AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #42 Skrevet 27. desember 2017 Lag kjøleskapsgrøt. Da blander man i yoghurt. Blir veldig kremete og godt. Eple, banan, bær og annet er også godt i. Anonymkode: fc07e...165 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #43 Skrevet 27. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da er det iallefall ikke rart du er sulten, om du tror det er mye. Jeg bruker 1,5 dl havregryn og 3 dl melk. Blir en helt normal porson det. Tar ikke lange stunden å spise det heller.. Anonymkode: ea7ff...098 Det var ikke jeg som snakket om å bli sulten. Anonymkode: 2c1f5...923
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #44 Skrevet 27. desember 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg vil ha den mindre "slimete". Anonymkode: 5d7c7...ff2 Kjøp glutenfrie havregryn, da blir ikke grøten så slimete. Anonymkode: 7c56a...853
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #45 Skrevet 27. desember 2017 Jeg spiser 500 gram havregryn til frokost, er det for mye? Anonymkode: a6ba7...d48
GauteS Skrevet 27. desember 2017 #46 Skrevet 27. desember 2017 42 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg spiser 500 gram havregryn til frokost, er det for mye? Anonymkode: a6ba7...d48 Ja, 300 g (1167 kcal) er passelig om du er mann i hardt kroppsarbeid. Gassen kan du samle opp og fyre med på vinteren.
KristineKr Skrevet 27. desember 2017 #47 Skrevet 27. desember 2017 Koker havregrøt med melk (gjerne h-melk) + litt havsalt og meierismør. Deretter tar jeg på kanel og en solid klatt eplesyltetøy - dette er mer som dessert 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #48 Skrevet 27. desember 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: For at kroppen skal greie å benytte proteinene fra havregryn (og andre melprodukter) så må man innta melk/ melkeprodukter ved siden av eller sammen med melproduktet. Anonymkode: ef302...613 Link til forskning som kan bekrefte dette? Anonymkode: e5232...b00
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #49 Skrevet 27. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Link til forskning som kan bekrefte dette? Anonymkode: e5232...b00 Dette er almenkunnskap. Anonymkode: ef302...613
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #50 Skrevet 27. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er almenkunnskap. Anonymkode: ef302...613 Javel.Og det var det du kunne komme med? Anonymkode: e5232...b00
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #51 Skrevet 27. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Javel.Og det var det du kunne komme med? Anonymkode: e5232...b00 " Melk og brød hører sammen i vårt kosthold og når det gjelder proteinkvaliteten får en utnyttet denne best ved å spise og drikke melk sammen i et måltid. Det er fordi kornprodukter og melk inneholder ulike aminosyrer som er viktige byggesteiner for blant annet celler og vev i kroppen vår. "http://www.side2.no/helse/fa-maksimalt-ut-av-maten-du-spiser/8481797.html Andre kan nok finne bedre linker. Det har jo vært informasjon om dette på melkekartongene i en lengre periode for noen år tilbake. Derfor synes jeg at det er almenkunnskap. Anonymkode: ef302...613 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #52 Skrevet 27. desember 2017 Jeg spiste mye havregrøt da jeg var liten og elsket det. Da pleide vi alltid å lage med kun melk og havregryn, og ingenting av sukker eller salt tilsatt. Så pleide vi å toppe med honning etterpå. Det er kjempegodt, og jeg synes det er rart at honning aldri er nevnt i havregrøttråder. Det er også noe litt ekstra spennende med honning på grøten som jeg liker bedre enn syltetøy, og det er at honningen blir veldig tynn når den er varm, samtidig som den er tyngre enn vann pga. sukkeret. Den danner derfor sprekker i grøten og trenger seg ned i bunnen, og man får av og til sånne dype kløfter hvor det samler seg masse god honning slik at man får noen skjeer innimellom som er mye søtere og bedre enn ellers som booster måltidet. Honning er veldig undervurdert og burde brukes oftere. Jeg synes det er kjempegodt på f.eks. pannekaker sammen med smør, og i te. Det kan nok også erstatte sukker i mange tilfeller. Honning er veldig vitaminrikt, og jeg mener å ha hørt at det er en av de få tingene som faktisk inneholder absolutt alle vitaminer man trenger i et og samme produkt. Så sånn sett er det sunt, men man må selvsagt huske at det er søtt og nesten bare sukker. Det er uansett et bedre alternativ enn raffinert sukker og sirup. Anonymkode: 36621...51b 1
Lammelåret Skrevet 27. desember 2017 #53 Skrevet 27. desember 2017 Ts: Prøv deg frem med væskemengden og koketiden. Resultatet kan variere ganske mye med bare disse to faktorene. Jeg liker å bruke halvt om halvt med melk og vann. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #54 Skrevet 27. desember 2017 1 porsjon bak på havregrynpakken regnes som 1 dl havregryn og 2,5 dl melk/vann Anonymkode: b4a04...e36
Audrey Hepburn Skrevet 27. desember 2017 #55 Skrevet 27. desember 2017 Jeg liker å koke grøten sammen med chiafrø, de er veldig næringsrike og gjør det mer mettende. Kanskje ikke så billige da, når jeg tenker meg om. Kan hende iherb.com har bedre priser. Ellers er alltid frø og nøtter bra! Du kan også bløtlegge grynene over natta for å gjøre de lettere å fordøye, kanskje det hjelper. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #56 Skrevet 27. desember 2017 4 hours ago, AnonymBruker said: Link til forskning som kan bekrefte dette? Dette er elementær biokjemi og ernæringslære. Når kroppen skal syntetisere et protein, må de 20 byggesteinene (aminosyrene) være tilgjengelig. 12 av dem kan syntetiseres av kroppen selv (hos voksne),, mens 8 (de essensielle) må tilføres gjennom kosten. Belgfrukter (erter, bønner) har noen av disse åtte, men mangler også noen. Korn (brød etc.) har det omvendt, slik at tilsammen har de alle åtte. Når proteinet skal syntetiseres og det mangler aminosyre(r) pga. at du har spist bare belgfrukter, avbrytes syntesen og alt går til brensel. Neste dag prøver kroppen igjen, men da har du bare spist kornprodukter, og da har du de aminosyrene som manglet i går, mens du i stedet mangler noen nye, og alt går til brensel likevel. Løsningen er å spise belgfrukter og korn samtidig. _ Dette er selvfølgelig forenklet. Jeg har m.a. utelatt kilden til essensielle aminosyrer som nedbryting av kroppens egne proteiner utgjør. Men den er ikke uuttømmelig, for å si det slik. Anonymkode: 3a48e...47a 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #57 Skrevet 27. desember 2017 9 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er elementær biokjemi og ernæringslære. Et lite tillegg: Jeg skrev i innlegget over at proteiner fra korn og fra belgfrukter begge ikke er fullverdige, men om de spises sammen, blir summen fullverdig. Det er riktig nok, men jeg ser nå at det i originalsitatet stod om melk. Dette har, sammen med fisk,egg og kjøtt, fullverdige proteiner og kan også brukes til å komplettere korn. Jeg kan bekrefte påstanden at havregrøt kokt på melk gir bedre utnyttelse av proteinene enn havregrøt kokt på vann. Anonymkode: 3a48e...47a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå