AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #1 Skrevet 27. desember 2017 Eller er jeg rett og slett for gammel? Så lei av å jobbe i et lavstatusyrke med lav lønn, har alltid drømt om å bli sykepleier. Anonymkode: ada16...971
Quetzalcoatl Skrevet 27. desember 2017 #3 Skrevet 27. desember 2017 Du har mesteparten av arbeidslivet foran deg. hvorfor ikke? 1
Jentadi Skrevet 27. desember 2017 #4 Skrevet 27. desember 2017 Nei, du skal jo jobbe til du er over 70. Lykke til med utdanningen😊 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #5 Skrevet 27. desember 2017 25 minutter siden, Quetzalcoatl skrev: Du har mesteparten av arbeidslivet foran deg. hvorfor ikke? Tja, hun blir jo over 40. Men uansett enig. Det handler mye om å føle at man realiserer noe i seg selv også. Vi lever bare en gang jobben tar mye tid. Både utfordringene i utdanningstiden og en bedre jobb senere vil sannsynligvis øke livskvaliteten. Kjør på! Anonymkode: abb86...84f
Uni Skrevet 27. desember 2017 #6 Skrevet 27. desember 2017 Langt ifra for sent. Selv holder jeg på med nye studier som 32-åring. Det er bedre å bruke noen år på å studere til et yrke man trives i, enn å bli værende i et yrke hvor man ikke trives. Og jo før du kommer igang med livet du ønsker å leve, desto bedre!
cerruti Skrevet 27. desember 2017 #7 Skrevet 27. desember 2017 Kjør på!! Folk studerer jo hele livet disse dager.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #9 Skrevet 27. desember 2017 Husk du må bestemme deg raskt om du skal melde deg opp til eksamener for våren 2018. Sjekk hvor mye du mangler for generell studiekompetanse . Er det lite så blir du kanskje ferdig våren 2018 og kan begynne på sykepleier høsten 2018. Anonymkode: 08076...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #10 Skrevet 27. desember 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, hun blir jo over 40. Men uansett enig. Det handler mye om å føle at man realiserer noe i seg selv også. Vi lever bare en gang jobben tar mye tid. Både utfordringene i utdanningstiden og en bedre jobb senere vil sannsynligvis øke livskvaliteten. Kjør på! Anonymkode: abb86...84f Hvis man tar utgangspunkt i at man begynner arbeidslivet da man er 20, har man jobbet i 20 år. Fra 40-70, som man minst må regne med å jobbe til i fremtiden, er det 30 år. Så jo, mesteparten av arbeidslivet er foran TS. Anonymkode: f5878...a1f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #11 Skrevet 27. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis man tar utgangspunkt i at man begynner arbeidslivet da man er 20, har man jobbet i 20 år. Fra 40-70, som man minst må regne med å jobbe til i fremtiden, er det 30 år. Så jo, mesteparten av arbeidslivet er foran TS. Anonymkode: f5878...a1f Jobbet i 20 år fra 20-40. * Anonymkode: f5878...a1f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #12 Skrevet 27. desember 2017 Har 2 venner på din alder som henholdsvis nylig har tatt og skal til å begynne å på studiekompetansefagene er det går nok fint. I tillegg så er sykepleier studiet bare treårig og det er gode jobbmuligheter både under (kommer vel an på hvor du studerer) og etter studiet, så det er ikke sånn at du tar en enorm økonomisk risiko for å bli noe der det er vanskelig å få jobb heller, du kommer heller til å komme godt ut av det å ta utdannelsen og bytte yrke Anonymkode: 4c6ef...96f 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #13 Skrevet 27. desember 2017 Jeg er i samme båt som deg,Ts. Jeg er 33 år nå, og har tenkt til å begynne med privatisteksamener nå til våren, men klarer ikke å ta alle da, så må bruke 1-1,5 år på det, og da er planen om å starte å studere sykepleie høsten 2019, når jeg er 35 år. Synes at du bør hoppe i det. Anonymkode: 6a9d8...e96 1
Gjøksuppe Skrevet 27. desember 2017 #14 Skrevet 27. desember 2017 Om en har fagbrev og økonomi til det, eller kan jobbe kveld er det klart mest fornuftig å ta påbygg med klasseromsundervisning ved offentlig VGS. Helt gratis og du får standpunktkarakter. Kjør på! 1
herremann Skrevet 27. desember 2017 #16 Skrevet 27. desember 2017 Slenger meg på denne: Er det mulig å ta sykepleier studiene på kveldstid? Altså samkjøre med en 8-16 jobb.
Gjøksuppe Skrevet 27. desember 2017 #17 Skrevet 27. desember 2017 8 minutter siden, herremann skrev: Slenger meg på denne: Er det mulig å ta sykepleier studiene på kveldstid? Altså samkjøre med en 8-16 jobb. Om du har en veldig grei arbeidsgiver, og ikke trenger hele lønningen hver måned finnes det et 4årig samlingsbasert løp. Du må da selvsagt også kunne ta all praksis (ofte nær hvor du bor) og obligatoriske øvinger ved studiestedet.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #18 Skrevet 27. desember 2017 Takk for oppmuntrende ord:) Jeg tenker å bruke 1,5 år på studiekompetansen. Kan jeg som voksen få tilbud om å ta dette på dagtid ved VGs? Noen som hsr oversikt over hvilke skoler på Romerike som tilbyr dette? Jeg er ikke avhengig av å jobbe fullt da jeg i dag kun jobber 50%:) Ts Anonymkode: ada16...971
Gjøksuppe Skrevet 27. desember 2017 #19 Skrevet 27. desember 2017 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for oppmuntrende ord:) Jeg tenker å bruke 1,5 år på studiekompetansen. Kan jeg som voksen få tilbud om å ta dette på dagtid ved VGs? Noen som hsr oversikt over hvilke skoler på Romerike som tilbyr dette? Jeg er ikke avhengig av å jobbe fullt da jeg i dag kun jobber 50%:) Ts Anonymkode: ada16...971 Ring og forhør deg med de ulike skolene om hva de kan tilby, det er vel etter 23/5 regelen du vil bli vurdert så ett år er helt overkommelig vil jeg tro. Har du tidligere gått på VGS? Det er seks fag, matte, norsk, engelsk, naturfag, samfunnsfag, historie. Det er og mulig med redusert progresjon ved offentlig VGS, men anbefaler å kontakte den som har ansvaret for opptak eller er ved skolen og ikke hvem som helst. Alle skoler som tilbyr påbygg vil ha disse fagene, men her i Bergen er det gjennom de yrkesfaglige skolene en har et spesifikt tilbud. Men dette kan sikkert variere. En er bundet av obligatorisk oppmøte med fraværsgrense men om du tar det over ett ekstra semester kan du sikkert få til 2-3 dager i uken. http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ For å dokumentere arbeid kan en få dukumentasjon fra arbeidsgiverregisteret gjennom nav. Endret 27. desember 2017 av Gjøksuppe
Gjøksuppe Skrevet 27. desember 2017 #20 Skrevet 27. desember 2017 Ellers er det voksenrett, da er det mye det samme men mer fleksibelt. Isåfall må du kontakte din kommune og forhøre deg. Da kan du ikke ha fullført VGS/tatt fagbrev.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå