Gå til innhold

Folk som vil oppdra hund med kniping, høy stemme og truende oppførsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke greie på hund, men har feiret jul med storfamilien. Mitt inntrykk er at hunden blir stresset og blir værre av irettesettelsene. 

Typisk situasjon. Hunden bjeffer litt, mannen går trampende og truende mot hunden. Kniper han i nakkeskinnet og skjenner. Hunder trekker seg litt tilbake, før den blir spinnvill og hopper på alle. 

Anonymkode: c7550...ccd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor har de hund? Dette blir en ond sirkel som sannsynligvis kommer til å ende med at noen blir bitt.

Anonymkode: be243...49e

• Liker 1
Skrevet

En hund som blir skremt til å oppføre seg bra kan bli en tikkende bombe. Fatter ikke hvorfor sånne mennesker har dyr. I familien vår er det en som mener at man skal dytte en katt ned i sitt eget tiss/avføring hvis den gjør fra seg utenfor doen eller inne hvis den egentlig går på do ute. Fant brått ut at han aldri skal få passe mine dyr. 

Anonymkode: 2fab3...af8

• Liker 3
Skrevet

Uff. Vi har en hundeekspert i familien, som gjerne vil irettesette vår hund. Nå har jeg begynt å sette ned foten, men i starten var jeg litt usikker. Endte med at unghunden gikk rundt og jukket han en hel kveld, da den ble så stresset av at en nesten fremmed gikk så hardt på han. (Og dette er en hund som knapt har jukket noen i hele sitt liv).

Skrevet

Ja den blir verre. Den aner jo ikke hva den har gjort galt engang, man kan ikke straffe en hund for å være hund.
Hunden må heller lære at det kan være ok å være i ro også, at den får sitt eget sted å ligge der ingen plager den, og så kan man ta hunden dit om den blir for intens. Reiser den seg opp og begynner igjen, tar man den bort igjen osv. Til slutt skjønner den hva som forventes av den. Men er det for mye som skjer rundt er det ikke sikkert den klarer å roe seg likevel. Man må skjønne at hunder blir oppgiret av at det plutselig kommer en masse mennesker.

Anonymkode: dbf25...008

• Liker 1
Skrevet

Hundeoppdragelse har endret og oppdatert seg kraftig de siste tiårene, men det er alltid noen som henger igjen. Jeg tror det vil ta en generasjon eller to til før det forsvinner (men vil nok alltid være noe igjen).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...