AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #1 Skrevet 27. desember 2017 Sånn at ikke det man søler trekker ned i treverket og lager flekker. Det er et bord som er rustikt og som skal beholde den stilen, så ønsker ikke noe blanke greier. Men pr nå er det jo sånn at filla nærmest henger fast når man drar den over og bordet suger til seg alt. Anonymkode: ab2cf...1c8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #2 Skrevet 27. desember 2017 Olje, deretter lakke topp plata Anonymkode: ad9c4...f2f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #4 Skrevet 27. desember 2017 Okei, men blir ikke lakk veldig blankt? Vil ha den lyse trefargen, men tenker det blir mye mørkere og blankt med lakk? Holder det med bare olje? Anonymkode: ab2cf...1c8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #5 Skrevet 27. desember 2017 Jeg brukte hardvoksolje fra osmo på et spisebord og der fungerte utmerket. På min benkeplate i tre som jeg ikke ønsket lakket brukte jeg topoil fra osmo, smurte på to lag og lot det tørke et døgn etter hvert lag. Ble veldig fint, og får ikke det lakkede utseende, som jeg heller ikke ville ha. https://parkettoggulv.no/produkt/osmo-topoil-3058-05-l-matt/?gclid=CjwKCAiApo3SBRA4EiwAty8i-hxbyE7tk4Qq7scvfzJz43DWPpkccBDTBuX4ZLV5aymhoce_-3R_DhoC19YQAvD_BwE Anonymkode: 262d2...b5c
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #6 Skrevet 27. desember 2017 Sette det inn med grønnsåpe såpass at bordet er " mettet" . Da trekker ikke ting ned, bare man gjentar prosessen av og til . Anonymkode: d6df1...7e1
T-Rex Skrevet 27. desember 2017 #7 Skrevet 27. desember 2017 (endret) 5 hours ago, AnonymBruker said: Okei, men blir ikke lakk veldig blankt? Vil ha den lyse trefargen, men tenker det blir mye mørkere og blankt med lakk? Holder det med bare olje? Anonymkode: ab2cf...1c8 Om det holder med olje, kommer an på hvor mye du søler. En lakkert flate er vesentlig lettere å holde ren, etter min erfaring. Et par lag med blank lakk og et siste lag med matt gir deg en veldig robust overflate, som ikke skiller seg mye utseendemessig fra en oljet. Lakker du, må du pusse ned (matte med sandpapir) mellom lakkeringsrundene. Endret 27. desember 2017 av T-Rex
Tummy Skrevet 27. desember 2017 #9 Skrevet 27. desember 2017 Vis du vil se furene i treet, så kan du bruke hvit voks først, tørke det av, det vil da være hvite streker i furene, så bruker du flere lag med olje. Det er mange olje typer, også matte halvblanke og blanke, jet tror jeg ville brukt 4- 5 lag dansk olje som er et eget begrep. Snakk med de på verktoyas.no de har super peiling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå