AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #1 Skrevet 27. desember 2017 Er kommet i en vanskelig situasjon hvor vi nå er blitt enige om brudd. Problemet er bare at dama ikke snakker med meg, bruker kun hersketeknikker for å få meg til å tro jeg ikke klarer å ha omsorgen for barnet. Og virker som hun tenker å reise bort med barnet til sine foreldre som er 25 mil unna. Om vi ikke får time på familievernkontoret på flere mnd, hvem kan jeg rådføre meg med i mellomtiden? Hva gjør jeg om hun stikker av med barnet? Eller hun endrer folkeregistrert adresse uten mitt samtykke? Føler jeg liksom ikke skulle hatt noe å sagt i denne saken, fordi jeg leser mor som oftest får foreldreretten når barn er under 3 år. Saken her er slik: hun var hjemme i permisjon sine uker, og jeg har tatt ut en dag i uken av min permisjon, den er fortsatt i drift. Barnet er 1,5år. Vi er begge hjemme etter Kl 1600 med barnet hver ukedag. Jeg har fast, trygg jobb med god inntekt. Hun er ny i ny jobb. Jeg har bil og førerkort, hun har ikke førerkort. Barnet har gått i barnehage siden august rett ved hvor vi bor. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 7f67c...ed5 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #2 Skrevet 27. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er kommet i en vanskelig situasjon hvor vi nå er blitt enige om brudd. Problemet er bare at dama ikke snakker med meg, bruker kun hersketeknikker for å få meg til å tro jeg ikke klarer å ha omsorgen for barnet. Og virker som hun tenker å reise bort med barnet til sine foreldre som er 25 mil unna. Om vi ikke får time på familievernkontoret på flere mnd, hvem kan jeg rådføre meg med i mellomtiden? Hva gjør jeg om hun stikker av med barnet? Eller hun endrer folkeregistrert adresse uten mitt samtykke? Føler jeg liksom ikke skulle hatt noe å sagt i denne saken, fordi jeg leser mor som oftest får foreldreretten når barn er under 3 år. Saken her er slik: hun var hjemme i permisjon sine uker, og jeg har tatt ut en dag i uken av min permisjon, den er fortsatt i drift. Barnet er 1,5år. Vi er begge hjemme etter Kl 1600 med barnet hver ukedag. Jeg har fast, trygg jobb med god inntekt. Hun er ny i ny jobb. Jeg har bil og førerkort, hun har ikke førerkort. Barnet har gått i barnehage siden august rett ved hvor vi bor. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 7f67c...ed5 Barnet er registrert på din adresse; en bolig som eies i ditt navn? Anonymkode: 42c51...af3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #3 Skrevet 27. desember 2017 Ta kontakt med advokat. Anonymkode: e7008...c54 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #4 Skrevet 27. desember 2017 Hvis dere begge har foreldreansvar og -omsorg så må begge skrive under på flyttemelding og hvis du ikke skriver under på den så kan hun ikke flytte barnet noe annet sted. Da må barnet være på din adresse og det er du som vil få barnetrygd. Hvis hun er økonomisk avhengig av den så er i hvert fall det et forhandlingskort. Du bør nok helst ta kontakt med advokat som har dette som spesialitet. Du kan søke om full omsorg for barnet, et så lite barn bør kanskje ikke ha 50/50 enda. Tror det er anbefalt og i hvert fall vente til barnet er over 3 år. Det er ingenting som tilsier at du ikke kan ha full omsorg bare fordi du er far og ikke mor i hvert fall. Og hvis du kan vise til at du er en like god omsorgsperson så har du en sterk sak. Du kommer til å bli boende der barnet er kjent, du bor i nærheten av barnehage og du har godt og stabil lønn. Anonymkode: a5311...41e 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #5 Skrevet 27. desember 2017 Ta kontakt med advokat så snart som mulig. Uavhengig av hvordan lovverket er, er det slik at når barna er såpass små er det deres beste som legges til grunn og det er faktisk mulig for mor å 'kidnappe' barnet og så beholde det fordi barnet nå er vant med å bo hos henne. Jeg har en i familien som har vært i akkurat denne situasjonen. Anonymkode: 140eb...f65 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #6 Skrevet 27. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnet er registrert på din adresse; en bolig som eies i ditt navn? Anonymkode: 42c51...af3 Ja, vi er alle tre registrert her. Ts Anonymkode: 7f67c...ed5
