AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #1 Skrevet 27. desember 2017 hei, jeg går i 8 klasse og forstår ikke hvordan folk klarer å jobbe 8 timer daglig, jeg er på skolen til sånn 14 og syns det er sykt lenge, sykt vanskelig å stå opp osv hvordan klarer folk å jobbe hele livet? opp grytidlig hver dag, regn og storm og en sur sjef.. hver dag i sånn 50 år og når du kommer hjem er du for sliten så livet ditt er jobben, og sjefen eier på en måte livet ditt Anonymkode: 0129b...83a 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #2 Skrevet 27. desember 2017 Det som er viktig, er å finne et yrke du trives i. Kanskje du har hobbier eller idrett du driver mye med som du kunne tenkt deg å gjøre hele dagen? Akkurat sånn er det å få jobbe et sted man virkelig trives, og gjøre noe man liker og i tillegg få betalt for det. Jeg koser meg i feriene, men gleder meg også til å komme tilbake til jobb, møte kollegaer, spise lunsj i kantina med de andre, skravle og gjøre noe jeg virkelig trives med - i tillegg får jeg godt betalt for det! Jeg synes skolen før universitetet var veldig kjedelig med unntak av noen fag, men man må bare komme seg gjennom det slik at man kan velge noe man kunne tenke seg å gjøre hver dag Anonymkode: 235ac...1bb 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #3 Skrevet 27. desember 2017 Tror mange på din aldrer tenker slikt. Punkt nr. 1 er å finne et yrke som du liker. Har en kompis som mer eller mindre jobber med noe som er hobbyen hans. Punk 2. Jo eldre du blir jo mindre søvn trenger du generelt, i tillegg til at du får en litt annen døgnrytme. Mange som mener det er galt å tvinge ungdom opp grytidlig for de oppererer med en annen døgnrytme enn voksne. Punkt 3. Du kan alltids få en jobb som meg, hvor jeg rullerer på å jobbe dag, kveld og natt. Får da litt av alt, og jeg er mer nattemenneske enn dagmenneske, og fungerer bedre på natta (22.00-06.00) enn dagen (06.00-14.00). Punkt 4. Viktig er også arbeidskollegaer. Med de rette folka, kan du gjøre hva som helst av jobb og fortsatt trives, siden det blir såpass hyggelig på jobb at det er mer kos en jobb. Der har du 4 punkter som gjør det enkelt å stå opp og komme seg på jobb. Om de 4 ikke er nok. Punkt 5. Penger :D Håper dette kan hjelpe litt på motivasjon og lyst på å bli voksen Anonymkode: cd897...ada 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #4 Skrevet 27. desember 2017 Da jeg gikk på barneskolen, kunne jeg finne på å gråte på orningene fordi jeg tenkte på at slik skal jeg ha det resten av livet nesten, var utrolig tøft å stå opp tidlig. Og tøft var det gjennom hele skoletiden, løsningen ble at jeg begynte i en spennende jobb på natten Anonymkode: 3c809...372
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #5 Skrevet 27. desember 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg gikk på barneskolen, kunne jeg finne på å gråte på orningene fordi jeg tenkte på at slik skal jeg ha det resten av livet nesten, var utrolig tøft å stå opp tidlig. Og tøft var det gjennom hele skoletiden, løsningen ble at jeg begynte i en spennende jobb på natten Anonymkode: 3c809...372 hva jobber du med nå? Anonymkode: 0129b...83a
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #6 Skrevet 27. desember 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror mange på din aldrer tenker slikt. Punkt nr. 1 er å finne et yrke som du liker. Har en kompis som mer eller mindre jobber med noe som er hobbyen hans. Punk 2. Jo eldre du blir jo mindre søvn trenger du generelt, i tillegg til at du får en litt annen døgnrytme. Mange som mener det er galt å tvinge ungdom opp grytidlig for de oppererer med en annen døgnrytme enn voksne. Punkt 3. Du kan alltids få en jobb som meg, hvor jeg rullerer på å jobbe dag, kveld og natt. Får da litt av alt, og jeg er mer nattemenneske enn dagmenneske, og fungerer bedre på natta (22.00-06.00) enn dagen (06.00-14.00). Punkt 4. Viktig er også arbeidskollegaer. Med de rette folka, kan du gjøre hva som helst av jobb og fortsatt trives, siden det blir såpass hyggelig på jobb at det er mer kos en jobb. Der har du 4 punkter som gjør det enkelt å stå opp og komme seg på jobb. Om de 4 ikke er nok. Punkt 5. Penger :D Håper dette kan hjelpe litt på motivasjon og lyst på å bli voksen Anonymkode: cd897...ada takk, det var mange bra punkter, hva tror du kan passe for meg? jeg er flink med pc... Anonymkode: 0129b...83a
