 4. klasse. Ser "alle" har mobiltelefon, men min har ikke det ennå. Og bruker ingen sosiale medier (bortsett fra at han ser på you-tube-videoer, men har ingen egen kanal eller noe). Han bruker PC og nettbrett til skolearbeid og til spill. Det eneste han ønsker seg av sosiale medier er egen you tube-kanal, men det får han ikke. Synes foreldre bør akseptere aldersgrenser. 

Skrevet
44 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Har en 9,5-åring, men kan vel svare likevel. Går i 4. klasse. Ser "alle" har mobiltelefon, men min har ikke det ennå. Og bruker ingen sosiale medier (bortsett fra at han ser på you-tube-videoer, men har ingen egen kanal eller noe). Han bruker PC og nettbrett til skolearbeid og til spill. Det eneste han ønsker seg av sosiale medier er egen you tube-kanal, men det får han ikke. Synes foreldre bør akseptere aldersgrenser. 

Opplever du at mange foreldre ikke bryr seg om aldersgrensene?

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
3 minutter siden, Pipaluk skrev:

Opplever du at mange foreldre ikke bryr seg om aldersgrensene?

Jeg vet at flere barn i klassen til min sønn har facebook og snapchat i alle fall. Min sønn er ikke interessert i dette, så har ikke vært noe mas om det her heldigvis. Men det kan jo komme etterhvert. Jeg synes generelt ikke 9-10-åringer (eller 11-12-åringer for den del) har noe å gjøre på sosiale medier. De bruker skjerm nok som det er, jeg vil at barnet mitt skal bruke fritida på lek fremfor sosiale medier...

Skrevet
På 27.12.2017 den 13.21, Pipaluk skrev:

Jeg Var i familieselskap hvor en mor med en tiåring kom inn på dette med mobilbruk på skolen og i klassen. Dette er helt andre problemstillinger enn fra egen skoletid hvor vi ikke hadde noen elektroniske duppedingser. 

Må elevene levere inn mobil til skolen når de kommer eller får de lov å ha den i sekken? Får de ha på alarm for å huske tannlegetimer? 

Hvilke problemstillinger har dere rundt sosiale medier? På face er det 13års grense men hva med de andre mediene? 

Barn får ikke være på sosiale medier, i noen form. Vi voksne legger heller ikke ut bilder av barn. 

På skolen ligger mobilen i sekken. Tannlegetimer får lærer melding om, og passer på sammen med barnet at barnet kommer til avtalt henting utenfor skolen. 

Anonymkode: 1fde2...32a

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, Pipaluk skrev:

Et annet spørsmål her:

Vi har foreldrekontroll på både mobil og iPad, så alle apper som lastes ned må godkjennes før de kan lastes ned. Når barna finner en app de vil ha trykker de på last ned, og da sendes en beskjed til min mobil med link til appen. Da kan jeg se hva slags app det er, og enten godkjenne eller avslå. Mine er som sagt ti år gamle, så de får ikke laste ned noe uten at jeg vet hva det er. 

• Liker 1
Skrevet
On Wednesday, December 27, 2017 at 9:15 PM, Trampe said:

Du høres ut som en reflektert, god og rettferdig mamma, ville bare gi deg kompliment for det. 

Anonymkode: 6e297...965

• Liker 1
Skrevet

Min 10 åring er ikke på noen sosiale medier og får heller ikke lov før han er 13 år. Har ikke hørt at andre i klassen er det heller. Mobiltelefonen ligger i sekken, på lydløs hele skoledagen. De får lov til å ha den frem i storefriminuttet. 

Anonymkode: a9d14...b96

• Liker 2
Skrevet

Ingen sosiale medier.. INGEN. Barnet er snart 10år. Har ikke behov for det og syns det er mange slepphendte foreldre her.. har selv sett hvor mange selfier og ting folk sender til alt og alle uten å tenke på det engang.. ikke mobil,men klokke å ringe til og fra om det skulle være noe. 

De blir fort nok store..

Anonymkode: c5f8a...b39

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...