Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Long story short; jeg har slitt psykisk de siste årene, er heldigvis mye friskere nå. Måtte fullføre VGS som privatist fordi jeg klarte ikke normal skolegang, så jeg mistet kontakt med ALLE vennene mine. Har blitt kjent med masse forskjellige folk på Universitet, men ingen jeg er skikkelig «close» men å jeg holder en viss distanse for jeg er redd at de skal finne ut jeg er en alene uten venner. 

Det er skikkelig vondt nå, fordi de fleste har enten reist tilbake til hjemmestedet eller er ute på byen med venner som er hjemme i løpet av ferien. Fikk en « Vi skal på ____, håper å se deg der!» melding av en fyr men jeg satt hjemme alene i mørket rundt kl 11 i dag. Jeg liker å gå ut, men blir ikke invitert ut så ofte :( 

(Det er veldig få jeg er komfortable med å da kan jeg enten bli «nikkedukke» eller å ha en ganske avvisende/kald personlighet (fordi jeg har en frykt om å bli avvist så «aviser» jeg de før de kan avvise meg).

Har liksom løyet at jeg har andre venner, fordi jeg skammer meg over min egen situasjon og er redd for å bli dømt. Har lyst å finne på noe på nyttårsaften men føler det blir desperat å sende: Har ingen planer på nyttår, kan jeg henge med dere? elns. :flau:

Anonymkode: a5b48...684

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Stå på. 

Endret av misterLeon
Skrevet

Kjør på å spørr! Vet selv at om noen hadde spurt hadde jeg gladelig sagt ja, og det kan fort være deres åpning til det sosiale. Er mye lettere å invitere seg selv på nyttårsfest enn ellers i året, da dette er en stor felles begivenhet. 

Anonymkode: d319a...230

• Liker 2
Skrevet

Du kommer dessverre ikke ut av den sirkelen hvis du fortsetter å ha sosial angst. Prøv å se det mer positivt, du har kanskje ikke enda en som er veldig nærme men du ble invitert ut. Det betyr folk husker deg fordi de har fått en god inntrykk av deg. Du trenger ikke å være for sosial, så lenge du prøver ditt beste. Jeg er selv ganske sosial men ser mange som også er veldig stille, men jeg synes ikke det er noe galt med det.  Alle er forskjellige og du må ikke føle deg presset i situasjonen

Anonymkode: 4f0a8...44d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en "primær" gruppe å vi har vært ute på byen sammen. Men de har vokst seg nærmere å gjør ting sammen uten meg, blir invitert på vorsj/party eller hvis det er "åpen invitasjon" når jeg er der - stiller alltid opp - men ellers føler jeg at de er usikre på meg fordi jeg er en ganske privat/lukket person. Er redd for å alienere meg selv med å gjøre handlinger/ting jeg sier :( Vil ikke heller virke desperat. 

TS

Skrevet

Uff, jeg blir trist av å høre dette. For jeg har det slik selv og vet hvordan det er. Jeg også skjuler at jeg ikke har andre venner, heller. Min studieby er ikke så stor, og siden jeg kan risikere å treffe kjentfolk på gata går jeg sjelden ut alene heller. F.eks på kino. Ond sirkel.

Mitt tips er å hive deg på de tilbud som kommer. 

Anonymkode: d7ab0...782

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal være alene til søndag. Blir ikke invitert på noen ting og når jeg spurte andre, så fikk jeg bare til svar "jeg skal på fest hos xxx"  vil ikke ptesse meg på da ingen spurte om jeg ville bli med. Du blir i alle fall invitert ts

Men det er jo litt kjipt å feire alene, men det går nok greit. 

Anonymkode: b109f...a31

Skrevet

Jeg blir også alene nyttårsaften. Jeg flytter til ny by i voksen alder og har flere kolleger enn venner. Jeg har bestemt meg for å se på det som en anledning til å kose meg alene, og gjøre akkurat som jeg selv vil! 

Anonymkode: 6f3a0...1d7

• Liker 1
Skrevet

Jeg får ordentlig vondt i sjela av å lese dette, ingen bør starte det nye året alene. :klem: Jeg synes allikevel at du ikke skal plage bekjente med at du er alene til nyttår. Ingen liker noen som inviterer seg selv.

Skrevet

Du forblir jo bare "venneløs" om du holder voksende vennskap (fra f.eks universitetet) på avstand. Ikke gjør det! Det er vanlig å ha venner fra forskjellige miljøer og de tror garantert ikke at du sitter hjemme alene alle dagene du ikke er med de, de setter nok bare pris på å få deg som venn og henge mere med deg! Hva du gjør de andre dagene eller hvilke andre venner du har eller ikke har er jo ikke noe de kommer til å lure på :)

Bare å sende melding "Hei, hva er planen på nyttårsaften? Har du lyst til å gjøre noe sammen?" da blir de sikkert bare glad for at du velger akuratt de å spørre og syns det bare er hyggelig!
Du trenger jo ikke skrive at "jeg har ingen andre å være med så da spør jeg deg"

Anonymkode: 634d2...ecb

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som det er viktig for deg å feire, da ville jeg gjort noe med det.

Selv klarer jeg meg fint uten, deilig å slippe å være oppe til langt på natt :)

Skrevet
19 timer siden, MajorasMaske skrev:

Jeg får ordentlig vondt i sjela av å lese dette, ingen bør starte det nye året alene. :klem: Jeg synes allikevel at du ikke skal plage bekjente med at du er alene til nyttår. Ingen liker noen som inviterer seg selv.