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #7 Skrevet 27. desember 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som er viktig, er å finne et yrke du trives i. Kanskje du har hobbier eller idrett du driver mye med som du kunne tenkt deg å gjøre hele dagen? Akkurat sånn er det å få jobbe et sted man virkelig trives, og gjøre noe man liker og i tillegg få betalt for det. Jeg koser meg i feriene, men gleder meg også til å komme tilbake til jobb, møte kollegaer, spise lunsj i kantina med de andre, skravle og gjøre noe jeg virkelig trives med - i tillegg får jeg godt betalt for det! Jeg synes skolen før universitetet var veldig kjedelig med unntak av noen fag, men man må bare komme seg gjennom det slik at man kan velge noe man kunne tenke seg å gjøre hver dag Anonymkode: 235ac...1bb 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror mange på din aldrer tenker slikt. Punkt nr. 1 er å finne et yrke som du liker. Har en kompis som mer eller mindre jobber med noe som er hobbyen hans. Punk 2. Jo eldre du blir jo mindre søvn trenger du generelt, i tillegg til at du får en litt annen døgnrytme. Mange som mener det er galt å tvinge ungdom opp grytidlig for de oppererer med en annen døgnrytme enn voksne. Punkt 3. Du kan alltids få en jobb som meg, hvor jeg rullerer på å jobbe dag, kveld og natt. Får da litt av alt, og jeg er mer nattemenneske enn dagmenneske, og fungerer bedre på natta (22.00-06.00) enn dagen (06.00-14.00). Punkt 4. Viktig er også arbeidskollegaer. Med de rette folka, kan du gjøre hva som helst av jobb og fortsatt trives, siden det blir såpass hyggelig på jobb at det er mer kos en jobb. Der har du 4 punkter som gjør det enkelt å stå opp og komme seg på jobb. Om de 4 ikke er nok. Punkt 5. Penger :D Håper dette kan hjelpe litt på motivasjon og lyst på å bli voksen Anonymkode: cd897...ada hva jobber dere med? Anonymkode: 0129b...83a
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #8 Skrevet 27. desember 2017 Quote hva jobber dere med? Jobber med data, programmering, scripting og av og til grafikk. Kan anbefale deg en retning innen informatikk, dataingeniør e.l om du er glad i pc Utrolig mye spennende å velge i. Anonymkode: 235ac...1bb 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #9 Skrevet 27. desember 2017 Er dritt å ikke jobbe og skal jeg si deg. Er vel ikke noe jeg blir mer sliten av enn ferie. da fårman så mye tid til å tenke på problemer som man bare finner på selv. Og hva er alternativet om du ikke er født inn i en steinrik familie? Anonymkode: 09cb1...4d2 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #10 Skrevet 27. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber med data, programmering, scripting og av og til grafikk. Kan anbefale deg en retning innen informatikk, dataingeniør e.l om du er glad i pc Utrolig mye spennende å velge i. Anonymkode: 235ac...1bb kult, hvilket studie tok du? må man være god i matte for å lære programmering? jobber man ikke masse overtid som programmerer? Anonymkode: 0129b...83a
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #11 Skrevet 27. desember 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: takk, det var mange bra punkter, hva tror du kan passe for meg? jeg er flink med pc... Anonymkode: 0129b...83a Ja hva kan du jobbe med 😅 PC :D finnes mange mange jobber som omhandler PC, programering og slikt. Det er jo mulig også fra tiden, så får sikker jobb som noe sånt. Men det må nesten utforskes av deg selv. Men om du liker PC er det et sted jeg ville starter om jeg var deg Anonymkode: cd897...ada