Trampe Skrevet 27. desember 2017 #7 Skrevet 27. desember 2017 Du må ta kontakt med advokat, og du må pushe på hos familievernkontoret. En venn av meg mistet barna sine da mor fant seg ny kjæreste og flyttet til et annet sted. Han prøvde alt han kunne, men hennes løsning var å melde seg som student ved et universitetet og hun oppga dette som grunn til flytting. Hans advokat måtte da gi seg. Hennes rett til utdanning veier tydeligvis tyngre enn at far skal få 50-50 samvær. Han kjører nå 50 mil annenhver fredag for å hente barna sine og ha de hos seg i helgen. Det er helt horribelt. Ønsker deg all mulig lykke, barn trenger begge foreldrene sine.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #8 Skrevet 27. desember 2017 Hva kan jeg få advokaten til å bistå meg med akkurat nå? FVK tar kontakt med meg for time over nyttår. Ts Anonymkode: 7f67c...ed5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #9 Skrevet 27. desember 2017 Ta kontakt med advokat. advokaten vil kunne opplyse deg om dine rettigheter og informere eksen din om dem. Hun kan ikke endre adressen på ungen i folkeregisteret uten din signatur. Anonymkode: 38043...50e
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #10 Skrevet 27. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, vi er alle tre registrert her. Ts Anonymkode: 7f67c...ed5 Da kan du ta det «med ro». 1. Mor har ikke lov til å flytte med barnet til ny adresse. Det ansees som kidnapping. 2. Norsk lov og norske myndigheter KREVER at dere møter opp /bestiller den obligatoriske timen ved Familievernkontoret med det formål å få en meglingsattest. I den timen gjelder det at du krever 50/50. Familievernkontoret har ingen makt det er dere to foreldre som bestemmer. Få det skriftlig i avtalen: dere har 50/50. 3. Barnas mor må bosette seg meget nær deg. Hun har jo heller ikke førerkort. Barna må ha dere i samme skolekrets. Dette er hva du gjør. Intet annet. -Kvinne- Anonymkode: 42c51...af3 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #11 Skrevet 27. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva kan jeg få advokaten til å bistå meg med akkurat nå? FVK tar kontakt med meg for time over nyttår. Ts Anonymkode: 7f67c...ed5 Ikke mye. Dette fikser dere selv. Se mitt svar. -Kvinne- Anonymkode: 42c51...af3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #12 Skrevet 27. desember 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med advokat. Anonymkode: e7008...c54 Overhode ikke nødvendig. Så lenge far får en skriftlig avtale signert av begge på delt bosted og 50/50 i timen på Familievernkontoret så er alt greit. Mor har ikke lov til å ta med seg barnet uten først å ha fått meglingsattest fra FVK. Uten fars signatur, ingen meglingsattest. Hvis ingen meglingsattest så gjelder status quo: ar barnet er folkeregisteret hos far. Forstår du, TS? -Kvinne- Anonymkode: 42c51...af3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #13 Skrevet 27. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Overhode ikke nødvendig. Så lenge far får en skriftlig avtale signert av begge på delt bosted og 50/50 i timen på Familievernkontoret så er alt greit. Mor har ikke lov til å ta med seg barnet uten først å ha fått meglingsattest fra FVK. Uten fars signatur, ingen meglingsattest. Hvis ingen meglingsattest så gjelder status quo: ar barnet er folkeregisteret hos far. Forstår du, TS? -Kvinne- Anonymkode: 42c51...af3 Så artig når en som ikke vet en dritt, skal gi råd. Meklingsattest skal ikke undertegnes. Den utstedes som bevis på at det var FORSØKT mekling. Det er svært sjeldent en rett vil gi 50/50 for barn under 7 år. Hilsen advokat med familierett som spesialfelt. Anonymkode: 9b288...707 7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #14 Skrevet 27. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så artig når en som ikke vet en dritt, skal gi råd. Meklingsattest skal ikke undertegnes. Den utstedes som bevis på at det var FORSØKT mekling. Det er svært sjeldent en rett vil gi 50/50 for barn under 7 år. Hilsen advokat med familierett som spesialfelt. Anonymkode: 9b288...707 Kanskje du kan gi meg noen råd som er mer «rett» da advokat? Ser du grunn til at jeg tar kontakt med advoktat før FVK? ts Anonymkode: 7f67c...ed5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #15 Skrevet 27. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er svært sjeldent en rett vil gi 50/50 for barn under 7 år. Hilsen advokat med familierett som spesialfelt. Anonymkode: 9b288...707 Men det kan skje. Det skjedde med oss. Jentene var 1,5 år og 3,5 år. Anonymkode: cc822...bcb