Really..? Er det virkelig så ille å skulle spørre om å få komme på en nyttårsfest? Du synes folk som er ensomme skal sitte helt alene denne dagen fordi de ikke bør "plage" bekjente med ensomheten sin? Jeg har sosial angst, isolerer meg mye, men klarer å åpne meg mer opp i festlige settinger. Det er ingen god følelse i det hele tatt å skulle invitere seg selv på fest, men det er det heller ikke å aldri bli invitert med på noe. Hva om det er eneste mulighet for å kunne komme seg litt ut, og få dekket noe av det sosiale behovet? 

Anonymkode: 2e56d...670

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Really..? Er det virkelig så ille å skulle spørre om å få komme på en nyttårsfest? Du synes folk som er ensomme skal sitte helt alene denne dagen fordi de ikke bør "plage" bekjente med ensomheten sin? Jeg har sosial angst, isolerer meg mye, men klarer å åpne meg mer opp i festlige settinger. Det er ingen god følelse i det hele tatt å skulle invitere seg selv på fest, men det er det heller ikke å aldri bli invitert med på noe. Hva om det er eneste mulighet for å kunne komme seg litt ut, og få dekket noe av det sosiale behovet? 

Hvis du ikke er bedt så er du faktisk ikke ønsket. Det er leit at du synes det er kjipt å være alene, men tenk hvor kjipt det blir for andre at du er der. Alt handler ikke om deg.

Skrevet
På 27.12.2017 den 9.45, AnonymBruker skrev:

Long story short; jeg har slitt psykisk de siste årene, er heldigvis mye friskere nå. Måtte fullføre VGS som privatist fordi jeg klarte ikke normal skolegang, så jeg mistet kontakt med ALLE vennene mine. Har blitt kjent med masse forskjellige folk på Universitet, men ingen jeg er skikkelig «close» men å jeg holder en viss distanse for jeg er redd at de skal finne ut jeg er en alene uten venner. 

Det er skikkelig vondt nå, fordi de fleste har enten reist tilbake til hjemmestedet eller er ute på byen med venner som er hjemme i løpet av ferien. Fikk en « Vi skal på ____, håper å se deg der!» melding av en fyr men jeg satt hjemme alene i mørket rundt kl 11 i dag. Jeg liker å gå ut, men blir ikke invitert ut så ofte :( 

(Det er veldig få jeg er komfortable med å da kan jeg enten bli «nikkedukke» eller å ha en ganske avvisende/kald personlighet (fordi jeg har en frykt om å bli avvist så «aviser» jeg de før de kan avvise meg).

Har liksom løyet at jeg har andre venner, fordi jeg skammer meg over min egen situasjon og er redd for å bli dømt. Har lyst å finne på noe på nyttårsaften men føler det blir desperat å sende: Har ingen planer på nyttår, kan jeg henge med dere? elns. :flau:

Har som regel vært alene på nyttårs og syns det er bedre enn fest og mas. I år skal jeg se på TV, en tur innom pappa og spise og tilbake til sofaen. Akkurat som jeg liker det. 

Anonymkode: 01eec...9a9

Skrevet
4 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Hvis du ikke er bedt så er du faktisk ikke ønsket. Det er leit at du synes det er kjipt å være alene, men tenk hvor kjipt det blir for andre at du er der. Alt handler ikke om deg.

Dæven. Du er kald.

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Det kan godt være at ikke alle tenker på å inkludere enkelte personer fordi de ikke er så synlige ellers i hverdagen, men at man slett ikke har noe i mot at disse kommer på en fest. Hvis man er en blid, rolig og omgjengelig person er det ingen som lider i ditt selskap. Utrolig at du klarer å vri det til at det skulle være en belastning for andre. Det er aldri feil å spørre. Usympatisk av deg.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bry deg om personen over,  han skriver alltid slikt tull på kg.

Anonymkode: f0dac...1ce

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan godt være at ikke alle tenker på å inkludere enkelte personer fordi de ikke er så synlige ellers i hverdagen, men at man slett ikke har noe i mot at disse kommer på en fest. Hvis man er en blid, rolig og omgjengelig person er det ingen som lider i ditt selskap. Utrolig at du klarer å vri det til at det skulle være en belastning for andre. Det er aldri feil å spørre. Usympatisk av deg.

Det som er usympatisk er å presse til seg en innbydelse ved å spille på samvittigheten til verten. Når de hører at du kommer til å sitte hjemme alene til nyttår inviterer de deg fordi de syns synd på deg og ikke fordi de har spesiell lyst på ditt selskap. Ikke vær den personen som gjør sånt.

Skrevet

Hvis noen skriver «håper å se deg der» så må du bare svare «Ja, kanskje det!😊 Hvor og når tenker dere å møtes? Skal prøve å få det til, begynner å bli nok familieselskaper» og så et par smileys til.

Enig med dem som sier at nyttårsaften er den letteste kvelden å slenge seg med noe sted. Prøv! Gjør det til et forsett å bli bittelitt mer sosial.

Majorwhatshisface tar helt feil:)

Anonymkode: 93a26...e94

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Det som er usympatisk er å presse til seg en innbydelse ved å spille på samvittigheten til verten. Når de hører at du kommer til å sitte hjemme alene til nyttår inviterer de deg fordi de syns synd på deg og ikke fordi de har spesiell lyst på ditt selskap. Ikke vær den personen som gjør sånt.

Vi har ofte invitert folk som ellers ble sittende alene. De var hyggelige personer, bare ikke i så nær krets at jeg tenkte på å invitere dem. Vennene mine gjør det samme. At man ikke inviterer noen betyr jo ikke at man misliker personen, de færreste inviterer alle de kjenner. Det er du som er lite inkluderende.

Anonymkode: f0dac...1ce

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...