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #12 Skrevet 27. desember 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: hva jobber dere med? Anonymkode: 0129b...83a Jeg lager ost for Tine meierier :D Anonymkode: cd897...ada 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #13 Skrevet 27. desember 2017 Just now, AnonymBruker said: kult, hvilket studie tok du? må man være god i matte for å lære programmering? jobber man ikke masse overtid som programmerer? Anonymkode: 0129b...83a Jeg har master i informatikk, og måtte ta to enkle matematikkemner i løpet av de årene (algoritmer + statistikk). Du må ikke være god i matematikk for å lære eller være god i programmering, det går mer på logikk og riktig bruk av dataprogrammer for å regne ut det du vil. Dersom du vil gå ingeniør må du være flink i matematikk, der er det mange matematikk + fysikk fag som er obligatoriske. Du kan velge en del forskjellige emner både ved informatikk og dataingeniør, så om du er interessert i programmering velger du dette. Noen jobber mye overtid, men det kommer an på hvor du jobber, om man jobber på forskjellige prosjekter som har en deadline kan det bli mye overtid i perioder. I jobben jeg har nå er det aldri overtid, så det varierer. Du kan også velge noen IT fag på videregående mener jeg å huske, det fantes ikke "i gamle dager da jeg var ung" men det kan kanskje være noe å se fram til? Anonymkode: 235ac...1bb 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #14 Skrevet 27. desember 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har master i informatikk, og måtte ta to enkle matematikkemner i løpet av de årene (algoritmer + statistikk). Du må ikke være god i matematikk for å lære eller være god i programmering, det går mer på logikk og riktig bruk av dataprogrammer for å regne ut det du vil. Dersom du vil gå ingeniør må du være flink i matematikk, der er det mange matematikk + fysikk fag som er obligatoriske. Du kan velge en del forskjellige emner både ved informatikk og dataingeniør, så om du er interessert i programmering velger du dette. Noen jobber mye overtid, men det kommer an på hvor du jobber, om man jobber på forskjellige prosjekter som har en deadline kan det bli mye overtid i perioder. I jobben jeg har nå er det aldri overtid, så det varierer. Du kan også velge noen IT fag på videregående mener jeg å huske, det fantes ikke "i gamle dager da jeg var ung" men det kan kanskje være noe å se fram til? Anonymkode: 235ac...1bb jeg søkte rundt nå, fant studiet IT og informasjonssystemer, man lærer programmering og man trenger ikke matte for å komme inn, tror du det er et godt valg? takker for gode svar Anonymkode: 0129b...83a 1
Gjøksuppe Skrevet 27. desember 2017 #15 Skrevet 27. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg søkte rundt nå, fant studiet IT og informasjonssystemer, man lærer programmering og man trenger ikke matte for å komme inn, tror du det er et godt valg? takker for gode svar Anonymkode: 0129b...83a Informasjonsvitenskap krever ikke realfag men informatikk og ingeniørfag gjør. Ellers finnes det mer diffuse studier som digital kultur og nye medier hvor set blir viktig å velge relevante emner som fire studiepoeng. Vær heller ikke redd for å ta en kikk på mer tekniske yrkesfag og du ønsker litt variasjon og erfaring. Nå som alle med fagbrev har rett til å ta påbygg og det finnes forkurs til ingeniør for dem som ønsker den retningen.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #16 Skrevet 27. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: hei, jeg går i 8 klasse og forstår ikke hvordan folk klarer å jobbe 8 timer daglig, jeg er på skolen til sånn 14 og syns det er sykt lenge, sykt vanskelig å stå opp osv hvordan klarer folk å jobbe hele livet? opp grytidlig hver dag, regn og storm og en sur sjef.. hver dag i sånn 50 år og når du kommer hjem er du for sliten så livet ditt er jobben, og sjefen eier på en måte livet ditt Anonymkode: 0129b...83a Med mindre man er superarving eller vinner Vikinglotto er det slik for de fleste at man må jobbe, og det blir ikke bedre av å sutre over det. I Norge har vi mer fritid enn de aller fleste land i verden, så hvis sørger for å skaffe deg en jobb uten sur sjef så går det helt greit å bruke en del av tiden sin på å kunne betale tak over hodet, mat og klær og noen fornøyelser utenom. Hilsen en som ikke elsker jobben sin og som godt kunne latt være å jobbe hvis jeg hadde mye penger, men likevel har det veldig greit Anonymkode: 16f0e...d46