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #16 Skrevet 27. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så artig når en som ikke vet en dritt, skal gi råd. Meklingsattest skal ikke undertegnes. Den utstedes som bevis på at det var FORSØKT mekling. Det er svært sjeldent en rett vil gi 50/50 for barn under 7 år. Hilsen advokat med familierett som spesialfelt. Anonymkode: 9b288...707 Hvis far klarer å bli enig med mor i forkant av meklingsattest-møtet om 50/50 så er det best. Mor vil jo ikke gå med på noe i meglingsattest-møtet som hun ikke har tenkt seg enig i på forhånd. De kan bli enige på forhånd - og i meglingsattest møtet om delt bosted - og 50/50 straks barnet er over 3 år. Så lenge barnet er folkeregistrert hos far kan faktisk ikke mor ta med barnet og flytte. Anonymkode: 42c51...af3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #17 Skrevet 27. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du kan gi meg noen råd som er mer «rett» da advokat? Ser du grunn til at jeg tar kontakt med advoktat før FVK? ts Anonymkode: 7f67c...ed5 Nei. Bortkastet penger. Men hvis hun vil flytte 25 mil unna, har hun varslingsplikt 6 uker før flytting eller tidligere. Innen disse 6 ukene kan du anlegge en sak for norske domstoler om hovedomsorg, for å forhindre at hun flytter. Det er også veldig viktig å fokusere på barnet, og ikke seg selv, under mekling og eventuell sak. Der frarådes at barn under 3 år har samvær 50/50. Så her må du argumentere for hvorfor det vil gagne barnet at du får hovedomsorgen, for eksempel at du har tilbrakt mer tid med barnet enn mor, at barnet er mer trygt på deg enn mor og sånt. Ikke på at "jeg har rett som far jeg også, mor er dum, det er jeg som eier huset og tjener mest". Hvem som eier huset og hvem som tjener mest, betyr svært lite i slike saker, så lenge mor bosetter seg i nærheten, har fast jobb og er en god omsorgsgiver. Anonymkode: 9b288...707 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #18 Skrevet 27. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis far klarer å bli enig med mor i forkant av meklingsattest-møtet om 50/50 så er det best. Mor vil jo ikke gå med på noe i meglingsattest-møtet som hun ikke har tenkt seg enig i på forhånd. De kan bli enige på forhånd - og i meglingsattest møtet om delt bosted - og 50/50 straks barnet er over 3 år. Så lenge barnet er folkeregistrert hos far kan faktisk ikke mor ta med barnet og flytte. Anonymkode: 42c51...af3 Joda, hun kan det fysisk, men da vil hun ikke få bidrag og alenemorstøtte. Anonymkode: 9b288...707
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #19 Skrevet 27. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men det kan skje. Det skjedde med oss. Jentene var 1,5 år og 3,5 år. Anonymkode: cc822...bcb Link til dommen, takk. Anonymkode: 9b288...707
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #20 Skrevet 28. desember 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Bortkastet penger. Men hvis hun vil flytte 25 mil unna, har hun varslingsplikt 6 uker før flytting eller tidligere. Innen disse 6 ukene kan du anlegge en sak for norske domstoler om hovedomsorg, for å forhindre at hun flytter. Det er også veldig viktig å fokusere på barnet, og ikke seg selv, under mekling og eventuell sak. Der frarådes at barn under 3 år har samvær 50/50. Så her må du argumentere for hvorfor det vil gagne barnet at du får hovedomsorgen, for eksempel at du har tilbrakt mer tid med barnet enn mor, at barnet er mer trygt på deg enn mor og sånt. Ikke på at "jeg har rett som far jeg også, mor er dum, det er jeg som eier huset og tjener mest". Hvem som eier huset og hvem som tjener mest, betyr svært lite i slike saker, så lenge mor bosetter seg i nærheten, har fast jobb og er en god omsorgsgiver. Anonymkode: 9b288...707 Hvis barnet er folkeregistrert på fars adresse kan ikke mor flytte lovlig med barnet. Anonymkode: 42916...065 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå