Gå til innhold

Tips til å bli kvitt forkjølelse fort

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal på sejson om åtte dager, planen var å trene hele julen men jeg ligger rett ut. 39,2 i feber, sår hals og vondt i magen samt litt kvalm.. jeg gidder ikke å oppsøke lege nå før jeg drar for jeg kan egentlig ikke være dårlig nå...

har dere noe tips til å bli kvitt forkjølelse eller litt magesmerter? Går ut i fra at jeg har fått kraftig forkjølelse etter jeg var tynnkledd julaften :( 

Anonymkode: fae93...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det med ro, hold deg god og varm og få i deg nok drikke og næringsrik mat.

Trening vil bare forlenge sykdommen med flere dager.

Anonymkode: c4849...7ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å koke vann, putt 1 spiseskje salt og gurgle (eller hva det heter på norsk). Det føles skikkelig tørt i halsen og klør, så jeg drikker kald vann etter det men doet hjelper veldig mye for meg. Spiser også 1 skje honning etter det og.

Har du vondt i magen må du dessverre bare prøve å ta tabletter, med mindre du har vondt i magen fordi du spiser ikke nok når du er syk. Naproxen fungerer best for meg.

ikke stress heller, ta det rolig. Stress gjør immunforsvaret ditt verre.

Anonymkode: fade5...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høye doser Ester C,, nype-te, healing broth, rød solhatt, mye vann med sitron og rå honning...og på helsekost har de noe som heter Kan Jang som en jeg kjenner sverger til ved forkjølelse, har ikke prøvd det selv.

Anonymkode: 62266...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høye doser Ester C,, nype-te, healing broth, rød solhatt, mye vann med sitron og rå honning...og på helsekost har de noe som heter Kan Jang som en jeg kjenner sverger til ved forkjølelse, har ikke prøvd det selv.

Anonymkode: 62266...337

Hvor lang tid tok det før forkjølelsen gikk over?

Anonymkode: b9e5c...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye ingefær du klarer. Tygg på fersk ingefær. Lag ingefærshots av ingefær og sitron. Har du ikke juicer, så skrell og del i skiver ingefær. Blend ingefæren sammen med litt vann og gjerne en øko sitron med skall. Ta det hele i en gryte med litt mer vann (jo mer vann jo svakere, men blir nokså sterkt uansett nesten). La det ligge i vann og nesten koke (må ikke koke helt da ingefærnæringen blir ringere) i ca 1/2 time. Sil ingefærrestene og hell vannet på glassflaske. Forsyn deg og bli frisk. Gjør underverker. Jeg drikker omtrent litt hver dag og holder meg frisk. Vet ikke hvor raskt du blir frisk. Er nok individuelt. Men tror det skal virke veldig raskt.

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"En ubehandlet forkjølelse varer en uke, en behandlet forkjølelse varer syv dager" er det noe som heter.

Men sørg for å drikke rikelig og å holde deg varm. Ikke tren med feber.

Endret av T-Rex
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, T-Rex skrev:

"En ubehandlet forkjølelse varer en uke, en behandlet forkjølelse varer syv dager" er det noe som heter.

Men sørg for å drikke rikelig og holde deg varm. Ikke tren med feber.

:fnise: Stemmer det. Eneste som funker for min del er nok søvn og hvile. Har eksperimentert mye med ulike vitaminer, mat og kosttilskudd da jeg er en som ofte blir smittet av forkjølelse. Men har nå konkludert med at dette har absolutt ingenting å si.

Jeg har hatt forkjølelser som har gått over til lungebetennelse med et arsenal av dyr helsekost i blodet. Og jeg har hatt forkjølelser som gir seg etter to dager selv om jeg bare har spist pizza og sjokolade. 

Men nok hvile er uansett viktig. Ikke stress og ta tiden til hjelp. 

Anonymkode: fb390...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal på sejson om åtte dager, planen var å trene hele julen men jeg ligger rett ut. 39,2 i feber, sår hals og vondt i magen samt litt kvalm.. jeg gidder ikke å oppsøke lege nå før jeg drar for jeg kan egentlig ikke være dårlig nå...

har dere noe tips til å bli kvitt forkjølelse eller litt magesmerter? Går ut i fra at jeg har fått kraftig forkjølelse etter jeg var tynnkledd julaften :( 

Anonymkode: fae93...6ee

Ta livet med ro, bøtt i deg vann (eller utblandet eplejuice eller hva du nå enn får i deg), sørg for å skaffe deg moderat bevegelse daglig (forhindrer at ting får sette seg nedover halsen retning lunger), gurgle saltvann for å få opp gøgga fra halsen og spis så masse mat som du får ned. Innimellom dette så kroer du deg under dyna og holder deg varm når du fryser og kald når du svetter.

Med magevondt, sengeliggende og over 39 i feber har du ikke forkjølelse. Så syk blir ikke folk flest av forkjølelse. Du har årets influensa. Gratulerer. De gode nyhetene er dette: du fikk det ikke av å gå tynnkledd på julaften. Du fikk det mye mer trolig av noen med rævva håndhygiene på nærmeste kjøpesenter. ;) 

Anonymkode: 7e3c8...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...