Gjøksuppe Skrevet 27. desember 2017 #17 Skrevet 27. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: hei, jeg går i 8 klasse og forstår ikke hvordan folk klarer å jobbe 8 timer daglig, jeg er på skolen til sånn 14 og syns det er sykt lenge, sykt vanskelig å stå opp osv hvordan klarer folk å jobbe hele livet? opp grytidlig hver dag, regn og storm og en sur sjef.. hver dag i sånn 50 år og når du kommer hjem er du for sliten så livet ditt er jobben, og sjefen eier på en måte livet ditt Anonymkode: 0129b...83a Skole, arbeid og livet generelt kan føles som et eneste meningsløst slit fra morgen til kveld. Dette er om en ikke har en mening med livet, gjør noe du føler er meningsfylt og givende med gode medmennesker rundt deg. Det er også gode muligheter for å kombinere IT fag med ungdomsarbeid, om en mer sosial hverdag virker fristende. Dette er noe som blir mer populært da alt fra ungdomsklubber til bibelskoler ser verdien i å tilby noe unge mennesker interesserer seg for!
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #18 Skrevet 27. desember 2017 Mange mener skole er mye verre enn jobblivet. Det er noe jeg kan tro. Skole har fastsatt tid, men det gjelder ikke alle jobb (feks. dags eller kveldstidsjobb). Dessuten når man er voksen trenger man mye mindre søvn i forhold til ungdommer. Du kommer ikke til å kjede deg, og 8 timer går noen ganger veldig fort når man jobber uansett. Jeg jobber som engelsk lærer på vikariat, og man er så fokusert på jobben at man tenker ikke over at 8 timer er lang tid. Likevel finnes det jobber som også er ''kjedelige'' i mine øyner, slik som kontorarbeid fordi man sitter bare og ikke mye spennede skjer. Jeg tror kanskje du får en litt aha opplevelse når du begynner å på 2. året i vgs, hvis du velger yrkesfag. Anonymkode: 2b265...336
Morpheus Skrevet 27. desember 2017 #19 Skrevet 27. desember 2017 Jobbe er et must for å overleve. Slik er det med alle mennesker og dyr. Før så brukte menneskene hele dagen på å jakte eller sanke ting de kunne spise. Etter at sivilisasjonen kom. Så fikk man forskjellige roller i samfunnet. Noen dyrker frem mat, andre gjør service på kjøretøy, noen passer barn mens foreldrene jobber osv. Samfunnet og du er helt avhengig av at folk jobber. Slik at samfunnet går rundt. For deg så betyr det at du får en bolig å bo i. Samt mat på bordet. Det kommer ikke gratis. Det er noe du må jobbe for. Selvfølgelig er det ikke digg å jobbe. Det er derfor vi får betalt for å gjøre det. Men hvis ingen gjorde det. Hadde vi ikke levd. La det være motivasjonen din. Du bidrar i fellesskapet og får penger til det du trenger i livet. Samt at du får litt ekstra som du kan bruke for å øke kvaliteten på fritiden din. Med f.eks en utenlandstur i ny og ne osv. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #20 Skrevet 27. desember 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: hei, jeg går i 8 klasse og forstår ikke hvordan folk klarer å jobbe 8 timer daglig, jeg er på skolen til sånn 14 og syns det er sykt lenge, sykt vanskelig å stå opp osv hvordan klarer folk å jobbe hele livet? opp grytidlig hver dag, regn og storm og en sur sjef.. hver dag i sånn 50 år og når du kommer hjem er du for sliten så livet ditt er jobben, og sjefen eier på en måte livet ditt Anonymkode: 0129b...83a Dette må man. Det er et rikt liv å jobbe. Skape sitt eget liv. Det koster å leve. Anonymkode: da5f2...202
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå